![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat soort leider | |||
President |
![]() ![]() ![]() |
20 | 41,67% |
Monarchie |
![]() ![]() ![]() |
10 | 20,83% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
18 | 37,50% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() 't zal je mss verbazen.. maar dat kwam zelfs niet meer in me op... welkom in 2007
![]()
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() op een ander........
![]() ![]() ![]() en zijn zoontjes ook...... vilaatje hier, ferrarieke daar....... ![]()
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Andere: een sovjetradensysteem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ge dat woord googlet, dan kom je uit bij 2 links, 2 keer bij u
![]() Uniefederalisme scoort beter ![]()
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tiens 't is nog waar ook.
'sovjetradensysteem' is een pleonasme, of hoe heet dat, want 'sovjet' betekent op zich al 'raad'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() We hebben een vlaamse republiek nodig met een presidentieeel regime zoals in de VS en Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik meen dat het systeem van de scheiding der machten zijn nut reeds bewezen heeft. In die optiek is een systeem met een "president" als staatshoofd die echter geen concrete macht uitoefend maar veeleer het punt is waar de 3 machten theoretisch samenkomen (voorbeelden : Duitsland, Italië) in wezen een goed systeem dat nogal vergelijkbaar is met een democratische monarchie, maar dan zonder de adellijke nadelen.
In het type USA is de President uiteindelijk de uitvoerende macht & diegene die zelfstandig zijn ministers (secretaries) benoemd. In het voorstel van een grondwettelijk verdrag van de EU & in de hiuidige praktijk van de EU bestaat er eigenlijk ook een dergelijk systeem waarbij een regeringsleider bij beurtrol de functie van "supreme" presdient op zich neemt voor een periode van 6 maanden is hij/zij diegene die de commissievoorzitter op de vingers kijkt. Angie wil dat systeem een weinig aanpassen door een triumiraat te vormen met de 2 eerstvolgende voorzitters van de ER. Ook het franse "presidentiële" regime kent zulke 2 deling in de "uitvoerende" macht, waarbij een president het "dagdagelijkse" regeren uitbesteed aan een 1ste minister, die een meerderheid binnen het parlement vertegenwoordigd en die eigenlijk tegenover een rechtstreeks verkozen president staat. Het zou eigenlijk geen slecht idee zijn een president van de europese raad te laten kiezen voor een langere ambtstermijn en wel rechtstreeks door alle EU burgers... die zou dan kunnen bijgestaan worden door Vice-presidenten met een beperktere geldigheidsdatum, bij toerbeurten van een kortere periode..
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() Die termijn van 6 maanden is wel belachelijk kort.
Bij wijze van spreken ben je net opgewarmd en moet je de fakkel al doorgeven |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, laten we vooral alle Europeanen laten stemmen voor een president.
Ten eerste, het is een maf idee om één iemand een half miljard mensen te laten vertegenwoordigen - wat weet men in Warschau nu over het Rivierenhof? Ten tweede, je gaat dat zien, "What? A German? Representing me? Gosh, how awkward. Scandalous." en "Quoi? Le candidat anglais est élu? C'est pas possible! Quelle horreur!". Ik ben net dat boek van Vives aan het lezen, Over de eendracht van Europa, een echte aanrader. Realisme aan hoop geklonken. Boeiende lectuur.
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Ik heb voor "andere" gestemd.
Ik vind het belgische ps-systeem in België het ideale systeem. Iedereen welkom en samen al tegader blij en gelukkig: lees er de pers maar eens op na..."dat voel je toch"...
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou trouwens niet eens meer gaan stemmen. Op een half miljard gaat mijn stem niks waard zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementslid
|
![]() Op tien miljoen is uw stem ook niet zo bijzonder veel waard in gewicht. Maar het is inderdaad zo dat er quasi geen 'europees gevoel' bestaat, toch zeker niet in politieke richting. Een Europese president heeft geen slagkracht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Dit heeft vooral te maken met hoe de media Europa aanpakt en niet met de mening van de burgers! Er is een heel groot deel van de bevolking die zijn mening gewoon haalt van de media en als die nu anti-europa zijn mogen we ook een anti-europese bevolking verwachten! Op dit moment zou een president inderdaad veel te vroeg zijn als de verschillende landen zelfs nog niet gewoon kunnen samenwerken! Maar in de toekomst sluit ik zoiets zeker niet uit en misschien is dat wel de beste oplossing, een president maar we moeten er nog even mee wachten!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 4 januari 2007 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Gezond verstand zegeviert echter, dat is gebleken in Frankrijk en Nederland. Ik zie overigens geen enkele reden waarom er een Europese president moet zijn. Zie onder meer het berichtje van mr/mvr Lombas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Gebrekkige kennis zegeviert!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En nu haalt u zelf net de grote bijdragen aan. Nu ja, eigenlijk moet het om kleine bijdrage gaan, want zoals iemand anders al eens stelde, een stem op een half miljard, daarvoor zou ik niet eens naar het stemhokje gaan. |
|
![]() |
![]() |