![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat "ergo" gooit u erbij. De Belgische situatie heeft ons echter in scha en schande geleerd dat samen besturen een uiterst moeilijke zaak is en dat het met de dag nog moeilijker en stroever wordt. Gewoon een realistische kijk op de zaken dwingt ons andere oplossingen te zoeken. En met verachting heeft het zeker niets te maken. Uit zelfrespect groeit ook respect voor de anderen. Zoals Henk van de Graaf het op de IJzerwake zo mooi verwoordde: "Nasionalisme is 'n brandende liefde vir die eie, maar met 'n besondere respek vir die ander, solank die ander my ook insgelijks respekteer." |
|
|
|
|
|
|
#24 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Blijkbaar staat de staat dus boven de mensen volgens u? Nogal een merkwaardige ideologie voor een partij die zichzelf naar voorschuift als "naar de toekomst gericht"... |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Banneling
|
Ik heb sympathie voor het territorium en als dusdanig voor de infrastructuren die de bevolking naar beste kunnen en vermogen moeten voorzien in hun noden. Daarnaast heb ik respect voor de vrijheden van ieder mens. Maar ik heb geen respect voor 10.000.000 mensen, of beter (zoals ik zegde): niet noodzakelijk. Waarom zou ik ook? Ik tolereer ze, en mensen wier houding hun siert respecteer ik. In tegenstelling tot u hangt dat van individu tot individu af en niet van zoiets barbaars als volksgemeenschap (wat trouwens helemaal niet bestaat, de gedachten en meningen binnen Nederlandstalige context liggen even ver uiteen als die tussen een gemiddelde Nederlandstalige en Franstalige). Het Vlaams Blok geeft met het constant hameren op "eigen volk" net aan dat zij het algemeen boven het individueel belang willen doen primeren. Wat de "eigenheid" van dat "Vlaamse volk" is, weten we echter nog steeds niet.
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Banneling
|
U pikt er enkel uit wat u wil lezen. Ik geloof in een samenleving waarin het individu vrijheid van handelen heeft, en waarin de staat voorziet in zijn of haar noden.
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Banneling
|
Wat is dan een volk voor u? Ieren zijn een bevolkingsgroep die toevallig in Ierland wonen. Het feit dat ze dezelfde taal spreken wist blijkbaar niet uit dat er onderling meningsverschillen zijn. Engelsen en Amerikanen spreken ook dezelfde taal en behoren nochtans niet tot dezelfde staat.
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat zijn specifieke Vlaamse cultuuruitingen? Wat zijn de Vlaamse gedragspatronen? |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Belgen echter bestaan niet. Hebben ook nooit bestaan. België was van in den beginne een door Frankrijk en Engeland gecreëerde staat die helemaal niet overeenkwam met volkskundige of taalkundige, en zelfs geen historische elementen. Het diende de politiek van die twee grootmachten. |
|
|
|
|
|
|
#37 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#38 |
|
Banneling
|
![]() Kijk eens naar Ierland: blauw is het gedeelte waar nog Gaelic wordt gesproken. Blijkbaar bent u niet zo goed op de hoogte van de geografische situatie aldaar. |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|