![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 24 november 2006 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() http://www.nu.nl/news/897872/11/rss/...ertelling.html
Toch nog een kleine wijziging in de verkiezingsuitslag.
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarom duurt dat trouwens zo lang in Nederland? bij de gemeenteraadsverkiezingen hier waren de voorkeurstemmen toch sneller geteld?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Wat mij betreft, gaat het in België een beetje te snel.
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
(*De SP had op de lijst maar 24 landelijke kandidaten plus een landelijke lijstduwer. De nummers 25 t/m 29 bestonden uit regionale kandidaten en verschilden dus per kieskring, waardoor zonder gegevens over het aantal voorkeursstemmen per kandidaat nu nog niet is te zeggen wie de 25ste zetel krijgt. Ook de nummer 26 was daardoor nog niet bekend.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Nederlanders willen méér souvereiniteit. Niet minder. Laatst gewijzigd door rroloff : 24 november 2006 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Eens de zetels per partij vastliggen, hoe worden die zetels binnen de partij verdeeld? Onder mekaar uitvechten, naamstemmen, lijststemmen? Wat is het systeem in Nederland?
![]()
![]() |
#29 |
Burger
|
![]() Heel beknopt: in principe op volgorde op de kieslijst. Nr 1 eerst, dan nummer 2 etc. tot en met nr. X. Echter, wanneer een kandidaat meer stemmen heeft dan de 'kiesdeler' (= uitgebrachte aantal stemmen / aantal zetels) wordt deze kandidaat verkozen boven nummer X en wordt zo 'direct' in het parlement gekozen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Burger
|
![]() Citaat:
"Ook voor het verkozen kunnen worden met voorkeurstemmen is de kiesdeler van belang, hier volstaat echter slechts 25% van de kiesdeler." Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdeler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Bedankt Dimitri voor de info.
Als je de procenten bekijkt valt het op dat mocht het gebeuren volgens het Belgisch kiessysteem dat er héél wat partijen uit de boot zouden vallen en dat enkel de CDA, PVDA, VVD, SP en Wilders zouden overblijven al de rest zou niet eens zijn intrede doen in de kamer. Ik vraag me trouwens af of D66 nu ze nog amper 3 zetels overhouden nog enige rol van betekenis kunnen spelen in de toekomst en of ze zich nog gaan herpakken of dat het met de volgende verkiezingen over and out zou zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() Ze kunnen misschien een kartelformule voorstellen aan pvda of vvd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Kartels hebben in Nederland geen meerwaarde: elke partij, groot of klein, maakt evenveel kans op een zetel en voor de verdeling van de restzetels kan bovendien samengewerkt worden in een lijstencombinatie (zie uitleg hierboven). Het zal voor D66 dus òf onafhankelijk verdergaan, òf opheffing en verdeling over de andere partijen (PvdA, VVD, GL) worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik kwam trouwens op de SP terecht.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Hans1 ![]() Een overwinning voor de nieuwe partijen. In Nederland mogen ze tenminste op TV komen. Citaat:
![]() Hopelijk wordt er ook naar die Geert Wilders geluisterd en gaan ze nie zo doen as bij ons, een cordon sanitair trekken. Ge kunt hem toch nie vergelijke met VB. Hij is duidelijk tegen Islam als religie. Heeft dus nix met ras vandoen, terwijl Philip ook moeite heeft met buitenlandse voetballers.En hij durft tenminste ook de mond opentrekken tegen de Islam, terwijl de anderen nu al in hun broek doen, om maar geen franse toestanden te krijgen. Ze wouden het woord "cordon sanitair" liever niet horen of in de mond nemen, maar gedroegen zich er wel naar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() ik ben dat ook, alhoewel maar zeer nipt. Blijkbaar is dat voor mensen met gezond verstand