Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2006, 14:14   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Zuid-Ossetie de vragende partij is voor de aansluiting.
Waarom steekt Rusland dan zijn nek uit voor de Zuid-Ossetische onafhankelijkheid (door troepen ter plaatse te houden)?
Blijkbaar vinden ze de aansluiting van Zuid-Ossetië toch een aantal offers waard.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:21   #22
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom steekt Rusland dan zijn nek uit voor de Zuid-Ossetische onafhankelijkheid (door troepen ter plaatse te houden)?
O.a. omdat ze weten dat Zuid-Ossetie bij Rusland wil horen. Nogmaals, de kans dat Ossetie (in het hypotethische geval dat ZO zich bij Rusland aansluit) meer autonomie zal opeisen, is minimaal.
Citaat:
Blijkbaar vinden ze de aansluiting van Zuid-Ossetië toch een aantal offers waard.
Welke offers? En waar blijkt dat uit?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 november 2006 om 14:22.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:35   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Welke offers?
Die Russische soldaten in Zuid-Ossetië zitten daar ook niet gratis.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 15 november 2006, 14:48   #24
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die Russische soldaten in Zuid-Ossetië zitten daar ook niet gratis.
Dat is voor de Russische regering geen offer.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 14:59   #25
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een verkiezingsuitslag/referendumuitslag met percentages in de buurt van of hoger dan 90 % zijn nu eenmaal "verdacht". Met alle sympathie voor het recht op staatkundige wijzigingen : niet alle afscheidings- grenswijzigingsbewegingen zijn in weze wenelijk en democratisch. Ik heb altijd bedenkingen bij een gebied waarvan de bevolking zich liever laat annexeren door een dictatuur (sudetenland...).

Nu is het absoluut zo dat in quasi alle gewezen sovjetrepublieken er historisch gegroeide russische minderheden bevinden (Baltische Staten..) Nu is het ook logisch dat deze mensen na al die tijd een poging ondernemen om zich aan te passen en de traditionele landstaal aan te leren ipv. zich segrationistisch op te stellen ; alhoewel ik me ook kan voorstellen dat sommige steden/gebieden
een tweetalig karakter zullen krijgen.

Wat konkreet Ossetië/Georgië betreft weten we letterlijk niets.. het lijkt wel alsof er over die berichtgeving een embargo is. Zijn Osseten russischtalig ?
Is er een demografisch verschil tussen Noord- en Zuid-Ossetië ? Is Noord-Ossetië welvarender dan Zuid-Ossetië ? Waren de mensen daar tevredener
tijdens de Sovjet-tijd ? Waren er onder de vorige Georgische president problemen ? Hoe waren die onder tafel geveegd en waarom komen die nu boven water ?

Ik zou ook graag een afzonderlijk district Meneghem zien ipv. deel uit te maken van het monsterdistrict Deurne. Meneghem (Deurne Zuid) dat zijn heel andere mensen dan die van de kanten van het Sportpaleis, met andere problemen : vive la différence !
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 15:07   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik heb altijd bedenkingen bij een gebied waarvan de bevolking zich liever laat annexeren door een dictatuur (sudetenland...).
Niet vergeten dat ook Saakasjvili aan de macht is gekomen via een (door het westen gesteunde) staatsgreep.

Als ze verplicht worden te kiezen tussen Georgië en Rusland, dan moeten ze feitelijk respectievelijk kiezen tussen een unitaire dictatuur en een federale dictatuur.

Maar zoals je zegt: er lijkt een media-embargo rond dergelijke regio's.
Oud 15 november 2006, 16:17   #27
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
so? Een volk wil op een democratische wijze zijn recht op zelfbeschikking uitoefenen en mag dat niet van Euroreich. De omstandigheden kunnen mij niks schelen. Eurocratië ontkent een volk zijn rechten, en dat kan je niet ontkennen of negeren.
Toch even aanstippen dat er misschien een meerderheid is in Ossetië voor onafhankelijkheid, maar geenszins in Noord-België. En hoe meer jullie zagen, hoe minder aanhangers jullie zullen hebben.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 16:44   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

in "noord belgië", zijnde het noorden van Bruxelles, zal wellicht (nog) niet veel volk zijn te vinden voor onafhankelijkheid, dat kan kloppen ja.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 18:21   #29
Aspharanx
Vreemdeling

Aspharanx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Toch even aanstippen dat er misschien een meerderheid is in Ossetië voor onafhankelijkheid, maar geenszins in Noord-België. En hoe meer jullie zagen, hoe minder aanhangers jullie zullen hebben.
Die meerderheid komt nog, eenmaal de naïeve Vlaming door heeft hoe flink België ons vast had bij onze kl*ten. Jammer dat geschiedenis weinig mensen interesseert, had ik niet wat mijn lokale geschiedenis beginnen te bekijken was ik nooit Vlaams-nationlist geweest Er zullen er nog wel volgen zoals mij, die niets van Vlaanderen en Wallonië afweten, die er zich niet mee moeien en er zich niet over uitspreken, die liever België hebben omdat ze het toch niet slecht hebben. Maar eenmaal ze zien hoe de Franstaligen onze taalwetgeving negeren, hoe ze Vlaamse helden vaak hebben verbannen naar donkere hoekjes, als ze dan al erkend zijn, hoe ze weigeren Vlaamse geschiedenis aan te leren op de schoolbanken maar in de plaats reclame maken voor de monarchie en België. Het tij kan rap keren, nog geen drie jaar had ik geen Vlaamse gevoelens, tot ik van alles begon te ontdekken. En weet je, ondertussen heb ik al veel staan rondvertellen daarover en is zowat heel mijn vriendenkring Vlaams geworden, en nu zijn die ook bezig met hun vrienden te vertellen. Het is afwachten tot wanneer het gros van de Vlamingen het Belgische spelletje doorheeft...
Aspharanx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 18:35   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

hehe leuk he, zo'n succes mijn jongste broer, absoluut geen politiek geînspireerd iemand geweest, heeft dankzij mij zelfs een leeuw opgehangen aan zijn venster
Oud 15 november 2006, 21:26   #31
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspharanx Bekijk bericht
Die meerderheid komt nog, eenmaal de naïeve Vlaming door heeft hoe flink België ons vast had bij onze kl*ten. Jammer dat geschiedenis weinig mensen interesseert, had ik niet wat mijn lokale geschiedenis beginnen te bekijken was ik nooit Vlaams-nationlist geweest Er zullen er nog wel volgen zoals mij, die niets van Vlaanderen en Wallonië afweten, die er zich niet mee moeien en er zich niet over uitspreken, die liever België hebben omdat ze het toch niet slecht hebben. Maar eenmaal ze zien hoe de Franstaligen onze taalwetgeving negeren, hoe ze Vlaamse helden vaak hebben verbannen naar donkere hoekjes, als ze dan al erkend zijn, hoe ze weigeren Vlaamse geschiedenis aan te leren op de schoolbanken maar in de plaats reclame maken voor de monarchie en België. Het tij kan rap keren, nog geen drie jaar had ik geen Vlaamse gevoelens, tot ik van alles begon te ontdekken. En weet je, ondertussen heb ik al veel staan rondvertellen daarover en is zowat heel mijn vriendenkring Vlaams geworden, en nu zijn die ook bezig met hun vrienden te vertellen. Het is afwachten tot wanneer het gros van de Vlamingen het Belgische spelletje doorheeft...
Een jaar geleden voelde ik weinig of niks voor een splitsing.
Wat ik nog niet wist :
- de geldstroom is in miljarden euro's uit te durkken
- meer dan de helft van de Walen zou eentalig zijn
- de geldstroom zou altijd in een zin gegaan zijn
- Nederlands is maar in 1898 een officiële taal geworden
- Brussel was vroeger veruit Nederlandstalig

en vooral :
- de faciliteitengemeenten worden misbruikt en doen juist de Franstalige populatie opzwellen, die Franstalige burgemeesters verkiest in Vlaanderen, België kost ons dus Vlaanderen

Deze zaken zijn bij mij op school nooit aan bod gekomen. Ze hebben mijn mening grondig veranderd.
Oud 15 november 2006, 21:51   #32
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een jaar geleden voelde ik weinig of niks voor een splitsing.
Wat ik nog niet wist :
- de geldstroom is in miljarden euro's uit te durkken
- meer dan de helft van de Walen zou eentalig zijn
- de geldstroom zou altijd in een zin gegaan zijn
- Nederlands is maar in 1898 een officiële taal geworden
- Brussel was vroeger veruit Nederlandstalig

en vooral :
- de faciliteitengemeenten worden misbruikt en doen juist de Franstalige populatie opzwellen, die Franstalige burgemeesters verkiest in Vlaanderen, België kost ons dus Vlaanderen

Deze zaken zijn bij mij op school nooit aan bod gekomen. Ze hebben mijn mening grondig veranderd.
Idem dito.
Na jarenlang het links gezwets te hebben geslikt, heb ik mijn eigen neus eens voorbij het venster gestoken.
Conclusie: Zuid-België remt Vlaanderen af en volgens mij wordt het tijd voor een onafhankelijke koers.
Zelfs aan de Waalse kant zijn er al geruchten in die zin te horen.
In mijn vriendenkring hoor ik ook hoe langer hoe meer Vlaamsgezinde stemmen.
Oud 15 november 2006, 22:01   #33
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Idem dito.
Na jarenlang het links gezwets te hebben geslikt, heb ik mijn eigen neus eens voorbij het venster gestoken.
Conclusie: Zuid-België remt Vlaanderen af en volgens mij wordt het tijd voor een onafhankelijke koers.
Zelfs aan de Waalse kant zijn er al geruchten in die zin te horen.
In mijn vriendenkring hoor ik ook hoe langer hoe meer Vlaamsgezinde stemmen.
Aan de Waalse kant? Behalve die RWF-RBF die slechts 25.000 stemmen behaalde in 2003 kan ik niet aan andere Walen denken die daar voorstander van zijn. En die B in RBF staat dan nog eens voor Brussel. Kan je je dat voorstellen, Brussel als een stuk Frankrijk in het hart van Vlaanderen.
Oud 16 november 2006, 01:17   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan de Waalse kant? Behalve die RWF-RBF die slechts 25.000 stemmen behaalde in 2003 kan ik niet aan andere Walen denken die daar voorstander van zijn.
Er zijn Walen die misschien geen voorstander zijn van totale Waalse onafhankelijkheid, maar wel voor meer Waalse autonomie en het doorknippen van de Waals-Brusselse band. Spijtig genoeg kunnen de Vlamingen het niet laten om constant te vitten op deze mensen (JC Van Cauwenberghe, de broers Happart, enz...).
Oud 16 november 2006, 01:20   #35
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Toch even aanstippen dat er misschien een meerderheid is in Ossetië voor onafhankelijkheid, maar geenszins in Noord-België.
Er is in Laag-België misschien (nog) geen meerderheid voor een onafhankelikje Vlaamse staat, maar wel voor meer Vlaamse bevoegdheden. Wil jij je neerleggen bij deze Vlaamse democratische wens?
Oud 16 november 2006, 01:22   #36
evilbu

Standaard

Citaat:
Er zijn Walen die misschien geen voorstander zijn van totale Waalse onafhankelijkheid, maar wel voor meer Waalse autonomie en het doorknippen van de Waals-Brusselse band. Spijtig genoeg kunnen de Vlamingen het niet laten om constant te vitten op deze mensen (JC Van Cauwenberghe, de broers Happart, enz...).
Maar is dat vitten niet een beetje terecht (schandalen, rotslechte contracten tekenen om Waals en dus Vlaams geld op te doen,...)
Ik wist wel niet dat zij die banden wilden doorbreken?
Oud 16 november 2006, 01:33   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar is dat vitten niet een beetje terecht (schandalen, rotslechte contracten tekenen om Waals en dus Vlaams geld op te doen,...)
Waarom die constante focus op Van Cauwenberghe?? Je leest vandaag terug vanalles over "Immo-Congo". Wanneer je de zaak dan eens van wat dichter bekijkt, dan zie je dat hijzelf er niet tussen zit, maar dat het enkel mensen uit zijn entourage zijn.
Die heksenjacht tegen Van Cau is gewoon een poging om alle Waals-regionalistische krachten uit de PS te verbannen. Wees er maar zeker van dat de Belgiscistische Di Rupo tien keer zo corrupt is, als Van Cau. Maar Di Rupo's paladijne Onckelinckx (héél toevallig op justitie...) zorgt er wel voor dat het gerecht zich niet met Di Rupo bezig houdt, maar enkel met Van Cau.

Citaat:
Ik wist wel niet dat zij die banden wilden doorbreken?
Zij willen de Franse Gemeenschap afschaffen, en die bevoegdheden overdragen aan het Waals Gewest en de CoCoF (Franse Gemeenschapscommissie in Brussel).

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 november 2006 om 01:34.
Oud 16 november 2006, 01:38   #38
evilbu

Standaard

Citaat:
Waarom die constante focus op Van Cauwenberghe?? Je leest vandaag terug vanalles over "Immo-Congo". Wanneer je de zaak dan eens van wat dichter bekijkt, dan zie je dat hijzelf er niet tussen zit, maar dat het enkel mensen uit zijn entourage zijn.
Die heksenjacht tegen Van Cau is gewoon een poging om alle Waals-regionalistische krachten uit de PS te verbannen. Wees er maar zeker van dat de Belgiscistische Di Rupo tien keer zo corrupt is, als Van Cau. Maar Di Rupo's paladijne Onckelinckx (héél toevallig op justitie...) zorgt er wel voor dat het gerecht zich niet met Di Rupo bezig houdt, maar enkel met Van Cau.
Onckelinckx, is die daar wel machtig genoeg voor?

Citaat:
Zij willen de Franse Gemeenschap afschaffen, en die bevoegdheden overdragen aan het Waals Gewest en de CoCoF (Franse Gemeenschapscommissie in Brussel).
Terwijl di Rupo Brussel wil opnemen in Wallonië via Sint-Genesius-Rhode!
Maar zijn er geen bevoegdheden zoals Franstalig onderwijs en RTBF en zo, die ze toch samen moeten beslissen??
Oud 16 november 2006, 01:53   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onckelinckx, is die daar wel machtig genoeg voor?
Wees daar maar zeker van!
Binnen de PS hebben drie mensen er alles voor het zeggen: Elio Di Rupo, Laurette Onkelinkx en Philippe Moureaux.

Citaat:
Terwijl di Rupo Brussel wil opnemen in Wallonië via Sint-Genesius-Rhode!
Hij wil het bij Brussel voegen. Maar in de huidige Belgische context, is dat niet zo'n groot verschil...

Citaat:
Maar zijn er geen bevoegdheden zoals Franstalig onderwijs en RTBF en zo, die ze toch samen moeten beslissen??
Vandaag beslissen ze (Wallonië + de Franstalige Brusselaars) dat nog samen.
Maar mensen zoals José Happart willen daar een einde aan stellen, en vinden dat Wallonië zijn eigen onderwijs moet inrichten, los van de Franstalige Brusselaars.
Daarom dat ik de laatste tijd meer en meer sympathie krijg voor Happart. We kunnen dan wel grondig verschillen als het over Voeren gaat, maar voor echte staatshervormingen kan die man wel een goeie bondgenoot van de Vlamingen worden.
Oud 16 november 2006, 09:51   #40
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De zuid-Osseten in Georgië kiezen massaal (99 procent alstublieft) voor onafhankelijkheid. De Georgische staat is daar uiteraard niet blij mee, maar heel treffend is wel de reactie van de EU. Europa erkent dit referendum niet omdat het "een schending van de soevereiniteit van georgië is" en omdat dit referendum "niet bijdraagt tot een vreedzame oplossing".

'vlaanderen regio in europa'? yeah right
Dit is wel een erg ver doorgeslagen vorm van volksnationalistisch denken. Het is niet omdat een of andere minderheid of bevolkingsgroep zichzelf onafhankelijk verklaart, dat ze daarmee ook dat recht heeft. Zelfbeschikkingsrecht, soevereiniteit, nationalisme of hoe je het ook wil noemen, is geen evangelie: het is een argument. In Zuid-Ossetië is er overigens amper sprake van zelfbeschikkingsrecht, maar wel van een bruggenhoofd dat het Kremlin in de regio wil houden, vooral omdat de Georgiërs zich niet voetstoots naar de bevelen van Poetin c.s. willen schikken. (Hetzelfde gebeurt in Transdnestrië, bijvoorbeeld). Geopolitiek en economische belangen (oliepijplijnen uit Azerbeidjan, om maar iets te noemen) zijn hier meer van tel dan het zelfbeschikkingsrecht van een stuk of wat Zuid-Osseten, om wie de Russen geen bal geven. Onvervalst 19de eeuws imperialisme, ik had nooit gedacht dat jij je voor die kar zou laten spannen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 16 november 2006 om 09:52.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be