![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Halloween dikke zever ? | |||
Ja t'is belachelijk |
![]() ![]() ![]() |
25 | 67,57% |
Nee t'is goed voor de economie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 18,92% |
t'is cool want komt van de USA |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,51% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu kijk, nu moet je proberen om zoveel mogelijk berichten te posten, dat je onder uw naam ook nog is pastoor zit verschijnen ![]() Thomas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() Er was op het forum van GVA een zekere "Pastoor Munte"
Toevallig geen familie of bekende ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() En die praatjes hier op het forum over Sinterklaas. Denkt ge nu dat ge een grote ontdekking hebt gedaan? Ik kan u ook wel uiteenzettingen geven over hoe Kerstmis een inculturatie is van de winterzonnewende, de heidense oorsprong van bedevaartsoorden als Scherpenheuvel enz.
Uiteindelijk toont ge daarmee toch niets aan. De kerk heeft aan een aantal heidense gebruiken aan gelovige invulling gegeven en heeft derhalve de inhoud van deze feesten totaal veranderd. De kerk had net zo goed kerstmis kunnen vieren in de zomer - het kwam gewoon goed uit om dat in de winter te doen, zodat 's mensen geest niet langer bezoedeld zoude worden door heidense en dus godslasterlijke gebruiken. Het was een geniaal middel van onze Moeder de H. Katholieke Kerk omet het zieleheil van haar gelovigen te beschermen. Precies om die reden moet het Halloween feest bestreden worden. Dit heidens gebruik is totaal vervangen door Allerheiligen. Door uit nostalgie terug te vallen op heidense gebruiken, brengt men de toch al zo verwarde bevolking nog verder in de war. Het is weer een van die volksvernietigende mechanismes. Trouwens, als toemaatje... Is het heulen met pre-christelijke gebruiken niet een beetje fundamentalistisch? Je moete leren uit de fouten van het verleden. Het heidendom was een inferieure beschavingsvorm zoals de islam. Door de openbaring van onze Heer Jezus Christus, hebben wij het licht gezien en heeft onze Schepper ons beloond met welvaart en geluk.
![]() |
#25 | ||
Minister-President
|
![]() uh? U gaat hier schaamteloos beweren dat elke christene op aarde welvarend is? Dat zullen dan wel allemaal slechte katholieken/christenen zijn zeker, kwestie van u er makkelijk vanaf te maken?
Citaat:
![]() "het kwam gewoon goed uit om dat in de winter te doen, zodat 's mensen geest niet langer bezoedeld zoude worden door heidense en dus godslasterlijke gebruiken. " wat heeft de winter te maken met het bezoedelen van geesten door heidense gebruiken? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Sinterklaas heidens? het is te zien hoe dat U dat viert! Kerstmis heeft misschien voor u geen cristlijke betekenis, mag die dat voor mij niet hebben? Thomas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() De uitzondering bevestigd traditiegetrouw de regel. De christelijke boodschap ervan zal wel hier en daar aanwezig zijn, maar het is toch ook niet meer wat het geweest is he?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Thomas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat maakt het nou uit of Sinterklaas een puur christelijk feest is of ook voor een deel heidens? Het gaat er toch om dat het een traditie is. Kerstmis en Pasen zijn immers ook voor een deel heidens.
Overigens is de Amerikaanse Santa Klaus gewoon de Nederlandse Sinterklaas, overgenomen van de Nederlandse immigranten en vermengd met Kerstmis. Ik vind trouwens dat we vooral onze eigen Sinterklaas moeten vieren en het is dan ook bijzonder irritant dat al ver vóór 6 december overal Kerstbomen, -artikelen en -versiering opduiken in diverse winkels. Eigen Sint eerst, zou ik zeggen. ![]() Maar terug naar het onderwerp: ik zie helemaal niet in waarom wij Halloween nodig hebben. Dat is een feest waarbij kinderen langs de deuren gaan voor snoep en dat hebben we in Nederland (en Vlaanderen?) al: Sint-Maarten, 11 november. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En dan klagen dat de jeugd te dik is . ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Helemaal mee eens.
![]() Trouwens, bij elk feest horen grote bergen snoep, van de paaseitjes tot de chocoladeletters en de kerstkransjes. Misschien is het probleem wel dat er te veel feesten zijn. Hoewel, Nederland schijnt het minste feestdagen in Europa te hebben. Waarom moeten wij ook altijd zo zuinig zijn?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb een USA lover ik steek dat niet onder stoelen of banken maar halloween vind ik persoonlijk een leuk feest. Je viert ook de doden door te feesten. Het is idd comercieel. Maar dat is allerheiligen en allerzielen ook want wat kopen we idd bloemen. En wie is er dan commercieel???
Het is een superdag voor de bloemenverkopers ze doen gouden zaakjes. Die dagen. En idd het is voor de heidenen. Maar wat is het Christendom (en iedere andere godsdienst?? Een paar heidenen die eens iets anders wouden en zelf een "sekte" opstarten en hopen dat het veel succes heeft. Bij de meesten is dat gelukt. Zeker bij het Christendom. Want iedere feestdag klopt niet. Je moet gewoon eens dieper graven. Bvb kerstmis: Maria onbevlekt ontvangen. Wie gelooft nu zo iets. Ja ik vroeger tot ik begon na te denken en realistisch werd. Waarom zijn mensen gehandicapt als "god" een perfecte wereld wou. Hebben hun ouders iets misdaan? Nee alles is heidens en Halloween ook en het is een prachtig feest!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |