![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Ik moet zeggen dat ik de starter van deze topic steun hierin.
We moeten gaan fietsen. We moeten! Maar er wordt eigenlijk niets gedaan om dit echt te vergemakkelijken : - fietsenstallingen : Je moet je fiets ergens kwijt kunnen. Helaas ben je niet de enige. Je komt toe en ziet meestal dit : ![]() Als je dan toch ergens een plaatsje vindt, is het zeer typisch dat dan al die sturen met hun remkabels in mekaar haken. Om je fiets eruit te nemen moet je dan soms echt je kracht gebruiken, met soms schade tot gevolg voor een van beide fietsen. - Openbaar vervoer Het openbaar vervoer wil duidelijk niet meewerken. Wie de fiets wil meenemen op de trein, wordt tegengewerkt. Je moet een supplement betalen, en je moet enkele dagen op voorhand dat aanvragen. Het resultaat is dat ik elke dag tien minuutjes fiets met een fiets in mijn gemeente naar het station, en dan in Gent met een andere fiets nog vijf minuten moet fietsen. Daardoor staat mijn arme fietsje elke nacht in de kou en in de regen te roesten. - Diefstal Fietsen stelen is totaal acceptabel geworden. Wie tegenwoordig met een kapot lichtje fietst of met een kapotte reflector wordt zwaarder bestraft. Dat sommige mensen met wrakken rijden omdat hun tip top in orde fietsen al meerdere malen gestolen zijn komt in hen niet op. De tijden waarin je nog je fietsje ergens kon zetten en bij de bakker iets kopen zijn allang vervlogen. En je fiets ergens een uur laten staan zonder dat ie effectief vasthangt aan niets, moet je ook niet meer proberen. En als je zo een slotje met een cijfercode gebruikt, mag je het ook vergeten. Ik gebruik nu al vier jaar de fiets als student, en ik ben al drie keer bestolen. Ik heb mijn les dan ook geleerd, ik gebruik enkel dure ABUS sloten uit Duitsland, die soms duurder zijn dan de fiets die ik gebruik. Dat de politie moeilijk elke deur kan intrappen om mijn fiets terug te vinden begrijp ik ook wel. Maar een iets sterkere bewaking (in burger) en een paar zware straffen voor fietsendieven zou al iets kunnen doen. Noem me een doetje of niet, maar ik geloof nog altijd in eerlijkheid, en ik ga echt niet zelf beginnen stelen. Helaas ken ik veel medestudenten die zeer sympathiek zijn en toch echter zelf zijn beginnen stelen om die reden. - Fietspaden Meestal onbestaand, of voortdurend onderbroken. Het grote genot dat ik beleef aan mijn fietsje is dat ik zomaar voorbij die enorme file 's ochtends kan voorbijrijden. Wel "zomaar". Van rechts inhalen hoort eigenlijk niet. Elke ochtend dus inventief zijn, en een snelle combinatie van in de goot rijden, op het voetpad, en te voet gaan. Of moet ik in die file mee blijven staan? Dan ben ik nog sneller te voet! Wanneer ik de straat oversteek, is mijn leven te dierbaar, en neem ik vaak de fiets aan de hand. Dat ik dan voetganger ben met recht op voorrang aan een zebrapad, is bij de meeste autobestuurders er echt niet in te krijgen. Sommigen (meestal BMW's) versnellen zelfs (zelfs wanneer ik al aan het oversteken ben!) om toch nog snel te kunnen passeren! Ik kan u verzekeren dat ik wel het verkeersreglement respecteer. Ik stop dan ook met mijn fiets zelf aan zebrapaden. Wat meestal tot rare situaties leidt, omdat voetgangers het niet meer gewend zijn dat iemand zomaar voor hen stopt. ![]()
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 8 december 2006 om 14:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben het met zowat alles eens wat je zegt, behalve met dit:
Citaat:
Verder wil ik toch niet zomaar alle ronde punten veroordelen: er zijn er vele die wél fietsvriendelijk zijn aangelegd, en aangezien ik ook veel met de auto onderweg ben, ben ik absoluut voorstander van ronde punten. De twee elementen zijn duidelijk met elkaar te verzoenen.
![]() |
![]() |
#26 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 8 december 2006 om 16:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 8 december 2006 om 16:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 8 december 2006 om 16:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
dat fietsers niet direct stoppen voor een zebrapad kan ik best begrijpen, het verschil tss stoppen met een fiets en een voetganger die even moet vertragen is heel groot, de fietser zal de handigheid moeten vertonen om de voetganger te ontwijken (vertragen, versnellen, een beetje naar links of rechts)...
![]() |
![]() |
#31 |
Schepen
|
![]() Ik geef als fietser altijd voorrang tenzij er duidelijk oogcontact is en ik voorrang krijg. Dit is het veiligst. Verkeersregels die fietsers voorrang geven in gevaarlijke situaties is vragen om problemen. Je bent er vet mee dat ge in uw recht zijt. Het verkeersbeleid wordt de laatste twintig jaar erg dogmatisch gevoerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Die ronde punten zijn idd fietsenmoordenaars. Automobilisten letten er niet op dat fietsers die op dat rond punt blijven, voorrang hebben. Vooral ronde punten met meerdere rijvakken zijn levensgevaarlijk: dan moet je dus met je fiets op het linkerrijvak gaan rijden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in alle gevallen? In Spanje hebben auto's voorrang op het zebrapad. Dat is veel veiliger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Gezien de onderling weinig verschillende relatieve snelheden tussen voetganger en fietser, weten die elkaar in 99,99999999999999999999999% van de gevallen te vermijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Steeds tot je dienst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Al die maatregelen die u opsomt die toegepast worden onder het mom van veiligheid zoals overal wegversmallingen, verkeersdrempels en asverschuivingen heeft men gedaan omdat de meeste chauffeurs zich niet houden aan de wegcode nl de snelheid aanpassen. Want als men dit niet doet is men verplicht van overal camera's te plaatsen en dan hebben ze weer iets anders om over te klagen.
Door dit soort tentakels zijn er zeker heel wat ongevallen gebeurd maar ook door hun eigen schuld. Nml ook weer omdat ze hun rijgedrag niet aanpassen Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een fietser of voetganger die op het zebrapad plots tussen twee geparkeerde auto's uitkomt en word aangereden is in zijn recht, doch het is wel zijn fout dat hij is aangereden. Mensen kunnen nu eenmaal NIET door voorwerpen kijken en niet zien dat er iemand tussen twee auto's uit gaat komen. Citaat:
Wat ik schreef is gewoon schering en inslag op de landelijke buiten, ik weet ook wel dat men in Brussel en Antwerpen niet naast elkaar rijd. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 11 december 2006 om 05:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan moet je nogeens naar alle kanten tegelijk kunnen rondkijken. Je moet dus even naar 25 plaatsen tegelijk kijken om zeker te zijn dat je alles hebt gezien en niets of niemand plots in je rijweg zit. In theorie is dit idd perfect mogelijk en als je even 5m gaat rijden met een vrachtwagen kan dit mss ook nog lukken. Maar probeer dat maar eens 16 per dag vol te houden en geen fouten te maken. Ja 16 uur, want dat is het aantal uren dat vrachtwagens vaak op de baan zijn in ons land. Vrachtwagens die regelmatig ergens staan te lossen en laden zijn niet gebonden aan de rijtijden daar zij niet continu rijden en ook vaak stilstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
![]() Citaat:
Maar wat vooral ook belangrijk is: voetgangers en fietsers zijn helemaal niet altijd in hun recht! Het is wel zo dat de verzekering van de automobilist automatisch opdraait voor de vergoeding van eventuele lichamelijke schade. De cijfers zijn duidelijk: in de meerderheid van de ongevallen is de fietser NIET in de fout. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |