Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2006, 13:09   #21
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Iemand die de SP communistisch noemt, heeft toch wel erg weinig inzicht in de Nederlandse politiek.

Natuurlijk, naar Amerikaanse maatstaven is half Europa communistisch. Maar ik zou toch niet graag werken met de maatstaven van mensen die nog conservatiever zijn dan de SGP. Het geeft enkel aan hoe ver de Amerikaanse politiek van de Europese staat.
Volgens onderzoek (zoek maar na op nu.nl) is Nederland het op twee na democratischte land ter wereld, en laten we Amerika ver achter ons.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 november 2006 om 13:09.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 14:00   #22
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

http://www.nu.nl/news/897872/11/rss/...ertelling.html

Toch nog een kleine wijziging in de verkiezingsuitslag.
Oud 24 november 2006, 14:31   #23
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
http://www.nu.nl/news/897872/11/rss/...ertelling.html

Toch nog een kleine wijziging in de verkiezingsuitslag.
SP 25 en PvdA 33. Ik verwachtte het al, want in de voorlopige uitslag hadden SP en GL - die als lijstencombinatie meedoen bij de zetelverdeling - samen drieduizend stemmen minder dan de PvdA en toch samen 33 zetels tegenover 32 voor de PvdA. Dat klopte dus niet. Vandaag blijkt ook nog dat ruim vierhonderd stemmen in Eindhoven vergeten waren, waardoor daar het CDA nipt de grootste partij is geworden en niet de SP, en bij kiezers uit het buitenland haalden SP en GL wel iets meer stemmen dan de PvdA maar niet genoeg om die drieduizend stemmen goed te maken. Het zou overigens ook nog kunnen dat de 26ste zetel van de SP uiteindelijk niet naar de PvdA maar naar de Partij voor de Dieren gaat, want die zit met onafgerond 2,7 zetels in de voorlopige uitslag heel dicht tegen een derde zetel aan. We weten het maandag, dan wordt de definitieve uitslag bekendgemaakt door de Kiesraad, net als de aantallen voorkeursstemmen en dus de namen van de gekozen kandidaten. De officiële uitslag zal maandag ook gepubliceerd worden op www.verkiezingsuitslagen.nl
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 14:32   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

waarom duurt dat trouwens zo lang in Nederland? bij de gemeenteraadsverkiezingen hier waren de voorkeurstemmen toch sneller geteld?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 14:46   #25
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom duurt dat trouwens zo lang in Nederland? bij de gemeenteraadsverkiezingen hier waren de voorkeurstemmen toch sneller geteld?
Wat mij betreft, gaat het in België een beetje te snel.
Oud 24 november 2006, 14:54   #26
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik denk dat de cijfers al wel bekend zijn bij de Kiesraad, maar de zitting staat nu eenmaal gepland voor maandag en men wacht denk ik liever tot de officiële uitslag met zekerheid kan worden vastgesteld, dan op basis van voorlopige gegevens meteen te zeggen wie verkozen zijn en straks weer iemand te moeten teleurstellen omdat de definitieve cijfers iets veranderd zijn. Stel je voor dat de nummer 26* van de SP meteen bekend was gemaakt, dan was die persoon gisteren heel blij geweest en maandag heel teleurgesteld.

(*De SP had op de lijst maar 24 landelijke kandidaten plus een landelijke lijstduwer. De nummers 25 t/m 29 bestonden uit regionale kandidaten en verschilden dus per kieskring, waardoor zonder gegevens over het aantal voorkeursstemmen per kandidaat nu nog niet is te zeggen wie de 25ste zetel krijgt. Ook de nummer 26 was daardoor nog niet bekend.)
Oud 24 november 2006, 14:57   #27
rroloff
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik onthou vooral dat de partijen die campagne voerden tegen de Europese grondwet (SP, CU, Wilders, PvdDieren) gewonnen hebben en de partijen die voor de grondwet waren, allemaal verliezen.
Dit is inderdaad van groot belang. Ik kan mij niet voorstellen dat de PvdA nu nog aandurft vóór een gereviseerde Europese 'Grondwet' te stemmen nu inmiddels bij 70% van de Nederlanders daar niets voor voelt. De PvdA wankelt al, na een volgende klap hangt de PvdA in de touwen - klaar voor de genadeklap.

Nederlanders willen méér souvereiniteit. Niet minder.

Laatst gewijzigd door rroloff : 24 november 2006 om 14:58.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 14:58   #28
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Eens de zetels per partij vastliggen, hoe worden die zetels binnen de partij verdeeld? Onder mekaar uitvechten, naamstemmen, lijststemmen? Wat is het systeem in Nederland?
Oud 24 november 2006, 15:04   #29
rroloff
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eens de zetels per partij vastliggen, hoe worden die zetels binnen de partij verdeeld? Onder mekaar uitvechten, naamstemmen, lijststemmen? Wat is het systeem in Nederland?
Heel beknopt: in principe op volgorde op de kieslijst. Nr 1 eerst, dan nummer 2 etc. tot en met nr. X. Echter, wanneer een kandidaat meer stemmen heeft dan de 'kiesdeler' (= uitgebrachte aantal stemmen / aantal zetels) wordt deze kandidaat verkozen boven nummer X en wordt zo 'direct' in het parlement gekozen.
Oud 24 november 2006, 15:17   #30
rroloff
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rroloff Bekijk bericht
Heel beknopt: in principe op volgorde op de kieslijst. Nr 1 eerst, dan nummer 2 etc. tot en met nr. X. Echter, wanneer een kandidaat meer stemmen heeft dan de 'kiesdeler' (= uitgebrachte aantal stemmen / aantal zetels) wordt deze kandidaat verkozen boven nummer X en wordt zo 'direct' in het parlement gekozen.
Mijn uitleg blijkt niet correct:

"Ook voor het verkozen kunnen worden met voorkeurstemmen is de kiesdeler van belang, hier volstaat echter slechts 25% van de kiesdeler."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdeler
Oud 24 november 2006, 17:52   #31
bartje
Minister-President

Standaard

Bedankt Dimitri voor de info.

Als je de procenten bekijkt valt het op dat mocht het gebeuren volgens het Belgisch kiessysteem dat er héél wat partijen uit de boot zouden vallen en dat enkel de CDA, PVDA, VVD, SP en Wilders zouden overblijven al de rest zou niet eens zijn intrede doen in de kamer.

Ik vraag me trouwens af of D66 nu ze nog amper 3 zetels overhouden nog enige rol van betekenis kunnen spelen in de toekomst en of ze zich nog gaan herpakken of dat het met de volgende verkiezingen over and out zou zijn?
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 18:02   #32
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op www.kieskompas.nl en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"
Volgens deze zou ik het best aanleunen bij D66.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 18:55   #33
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Ik vraag me trouwens af of D66 nu ze nog amper 3 zetels overhouden nog enige rol van betekenis kunnen spelen in de toekomst en of ze zich nog gaan herpakken of dat het met de volgende verkiezingen over and out zou zijn?
Ze kunnen misschien een kartelformule voorstellen aan pvda of vvd.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 19:51   #34
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rroloff Bekijk bericht
Dit is inderdaad van groot belang. Ik kan mij niet voorstellen dat de PvdA nu nog aandurft vóór een gereviseerde Europese 'Grondwet' te stemmen nu inmiddels bij 70% van de Nederlanders daar niets voor voelt. De PvdA wankelt al, na een volgende klap hangt de PvdA in de touwen - klaar voor de genadeklap.

Nederlanders willen méér souvereiniteit. Niet minder.
Juist dat is het. Vande Lanotte deed het gisteren in Morgen Beter uitschijnen alsof de SP tegen Europa is. Siegfried Bracke beweerde dat in Terzake ook al. Dat is regelrechte onzin. De SP is, net als de overgrote meerderheid van de bevolking, vóór Europese samenwerking. Alleen niet op de manier zoals het nu gaat, met steeds meer bureaucratie (en liberalisering) en steeds minder invloed voor de burger. Dat was ook de belangrijkste reden voor de Nederlanders om tegen te stemmen. Dat veel Belgische politici, die dromen van een Verenigde Staten van Europa als oplossing van hun eigen communautaire problemen, daar niet blij mee zijn, kan ik best begrijpen. Maar ze zullen toch moeten beseffen dat de burgers van Europa een andere EU willen dan deze politici. Zolang ze dat niet beseffen, en niet radicaal van koers veranderen, zal de Europese samenwerking geen meter vooruit komen.
Oud 24 november 2006, 19:54   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ze kunnen misschien een kartelformule voorstellen aan pvda of vvd.
Kartels hebben in Nederland geen meerwaarde: elke partij, groot of klein, maakt evenveel kans op een zetel en voor de verdeling van de restzetels kan bovendien samengewerkt worden in een lijstencombinatie (zie uitleg hierboven). Het zal voor D66 dus òf onafhankelijk verdergaan, òf opheffing en verdeling over de andere partijen (PvdA, VVD, GL) worden.
Oud 24 november 2006, 20:00   #36
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op www.kieskompas.nl en dan links meteen klikken op "Uw positie" kun je een beeld krijgen van het Nederlandse politieke landschap, uitgezet naar "Links en Rechts" en "Progressief en Conservatief"
Waarom zie ik deze nu pas: www.stomwijzer.nl
Oud 24 november 2006, 20:29   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Waarom zie ik deze nu pas: www.stomwijzer.nl
schitterend!

ik kwam trouwens op de SP terecht.....
Oud 24 november 2006, 20:50   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Een overwinning voor de nieuwe partijen. In Nederland mogen ze tenminste op TV komen.
Dan moeten jullie je aansluiten bij Nederland. Dan kunt u pleiten voor een onafhankelijk België.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 22:46   #39
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Hans1
Een overwinning voor de nieuwe partijen. In Nederland mogen ze tenminste op TV komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dan moeten jullie je aansluiten bij Nederland. Dan kunt u pleiten voor een onafhankelijk België.
Héhé flauwe plezante.
Hopelijk wordt er ook naar die Geert Wilders geluisterd en gaan ze nie zo doen as bij ons, een cordon sanitair trekken. Ge kunt hem toch nie vergelijke met VB.
Hij is duidelijk tegen Islam als religie. Heeft dus nix met ras vandoen, terwijl Philip ook moeite heeft met buitenlandse voetballers.En hij durft tenminste ook de mond opentrekken tegen de Islam, terwijl de anderen nu al in hun broek doen, om maar geen franse toestanden te krijgen.
Ze wouden het woord "cordon sanitair" liever niet horen of in de mond nemen, maar gedroegen zich er wel naar.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 22:56   #40
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Progressief rechts dus? Met welke standpunten kom je daar uit als ik dat vragen mag? Want ik heb het nogal moeilijk om me voor te stellen wat ik moet verstaan onder progressief rechts...
ik ben dat ook, alhoewel maar zeer nipt. Blijkbaar is dat voor mensen met gezond verstand

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be