Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 december 2006, 17:53   #21
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door lomeanor : 25 december 2006 om 18:00.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 18:00   #22
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat sociaal-economische status een veel betere voorspeller is voor criminaliteit en werkloosheid dan etniciteit/religie.

Jullie mening?
Laat me raden. Je ben een vrouwelijke humaniora scholier?

Je bent een beetje kortzichtig, moet ik zeggen. Wie we zijn wordt bepaald door een heel gamma van factoren. Sociaal-economische status speelt daar zeker een factor in, dat is waar. Maar het is dom om je op één parameter blind te staren.

Cultuur en religie bepalen met welke waarden je opgroeit. Cultuur en religie vormen je persoonlijkheid, vormen je opvattingen over de wereld en over anderen. Andere waarden komen voor in andere culturen, en tussen verschillende culturen zijn waarden niet altijd compatibel.

Een voorbeeld: Islamitische meisjes worden thuis zeer kort gehouden. Islamitisch jongens daarentegen hebben vaak veel meer vrijheid dan Vlaamse jongens. Er heerst ook een heel andere houding tegenover rondhangen op straat ed.

Eigenlijk heeft het ermee te maken dat de waarden van de Islamitische cultuur bedoeld zijn voor een dorp of stad waar heel hechte banden zijn tussen de mensen en waar heel veel sociale controle bestaat. Iedereen is verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen "van het dorp."
Die houding vind je bij ons niet terug.

Wat krijg je dan?
Waarden die niet compatibel zijn met de levenssituatie. Die incompatibiliteit zet de deur open voor criminaliteit.

Hiermee wil ik niet zeggen dat cultuur alles bepaald, alhoewel jij je tegenstanders in die hoek dwingt.

Ik wil gewoon zeggen dat je geen oogkleppen op moet zetten. Duizenden dingen bepalen wie we zijn. Probeer je niet blind te staren op één factor.
Oud 25 december 2006, 18:09   #23
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Laat me raden. Je ben een vrouwelijke humaniora scholier?
Een mannelijke sociaal-wetenschapper in spe.

Citaat:
Je bent een beetje kortzichtig, moet ik zeggen. Wie we zijn wordt bepaald door een heel gamma van factoren. Sociaal-economische status speelt daar zeker een factor in, dat is waar. Maar het is dom om je op één parameter blind te staren.
Merk op dat ik nergens absolute relaties poneer. Ik stel gewoon het discours in dit deel van het forum in vraag.

Citaat:
Cultuur en religie bepalen met welke waarden je opgroeit. Cultuur en religie vormen je persoonlijkheid, vormen je opvattingen over de wereld en over anderen. Andere waarden komen voor in andere culturen, en tussen verschillende culturen zijn waarden niet altijd compatibel.

Een voorbeeld: Islamitische meisjes worden thuis zeer kort gehouden. Islamitisch jongens daarentegen hebben vaak veel meer vrijheid dan Vlaamse jongens. Er heerst ook een heel andere houding tegenover rondhangen op straat ed.

Eigenlijk heeft het ermee te maken dat de waarden van de Islamitische cultuur bedoeld zijn voor een dorp of stad waar heel hechte banden zijn tussen de mensen en waar heel veel sociale controle bestaat. Iedereen is verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen "van het dorp."
Die houding vind je bij ons niet terug.

Wat krijg je dan?
Waarden die niet compatibel zijn met de levenssituatie. Die incompatibiliteit zet de deur open voor criminaliteit.
Waarom neem je aan dat die dorpsmentaliteit niet functioneel kan zijn in een stad? De allochtone gemeenschap centreert zich toch in bepaalde buurten?
Er is meer sociale controle in de Turkse wijken die ik ken dan in de 'wittere wijken'.

Citaat:
Hiermee wil ik niet zeggen dat cultuur alles bepaald, alhoewel jij je tegenstanders in die hoek dwingt.
Als je kijkt naar de posts op deze draad zie je hopelijk wel dat ik niet in een hoekje probeer te dwingen. De posts van Online maken duidelijk wie hier een vakjesdenken doet, denk ik.

Citaat:
Ik wil gewoon zeggen dat je geen oogkleppen op moet zetten. Duizenden dingen bepalen wie we zijn. Probeer je niet blind te staren op één factor.
Zeker niet. Merk op dat ik niet in mijn eerste post heb gesteld dat 'sociaal-economische status de enige en absolute voorspeller is van criminaliteit en werkloosheid'. Alleen stel ik mij serieuze vragen bij het 'politiek incorrecte' discours, vooral omdat het totaal niet onderbouwd is door kwantitatieve studies over de Belgische populatie.
Als ik dan in een debat met Van Rossem die de vloer zie aanvegen met Annemans dan vind ik dat iemand die zijn bevindingen wél kan staven met cijfermateriaal zeker gehoord mag worden. Ik vind het alleen jammer dat ik die studie maar niet online vind.

Laatst gewijzigd door Casca : 25 december 2006 om 18:14.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 18:11   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je vindt dus dat iemand eerder over gaat tot stelen omdat ze thuis de koran lazen dan omdat hij geen huur kan betalen?
Of ze kunnen hun huur niet betalen omdat ge teveel in de koran lazen.
Volgens mij staan er weinig werkaanbiedingen in dat boek.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 18:11   #25
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een mannelijke sociaal-wetenschapper in spe.
Vreemd. Normaal vergis ik me niet in zo een dingen.
Oud 25 december 2006, 18:16   #26
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Of ze kunnen hun huur niet betalen omdat ge teveel in de koran lazen.
Impliceer je nu dat moslimjongeren diep religieus zijn? Want dát betwijfel ik nu echt.
Oud 25 december 2006, 18:22   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Impliceer je nu dat moslimjongeren diep religieus zijn? Want dát betwijfel ik nu echt.
Impliceer je nu dat moslimjongeren zelfstandig wonen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 18:26   #28
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Impliceer je nu dat moslimjongeren zelfstandig wonen ?
Als het om werk gaat is misschien idd de term moslim'jongere' niet echt op zijn plots. Dus, laat mij herformuleren:

Impliceer je nu dat moslimjongvolwassenen diep religieus zijn?
Oud 25 december 2006, 18:48   #29
Inge Kurva
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat sociaal-economische status een veel betere voorspeller is voor criminaliteit en werkloosheid dan etniciteit/religie.

Jullie mening?
Soc-econ factoren spelen inderdaad een belangrijkere rol dan enig andere.

Maar niet zozeer bij seksuele delicten. Daarbij is geslacht een veel betere indicator.
Inge Kurva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 20:15   #30
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het om werk gaat is misschien idd de term moslim'jongere' niet echt op zijn plots. Dus, laat mij herformuleren:

Impliceer je nu dat moslimjongvolwassenen diep religieus zijn?
Het voorbeeld Samrah zegt jou niets Casca?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 20:17   #31
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Het voorbeeld Samrah zegt jou niets Casca?
Ik ken ze niet en veel van haar posts heb ik nog niet echt gelezen. Toch, hiermee ben ik het alvast roerend eens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samrah Bekijk bericht
Als een Marokkaan wat uitsteekt, hoef ik mij niet schuldig te voelen.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden toch?
Oud 25 december 2006, 20:21   #32
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken ze niet en veel van haar posts heb ik nog niet echt gelezen. Toch, hiermee ben ik het alvast roerend eens:
Ik ben het daar niet mee eens.
Mits jonge Marokkanen geen respect opbrengen voor de maatschappij waarin ze leven, en gruwen van de waarden en normen van die maatschappij, is het aan de Marokkaanse gemeenschap om haar verantwoordelijkheid op te nemen. In concreto : ipv van die jongeren met religieuse onzin te laten opgroeien, zouden ze zich beter afstemmen op wat belangijker is in hun gastland : onderwijs.
Oud 25 december 2006, 20:41   #33
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben het daar niet mee eens.
Je verwerpt dus een van de basisprincipes van onze rechtstaat?

Citaat:
Mits jonge Marokkanen geen respect opbrengen voor de maatschappij waarin ze leven, en gruwen van de waarden en normen van die maatschappij, is het aan de Marokkaanse gemeenschap om haar verantwoordelijkheid op te nemen.In concreto : ipv van die jongeren met religieuse onzin te laten opgroeien, zouden ze zich beter afstemmen op wat belangijker is in hun gastland : onderwijs.
Dus, geen vrijheid van religie meer en elke Marokkaan die geen 70 haalt door de gemeenschap in pek en veren?
Oud 25 december 2006, 21:05   #34
Banneling

Standaard

[quote=Casca;2274929]Je verwerpt dus een van de basisprincipes van onze rechtstaat?

Nee, ik zeg dat de Marokkaanse gemeenschap een grote verantwoordelijkheid draagt voor het gedrag van haar jongeren.

Citaat:
Dus, geen vrijheid van religie meer en elke Marokkaan die geen 70 haalt door de gemeenschap in pek en veren?
De vrijheid van de islamitische religie zou best aan banden gelegd worden. Gelukkig is men daar al mee bezig. Binnenkort geen importimams meer.
Pek en veren hoeven niet echt : als de marokkaanse gemeenschap te zwak of te incompetent is om haar jongeren op te voeden, moet de leitgemeenschap het maar overnemen. Niet met knuffeltechnieken en andere progressieve afzeikmethodes, maar met discipline.
In Antwerpen zijn ze daar ook al mee begonnen.
Oud 25 december 2006, 21:36   #35
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Nee, ik zeg dat de Marokkaanse gemeenschap een grote verantwoordelijkheid draagt voor het gedrag van haar jongeren.
Dus individuen in een groep zijn verantwoordelijk voor de daden van andere individuen in een groep?

Zeg es, als iemand uit je sportclub haar man vermoordt, ben je daar dan ook verantwoordelijk voor?

Als in mijn wijk iemand een baby wurgt, ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor?

Als een atheïst een moskee bombardeert, ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor?

Citaat:
De vrijheid van de islamitische religie zou best aan banden gelegd worden. Gelukkig is men daar al mee bezig. Binnenkort geen importimams meer.
En jij verdedigt dus 'Westerse waarden'?

Citaat:
Pek en veren hoeven niet echt : als de marokkaanse gemeenschap te zwak of te incompetent is om haar jongeren op te voeden, moet de leitgemeenschap het maar overnemen. Niet met knuffeltechnieken en andere progressieve afzeikmethodes, maar met discipline.
In Antwerpen zijn ze daar ook al mee begonnen.
Schuldigen aanpakken voor wat ze misdoen... inderdaad iets waar onze rechtstaat faalt. Toch, moest ze consequent worden toegepast (en daar mag je gerust een verrechtsing in lezen) dan hoef je helemaal niet te repressief beginnen doen.
Oud 25 december 2006, 22:06   #36
Banneling

Standaard

Citaat:
Casca;2275007]
Dus individuen in een groep zijn verantwoordelijk voor de daden van andere individuen in een groep?
Ze kunnen corrigerend optreden, ja. Behalve de moslims uiteraard, want dat wringt met hun religie.

Citaat:
Zeg es, als iemand uit je sportclub haar man vermoordt, ben je daar dan ook verantwoordelijk voor?

Als in mijn wijk iemand een baby wurgt, ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor?
Wat een idiote vergelijkingspunten. Blijkbaar is het repetitief en veelvuldig crimineel gedrag bij Marokkaanse jongeren jou nog niet opgevallen.

Citaat:
Als een atheïst een moskee bombardeert, ben ik daar dan ook verantwoordelijk voor?
Die kans is zo goed als onbestaande.

Citaat:
En jij verdedigt dus 'Westerse waarden'?
Uiteraard verdedig ik niet de nieuwe staatsgodsdienst van de dhimmitude.

Citaat:
Schuldigen aanpakken voor wat ze misdoen... inderdaad iets waar onze rechtstaat faalt. Toch, moest ze consequent worden toegepast (en daar mag je gerust een verrechtsing in lezen) dan hoef je helemaal niet te repressief beginnen doen.
Straffen dienen repressief te zijn, anders hebben ze geen effect. Met knuffelgedoe bereik je niets.
Oud 25 december 2006, 22:20   #37
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Ze kunnen corrigerend optreden, ja. Behalve de moslims uiteraard, want dat wringt met hun religie.
Uiteraard...

Citaat:
Wat een idiote vergelijkingspunten. Blijkbaar is het repetitief en veelvuldig crimineel gedrag bij Marokkaanse jongeren jou nog niet opgevallen.
Moesten we nu eens 'Marokkaanse jongeren' vervangen door 'armere jongeren'... zou je dan van de hele gemeenschap met lagere sociaal-economische status verwachten dat die 'corrigerend optreed'?

Citaat:
Uiteraard verdedig ik niet de nieuwe staatsgodsdienst van de dhimmitude.

Je doet je best, neem ik aan...

Citaat:
Straffen dienen repressief te zijn, anders hebben ze geen effect. Met knuffelgedoe bereik je niets.
Goh, dat is een hele andere discussie. Van de 100 criminelen die worden opgepakt doen er maar 4 hun straf, dixit Van Rossem. Dit is hetzelfde voor zowel autochtonen als allochtonen. Geknuffel voor beide groepen dus. In mijn ogen hoeft er niet meer blauw op straat of hoeven er niet per se zwaardere straffen ingevoerd te worden. Meer geld naar het gerecht, zodat het meer dan 10% van de opgepakte criminelen concreet kan voorleiden, zou al een stap zijn in de goeie richting, en veel van de kleine criminaliteit doen verdwijnen.

Het is écht wel mogelijk om criminaliteit terug te dringen zonder te vervallen in een politiestaat, of zonder minderheden te viseren. Moest dat je daadwerkelijke doelstelling (oplossingen voor criminaliteit tout court) zijn dan zou je oplossingen zoeken in die richting. Van wie het komt dat is irrelevant; de misdaad zelf moet gewoon bestraft worden.

Laatst gewijzigd door Casca : 25 december 2006 om 22:21.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 22:33   #38
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Jullie mening?
ethniciteit voorspelt voor een groot deel sociaaleconomische status, helaas.
DUS: de correlatie is er idd. Maar de oorzaakgevolg structuur ligt dieper.
Dat er minder joden zijn die diefstallen plegen ligt niet aan het feit dat ze beter "geintegreerd" zijn; integendeel: dikwijls zijn ze asocialer en minder geintegreerd dan moslims. Als traditionele kapitalisten zijn zij echter vooral in het Antwerpse goed bij de vetpotten en houden wij ons voor dat het "rustige types" zijn van wie we geen last hebben. (niet dat die "rust" in een doorsnee joodse genen zit hoor, ik durf niet te denken aan wat zich momenteel in "hun" land afspeelt).
Moslims zijn gewoon een ander verhaal: ze komen massaal naar onze grootsteden om economische redenen. Dat dit dikwijls op een teleurstelling uitdraait is wel duidelijk. Sociaaleconomisch onderaan de ladder en voila, de bal gaat aan't rollen.

laat een turk of marokkaan opgroeien bij een rijk westers gezin: ik betwijfel dat de "islamitische genen" in gang gaan schieten als ze ouder geworden zijn. idem voor een jood of een bosjesman. De omgeving en habitat vormt de mens (omgevingen, fysisch milieu, en geschiedenis in het algemeen vormen volkeren.). Intrinsiek is er niks dat een moslim "crimineel" maakt, maar dat had het kleinste kind al wel door.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 22:35   #39
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Ow ow ow...nu ga je wel een beetje fout.

Wat ik uit jou reply uitmaak is dat er dus geen onderzoek mag verricht worden naar wie/wat/hoe enz enz enz.
Het is heel belangrijk om te weten wat er in onze maatschappij fout loopt en waarom en bij welke bevolkingsgroepen dit voorvalt.
Zo kan er gericht werk gedaan worden om dit te voorkomen.
Dus het is zeeeeeeer relevant.

En ja, ik pleit ervoor dat ELKE misdaad bestraft gaat worden.
Zelfs al heeft dit een politiestaat tot gevolg...als dat de manier is om de problemen op te lossen...so be it.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 22:40   #40
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Ow ow ow...nu ga je wel een beetje fout.

Wat ik uit jou reply uitmaak is dat er dus geen onderzoek mag verricht worden naar wie/wat/hoe enz enz enz.
Het is heel belangrijk om te weten wat er in onze maatschappij fout loopt en waarom en bij welke bevolkingsgroepen dit voorvalt.
jaja tuurlijk. Als bv. alles erop wijst dat bepaalde imams haat verspreiden, dan gaat ge natuurlijk alléen op zoek naar imams dus moslim mensen, en niet naar heel de bevolking.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be