![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Luxemburg herenigen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 73,33% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 26,67% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Anyway, als x en y een correlatie vertonen, dan zijn er drie mogelijkheden (elementaire logica): 1) x wordt veroorzaakt door y 2)y wordt veroorzaakt door x 3) x en y worden beide veroorzaakt door "z", een derde variabele
![]() |
![]() |
#22 |
Staatssecretaris
|
![]() Tuurlijk moet een hereniging kunnen, De Luxemburgers zijn net als de Vlamingen door die Franse opstand van hun landgenoten verscheurd. Die hereniging zie ik wel op onafhankelijke basis, een groot groot-hertogdom zeg maar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Staatssecretaris
|
![]() Na het einde van België zie ik de Duitstalige gemeenschap aansluiting vinden met Duitsland, Luxemburg herenigd en de rest van Wallonië bij Frankrijk. La republique gunt ons Vlamingen Brussel in ruil voor het verkregen land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Luxemburgers zijn vooral, op ook daar de oude adel en wat bourgeoisie na Duitstalig, euh Letzeburgstalig.
Dat ze daar Frans nog hebben is een gevolg van politiek: de tweetaligheid Duits -Frans behouden ook waren ze de Franstaligen kwijt na 1839. Toen de oorlog in zicht kwam zijn ze het Frans administratief gaan voortrekken ten opzichte van het Duits. Later hebben ze dat in praktijk weer wat laten varen en het Duits weer voorgetrokken, maar dan onder de vorm van Luxemburgs (wat eigenlijk een dialect is van het Duits). Ooit een Leuvense studente gehoord die een Luxemburgse vriend had, waar haar vriendin vroeg 'ha en dan spreek je Frans met hem?', antwoord ze: 'nee die spreken allemaal Duits, allé, Luxemburgs, tegen elkaar spreken we Engels, da kunnen ze daar beter dan Frans'. 't Zal wat zijn zoals in Vlaanderen zeker? De verplichte tweetaligheid van een taal die er niet thuis is maakt plaats voor het Engels bij de jongere generatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Luxemburg is een van de meer hoopvolle regio's van Wallonië hoor...
![]() |
#26 |
|
![]() Oh pardon, ik wist niet dat de wet mij verbood om hier eens over te babbelen.
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verschillen zijn helemaal niet "provinciaal" te duiden, maar liggen wel andere niveaus. Binnen de provincies zijn er grote verschillen. Denken we maar aan West-Vlaanderen waar de sterk geïndustrialiseerde streek van Kortrijk-Waregem in grote mate verschilt van de agrarische Westhoek. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 |
Gouverneur
|
![]() Ik stem hier niet in.
Luxemburg gaat over 2 andere landen. Moei ik mij niet mee. Probleem van Walonie en Luxemburg |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Ah, ik mag dus toch? Dank u voor uw welwillendheid!
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een Groter-Luxemburg lijkt mij wel een realistisch scenario. Maar dan niet door de aansluiting van de Belgische provincie Luxemburg, maar door de aansluiting van Duitstalig België (na het uiteenvallen van België).
In tegenstelling tot wat Stef Leeuwenhart zegt, willen die Duitstaligen helemaal niet terug bij Duitsland (of slechts een minderheid). Ze weten dat ze te klein zijn voor een eigen deelstaat binnen de Duitse federatie op te eisen, en zullen dus gereduceerd worden tot een paar onbeduidende dorpjes binnen het immense Noordrijn-Wesfalen. Maar binnen het GH-Luxemburg zijn ze met zo'n 15% van de bevolking wél een grotere groep. Er zijn in Duitstalig België misschien zelfs meer voorstanders voor aansluiting bij Vlaanderen dan bij Duitsland. Maar daar zal wel een verschil zijn tussen Eupen (aansluiting bij Vlaanderen) en Sankt-Vith (aansluiting bij Luxemburg). |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de Belgische Luxemburgers de vraag voorgeschoteld krijgen, zullen ze misschien wél voor hun portmonnaie kiezen, en liever gaan voor het rijke GH Luxemburg, dan voor het onzekere Wallonië. Het spijtige aan de hele zaak, is dat het overblijvende deel, (Wallonië, zonder Luxemburg, zonder de Duitstaligen, en zonder Brussel) waarschijnlijk naar Frankrijk zal gaan, ipv een eigen staat op te richten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hmm... dat vraag ik me eigenlijk af. De Walen die ik ken hebben toch wel nationale gevoelens bij Wallonië. Ik heb nu niet echt het idee dat die graag bij Frankrijk willen, maar misschien liever een soort Oostenrijk-rol in willen nemen. Dat kan natuurlijk ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Bron?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |