Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2006, 14:29   #21
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
qua beleid wel

ik vind het spijtig voor het volksnationalistisch potentieel bij heel wat vb kiezers. diegenen die ik ken zijn geen racisten maar volksnationalisten. De NVA is niet radicaal genoeg, te liberaal, etc etc hoor ik dan, maar precies of het VB niet "liberaal" aan het worden is. En idd, waar blijft dat volksnationalisme als partijbeleid wanneer uw vrienden in staatsnationalistisch tot imperialistisch vaarwater ziten.
Zwak;men gunt het VB blijkbaar zelfs geen bondgenoten
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 14:32   #22
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
wat voor een bondgenoten ook
het is niet van "niet mogen", er wordt gewoon gewezen op de inconsequentie van de partij. En op het feit dat het misschien niet eens inconsequent is maw dat de partij anders IS dan ze zich voordoet.
Het is niet inkonsekwent met mensen samen te werken waarmee er naast de meningsverschillen grotere overenkomsten bestaan.Dt geldt ook in het binnenland betreffende het vormen van een kartel.
Oud 29 december 2006, 14:35   #23
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
wat voor een bondgenoten ook
het is niet van "niet mogen", er wordt gewoon gewezen op de inconsequentie van de partij. En op het feit dat het misschien niet eens inconsequent is maw dat de partij anders IS dan ze zich voordoet.
De partij is neit anders dan ze zich voordoet omdat ze met anderen samenwerkt;men moet in de politiek bondgenoten hebben.
Oud 29 december 2006, 15:42   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
1. in theorie niet, in de praktijk zijn de groenen in dit land de meest Beglcistische fractie.
Ik wist niet dat de Nederlandse, Franse, Duitse,... groenen allemaal Belgisch-nationalisten waren...
En als je dan enkel de partij Groen! wil bekijken: volgens de laatste peiling van DSK is 18% van Groen! voorstander van een onafhankelijke Vlaamse staat. Lijkt me toch niet zo'n belgiscistisch standpunt te wezen...

Citaat:
Los daarvan zijn er wel een aantal zaken die het Vlaams Belang verwant maakt met het FN als het gaat om samenlevingsproblemen.
Als het VB op de schoot wil kruipen van Le Pen, dan mogen ze gerust van mij. Dat ze samen maar hun samenlevingsproblemen bespreken. Maar dan moet je niet klagen dat het VB niet als volksnationalisten wordt aanzien, maar als collaborateurs met de staatsimperialisten. Wat houdt je nog tegen om een kartel op te starten met de BUB?? Die delen ook dezelfde visie op samenlevingsproblemen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 15:45   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
nationalisten kunnen altijd samenwerken ook met meningsverschillen.
Vorm dan een kartel met de BUB.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 29 december 2006, 16:10   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's een bijzonder flauwe repliek op een antwoord dat het kader schetst. Los daarvan: De VU zat met groenen en communisten in een fractie en heeft zo belet dat het toenmalige Vlaams Blok met die partijen in contact kon komen. Maar het feit is wel dat ze de groenen liever hadden. En vertel mij nu eens: wat is de volksnationale meerwaarde van Groen!?
niks, uiteraard. Denkt u nu dat ik de n-va aanhang? Nee hoor, dit land heeft helemaal geen vlaamse volkspartij. En niks kan een excuus zijn om met de vijanden van om zelfstandigheid strijdende volkeren samen te heulen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 16:12   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
eigelijk is dit stukje film van evilbu wel grappig, er wordt gezegd dat als VL onafhankelijk wordt het uit de EU wordt geschopt en de EU voorwaarden voor hertoetreding op zal leggen lol , de arrogantie ^^
we kunnen alleen maar blijven dromen
Oud 29 december 2006, 16:16   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Ge antwoordt naast de kwestie;nationalisten kunnen altijd samenwerken ook met meningsverschillen.
Ja blijkbaar, volksnationalisten (of zoiets) die samenwerken met de aartsvijanden van volksnationalisten. Bizar.
Oud 29 december 2006, 16:35   #29
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik wist niet dat de Nederlandse, Franse, Duitse,... groenen allemaal Belgisch-nationalisten waren...
En als je dan enkel de partij Groen! wil bekijken: volgens de laatste peiling van DSK is 18% van Groen! voorstander van een onafhankelijke Vlaamse staat. Lijkt me toch niet zo'n belgiscistisch standpunt te wezen...

Als het VB op de schoot wil kruipen van Le Pen, dan mogen ze gerust van mij. Dat ze samen maar hun samenlevingsproblemen bespreken. Maar dan moet je niet klagen dat het VB niet als volksnationalisten wordt aanzien, maar als collaborateurs met de staatsimperialisten. Wat houdt je nog tegen om een kartel op te starten met de BUB?? Die delen ook dezelfde visie op samenlevingsproblemen.
1. ge moet er nu ook geen potje van maken: ik heb enkel gesteld dat de groene partijen in regel heel ver staan van regionalisme, met Groen! en Ecolo als duidelijke voorbeelden. Die Stemmenkampioen is een waardeloos iets om iets te weten en dat er misschien separatisten bij Groen! zitten, zal wel kloppen, maar dat maakt de partij daarom niet separatistisch.

2. Met de BUB? Tja waarom niet. Nee, alle gekheid, het FN is indertijd begonnen met Nols en C° in dit land maar weet verdomd maar al te goed waar we voor staan. Los daarvan: het is geen ideologische samenwerking, ondanks het feit dat er gemeenschappelijke punten zijn, maar een technische om praktische redenen. En helaas voor de BUB: tot ze vertegenwoordigd zijn in het Europees Parlement kan van samenwerking geen sprake zijn. Maar dat zal, gezien de enorme steun voor het éne en ondeelbare België waarschijnlijk binnenkort opgelost zijn, zeker?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 16:38   #30
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ja blijkbaar, volksnationalisten (of zoiets) die samenwerken met de aartsvijanden van volksnationalisten. Bizar.
Maar die binnen de Europese context wel verdedigen dat Europa zich niet met alles moet bemoeien. Ook niet zonder belang, niet?
Oud 29 december 2006, 16:40   #31
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar die binnen de Europese context wel verdedigen dat Europa zich niet met alles moet bemoeien. Ook niet zonder belang, niet?
uiteraard
maar een antiglobalistisch discours (dat zoals ge zegt ook kritisch staat tov machtige ondemocratische instellingen zoals EU) impliceert ook een anti centralistisch discours zoals Frankrijk koppig blijft voeren.

Wat is het nut van tegen de inmenging van de EU te zijn terwijl ge niks zegt over de inmenging van centralistische overheden in regio's die liever autonoom willen werken?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 16:51   #32
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
uiteraard
maar een antiglobalistisch discours (dat zoals ge zegt ook kritisch staat tov machtige ondemocratische instellingen zoals EU) impliceert ook een anti centralistisch discours zoals Frankrijk koppig blijft voeren.

Wat is het nut van tegen de inmenging van de EU te zijn terwijl ge niks zegt over de inmenging van centralistische overheden in regio's die liever autonoom willen werken?
Ben ik volkomen met je eens. Ik heb overigens nergens gezegd dat ik zo'n fan ben van het FN, wel dat er raakvlakken zijn en op Europees niveau is dat het aanvallen van het toennemend centralisme van de EU. En dat als men binnen de EU er alles doet om die stem (ter rechterzijde) te smoren, samenwerking wenselijk is tot op een zeker niveau.

Ik bedoel maar: het Vlaams Belang als partij is ook een heel andere partij dan het FN (hoewel sommigen dat graag anders zien als ze hun zin niet kregen). Het heeft dan ook niet echt veel zin om altijd op het nationale centralisme te schieten als we het op Europees niveau gedogen.

Los daarvan: ik hoor hier altijd spreken over de volkeren in Frankrijk, maar tot mijn grote teleurstelling moet ik vaststellen dat op de Elzassers, Basken en Corsicanen na er daar weinig tot geen politieke beweging is. Als partijen als de SNP of Plaid (naar 't schijnt is Cymru er uit gegooid) iets op hun hoed mogen steken, dan is het wel dat ze in het bijzonder Labour tot devolutie hebben aangezet. In Frankrijk is er geen enkele partij die voorstander is van regionalisme, tenzij het de spuigaten uitloopt zoals in Corsica enkele jaren terug.
Oud 29 december 2006, 17:02   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geldt ook voor de groenen. Naast het Vlaams Blok waren dat de enigen waar er mensen tegen de Europese Grondwet stemden (Bart Staes/Groen!/stemde tegen, Céline Delforge/Ecolo/stemde tegen, Eloi Glorieux/Groen!/onthouding, Zoé Genot/Ecolo/onthouding, Bernard Wesphael/Ecolo/onthouding).
Oud 29 december 2006, 18:29   #34
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ben ik volkomen met je eens. Ik heb overigens nergens gezegd dat ik zo'n fan ben van het FN, wel dat er raakvlakken zijn en op Europees niveau is dat het aanvallen van het toennemend centralisme van de EU. En dat als men binnen de EU er alles doet om die stem (ter rechterzijde) te smoren, samenwerking wenselijk is tot op een zeker niveau.

Ik bedoel maar: het Vlaams Belang als partij is ook een heel andere partij dan het FN (hoewel sommigen dat graag anders zien als ze hun zin niet kregen). Het heeft dan ook niet echt veel zin om altijd op het nationale centralisme te schieten als we het op Europees niveau gedogen.

Los daarvan: ik hoor hier altijd spreken over de volkeren in Frankrijk, maar tot mijn grote teleurstelling moet ik vaststellen dat op de Elzassers, Basken en Corsicanen na er daar weinig tot geen politieke beweging is. Als partijen als de SNP of Plaid (naar 't schijnt is Cymru er uit gegooid) iets op hun hoed mogen steken, dan is het wel dat ze in het bijzonder Labour tot devolutie hebben aangezet. In Frankrijk is er geen enkele partij die voorstander is van regionalisme, tenzij het de spuigaten uitloopt zoals in Corsica enkele jaren terug.
in Corsica is wel een streven naar autonomie.
Het geweld in die regio is zelfs een teken dat de centralistische overheid minder autonomie schenken dan gewenst, en véel minder.

In Bretagne is er ook een vraag naar meer autonomie, maar over het algemeen niet naar totale onafhankelijkheid zoals in Corsica. Dat wil niet zeggen dat er geen fundamentele kritiek wordt geuit op het beleid van Parijs dat alles doet om regionale talen als minderwaardig in te stellen en het Frans overal op te dringen. Niet alleen het frans als taal, maar de eenheidsgedachte! daarom Heeft men doelbewust (net zoals in Spanje) de regio's niet laten overeenkomen met de districten. Met als gevolg versnippering in het administratief apparaat en politieke verlamming van minderheden.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 december 2006 om 18:30.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 18:48   #35
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geweld in die regio is zelfs een teken dat de centralistische overheid minder autonomie schenken dan gewenst, en véel minder.
Hebben ze niet al in referenda tegen meer onafhankelijkheid gestemd?

Citaat:
In Bretagne is er ook een vraag naar meer autonomie, maar over het algemeen niet naar totale onafhankelijkheid zoals in Corsica. Dat wil niet zeggen dat er geen fundamentele kritiek wordt geuit op het beleid van Parijs dat alles doet om regionale talen als minderwaardig in te stellen en het Frans overal op te dringen.
Hebben de Bretoens-taligen nog eigenlijk een meerderheid op hun grond?

Citaat:
Niet alleen het frans als taal, maar de eenheidsgedachte! daarom Heeft men doelbewust (net zoals in Spanje) de regio's niet laten overeenkomen met de districten. Met als gevolg versnippering in het administratief apparaat en politieke verlamming van minderheden.
Heb je daar een kaartje van of zo?
Oud 29 december 2006, 19:47   #36
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Ik meen mij te herinneren dat heel wat van die separatistische bewegingen in Frankrijk, Spanje en elders eerder ter linkerzijde gesitueerd zijn op sociaal-economisch vlak. In dat opzicht is het niet zo vreemd dat het Vlaams Belang liever scheep gaat met het front National. Uiteindelijk blijkt de sociaal-economische breuklijn van liberalisme of interventionisme toch weer te primeren. Die breuklijn waarvan men begin jaren negentig zei dat ze definitief achterhaald was (nochtans stonden de hele jaren negentig en de eerste jaren van de nieuwe één volop in het teken van strijd tussen vrije markt en protectionisme). Moest het Vlaams Belang links zijn, de nationalistische afscheidingsbewegingen in Frankrijk rechts-liberaal en het Franse front National communistisch, zou het Vlaams Belang wellicht eerder in zee zijn gegaan met het FN"c" dan met de 'volksnationalisten'.

Dit neemt alleszins niet weg dat in een democratie etnische minderheden hun rechten behoren te hebben, zelfs het recht op afscheiding.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 21:38   #37
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Laten we wel wezen. Een volksnationalist gaat opkomen voor zijn eigen cultuur, voor de rechten van zijn eigen volk. Betekent dat automatisch dat zij streven voor een onafhankelijke staat ? Duidelijk neen ! We moeten immers opletten voor versplintering. De Europese volkeren hebben er geen enkele baat bij dat Europa een lappendeken wordt van allerlei kleine ministaatjes, zoals dat trouwens het geval was tijdens bepaalde perioden in de middeleeuwen.

Neen, het kan zelfs goed zijn dat een aantal Europese volksgemeenschappen samen tot één groter geheel komen. Dit verhoogt immers de politieke macht van deze volkeren op internationaal niveau. Uiteraard moet er binnen dat groter geheel voldoende autonomie blijven voor de verschillende volkeren en ook de culturele eigenheid moet maximaal haar kans krijgen.

Daarom dat ik geen voorstander ben van een permanent onafhankelijk Vlaanderen. Ik ben van mening dat de volkeren van de Lage landen, de Nederlanden: Friezen, Hollanders, Vlamingen, Walen en Luxemburgers beter samenwerken om tot een groter geheel te komen. Dit groter geheel kan bijvoorbeeld een Dietse Rijksfederatie zijn. Van buitenaf gezien een sterk en machtig rijk, een grootmacht. Maar intern voldoende autonomie en respect voor de culturele eigenheid van de verschillende deelgebieden.

Een Diets Rijk van 25 miljoen inwoners, zo strategisch gelegen in het centrum van Europa, is een potentiële economische en politieke grootmacht.

Wat Frankrijk betreft ben ik voor meer autonomie voor die volkeren, maar ieder volk een eigen land zie ik echt niet zitten hoor.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 21:40   #38
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Op het andere forum (politics info) las ik een interessante topic over het FN van onze oude forumkameraad Guderian. Een aanrader !

http://www.politicsinfo.net/forum/vi...er=asc&start=0

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 22:18   #39
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is maar een klein gedeelte van de Corsicaanse bevolking, ca. 10% die hun gebied onafhankelijk zouden zien. Ondanks dat dat gedeelte regelmatig geweld tegen Frankrijk gebruikt ( waarin in tegenstelling tot bij het Baskenland geen doden vallen, maar enkel gebouwen worden beschadigd ) vindt het overgrote deel van het eiland dat het gewoon bij Frankrijk mag blijven.

Naast het feit dat het Front National zich verzet tegen de immigratie en multiculturele samenleving is het ook zo dat de partij zich enkel inzet voor Frankrijk en fel anti-Europees is. Als de partij zou regeren zou ze het liefst Frankrijk meteen uit de EU zetten. Dat betekent dus ook dat ze de euro willen afschaffen en weer de frank terug willen hebben. Ook is de partij een voorstander van herinvoering van de doodstraf wat door de EU verboden is.
Hoe kijkt het Vlaams Belang eigenlijk tegen de EU aan?

Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 29 december 2006 om 22:24.
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 22:23   #40
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Sorry was dubbelpost

Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 29 december 2006 om 22:31.
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be