Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2006, 21:20   #21
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, maar in België bestaat er bijna geen nationaal gevoeld onder de bevolking en ook geen waals of vlaams gevoel.

Ook in de meeste andere westerse landen bestaat dit niet echt, wat natuurlijk niet wil zeggen dat een westerling het zal toelaten dat iemand zijn op zijn land of vlag kakt, dat recht is enkel aan hem voorbehouden.
Dat heb je fout. Echt heel erg fout. Engeland, Frankrijk, zelfs Duitsland. Hartstikke trots op hun land. Je zag toch hoe happy Duitsland was dat ze eindelijk weer eens trots mochten zijn op hun land tijdens het laatste WK?
Oud 15 november 2006, 07:57   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, dat is nu het verschil tussen antidemocraten en democraten. De antidemocraten zeggen dat de mensen zich niet interesseren en dus best niet mogen stemmen in een referendum. De democraten zeggen dat de mensen het allemaal niet kan interesseren omdat ze niet mogen stemmen.
Wel kijk, de mensen zijn met zichzelf en met hun geld bezig.
En rond de tijd dat er verkiezingen zijn, zullen ze eens kijken wie de knapste kop heeft en wie er het beste kan praten. Maar verder niets hoor, dan moet je hen daar niet mee lastig vallen krijg je te horen.
Alle politieke partijen hebben een eigenwebsite waar je idéén kan doorgeven, wel de meeste mensen kennen zelfs de namen van de partijen niet.

Citaat:
Als je de mensen werkelijk laat stemmen over deze kwesties, zullen ze zich wel degelijk informeren en een opinie vormen.
Hiervoor is het bewijs geleverd in Nederland en Frankrijk. Men heeft daar een referendum gehouden over de EU bestuurswet.
Ik woon zelf tegen de Nederlandse grens en ben toen regelmatig naar lezingen en discussies hier over geweest. Meestal kwam ik steeds de zelfde mensen terug tegen, hoewel ik ze afging van Reusel tot Hogerheide.
Dus nee, de mensen zoeken zelf niet naar informatie over de onderwerpen van referenda, zij stellen zich tevreden met de aangereikte info.

Citaat:
Dat doen ze nu al: als de Vlamen aan de macht komen, zal Breendonk als KZ herrijzen én dan annexeert Frankrijk Wallonië, Brussel, de Rand en misschien de rest van Vlaanderen ook nog.

Netto resultaat voor die verkopers van gebakken lucht: 0,27%...
Ik heb dan ook geschreven, als zij er moesten in slagen de mensen bang te maken. En ik heb met opzet deze partij genomen, juist omdat zij er niet inslagen zich te laten horen en zich als beschermers tegen het onheil op te werpen.

Want ook het VB verkoop niets anders dan gebakken lucht en toch trapt er 22% van de bevolking in Vlaanderen er in.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 08:03   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Dat heb je fout. Echt heel erg fout. Engeland, Frankrijk, zelfs Duitsland. Hartstikke trots op hun land. Je zag toch hoe happy Duitsland was dat ze eindelijk weer eens trots mochten zijn op hun land tijdens het laatste WK?
Het gaat daar over de grootheid van hun sportploeg, niet over hun Nationaliteit. Beide niet door elkaar halen.
Als er volgende keer maar 1 EU land naar de WK finale mag, wel dan supporteren alle EU inwoners voor die ploeg. Kijk maar eens naar het tennis, van zodra de finale daar word gespeeld. Als het geen 2 EU speelsters tegen elkaar zijn.
Oud 15 november 2006, 21:53   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Echter, in het Vlaamse stemgedrag is dit niet terug te zien, anders was die onafhankelijkheid er allang wel gekomen.
Hm, op welke cijfers baseert u zich? Door Brussel-Halle-Vilvoorde valt het tegen om te zien hoeveel Vlamingen er echt voor zijn. Maar ik denk dat mensen die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, niet altijd op N-VA of Vlaams Belang gaan stemmen. Een referendum los van de verzuiling en dergelijke zou dat beter moeten kunnen duidelijk maken.

Maar wat voor een referendum? In heel Vlaanderen en Brussel? Wat als ze in Brussel een boycot doen, of gewoon de organisatie niet toelaten?
En een vraag aan de Vlaams-nationalisten, denken jullie echt dat we aan 50% gaan komen als we in het Vlaamse Gewest EN het Brusselse Gewest deze vraag stellen?

Ik denk voor de rest dat het waar is, wat anderen hier zeggen, namelijk dat de mensen hier beter geïnformeerd zijn. Het internet speelt een grote rol. Ik moet toegeven dat ik voor deze zomer echt totaal het verschil niet kende tussen de gewesten, de gemeenschappen, de bevoegdheden.. dat ik niet wist wanneer de taalgrens definitief is vastgelegd....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Persoonlijk vind ik het oplossen van de migratieproblemen, het verbeteren van het gevangeniswezen (zodat er ten minste geen minderjarige asielzoekers en/of krankzinnige criminelen opgesloten worden), het probleem ivm lage loonlanden, de problemen ivm de klimaatswijziging enz.. vele malen belangrijker dan welk plaatje of wapenschild er op mijn identiteitskaart sqtaat !
Verfransing en geldstromen zijn natuurlijk ook niet belangrijk voor u?
Oud 15 november 2006, 22:00   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Verfransing en geldstromen zijn natuurlijk ook niet belangrijk voor u?
Ik kan alleen maar zeggen wat al zo vaak gesteld is: als men wil dat men zich hier eindelijk met het volle gewicht kan toeleggen op maatschappelijke, ethische, ecologische, sociale... problemen, is het eerst noodzakelijk dat België gesplitst wordt. Pas dan zal men zich echt terdege kunnen bezighouden met zaken die het algemeen belang aangaan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 22:47   #26
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel kijk, de mensen zijn met zichzelf en met hun geld bezig.
Zulke negativistische visie wordt idd meestal ook door die antidemocraten gedeeld...

Citaat:
Hiervoor is het bewijs geleverd in Nederland en Frankrijk. Men heeft daar een referendum gehouden over de EU bestuurswet.
Ik woon zelf tegen de Nederlandse grens en ben toen regelmatig naar lezingen en discussies hier over geweest. Meestal kwam ik steeds de zelfde mensen terug tegen, hoewel ik ze afging van Reusel tot Hogerheide.
Dus nee, de mensen zoeken zelf niet naar informatie over de onderwerpen van referenda, zij stellen zich tevreden met de aangereikte info.
Op wat baseer jij deze uitspraak?

Citaat:
Want ook het VB verkoop niets anders dan gebakken lucht en toch trapt er 22% van de bevolking in Vlaanderen er in.
Wat je er niet bij vertelt is dat alle partijen gebakken lucht verkopen en dat 99% van de bevolking er in trapt. Elke 4-5 jaar wordt er in dit land een staatsgreep gepleegd en geen kat maalt er om.
Oud 16 november 2006, 00:32   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Zulke negativistische visie wordt idd meestal ook door die antidemocraten gedeeld...
Dit is geen visie, maar een zuivere vaststelling.
Ga anders zelf maar eens op straat en in winkelcentra de proef doen.
Mensen zijn bezig met zichzelf en vele weten zelfs niet eens welke provincie er naast de hunne ligt.
Vele weten niet eens waarvoor ze bij verkiezingen stemmen.
En vele laten zich gewoon leiden door de traditie.
En ik ben echt geen antidemocraat, ik geef je enkel de onverbloemde waarheid over de meeste mensen hun idéé over politiek.
Het kan hen geen barst schelen, zolang zij er naar geen nadeel en hinder van hebben.

Op wat baseer jij deze uitspraak?

Ervaring, doe zelf een simpele test en vraag aan de mensen uit je straat voor welke partij ze hebben gestemd en op welke persoon voor de provincieraad verkiezingen en vraag hen dan ook in eens waarom.
Je gaat versteld staan van de antwoorden, vele zullen je zelfs vragen wanneer die verkiezingen zijn geweest en wat de provincieraad eigenlijk is.

Wat je er niet bij vertelt is dat alle partijen gebakken lucht verkopen en dat 99% van de bevolking er in trapt. Elke 4-5 jaar wordt er in dit land een staatsgreep gepleegd en geen kat maalt er om.
De andere grote partijen moeten niets verkopen, de meeste stemmen gewoon op hen uit traditie. En van zodra er toch één van die partijen zijn lucht begint te verkopen, wel dan krijg je uitslagen zoals in Antwerpen.
34% VB en 36% voor de andere partij die zijn angsten en oplossingen verkocht krijgt, de rest van de kiezers zijn of partijleden of stemmen uit traditie op hun vaste partijen.

Men kan dus zeggen dat iedere grote partij een vast kiezerscorps heeft van +/- 10% bestaande uit leden en traditiestemmers.
Al de rest kan gewonnen worden door het oproepen van angsten en het bieden van de oplossingen voor deze opgeroepen angsten.

Laat dit trouwens een waarschuwing zijn voor alle andere partijen, het VB is nog lang niet verslagen en zou bij de federale verkiezingen wel eens nog sterker uit de verkiezingslag kunnen komen. Want zelfs traditie-stemmers kunnen overtuig geraken dat zij fout stemmen en toch van partij veranderen.
Oud 16 november 2006, 00:35   #28
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik kan alleen maar zeggen wat al zo vaak gesteld is: als men wil dat men zich hier eindelijk met het volle gewicht kan toeleggen op maatschappelijke, ethische, ecologische, sociale... problemen, is het eerst noodzakelijk dat België gesplitst wordt. Pas dan zal men zich echt terdege kunnen bezighouden met zaken die het algemeen belang aangaan.
Jaja, dat fameuze algemeen belang.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2006, 01:26   #29
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Jaja, dat fameuze algemeen belang.
Ik dacht dat de drie libertarische dogma's (onaantastbaarheid van het eigendom, onaantastbaarheid van het leven en de zogezegde onaantastbaarheid van de vrijheid) het algemeen belang dienden?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be