![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en percalion beweerde dat er concurrentie was tussen arbeiders, hoe minder arbeiders hoe meer geld ze verdienen. Dus: als hier een deel van de potentiele arbeiders niet w�*l werken bij Koen, zal er altijd een deel zijn dat ondanks het verbod op dat soort muziek toch nog wil werken. Feit is wel dat hiermee de macht van de baas wordt aangetoond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha ja, in die zin wel. Ik interpreteerde het even anders.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Koen is idd een oudere timmerman die een systeem heeft uitgevonden om op de zelfde tijd als een andere timmerman, het vijfvoudige aan planken te kunnen zagen. Hierdoor kan koen zijn planken goedkoper leveren aan andere dan zijn concurrenten. Kevin die ook timmerman is, ziet dat de zaken bij Koen goed draaien en gaat in loondienst, inplaats van zelf tegen Koen zijn machine te concureren. Dankzij de meer arbeid van Kevin in Koen zijn bedrijf, kan Koen meer planken verkopen en zijn bedrijf uitbreiden. Kevin heeft dus zelf de keuze gemaakt om voor Koen te gaan werken met de zekerheid dat deze zijn loon kan betalen en hij een vast inkomen heeft. Koen verdiend hierdoor wel aan de arbeid van Kevin, maar Kevin geniet van geestelijke arbeid van Koen. Want Kevin moet zich slecht de uren dat hij werkt bezig houden met het zagen van de planken, terwijl Koen zelfs terwijl hij slaapt bezig is met te zorgen dat hij voldoende planken kan maken en verkopen om Kevin zijn loon te kunnen uitbetalen. Kevin word dus op 2 manieren betaald door Koen. Hij krijgt een loon voor zijn geleverd werk en hij krijgt een rustiger en minder zorgelijk leven. En hij weet met zekerheid dat hij elke maand in zijn levensonderhoud kan voorzien. Dus op die manier buit Koen Kevin zeker niet uit. Kevin leverd immers maar een deel van het werk voor de productie en verkoop van de planken. Maar op een dag komt Koen er achter dat hij zijn planken veel goedkoper kan laten maken in het naburige dorp en dat de mensen daar het dubbele van de tijd werken tegen de helft van Kevin zijn loon. Nu begint Koen Kevin af te dreigen dat hij zijn bedrijfje gaat vehuizen als Kevin niet tegen het zelfde loon de zelfde uren wil werken als de mensen in het naburige dorp, en hij Koen zo zijn eigen inkomsten nogeens kan verdubbelen voor het zelfde werk. En dat is wel uitbuiting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het eerste productie systeem was er een waarin de mens over zijn ijge arbeid en productiemidelen bezat, het was toen vanzelf sprekend dat iedereen over zigzelf besliste wat hij met de opbrengst ging doen. Als er een permanente overschot begon te ontstaan, voedsel reserve, hout dat niet meten verbrand moest worden, kon de mens meer doen dan de overlevings noden waar de natuur voor zorgd, voldoen. Uit de permanente overschot kon hij middelen en tijd krijgen waarmee hij zijn productiekracht verder kon ontwikelen. Met deze overschot begon ook de eerste handel. Aanvankelijk begon de mens zelf met zijn goederen te ruilen. Maar toen het duidelijk werd dat handel drijven en tegelijkerteid produceren niet zo evident was ontstonden handelaars die profesioneel de goederen van de producent kochten en die probeerde te verkopen tegen een hogere prijs dan die waarvoor hij ze had aangekocht. Geen probleem natuurlijk, de handelaar had iets waar hij geld met kon krijgen en de arbeider kon geld aan die handel verdienen zonder dat zijn productie capaciteiten er onder leden en daarbovenop was hij zoals iedere andere werker zoals normaal nog steeds bezitter van zijn werktuigen en kon hij kiezen wat hij met zijn opbrengst deed. Nu een tijd later bestaan er niet aleen handelaars die goedere van de producent overkopen voor de ruil maar ook handelaars die werkrachten en productie middelen begonnen kopen om hun eige permanent overschot te laten maken en deze te verkopen. Plots was het niet meer zo evident om vrij te kiezen wat er met u opbrengst gedaan word, want namelijk doordat er mensen zijn die een hoop andere mensen voor hun laten werken hebben zij veel meer middelen om hun productie te ontwikelen zij kunnen steeds meer en nieuwere dure machines aankopen terwijl de mens die nog steeds enkel zijn ijge arbeid gebruikt en het met een veel minder mogelijkheden moet stellen. Dit op zich was mischien niet zo een groot probleem geweest moest hij nu niet afhankelijk zijn geworden van die geavanceerde ruil. Eten word nu namelijk niet meer geproduceerd om gewoon op te eten maar om te verkopen aan winst, extra geld dat noodzakelijk is geworden om te kunnen bestaan in de nieuwe concurentie. En dat is niet altijd evenmakelijk sinds diegeen die veel extra arbeid en productie midellen hebben gekocht, altijd een voorsprong hebben op diegeen die probeert op zich de baas te blijven van alles wat hij zelf heeft geproduceerd. (kijk naar wat er tijdens de industrieele revolutie plaatsvond, allemaal zelfstandige die de concurentie niet aankonden en in de fabrike moesten gaan werken). Dus doordat er mensen zich productie midellen zijn beginnen toeijgenen, zijn we geevalueerd van een maatschapij waar iedereen logischer wijs voledig bezitter was vanwat hij produceerde naar een maatschapij waar men moet knokken tegen grotere machten voor dat recht op dat eigen bezit. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 16 december 2006 om 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is een niet onbelangrijk element in de discusie, Tot in hoever zijn mensen in staat om te kiezen of ze voor een baas beginnen te werken of om zelf iets uit de grond te trekken? In hoever is die vrijwilige overeenkomst tussen kapitalist en arbeider vrijwilig? Verder over de die werkloosheid die terugedrongon zou kunnen worden door de oneindelijke steeds verder rijkende luxe behoeftes van de mens. ik zie ook dat er nieuwe dingen ontwikeld kunnen worden die op de markt gebracht kunnen worden. Maar er zijn ook ontwikelingen die wegvallen en die robots die steeds beter worden,die gefabriceerd worden om het bedrijf eficienter te maken, pikken ook arbeidersplaatsen in. Daarbij komt ook nog eens kijken dat als er nieuwe ontwikelingen komen die de winsten van een ander bedrijf in gevaar kunnen brengen, het bedrijf wel eens een patent wil kopen en het dan mooi in de gepoleiste onderste lade van het bureau laat verdwijnen (Olie bedrijf dat waterstof aoto opkoopt, ik zeg zomaar iets). Ik heb het gewoon moeilijk om te begrijpen dat er echt een constante bijkomst is van die luxe behoeftes. Wat zijn de klasieke argumenten hiervoor om het te bewijzen en welk zijn diegeen die het proberen te weerlegen? Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 16 december 2006 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
![]() Inderdaad niet; cfr. de caveat in mijn eerste bericht:
Tot hier is er geen fundamenteel bezwaar, denk ik - behalve de mogelijke tegenwerping dat het nooit zo gegaan is. Maar zoals aangegeven, het is een denkoefening. Citaat:
Dat betekent, dat een ondernemer zijn winst kan laten stijgen door meer werknemers aan te nemen zolang hun loon lager is dan de winststijging die ze zullen veroorzaken, oftewel: zolang hun loon lager is dan hun marginale productiviteit. Nu is het zo dat, gegeven een kapitaalsvoorraad, er een dalende meeropbrengst van arbeid is: de eerste arbeider die 30 euro verdient, levert de firma 300 euro winst op; de volgende 200 euro; de volgende 100 euro, de volgende 90 euro... De werkgever zal doorgaan met het aannemen van werknemers tot de meeropbrengst van arbeid even hoog is als het loon, dus in dit voorbeeldje 30 euro. De "marginale arbeider" (ik verzin die term niet, zo heet dat) verdient dus min of meer wat hij oplevert aan de firma. Niet iedere arbeider wordt met andere woorden even hard 'uitgebuit'. Langs de andere kant: de productiviteit van de arbeider zou lager zijn in afwezigheid van kapitaal. Het toevoegen van kapitaal bezorgt de firma ook een meeropbrengst; de firma zal ook wat kapitaal betreft steeds meer eenheden toevoegen tot de kostprijs van de volgende eenheid gelijk is aan de marginale productiviteit. Citaat:
Het zou kunnen dat de sfeer tussen de werknemers hierdoor verslechtert waardoor hun productiviteit zakt. Als muziek in de bedrijfshal de productiviteit verhoogt, zal een verstandige Koen die muziek gaarne gedogen en oordopjes kopen of de burelen geluidsdicht laten isoleren. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
Als ik tevreden ben met een basisinkomen en absoluut niets anders begeer, en een ondernemer is in staat om zijn bedrijf zonder mij draaiende te houden, dan zal er simpelweg geen arbeidscontract tot stand komen. Als je stelt dat mensen allicht meer zullen willen verdienen dan enkel hun basisinkomen, kan je evengoed beweren dat dit verlangen naar meer welvaart een vorm van onvrijheid is: wie in luxe wil leven is wel genoodzaakt om te werken, aangezien zijn basisinkomen niet hoog genoeg is. Citaat:
Of omgekeerd, aangezien de mens ook een diersoort is: waarom is er überhaupt een natuurlijk erfdeel? Moeten we niet veeleer consequent stellen dat niets of niemand iemands eigendom kan zijn, dat zelfs mijn eigen lichaam niet mijn eigendom kan zijn? Etc.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Neen, met netto bedoel ik die extra waarde die er gevormd is na het betalen van de grondstoffen huur van het pand, elektriciteit, verwarming e tutti quanti. Kevin produceert een bepaalde waarde boven al die kosten, maar krijgt slechts een deel ervan uitbetaald. De rest steekt onze Koen in zijn zak en vormt zijn winst, of de waarde waarvoor Kevin wordt uitgebuit. Uiteraard maakt geen enkele marxist bezwaar dat de kosten (grondstoffen, huur etc) worden terugbetaald. Maar de verhouding tussen wat Kevin uitbetaald krijgt, en wat Koen in zijn zak steekt, dat vormt net de inzet van de klassenstrijd.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 17 december 2006 om 23:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
*zet algauw een cd'tje op van Giora Feidmann*
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 17 december 2006 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() Zijne apathische gitaargodheid A. Jones
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() @Driewerf: Het bedenken van die machine en het verlenen van een job aan Kevin door het beschikbaar stellen van die machine en zijn taken e.d. te plannen mag volgens mij toch iets opbrengen voor Koen.
@Percalion: Die discussie was ik al vergeten. Moet ik nog eens op terugkomen als ik het kan, tot ooit dus misschien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
En nu eens proberen vanuit een historisch standpunt. Het eerste productie systeem was er een waarin de mens over zijn ijge arbeid en productiemidelen bezat, het was toen vanzelf sprekend dat iedereen over zigzelf besliste wat hij met de opbrengst ging doen. Als er een permanente overschot begon te ontstaan, voedsel reserve, hout dat niet meten verbrand moest worden, kon de mens meer doen dan de overlevings noden waar de natuur voor zorgd, voldoen. Uit de permanente overschot kon hij middelen en tijd krijgen waarmee hij zijn productiekracht verder kon ontwikelen. Met deze overschot begon ook de eerste handel. Aanvankelijk begon de mens zelf met zijn goederen te ruilen. Maar toen het duidelijk werd dat handel drijven en tegelijkerteid produceren niet zo evident was ontstonden handelaars die profesioneel de goederen van de producent kochten en die probeerde te verkopen tegen een hogere prijs dan die waarvoor hij ze had aangekocht. Geen probleem natuurlijk, de handelaar had iets waar hij geld met kon krijgen en de arbeider kon geld aan die handel verdienen zonder dat zijn productie capaciteiten er onder leden en daarbovenop was hij zoals iedere andere werker zoals normaal nog steeds bezitter van zijn werktuigen en kon hij kiezen wat hij met zijn opbrengst deed. Nu een tijd later bestaan er niet aleen handelaars die goedere van de producent overkopen voor de ruil maar ook handelaars die werkrachten en productie middelen begonnen kopen om hun eige permanent overschot te laten maken en deze te verkopen. Plots was het niet meer zo evident om vrij te kiezen wat er met u opbrengst gedaan word, want namelijk doordat er mensen zijn die een hoop andere mensen voor hun laten werken hebben zij veel meer middelen om hun productie te ontwikelen zij kunnen steeds meer en nieuwere dure machines aankopen terwijl de mens die nog steeds enkel zijn ijge arbeid gebruikt en het met een veel minder mogelijkheden moet stellen. Dit op zich was mischien niet zo een groot probleem geweest moest hij nu niet afhankelijk zijn geworden van die geavanceerde ruil. Eten word nu namelijk niet meer geproduceerd om gewoon op te eten maar om te verkopen aan winst, extra geld dat noodzakelijk is geworden om te kunnen bestaan in de nieuwe concurentie. En dat is niet altijd evenmakelijk sinds diegeen die veel extra arbeid en productie midellen hebben gekocht, altijd een voorsprong hebben op diegeen die probeert op zich de baas te blijven van alles wat hij zelf heeft geproduceerd. (kijk naar wat er tijdens de industrieele revolutie plaatsvond, allemaal zelfstandige die de concurentie niet aankonden en in de fabrike moesten gaan werken). Dus doordat er mensen zich productie midellen zijn beginnen toeijgenen, zijn we geevalueerd van een maatschapij waar iedereen logischer wijs voledig bezitter was vanwat hij produceerde naar een maatschapij waar men moet knokken tegen grotere machten voor dat recht op dat eigen bezit. Ik probeer te zeggen. Kevin heeft gekozen om voor Koen te werken, maar hij heeft niet gekozen om in de vrije markt te leven. Vroeger was het niet meer dan normaal, dat iedereen bezitter was van hetgeen dat men zelf produceerde. Toen een zeer kleine minderheid zich productie middellen begon toe te ijgenen, kon de overgrote meerderheid van de bevolking hun recht op het bezit van al wat ze produceerde, niet meer veroorloven doordat die kleine minderheid de mensen dwong om op te boksen tegen hun geavanceerde productie capaciteiten. Met het gekende gevolg natuurlijk, waarbij die duizende ex zelf bezitter voor een rot loon onder rot omstandigheden moesten gaan werken voor de nieuw opgekome klasse. Sinds dat ik niet meteen reactie kreeg op mijn historisch beeld, ben ik mij toch wel zwaar gaan afvragen, of ik een degelijk punt heb aangehaald of niet? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=GaRnaaLBeeR;2266224]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [quote=GaRnaaLBeeR;2268256]Ik denk dat de meeste mensen jou niet begrijpen wanneer je spreekt over "handelaars die produktiemiddelen kopen om hun eigen permanent overschot te creëren". Zo'n dingen verzwaren uw tekst een beetje.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=sancho;2268897]
Citaat:
Ik probeer te zeggen. Kevin heeft gekozen om voor Koen te werken, maar hij heeft niet gekozen om in de vrije markt te leven. Vroeger was het niet meer dan normaal, dat iedereen bezitter was van hetgeen dat men zelf produceerde. Toen een zeer kleine minderheid zich productie middellen begon toe te ijgenen, kon de overgrote meerderheid van de bevolking hun recht op het bezit van al wat ze produceerde, niet meer veroorloven doordat die kleine minderheid de mensen dwong om op te boksen tegen hun geavanceerde productie capaciteiten. Met het gekende gevolg natuurlijk, waarbij die duizende ex zelf bezitter voor een rot loon onder rot omstandigheden moesten gaan werken voor de nieuw opgekome klasse. |
|
![]() |
![]() |