Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2003, 11:08   #21
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Ach ja, ik kan er niet echt om huilen
Nee? Men vervangt Frans met het Engels, maar uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer.
Wat had je anders verwacht, dat het Nederlands een wereldtaal zou worden?
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 11:11   #22
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ergens moet ik de starter van dit onderwerp toch wel gelijk geven. Nederlanders hebben nu eenmaal die 'tik' te denken dat alles wat Frans klinkt chic (sjiek voor mij dus) is en alles wat Engels klinkt modern/stoer is...
Hierbij moet ik wel zeggen dat er geen opzet bij is. Nederlanders kennen Lille simpelweg als Lille. Als ik tegen de gemiddelde medekaaskop zeg Rijssel, denken ze dat ik het over een dorp in Drenthe heb ofzo.
Wat betreft Brussel denkt men hier verschillend. We weten dat het een tweetalig gebied is en dat je er 'in principe' Nederlands 'ken lulle', maar telkens als wij een reportage over of in Brussel zien, horen we toch meestal Franse woorden door onze kijkdoos komen (gelukkig heeft de VRT altijd ondertiteling)...

Toch is Frans niet echt populair meer in NL. Na de Tweede Wereldoorlog waren Engels en Frans de meest gekozen talen op school. Nu zoveel jaar later zien we een duidelijk opmars van Duits ten koste van Frans (Engels is inmiddels verplicht). Met de komst van Turks, Arabisch en Spaans als gelegitimeerd keuzevak zal naar alle waarschijnlijkheid de populariteit van het Frans in NL verder dalen.

Sowieso is mijn verwachting dat de populariteit van het Frans wereldwijd in het algemeen aan het afkalven is. Het zogenaamde 'Nieuwe Europa' (ofwel het voormalige Oostblok) kiest massaal voor Engels en Duits als tweede taal.
In Amerika is Spaans zo belangrijk geworden dat je als scholier vaak voor Spaans kiest en niet voor die andere Europese talen...

Het Frans verliest duidelijk terrein in de wereld. In landen als Vietnam, waar vroegere generaties Frans als bijkomende taal kenden, is ondertussen alles Engels wat de klok slaat.

En ook in Afrika vevangt het Engels meer en meer de Franse taal als 'internationale' taal.

Engels, Spaans en Arabisch zijn internationale talen. Maar ook Chinees maakt evident deel uit van de meest gesproken talen vandaag. Voor het Frans als internatinale taal is er gewoon geen plaas meer.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 19:48   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ach ze drinken ook jus d'orange en kopen hun broodjes in de boulangerie en dan verwacht je dat ze Brussel zullen gebruiken als ze ook Bruxelles kunnen zeggen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:41   #24
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
kopen hun broodjes in de boulangerie
Zeker bij Center Parcs geweest?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 23:43   #25
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Nee? Men vervangt Frans met het Engels, maar uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer.
Dat het Engels de slag had gewonnen van meest dominante Europese taal is toch al lang duidelijk. Het Frans heeft zijn kansen gehad (overigens net als het Nederlands).

Overigens is de permanente status van het Engels als wereldtaal niet veiliggesteld. Het Spaans neemt in het dagelijks leven in de VSA een steeds belangrijkere rol in. Verder is de opkomst van de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) een grote uitdaging voor de Engelse taal...
Oud 22 november 2003, 12:22   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
kopen hun broodjes in de boulangerie
Zeker bij Center Parcs geweest?
8) Jaren geleden. Maar ik ben er nog in buiten die parken tegengekomen hoor.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be