Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2003, 14:45   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeanblanquart
Democratie is bijgevolg niet absoluut; wie van de democratie gebruik wil maken om haar af te schaffen, moet inderdaad bestreden worden.. Duitsland heeft dat toen niet gedaan; Italië evenmin.. en zodra de nazi's en facisten aan de macht kwamen, hebben ze democratie direct afgeschaft...
U moet toch even de geschiedenis goed bestuderen. Hitler en de NSDAP is niet langs democratische weg aan de absolute macht gekomen. Op een bepaald ogenblik is er zoiets gebeurd als wat een staatsgreep leek, waarna de andere partijen buiten spel werden gezet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2003, 14:45   #22
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
beste tegendrader,

in grote lijnen met je eens. Er is echter één grote MAAR !!! Namelijk dat de Tweede Wereldoorlog (d.w.z. de opkomst en het triomf van de NSDAP in Duitsland en de Facisten in italië en Japan - later in Spanje en Portugal...) aantoont dat er grenzen zijn aan de (open) democratie. Democratie is bijgevolg niet absoluut; wie van de democratie gebruik wil maken om haar af te schaffen, moet inderdaad bestreden worden.. Duitsland heeft dat toen niet gedaan; Italië evenmin.. en zodra de nazi's en facisten aan de macht kwamen, hebben ze democratie direct afgeschaft...

Je moet als samenleving bovendien een wereldbeeld en mensbeeld (maatschappijmodel) hebben. De Universele Verklaringen van de Rechten van de Mens zijn ons maatschappijmodel (utopisch misschien, maar toch een duidelijk richtdoel...). Wie dit model niet anavaardt of hem wil vernietigen, ja, die moet in onze democratie verboden worden. Dat is de consequentie (en zelfbescherming)...

de actuele democraten maken uiteraard een andere fout: ze zien de ondemocratische krachten enkel aan extreemrechtse zijd een vergeten dus de islamitische antidemocraten en de uiterst linkse antidemocraten (sinds 1983 sta ik op de zwarte lijst van het BLok èn van de PvdA.. voor deze laatsten mag ik na de revolutie met mijn handen de steenkool uit de heropende mijnen krabben, dixit verschillende leden in 1984.. lol !).

Kortom, indien de democratische partijen NU zowel het VLAAMS BLOK, de PvdA en de AEL verbiden, zou iedereen tenminste begrijpen waar het om gaat: de democratie verdedigen.
En nu zijn de linkse "democraten" bezig de democratie af te schaffen, zouden ze dan toch die link met de NSDAP hebben, ? ...

(ooit al een wetsvoorstel gezien van rechts om het geld van links aan banden te leggen, ... ? ik niet, integendeel zelf, ze mochten hun agusta miljoenen gewoon houden, en het laatste gefoefel in antwerpen, (een bouwval verkopen met 20 000 000 fr winst) is ook al geen probleem om nog maar te zwijgen van de Waalse Doodsescaders die hun eigen politiekers laten afknallen, ...

wree democratie hebben wij hier, werkelijk, ...
wel, als u de universele verklaringen van de rechten van de mens als 'LINKS' beschouwt, dan moet dat maar.... extreem-rechts lapt er immers sowieso z'"n laars aan... Extreem-links ook en de islamieten hebben hun eigen universle rechten (de sharia gaat voor!).. Dus ja, dan is het maar 'links'...

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2003, 14:46   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... (sinds 1983 sta ik op de zwarte lijst van het BLok ...
Ja?

Kunt u daar ons een aanwijzing of bewijs voor geven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2003, 14:49   #24
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Jean ik kan en wil de modellen die we hadden in dejaren 30 niet vergelijken met de huidige democratien. De verkiezingen waarin Hitler zijn grote sprong vooruit deed werden voorafgegaan door een orgie van geweld en politieke moorden. allez orgie bij wijze van spreken natuurlijk.
Duitsland stond op de rand van een burgeroorlog, de bevolking crepeerde onder de honger en de Duitse staat ging ten onder aan de herstelbetalingen, neem daar nog de beurscrisis, de muntonwaarding tegen een ongekend tempo, enz, enz.
Men kan die situatie dus moeilijk vergelijken met de huidige Belgsiche situatie.

'k zijn er nogal gerust is dat ge nie te veel steenkool moet gaan scheppen met uw handen.

Het grote probleem is dus niet dat het Vlaams Blok (of de PVDA eventueel) de democratie zou afschaffen wel dat de huidige leiders de situatie zo laten verrotten en verzieken dat de mensen de democratie beu worden. Maar dat is niet de schuld van het Vlaams Blok. Dat is eerder de schuld van partijen die zich democratisch noemen, van alles beloven VOOR de verkiezingen en nadien niets uitvoeren. Of ja ze voeren wel wat uit. Ze geven stemrecht aan vreemdelingen en verdoen hunnen tijd met het uitdokteren van wetten die andere partijen het bestaan onmogelijk moeten maken.

'k hem het ook al genoeg gezegd deze dagen : de regering(en) zouden zich beter nu dadelijk bezig houden met dingen waar ze voor de verkiezingen wel over klapten en die ze nu vergeten zijn (werkgelegenheid, sociale zekerheid, pensioenen, veiligheid, verkeer en mobiliteit)

En met bezig houden bedoel ik beslissingen nemen en het zullen pijnlijke beslissingen worden (vrees en denk ik) maar noodzakelijke. Als we tenminste onze kinderen nog iets willen bieden.

Het is door zulke verrottingsstrategie door de regeringspartijen dat men de democratie in gevaar brengt, veel meer dan het Vlaams Blo en de PVDA samen ooit kunnen doen.

Das toch mijn tegendraads gedacht.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 08:49   #25
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Ik heb er wakker van gelegen deze nacht.
En mij de vraag gesteld waar gaan we naartoe ? Wat is de uiteindelijke bedoeling van dit alles ?

Vooreerst mijn tegendraadse gedachte wat kan gebeuren. Het hof van beroep veroordeelt de 3 vzw's niet wegens racisme : het Vlaams Blok zal triomferen en voor eens en voor altijd vrijgesproken zijn.
Helemaal niet het zal niet veroordeelt worden voor enkele feiten uit het verleden, wat de toekomst brengt weet je nooit.

Citaat:
Als het hof van beroep de 3 vzw's wel veroordeelt zal de naam Vlaams Blok hoogstwaarschijnlijk verdwijnen maar zou (zo zeggen ze toch zelf) er 's anderendaags een nieuwe partij ontstaan met een andere naam.

Wat zal het resultaat zijn ? In elk geval dat het Vlaams Blok door de modale Vlaming ofwel als overwinnaar ofwel als vervolgde zal worden beschouwd en dat zijn twee dingen die in Vlaanderen stemmen opleveren.
Betwijfel ik sommigen zullen de naam niet weten andere zullen beseffen wat voor partij het VB is dus in dit geval zou het minder stemmen opleveren.

Citaat:
De keuze is dan ook, voor mij toch, niet of het vlaams Blok racistisch is of niet. De keuze is voor mij vooral zijn we democraten of niet ? Geloven we in de kracht van de democratie of niet ?
Als je geen democraat bent en niet in de kracht van de democratie gelooft : verbiedt dan alle partijen die U niet aanstaan, maar kom dan niet zeggen dat je democraat bent.
In belgie is er geen totale meningsvrijheid die is wettelijk bepaald en de wet moet gerespecteerd worden ofdat nu het VB is met racisme of van rossem met zij gesjoemel maakt niks uit.

Citaat:
Ik geloof in de open democratie waar alle gedachten, zelfs de gedachten waar ik van huiver, openlijk kunnen gezegd en geschreven worden. De democratie vernietigt zich zelf slechts heel zelden. Ik geloof er in dat de democratie zichzelf zal redden zonder dat we andere meningen moeten verbieden, hoe vreselijk ze ook zijn.
DAt is belgie nu eenmaal niet je mag hier bepaalde zaken nu eenmaal niet zeggen.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 08:53   #26
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Democratie is bijgevolg niet absoluut; wie van de democratie gebruik wil maken om haar af te schaffen, moet inderdaad bestreden worden.. Duitsland heeft dat toen niet gedaan; Italië evenmin.. en zodra de nazi's en facisten aan de macht kwamen, hebben ze democratie direct afgeschaft...
U moet toch even de geschiedenis goed bestuderen. Hitler en de NSDAP is niet langs democratische weg aan de absolute macht gekomen. Op een bepaald ogenblik is er zoiets gebeurd als wat een staatsgreep leek, waarna de andere partijen buiten spel werden gezet.
Aan de absolute macht wel de enige manier om dat te verkrijgen was een 2/3e meerderheid die hij ook gekregen heeft de christen democraten hebben toen met hitler gestemd omdat ze redeneerden "als hij de macht wil dan zullen we het democratisch bevestigen anders hebben we misschien nog een burgeroorlog"

Het enig
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 17:01   #27
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jean ik kan en wil de modellen die we hadden in dejaren 30 niet vergelijken met de huidige democratien. De verkiezingen waarin Hitler zijn grote sprong vooruit deed werden voorafgegaan door een orgie van geweld en politieke moorden. allez orgie bij wijze van spreken natuurlijk.
Duitsland stond op de rand van een burgeroorlog, de bevolking crepeerde onder de honger en de Duitse staat ging ten onder aan de herstelbetalingen, neem daar nog de beurscrisis, de muntonwaarding tegen een ongekend tempo, enz, enz.
Men kan die situatie dus moeilijk vergelijken met de huidige Belgsiche situatie.

'k zijn er nogal gerust is dat ge nie te veel steenkool moet gaan scheppen met uw handen.

Het grote probleem is dus niet dat het Vlaams Blok (of de PVDA eventueel) de democratie zou afschaffen wel dat de huidige leiders de situatie zo laten verrotten en verzieken dat de mensen de democratie beu worden. Maar dat is niet de schuld van het Vlaams Blok. Dat is eerder de schuld van partijen die zich democratisch noemen, van alles beloven VOOR de verkiezingen en nadien niets uitvoeren. Of ja ze voeren wel wat uit. Ze geven stemrecht aan vreemdelingen en verdoen hunnen tijd met het uitdokteren van wetten die andere partijen het bestaan onmogelijk moeten maken.

'k hem het ook al genoeg gezegd deze dagen : de regering(en) zouden zich beter nu dadelijk bezig houden met dingen waar ze voor de verkiezingen wel over klapten en die ze nu vergeten zijn (werkgelegenheid, sociale zekerheid, pensioenen, veiligheid, verkeer en mobiliteit)

En met bezig houden bedoel ik beslissingen nemen en het zullen pijnlijke beslissingen worden (vrees en denk ik) maar noodzakelijke. Als we tenminste onze kinderen nog iets willen bieden.

Het is door zulke verrottingsstrategie door de regeringspartijen dat men de democratie in gevaar brengt, veel meer dan het Vlaams Blo en de PVDA samen ooit kunnen doen.

Das toch mijn tegendraads gedacht.
100% akkoord!
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 18:40   #28
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Mooie woorden tegendradigaard, misschien kunnen we die schimmige wet die zogenaamd dient om de democratie te "redden" (welke democratie?) ook wel gebruiken tegen de klassieke machtspartijen. De 5% kiesdrempel is volgens mij een ondemocratische maatregel. Subsidies inhouden dan maar?
Oud 21 november 2003, 18:59   #29
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Mooie woorden tegendradigaard, misschien kunnen we die schimmige wet die zogenaamd dient om de democratie te "redden" (welke democratie?) ook wel gebruiken tegen de klassieke machtspartijen. De 5% kiesdrempel is volgens mij een ondemocratische maatregel. Subsidies inhouden dan maar?
Lijkt mij een prima idee.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2003, 12:53   #30
Brabo
Parlementslid

Brabo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er wakker van gelegen deze nacht.
En mij de vraag gesteld waar gaan we naartoe ? Wat is de uiteindelijke bedoeling van dit alles ?

Vooreerst mijn tegendraadse gedachte wat kan gebeuren. Het hof van beroep veroordeelt de 3 vzw's niet wegens racisme : het Vlaams Blok zal triomferen en voor eens en voor altijd vrijgesproken zijn.

Als het hof van beroep de 3 vzw's wel veroordeelt zal de naam Vlaams Blok hoogstwaarschijnlijk verdwijnen maar zou (zo zeggen ze toch zelf) er 's anderendaags een nieuwe partij ontstaan met een andere naam.

Wat zal het resultaat zijn ? In elk geval dat het Vlaams Blok door de modale Vlaming ofwel als overwinnaar ofwel als vervolgde zal worden beschouwd en dat zijn twee dingen die in Vlaanderen stemmen opleveren.

Wat zal echter het gevaarlijkste zijn aan zulke veroordeling ? Men zal ons dingen verzwijgen. Men zal zo weinig mogelijk op papier zetten. Men zal met andere woorden met geheime agenda's werken.

Roepen de mensen van de AEL tijdens een betoging : Hamas, hamas, alle Joden aan het gas. PRIMA. FANTASTISCH. Dat is klaar en duidelijk. Het is racistisch maar het is ook duidelijk. Ik heb liever dat ze het heel hard roepen en laten weten wat ze met de Joden van plan zijn dan dat ze het niet zouden zeggen en heel stilletjes zouden voorbereiden. Nu zullen ze het in de toekomst voor zich houden en in alle stilte werken aan geheime agenda's.

Misschien worden we op een dag wakker in een land dat we zo niet bedoeld hadden.

De keuze is dan ook, voor mij toch, niet of het vlaams Blok racistisch is of niet. De keuze is voor mij vooral zijn we democraten of niet ? Geloven we in de kracht van de democratie of niet ?
Als je geen democraat bent en niet in de kracht van de democratie gelooft : verbiedt dan alle partijen die U niet aanstaan, maar kom dan niet zeggen dat je democraat bent.

Ik geloof in de open democratie waar alle gedachten, zelfs de gedachten waar ik van huiver, openlijk kunnen gezegd en geschreven worden. De democratie vernietigt zich zelf slechts heel zelden. Ik geloof er in dat de democratie zichzelf zal redden zonder dat we andere meningen moeten verbieden, hoe vreselijk ze ook zijn.

Daarom laat het Vlaams Blok zeggen dat ze vreemdelingen willen terugsturen. Liever dat ze het openlijk zeggen dan dat ze niets zeggen, de meerderheid halen en dan plotseling iedereen wegsturen.
Daarom laat het AEL zeggen dat ze de Joden willen vergassen. Liever dat ze het openlijk zeggen dan dat ze niets zeggen, een meerderheid halen (ok licht ongeloofwaardig maar stel dat de pvda plots aanslaat bij onze linkse medemens) en dan plotseling klaar staan met een nieuw soort gaskamer.

Nu vrees ik dat men zal zwijgen maar in stilte zijn geheime agenda's zal schrijven. Ik vrees dan het ontwaken.

Is het dat waar we naar toe gaan en wat we willen.

Ik heb ook speciaal de AEL en het Vlaams Blok genomen als voorbeelden, omdat dit de twee partijen zijn waarvan de tegenstanders zeggen dat ze moet verboden worden. Voor mij mogen ze alletwee blijven bestaan en mogen ze gerust zeggen en schrijven wat ze willen. Zonder angst voor processen. Ik geloof in de gewone burger die verstandig genoeg is om zijn mening te vormen.

Leve de vrije, open democratie waar U en ik zijn vrije mening kan geven over alles en nog wat.

Voila het moest mij toch even van mijn tegendraadse hart.
Volledig mee akkoord!
Alleen moet ik wel even opmerken dat het huwelijk tussen de ael en de pvda ontbonden is.

Als Pats' voorstel nu ook het partijprogramma haalt, weet ik nu al aan welke partij ik in 2004 mijn stem zal geven.
(Waarschuwing voor tegendradigaard: je partij wordt absoluut niet meer als tegendraads beschouwd op het forum. Voor je het weet heb je de zoveelste mainstream-centrumpartij.)

[size=1]Wederom een goede daad van mezelf: de enige zinnige binnenlandse topic komt weer eventjes waar hij hoort: aan de top van dit forum![/size]
Brabo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be