Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2006, 14:05   #21
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Als je dat herhaaldelijk op een website doet wel.
Waat staat dat in de wet?
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 14:17   #22
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Het is een defacto bestraffing want hij verliest loon.
Iemand die geen fouten heeft gemaakt in de uitoefening van zijn werk, iemand die geen fouten heeft gemaakt in de omgang met lokale burgers heeft recht op zijn privé overtuiging. Dit is zelfs een mensenrecht.
Wat een onzin, collega's publiek in diskrediet brengen heeft niets te maken met privéovertuigingen. Dat is gewoon onwerkbaar. Bovendien moet een blauwhelm neutraal zijn. Dat doe je niet door op een website tekeer te gaan tegen moslims en dus één van de partijen van het conflict. Het is van cruciaal belang voor VN-troepen dat de bevolking hen accepteert. Als er militairen tussenzitten die geen respect hebben voor de mensen daar, dan is dan ontoelaatbaar.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 14:23   #23
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waat staat dat in de wet?
Citaat:
Art. 1.

3° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming;

4° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat, geweld of segregatie jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming van deze leden of van sommigen onder hen
De hele wet vind je hier.
Oud 23 november 2006, 14:24   #24
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat een onzin, collega's publiek in diskrediet brengen heeft niets te maken met privéovertuigingen. Dat is gewoon onwerkbaar. Bovendien moet een blauwhelm neutraal zijn. Dat doe je niet door op een website tekeer te gaan tegen moslims en dus één van de partijen van het conflict. Het is van cruciaal belang voor VN-troepen dat de bevolking hen accepteert. Als er militairen tussenzitten die geen respect hebben voor de mensen daar, dan is dan ontoelaatbaar.
Bon Edina begint weer alles onzin te noemen.

Als je je collega een oetlul vindt is dat een privéovertuiging. Een persoonlijke inschatting. Die mag je hebben en je mag die zelfs uiten binnen het kader van de wet zijnde geen laster en eerroof mbt. uw individuele collega.

Ik vraag me af hoeveel van die moslims overigens die blog gaan lezen. Je weet overigens ook niet wat hij juist heeft geschreven en het feit dat er niet onmiddellijk een tuchtmaatregel is genomen doet vermoeden dat het misschien nog wel meevalt.

Iedereen mag zijn eigen overtuiging hebben en die delen met de wereld. Als die militairen correct handelen en de mensen (voor wie ze misschien geen respect hebben) respectvol behandelen als militair dan is er toch geen probleem.
Oud 23 november 2006, 14:26   #25
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet u soms meer dan ons? ik weet niet wat hij heeft geschreven. Ik heb nergens een tekst gevonden van die persoon.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 14:31   #26
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De hele wet vind je hier.
Dat sluit niet uit dat ik op het internet mag zeggen dat ik een bepaald ras minderwaardig vind.
Ik zet immers niet aan tot haat, ik kondig ook niet aan dat ik ga discrimineren.
Bovendien rijst de vraag of een internetblog kan worden geïnterpreteerd worden als een openbare plaats conform art. 444 Sw
Oud 23 november 2006, 14:31   #27
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je je collega een oetlul vindt is dat een privéovertuiging. Een persoonlijke inschatting. Die mag je hebben en je mag die zelfs uiten binnen het kader van de wet zijnde geen laster en eerroof mbt. uw individuele collega.
Om het even wie zijn collega's belachelijk maakt op een blog of hen in diskrediet brengt zal daarvoor bij zijn wergever op het matje geroepen worden wanneer die daarover klachten ontvangt. Dat is ook niet meer dan logisch, aangezien het wel de bedoeling is dat je werknemers goed samenwerken. En dat kan niet als één van die werkgevers zo'n dingen doet. Probeer het eens uit zou ik zeggen. En hier gaat het wel om een delicate opdracht. Dus extra gevoeligheid is hier op zijn plaats.
Oud 23 november 2006, 14:33   #28
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat sluit niet uit dat ik op het internet mag zeggen dat ik een bepaald ras minderwaardig vind.
Ik zet immers niet aan tot haat, ik kondig ook niet aan dat ik ga discrimineren.
Bovendien rijst de vraag of een internetblog kan worden geïnterpreteerd worden als een openbare plaats conform art. 444 Sw
Probeer het eens uit, zou ik zeggen. Je blog zal rap gesloten zijn. Je geeft daarmee duidelijk blijk van een voornemen tot haat.
Oud 23 november 2006, 14:35   #29
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Probeer het eens uit, zou ik zeggen. Je blog zal rap gesloten zijn. Je geeft daarmee duidelijk blijk van een voornemen tot haat.
Ik ben daar nog niet zo zeker van een loutere uiting van een visie die misschien verwerpelijk is impliceert niet automatisch een voornemen tot haat. Wat is dat overigens haat? Een strafbaar gevoel?

Laatst gewijzigd door Tashunka : 23 november 2006 om 14:46.
Oud 23 november 2006, 14:36   #30
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoeveel van die moslims overigens die blog gaan lezen. Je weet overigens ook niet wat hij juist heeft geschreven en het feit dat er niet onmiddellijk een tuchtmaatregel is genomen doet vermoeden dat het misschien nog wel meevalt.
Het feit dat hij al teruggehaald werd, doet vermoeden dat het ernstig is.

Citaat:
Iedereen mag zijn eigen overtuiging hebben en die delen met de wereld. Als die militairen correct handelen en de mensen (voor wie ze misschien geen respect hebben) respectvol behandelen als militair dan is er toch geen probleem.
Geloof jij nu echt dat mensen in een machtspositie die geen respect hebben voor anderen louter op basis van hun godsdienst diezelfde moslims respectvol gaan behandelen???
Oud 23 november 2006, 14:37   #31
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het Hof van Cassatie geeft u ongelijk
Leg uit. Nog niet zo lang geleden werd er een internetsite gesloten voor racistsiche praat.
Oud 23 november 2006, 15:12   #32
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Leg uit. Nog niet zo lang geleden werd er een internetsite gesloten voor racistsiche praat.
Dat kan, ik ken de inhoud niet van die site
Maar:

Het louter uiten van bepaalde opinies die een racistische inslag hebben en getuigen van een misprijzen of minachting voor vreemdelingen is op zichzelf niet strafbaar.
Aldus de correctionele rechtbank van Brussel. Ik had mij vergist.
Oud 23 november 2006, 15:20   #33
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Waar ik werk is de productiviteit van de Walen alleszins niet lager dan die vd Vlamingen.
Je "werkt" aan de staat?

We maken hier weer een typisch links verschijnsel mee; alleen al het vermoeden dat er racisme is, is genoeg om iemand te veroordelen.

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 23 november 2006 om 15:21.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 16:00   #34
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het ging wel om dat meer dan "het louter uiten van bepaalde opinies die een racistische inslag hebben en getuigen van een misprijzen of minachting voor vreemdelingen" als we de onderstaande artikel uit De Standaard en La Dernière Heure mogen geloven. En er zou ook sprake zijn van regelrechte laster.

Citaat:
Racistische soldaat uit Libanon weggehaald

BRUSSEL - Een Belgische sergeant die als blauwhelm in Libanon verbleef in het kader van de VN-vredesmacht, is terug naar België gestuurd omdat hij een internetdagboek met racistische, xenofobe en lasterlijke uitspraken bijhield.

Het federaal parket heeft een onderzoek geopend en het leger heeft een tuchtprocedure opgestart. Dat staat te lezen in de krant La Dernière Heure. De Vlaamse sergeant kwam eind september in Libanon aan en werd intussen al terug naar België gehaald.

Zijn internetdagboek telde in totaal veertig pagina's. Hij schreef er beledigende dingen in over Waalse soldaten en gaf racistisch getinte kritiek op de soldaten uit Polen en China.

In het dagboek publiceerde hij ook foto's van kanonnen waar hij dan bijschreef hoe leuk het zou zijn mochten ze daadwerkelijk gebruikt worden. Hij ging in het dagboek ook racistisch tekeer tegen de moslims.
Bron: De Standaard

Citaat:
Soldat belge rapatrié du Liban

Le 1er sergent animait un blog jugé raciste et xénophobe. Un dossier ouvert au parquet fédéral

BRUXELLES Selon des informations qui nous sont confirmées par le parquet fédéral, la Belgique rapatrie du Liban son 1er sergent J.C., 25 ans, pour avoir animé un blog dans lequel il tenait des propos racistes et xénophobes �* l'endroit des populations arabes vivant dans le Liban Sud. Dans son blog, le sous-officier exprime son regret de ne pouvoir tester quelques canons "en tirant vers le Sud" (c.-�*-d. sur Israël, NdlR). Ensuite, le 1er sergent est mis en cause pour avoir critiqué fortement le commandement belge "et les officiers qui décident tout depuis Evere".

Enfin, le 1er sergent, qui est d'expression néerlandophone et visiblement flamingant, émet des opinions injurieuses �* l'endroit des militaires wallons.

Le sous-officier fait l'objet d'une procédure �* la fois pénale et disciplinaire. Porte-parole du parquet, le 1er substitut fédéral Lieve Pellens confirme que le détachement judiciaire belge présent au Liban a dressé P.-V. pour : racisme, xénophobie et calomnie.

Le 1er sergent J.C. occupait des fonctions de chef de peloton adjoint. Arrivé fin septembre en mission Onu au Liban, il a immédiatement été rapatrié par C-130. Selon le parquet fédéral, son blog comptait 40 pages.
Le sous-officier l'illustrait de photos d'installations militaires au Liban, et d'autres en patrouilles sur la frontière israélienne.

Le militaire émet des critiques xénophobes sinon racistes �* l'endroit de militaires polonais et chinois. Il juge ces derniers incapables de lire une carte d'état-major. Il diffuse des photos de canons en entretien et considère que ce serait quand même chouette si on pouvait tirer quelques coups vers le Sud. Mais je connais la réponse : ce sera non et c'est bien dommage. Le 1er sergent J.C. évoque le ramadan. Il se plaint des W.-C. "toujours bouchés �* cause des musulmans", et exprime �* cette occasion des considérations d'hygiène dont le caractère raciste est évident.

Le soldat belge évoque une visite de Romano Prodi et parle de "spaghetti". Il parle des militaires francophones et les traite de "fainéants" et de "paillasses ". Il traite les Wallons de fuck parce qu'ils ne feraient, selon lui, aucun effort pour apprendre le néerlandais. Il félicite son père pour avoir voté "pour les bons" le 9 octobre. Quant �* l'équipement et l'armement, il les estime insuffisants. Le 1er sergent critique le ministre et la hiérarchie militaire sur la façon dont les budgets militaires sont utilisés. Mais �* Evere, constate le sous-officier, "il n'y a que des officiers".

Avant d'être rapatrié du Liban, le 1er sergent interrogé sur place par la police fédérale a insisté sur le fait que son blog était, selon lui, réservé �* des proches, parents et amis, et n'était pas destiné �* être lu par tous.Gilbert Dupont
Bron: La Dernière Heure

Laatst gewijzigd door Edina : 23 november 2006 om 16:03.
Oud 23 november 2006, 18:05   #35
Tegendradigaard

Standaard

tja wat wil je zijn vader heeft verkeerd gestemd... afmaken die kerel natuurlijk.....

Hij is flamingant... wat een misdaad... vierendelen die kerel...

kritiek op de minister.... wablieftere..... ophangen die kerel...

Walen lui noemen.... tja zie mijn onderschrift he.... Hij zal het ook beu zijn geweest om te betalen...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 18:07   #36
Tegendradigaard

Standaard

Hij zegt dat de chinezen niet bekwaam waren een kaart te lezen... tja als hij dat vaststelt mag hij dat dan niet zeggen ?

Inderdaad de vrije meningsuiting bestaat niet meer....

Lang leve de dictatuur zekers....
Oud 23 november 2006, 18:20   #37
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Hij zegt dat de chinezen niet bekwaam waren een kaart te lezen... tja als hij dat vaststelt mag hij dat dan niet zeggen ?

Inderdaad de vrije meningsuiting bestaat niet meer....

Lang leve de dictatuur zekers....
Dus jij wil een volledige democratisering an het leger? Met officieren-verkiezingen zoals bij de anarchisten in de Spaanse Burgeroorlog?
Dit is misschien een interessante theorie (een links-anarchistische theorie!), maar tot nader orde gelden voor militairen strengere normen dan voor gewone burgers. Zeker als ze deelnemen aan buitenlandse opdrachten in gevoelige regio's, als onderdeel van een internationale vredesmacht.

Het is gewoon krankzinnig hoe rechtsen zich in allerlei bochten wringen om steevast ale racisten te verdedigen en te vergoelijken. Ze gaan zelfs zo ver dat ze plots anarchistische ideeën als argument gebruiken.

Natuurlijk mag je lachen met Flahaut, als je hem bezig zien is het moeilijk om dit niet te doen. Maar een militair in het Belgische leger is verplicht om zich te houden aan de militaire bevelstructur. Wie dit niet kan (en ik zou dit zeker niet kunnen), die moet maar geen dienst nemen.
Oud 23 november 2006, 18:23   #38
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
D Maar een militair in het Belgische leger is verplicht om zich te houden aan de militaire bevelstructur. Wie dit niet kan (en ik zou dit zeker niet kunnen), die moet maar geen dienst nemen.
Befehl ist [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]Befehl?[/FONT][/FONT]

Laatst gewijzigd door Tashunka : 23 november 2006 om 18:25.
Oud 23 november 2006, 18:24   #39
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Befhel ist befhel?
yep.... ik geloof nochtans dat dit weggelachen werd in de jaren na 1945....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Oud 23 november 2006, 22:47   #40
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Befehl ist [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]Befehl?[/FONT][/FONT]
Wat een totaal van de pot gerukte vergelijking.

Dat bewuste citaat ging over het feit dat de Duitse soldaten niet of zeer zelden weigerden om de genocide op de joden te voltrekken. Natuurlijk heeft een militair het recht, en zelfs de verdomde plicht om bevelen naast zich neer te leggen als deze bevelen een inbreuk op de mensenrechten of de conventie vna Genève zijn.
Dat heeft niets te maken met mijn argument in mijn vorige post, waartegen jullie niet ten gronde op hebben kunnen reageren, wegens gebrek aan echte tegenargumenten. Dus kom je maar met een totaal misplaatst, uit de context gehaald citaat op de proppen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be