Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2006, 11:54   #21
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik weet waar je naar toe wil ,en vind het echt schande van U,ga naar Nederland wonen hé
De vergelijking met Nederland gaat niet helemaal op.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 11:55   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
met alle respect voor die vrouw, maar ze zegt dat ze leningen moet afbetalen, over wat gaat dit dan? kan er daar geen oplossing voor gevonden worden?

Een vrouwenhuis, wat is dat juist? wat krijgt ze voor die 690 euro?
en wat met de maximumfactuur?
Tussen het echte leven en het studentenleven is een hemelsbreed verschil.

Een mens die moet leven van een invalide-uitkering, kan waarschijnlijk niet leven in een studentenkot. Te oud denk ik. Plus dat deze mensen vaak dure hulpmiddelen nodig hebben om het leven nog een beetje menselijk te maken. Deze moet men dan vaak ook nogeens op afbetaling kopen omdat men van de staat maar net genoeg krijgt om niet te sterven.
Bij overbelening kan men idd hulp vragen aan het OCMW of het gerecht.
Maar die moeten het ook zien te doen met wat de staat geeft.
Een vrouwenhuis is een tehuis voor vrouwen die zijn gaanlopen van hun vent en daar willen onderduiken, zodat hun vent hen niet terug naar huis kan halen of geen pakslaag kan verkopen. Vele zijn vaak volzet en hebben een lange wachtlijst. Er gaan blijkbaar veel vrouwen op de loop voor hunne vent.

Maximumfactuur is een mooie uitvinding, maar er zijn veel medische verzorgingen die daar niet voor mee tellen, de mensen die ze echt nodige hebben zouden er eens van kunnen genieten.

Een woning huren kost vaak al snel 500€ zonder te veel luxe. Maar de ocmw's hebben de woningen ook niet in hun broekzak zitten en moeten het dus stellen met wat ze hebben.

De tijd dat je krijgt om een onbewoonbare woning te verlaten hangt af van de woning en de gemeente, vaak is dat zelfs maar een paar uur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 11:58   #23
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Adriaan Koerbagh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet waar je naar toe wil ,en vind het echt schande van U,ga naar Nederland wonen hé
U mag mij best over de gehele lijn vousvoyeren.
Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 12:00   #24
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Ik ben geen gezonde mens en ik heb invaliditeit geweigerd toen ik die zeer gemakkelijk kon eisen.

Juist dat heeft me doen nadenken over een systeem waar je op één-twee-drie aan invaliditeit kan geraken.
Dan zul je dat enkel maar gedaan hebben omdat die invaliditeitsuitkering toch niet zo bijster interessant was om van te 'genieten' he
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 12:06   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen gezonde mens en ik heb invaliditeit geweigerd toen ik die zeer gemakkelijk kon eisen.

Juist dat heeft me doen nadenken over een systeem waar je op één-twee-drie aan invaliditeit kan geraken.

Laat mij als invalide nu niet lachen he.

Als eerste krijg je idd niet zomaar een invalide-uitkering en zeker niet op één twee drie. en als tweede gaat het bij het verkrijgen van een uitkering niet enkel om je medische inaliditeit, maar in de hoofdzaak om je economische invaliditeit.

Wat wil zeggen dat je minstens 66% werkonbekwaam moet zijn voor alle jobs die iemand met jou opleidingsgraad kan uitvoeren.

Dus iemand die jaren lang heeft gewerkt als arbeider en dan ziek word, kan door de medische wereld nog bekwaam verklaard worden om als bediende te gaan werken.

En dit is echt geen grap. Ik ken persoonlijke een heleboel bouwvakkers die van het riziv te horen hebben gekregen dat ze geen 2/3 werkonbekwaam zijn en dat ze maar werk als bediende moeten gaan zoeken.
Sommige al 30 jaar bouwvakker.
Oud 24 november 2006, 12:10   #26
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Dan zul je dat enkel maar gedaan hebben omdat die invaliditeitsuitkering toch niet zo bijster interessant was om van te 'genieten' he
Nee, meneer, omdat ik een zekere trots heb. Geschenken aanvaarden is vrijheid verkopen, of hoe gaat dat Romeins gezegde ook weer?
Oud 24 november 2006, 12:13   #27
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, meneer, omdat ik een zekere trots heb. Geschenken aanvaarden is vrijheid verkopen, of hoe gaat dat Romeins gezegde ook weer?
Dat is dan je eigen vrije keuze!
Héél flink van jou maar dat betekent nog niet dat je dat anderen ook moet opdringen he
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 12:13   #28
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laat mij als invalide nu niet lachen he.

Als eerste krijg je idd niet zomaar een invalide-uitkering en zeker niet op één twee drie. en als tweede gaat het bij het verkrijgen van een uitkering niet enkel om je medische inaliditeit, maar in de hoofdzaak om je economische invaliditeit.

Wat wil zeggen dat je minstens 66% werkonbekwaam moet zijn voor alle jobs die iemand met jou opleidingsgraad kan uitvoeren.

Dus iemand die jaren lang heeft gewerkt als arbeider en dan ziek word, kan door de medische wereld nog bekwaam verklaard worden om als bediende te gaan werken.

En dit is echt geen grap. Ik ken persoonlijke een heleboel bouwvakkers die van het riziv te horen hebben gekregen dat ze geen 2/3 werkonbekwaam zijn en dat ze maar werk als bediende moeten gaan zoeken.
Sommige al 30 jaar bouwvakker.
Zei ik iets ovor werk? Dat dacht ik toch ook niet; ik zei iets over invaliditeit, en daar bestaan gradaties in (percentages), zoals u wel zeer zeker weet.
Oud 24 november 2006, 12:14   #29
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Dat is dan je eigen vrije keuze!
Héél flink van jou maar dat betekent nog niet dat je dat anderen ook moet opdringen he
Ik dring niets op, integendeel, het zijn mijn eigendommen die worden afgenomen om de keuze van andere te sponsoren. Daar mag dus best iets tegenover staan, want nu ben ik het die de vrijheid van anderen in handen heb, begrijpt u? Het spreekwoord gaat in twee kanten.

Laatst gewijzigd door Adriaan Koerbagh : 24 november 2006 om 12:15.
Oud 24 november 2006, 12:14   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

In Nederland zit men met een kater omwille van hun gedogend beleid enkele decennia geleden.
Daar was het - wat men nu noemt - de generatie van de allochtone rugpatienten: ze werkten één jaar ongeveer en kregen toen plotsklaps bijna allemaal last van het "rugvirus" dat werken onmogelijk maakte. Ze verkregen gratis hun blijven invaliditeitsuitkering en vertrokken terug naar huis (ze waren niks voor niks gastarbeider toen). Daar leefden ze nog lang en gelukkig in peis en vree met het riante maandelijkse inkomen dat de Nederlandse belastingbetaler hen nastuurde. Ik geloof dat deze regeling een aantal jaren werd afgebouwd.

In Belgie is het inderdaad zo dat je eerst voor een drieschaar moet verschijnen, waar men totaal onrespectvol voor de invalide even gaat bepalen of ze nu wel of niet "werkbaar" zijn. Bij twijfel volgt er zelfs een volledige dag psychiatrisch onderzoek.

Die 50% waar jantje het over had is niet correct: het is 60% .Niet dat dit ertoe doet, want alhoewel je op je volledige loon RSZ % betaalt, slaat die 60% niet op 60% van je totale inkomen, maar op 60% van je inkomen maar met een bepaald maximum dat driejaarlijks wordt aangepast.

Iemand met een inkomen van vb. 3000euro bruto in 1995 kreeg daarvan geen 60% als invaliditeitsuitkering in geval van arbeidsongeschiktheid, maar slechts 1000 euro bruto. Want 1000 euro was toen het maximum. Indien men denkt dat dit maximum mee wordt aangepast als een jaar later de max.uitkering tot 1200 wordt opgetrokken, is mis! Mensen die dus jaren arbeidsongeschikt zijn, zakken dus constant in welvaartspeil.

De extra kosten die een invalide heeft (simpelweg: poetshulp, extra dokterskosten) worden NIET meegerekend: dit moet allemaal betaald worden van die uitkering.

Bovendien - wat ik trouwens correct vind - moet men steeds beschikbaar zijn voor een eventuele hercontrole, men kan dus niet naar het buitenland of zelfs binnenland op verlof zonder dat men eerst te kennen geeft dat men in periode x tot y niet bereikbaar is (men kan evenmin beslissen om gewoon te emigreren naar een zuiders oord: maximumtijd dat je niet bereikbaar bent is drie maanden). Het niet aanwezig zijn op de onverwachte controle geeft per definitie uitsluiting van uitkeringen.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 12:46   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zei ik iets ovor werk? Dat dacht ik toch ook niet; ik zei iets over invaliditeit, en daar bestaan gradaties in (percentages), zoals u wel zeer zeker weet.
Niet iedereen heeft de luxe te kunnen rentenieren.

En ik weet idd dat er gradaties bestaan voor de invaliditeit.

Maar bij ziekte-invaliditeit onder de 66% economisch krijg je dus niets van de staat.

En ik kan je verzekeren dat als je echt 66% economisch invalide bent en geen andere inkomsten heb, je met dat almoesje heel blij bent.

Invalide van wege arbeidsziekte of arbeidsongeval of verkeersongeval krijgen bij vanaf 10 % een uitkering en boven de 25% word dat zelfs een mandelijks uitkering.

Vertel mij dus eens welke uitkering jij hebt geweigerd.

En vertel er tegelijk dan ook eerlijk bij waarom. Want zelfs een rentenier slaagt geen geld af dat hij er bij kan krijgen. En zeker niet uit principe.
Oud 24 november 2006, 12:55   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 50% waar jantje het over had is niet correct: het is 60% .Niet dat dit ertoe doet, want alhoewel je op je volledige loon RSZ % betaalt, slaat die 60% niet op 60% van je totale inkomen, maar op 60% van je inkomen maar met een bepaald maximum dat driejaarlijks wordt aangepast
Je krijgt gelijk, mijn 50% was immers nog veel te ruim. het is 45% voor een alleenstaande.

Citaat:
Om het bedrag van de invaliditeitsuitkeringen te bepalen, wordt rekening gehouden met de gezinssituatie van de rechthebbenden. Een gerechtigde met persoon ten laste heeft recht op een uitkeringshoegrootheid, die is vastgesteld op 65 % van zijn loon (eveneens begrensd op een bepaald bedrag). Voor de gerechtigden zonder gezinslast, wordt de hoegrootheid van de invaliditeitsuitkering verminderd tot 45 % of 40 % van hetzelfde begrensde loon, naargelang zij de hoedanigheid van alleenstaande of samenwonende bezitten.
http://riziv.fgov.be/secure/nl/allow...lowaces01b.htm
Oud 24 november 2006, 13:09   #33
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Niet iedereen heeft de luxe te kunnen rentenieren.

En ik weet idd dat er gradaties bestaan voor de invaliditeit.

Maar bij ziekte-invaliditeit onder de 66% economisch krijg je dus niets van de staat.

En ik kan je verzekeren dat als je echt 66% economisch invalide bent en geen andere inkomsten heb, je met dat almoesje heel blij bent.

Invalide van wege arbeidsziekte of arbeidsongeval of verkeersongeval krijgen bij vanaf 10 % een uitkering en boven de 25% word dat zelfs een mandelijks uitkering.

Vertel mij dus eens welke uitkering jij hebt geweigerd.

En vertel er tegelijk dan ook eerlijk bij waarom. Want zelfs een rentenier slaagt geen geld af dat hij er bij kan krijgen. En zeker niet uit principe.
Ik rentenier niet, en mijn persoonlijke situatie verhaal ik niet graag publiekelijk. Ik heb het woord "uitkering" trouwens niet vemeld. Maar zelfs dan, niet iedereen is een geldwolf.

Misschien heeft u een verkeerd beeld van kapitalisten, of van de mens in toto.
Oud 24 november 2006, 13:11   #34
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
De vergelijking met Nederland gaat niet helemaal op.
Nee,de vervolging van steuntekkers????
De vervolging van gehandicapte,iedereen terug heel streng en dwaas keuren????
Denk daar maar eens over na hé
Oud 24 november 2006, 13:31   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik rentenier niet, en mijn persoonlijke situatie verhaal ik niet graag publiekelijk. Ik heb het woord "uitkering" trouwens niet vemeld. Maar zelfs dan, niet iedereen is een geldwolf.

Misschien heeft u een verkeerd beeld van kapitalisten, of van de mens in toto.
Ik wil jou het dan wel eens zien doen, geen werk en geen andere inkomsten en geen eigenzaak waarin je zelf kan bepalen wat en wanneer.

Want jij vertrekt van uit jou situatie, wel de meeste mensen hebben geen inkomsten meer als ze 66% economisch invalide zijn en hebben dan wel extra medische kosten en zijn dus heel blij als ze deze almoes krijgen.

Maar volgens mij ben jij geen ziekte-invalide en weet je dus niet door welke ellende deze mensen gaan.
Want ziekte-invalide zijn betekent wel ietsjes meer dan enkel je werk verliezen, je verliest heel veel. De andere invalide trouwens ook.

En idd zelfs een rentenier zal de staatsvergoeding er voor aannemen, al was het maar om de extra medische kosten er mee te betalen.
Of als compensatie voor de belastingen die hij anders meer moet betalen.
Oud 24 november 2006, 13:52   #36
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je krijgt gelijk, mijn 50% was immers nog veel te ruim. het is 45% voor een alleenstaande.

http://riziv.fgov.be/secure/nl/allow...lowaces01b.htm
Oops.. je hebt gelijk.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 november 2006, 14:00   #37
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik wil jou het dan wel eens zien doen, geen werk en geen andere inkomsten en geen eigenzaak waarin je zelf kan bepalen wat en wanneer.

Want jij vertrekt van uit jou situatie, wel de meeste mensen hebben geen inkomsten meer als ze 66% economisch invalide zijn en hebben dan wel extra medische kosten en zijn dus heel blij als ze deze almoes krijgen.

Maar volgens mij ben jij geen ziekte-invalide en weet je dus niet door welke ellende deze mensen gaan.
Want ziekte-invalide zijn betekent wel ietsjes meer dan enkel je werk verliezen, je verliest heel veel. De andere invalide trouwens ook.

En idd zelfs een rentenier zal de staatsvergoeding er voor aannemen, al was het maar om de extra medische kosten er mee te betalen.
Of als compensatie voor de belastingen die hij anders meer moet betalen.
Ik ga u een ander, voor u dan waarschijnlijk schokkend, voorbeeld geven. Niet iedereen zonder werk gaat naar "den dop" en vraagt leefgeld aan.

Zal ik het snelzout aangeven?
Oud 24 november 2006, 14:03   #38
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga u een ander, voor u dan waarschijnlijk schokkend, voorbeeld geven. Niet iedereen zonder werk gaat naar "den dop" en vraagt leefgeld aan.

Zal ik het snelzout aangeven?
Adriaan, ik weet wel dat er ooit manna met bakken gratis uit de hemel viel, maar volgens mij is dat toch al een tijdje geleden.

Heb je het nu over huisvrouwen/mannen die via hun partner een inkomen hebben? of heb je het over alleenstaanden met of zonder kinderen die dagelijks hun schietgebedjes zitten te prevelen in de hoop dat het manna naar beneden zal vallen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 november 2006, 14:07   #39
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Adriaan, ik weet wel dat er ooit manna met bakken gratis uit de hemel viel, maar volgens mij is dat toch al een tijdje geleden.

Heb je het nu over huisvrouwen/mannen die via hun partner een inkomen hebben? of heb je het over alleenstaanden met of zonder kinderen die dagelijks hun schietgebedjes zitten te prevelen in de hoop dat het manna naar beneden zal vallen?
In een echte markt zou u zichzelf daartegen zelfs kunnen verzekeren. Zelf vind ik het bewonderingswaardig dat mensen bij hun eigen ongeluk geen toevlucht zoeken in het agressief behandelen van hun naasten.
Oud 24 november 2006, 14:09   #40
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee,de vervolging van steuntekkers????
De vervolging van gehandicapte,iedereen terug heel streng en dwaas keuren????
Denk daar maar eens over na hé
Uw post geeft blijk van het feit dat u aan bepaalde eigenschappen van het Nederlandse systeem voorbij gaat.

De Nederlandse werkloosheidsuitkeringen liggen veel hoger dan de onze maar zijn beperkt in tijd. Reeds meer dan 20 jaar is het de gewoonte dat mensen wiens werkloosheidsuitkering teneinde loopt en die geen werk hebben kunnen of willen vinden in de zoganaamde WAO terechtkomen. Samen met de zieken en de mensen die invalide zijn.
Met alsgevolg dat de WAO uitkeringen niet meer te financieren zijn en er een héél groot aantal mensen in de WAO zitten die daar niet thuis horen.
Die wil men er nu uithalen en vandaar de strikte en grondige controle van de mensen in de WAO. Dit om de echte steunbehoevenden te kunnen geven wat ze nodig hebben.
Denk daar maar eens over na.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be