Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2006, 19:55   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Mja, zouden we met dezelfde "filosofie" op andere beroepen te werk gaan dan zouden er volgens mij meer incidentjes gebeuren dan we die gewoon kennen!
Wel ja, laten we de Koran en Imam behandelen als een beroep. Een dokter verbeter zijn zorgen door steeds bij te leren. En timmerman verbeterd zijn kunsten door steeds bij te leren.

Er is geen enkel beroep dat niet bijleerd en ontwikkeld.
Dit gebeurd met alles bijleren, herondekken, verbeteren, fouten er uit halen en toegeven, vernieuwen, want elke stilstand in de ontwikkelling van een beroep, een wetenschap of een samenleving is een achteruitgang.

Als de Moslims niet willen bijleren, verbeteren, fouten er uit halen, herondekken en vernieuwen, wel dan zal de Islam gedoemd zijn een lange pijnlijke dood te sterven. Enkel en alleen omdat de mensen dit wel doen en niet achterlijk willen blijven.
Mensen willen juiste informatie en willen dan ook dat men bereid is om deze te zoeken en te aanvaarden. Want het geloof is een zoektocht met vele aanvaardingen, en zeker geen vaststaande wetenschap.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 21:53   #22
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
... En wat te denken van het simpele, niet te ontkennen feit dat de grote meerderheid van de moslims wereldwijd, deze taal niét als moedertaal spreekt? Zij zijn bij voorbaat benadeligd t.o.v. de moedertaalgebruikers. De boodschap van God kan bij hen dus nooit zo diep doordringen als bij moedertaalgebruikers. Een inherente onrechtvaardigheid van de islam, wanneer die zo de nadruk blijft leggen op het gebruik van het Arabisch....
Een kleine parenthese: zowat 20% van de verzen is zelfs voor geleerden met een grondige kennis van het klassieke Arabisch onverstaanbaar. Om die verzen begrijpelijk te maken probeert men de oerbron te vinden. Volgens Luxenberg en anderen is die te vinden in oude christelijke liturgische teksten, die echter in het Syriac geschreven waren. Die teksten zijn dan in de loop van de ontstaansgeschiedenis van de koran "gearabiseerd".
Oud 28 november 2006, 16:42   #23
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Waarmee eens te meer bewezen wordt hoezeer de Arabische taal en de islam met elkaar vervlochten zijn. En dat bewijs wordt hier geleverd door een moslim zélf, notabene!

Alleen daarom al kán de god van de Koran niet universeel zijn.

Als je Arabisch moet leren en kennen om God te leren kennen, dan is de koraanse god zonder meer inferieur aan de universele Bijbelse God Die niet van mensen verwacht dat zij Zijn taal leren, maar Die Zélf de taal van de mensen spreekt.

Een god die zich beperkt tot één enkele taal, is hoedanook inferieur t.o.v. een God Die Zich zodanig openbaart dat iedereen, welke taal hij ook spreekt, Hem kan verstaan.

"Maar Arabisch is toch de uitverkoren taal van God, omdat zij perfect is", zo stellen moslims. Is dat zo? Is het Arabisch perfect? En waarom zou dat zo zijn?

En wat te denken van het simpele, niet te ontkennen feit dat de grote meerderheid van de moslims wereldwijd, deze taal niét als moedertaal spreekt? Zij zijn bij voorbaat benadeligd t.o.v. de moedertaalgebruikers. De boodschap van God kan bij hen dus nooit zo diep doordringen als bij moedertaalgebruikers. Een inherente onrechtvaardigheid van de islam, wanneer die zo de nadruk blijft leggen op het gebruik van het Arabisch.

De tijd zal ongetwijfeld afrekenen met deze mythe. Talen veranderen immers, en tegenwoordig sneller dan vroeger. Er zal ooit een dag komen dat het klassiek Arabisch zodanig verouderd raakt, en de hedendaagse Arabische varianten ervan wegevolueren dat zij onderling niet meer verstaanbaar zijn. (Net zoals de Romaanse talen wegevolueerden van het Volkslatijn en Frans en Spaans onderling niet meer verstaanbaar zijn.)

Als de islam zo blijft plakken aan één taal, dan gaat hij ooit een dag ten onder in een babylonische spraakverwarring.
God openbaart in welke taal dan ook die hij verkiest, hij heeft niemand nodig om raad te vragen in welke taal hij moet openbaren,.
Oud 28 november 2006, 17:02   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God openbaart in welke taal dan ook die hij verkiest, hij heeft niemand nodig om raad te vragen in welke taal hij moet openbaren,.
Kan zijn maar het blijft vriendjespolitiek.
Of eigen volk eerst.
Ik kan zo een God best missen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 18:40   #25
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon al dat je in deze stelling het woordje "moet" gebruikt (dat ik eventjes heb rood gemaakt), bewijst hoezeer je vasthangt aan het idee van de mens die totaal onderworpen is aan God en die God niet moet vertellen wat Hij moet doen. Het woord "islam" betekent niet voor niets "onderwerping (aan God)".

Nochtans is het voor mij, als christen niet zo dat ik God vertel wat Hij moet doen. Het is God Zelf Die Zich openbaart als Iemand Die spontaan tegemoetkomt aan mensen, zonder dat daar het werkwoord moeten bij komt kijken.

Zo groot is Zijn liefde voor mensen, dat Hij dat spontaan doet. En ik, kleine mens, durf daarop vertrouwen. Ik mág daarop vertrouwen. Dat is Zijn boodschap, zoals die uit de Bijbel spreekt.

Van "moeten" is dus zelfs geen sprake... In geloofszaken klinkt het werkwoord "moeten" als een tang op een varken. In mijn oren klinkt het even ongerijmd als een trein die oponthoud heeft t.g.v. een lekke band.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 18:55   #26
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Gewoon al dat je in deze stelling het woordje "moet" gebruikt (dat ik eventjes heb rood gemaakt), bewijst hoezeer je vasthangt aan het idee van de mens die totaal onderworpen is aan God en die God niet moet vertellen wat Hij moet doen. Het woord "islam" betekent niet voor niets "onderwerping (aan God)".

Nochtans is het voor mij, als christen niet zo dat ik God vertel wat Hij moet doen. Het is God Zelf Die Zich openbaart als Iemand Die spontaan tegemoetkomt aan mensen, zonder dat daar het werkwoord moeten bij komt kijken.

Zo groot is Zijn liefde voor mensen, dat Hij dat spontaan doet. En ik, kleine mens, durf daarop vertrouwen. Ik mág daarop vertrouwen. Dat is Zijn boodschap, zoals die uit de Bijbel spreekt.

Van "moeten" is dus zelfs geen sprake... In geloofszaken klinkt het werkwoord "moeten" als een tang op een varken. In mijn oren klinkt het even ongerijmd als een trein die oponthoud heeft t.g.v. een lekke band.
Ik zie dat je "alleen" het werkwoord "moeten" in het rood geverfd hebt, dus je bent akkoord van wat ik zei alleen de in het rood geverfd woord ??? En inderdaad god doet wat hij wilt zonder dat hij daaraan zich verplicht voelt!

PS: Ik gebruikte het werkwoord onbewust ,je weet toch dat nederlands niet mijn moedertaal is he? Ik doe zoveel mijn best om mijn gedachte te verwoorden maar die verwoording kan meestal niet juist zijn, niet omdat ik dat slecht of ongepast meen maar gewoon omdat "nederlands" nietzozeer een gemakkelijke taal voor mij is ? Soms zeg ik tegen mezelf "oei" wat heb ik weer mis gedaan als ik zie hoe je soms met details omgaat, dus gelieve hou hier rekening mee dan kunnen we veel onverschilligheden uit de weg ruimen,.
Oud 28 november 2006, 19:06   #27
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat je "alleen" het werkwoord "moeten" in het rood geverfd hebt, dus je bent akkoord van wat ik zei alleen de in het rood geverfd woord ??? En inderdaad god doet wat hij wilt zonder dat hij daaraan zich verplicht voelt!
Okee, ik denk dat we het redelijk eens zijn. God doet wat Hij wil.

Met misschien (?) die kleine nuance dat ik méér dan jij durf te rekenen op Zijn (spontane, niet verplichte) welwillendheid om me te roepen in een taal die ik perfect beheers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
PS: Ik gebruikte het werkwoord onbewust ,je weet toch dat nederlands niet mijn moedertaal is he? Ik doe zoveel mijn best om mijn gedachte te verwoorden maar die verwoording kan meestal niet juist zijn, niet omdat ik dat slecht of ongepast meen maar gewoon omdat "nederlands" nietzozeer een gemakkelijke taal voor mij is ? Soms zeg ik tegen mezelf "oei" wat heb ik weer mis gedaan als ik zie hoe je soms met details omgaat, dus gelieve hou hier rekening mee dan kunnen we veel onverschilligheden uit de weg ruimen,.
Ik vind je Nederlands anders redelijk behoorlijk, zodanig zelfs dat ik er geen idee van had dat het niet je moedertaal is. Er zijn Vlamingen die schabouwelijker Nederlands produceren, ook op dit forum.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2006, 21:40   #28
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

EFL, je betoogt vertrekt vanuit de aanvaarding van de mohammedaanse stelling dat de koran het letterlijke woord van Allah is (overigens: zoals dit bewaard wordt op zekere tabletten in de hemel, waardoor het Arabisch meteen de taal van de hemel zou zijn.)

"Islam" is niet onderwerping aan God, maar wel onderwerping aan Mohammed.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be