![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel Ex, zou zeggen, stel zelf maar een systeem voor (of hebt ge eigenlijk al gedaan, maar toch weer niet uitdrukkelijk). Heb uw initiele posting nog eens nagelezen, maar de werkelijkheid is blijkbaar nog veel erger dan dat ge zelf dacht. Ge houdt geen 11.602fr over doch komt 13398fr tekort (uw afbelating voor uw hypothecaire lening van 25000fr is de mist ingegaan). Dus veronderstel dat het maar een fictieve oefening is (en dat ge wel met wat meer zult beginnen dan 40000fr/maand).
In de gezondheidszorg is men inderdaad het vet aan het wegsnijden (heb zelf den indruk dat men hier en daar al wat vlees aan het wegsnijden is) maar dat neemt niet weg dat de regering "proudly" aankondigd dat de komende jaren de kosten hier met 7%/jaar zullen stijgen (dit wil zeggen een verdubbeling in 10jaar (dus in 2012) en een verviervoudiging in 20jaar (dus in 2022) - degenen die dan nog leven gaan zelfs geen 40000fr/maand meer overhouden). Wil toch ook mijn steentje bijbrengen. De cijfers, voor elke drie frank is er één frank voor de werkman, één frank voor de staat (belastingen) en één frank voor de sociale zekerheid kloppen grossomoddo. Dus gedenk telkens een vakman voor u werkt, hij slechts eenderde krijgt van hetgeen gij hem beltaalt (en slechts eenegende van hetgeen uw baas kwijt is voor u). Dus gedenk evenzeer dat als ge één huis bouwt, ge er voor hetzelfde geld drie had kunnen hebben. Akkoord de staat maakt wel wat kosten voor u (alhoewel voor veel dingen moet ge uiteindelijk nog betalen, als ge er een beroep op doet), en van de sociale zekerheid krijgt ge van tijd tot tijd wel wat terug (alhoewel dat niet moet overroepen worden, moest ge uzelf verzekeren zoudt ge waarschijnlijk maar de helft hiervoor betalen - de rest is lakheid en misbuiken) maar op elk huis dat ik voor mijzelf neerzet, tevens verplicht worden om er twee aan de staat/zekerheid te leveren, is toch wat veel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Vreemdeling
|
![]() De berekening is rechtgezet bij deze. In mijn gedrevenheid over het hoofd gezien.
Inderdaad Bob, dit is een gemiddeld voorbeeld. Maar toch is het niet uit zijn context getrokken. Vorig jaar verdiende ik nog 40000BEF, nu is het 43000 BEF. Alsook heb ik een voordelige lening kunnen hebben bij de sociale huisvestiging (juist omdat ik een bijna-sociaal geval ben, denk ik) waar ik niet de 25000 BEF maar 19000 BEF moet leggen. Gelukkig heb ik nog een vriendin die bij me inwoont en werkzoekende is (ik ben 27, dus relatief jong). Ze is nog niet lang schoolverlater en krijgt maar 10000 dop (!!!). Gelukkig passen haar ouders iedere maand bij. Ik schaam me ook niet dit te vertellen. Feiten zijn wat ze zijn. Ik heb geen armoede. Maar ik moet wel verschrikkelijk hard opletten wat ik doe in het leven. En gelukkig werk ik nog in de weekend hard bij. Natuurlijk in het zwart, wat dacht je ! ( Nu komen de vingerwijzers, ziedet wel, hoe wilt ge dan dat de staat u opvangt, mijn zoon?) Dus met mijn gemiddelde zat er niet zo ver naast. En veel mensen zitten in een dergelijke situatie. Ik ben zeker dat een dubbelverdienders gezin met kinderen er ook berooid vanaf komt. Wat ik vraag van de mensen hier op het forum, maak eens een overzicht van de kosten die je maandelijks hebt en schotel ons ook een rekening voor. Het is toch annoniem. En tenzij je frauduleuze praktijken doet, kan het niet schaden eerlijk te zijn. Je zal versteld staan ! En DAN kunnen we nog eens verder discussiëren. Want ik weet goed dat de gemiddelde "poster" hier niet goed beseft waar het zoal omdraait. Wedden dat ik hier nu nauwelijks reacties zal op krijgen ?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nu, politiek wordt meer en meer een mediasoap. Hoe meer je een kop op TV ziet, hoe simpatieker je ze gaat vinden. En politici weten dit maar al te goed. Brood en spelen voor het volk. En verder niet veel meer. Ik ben al tevreden dat er een paar mensen zijn die het probleem inzien, bolter en bob. Inderdaad efficiënt besteden. Ik zou voorbeelden kunnen opnoemen, maar ik stel voor, zet het nieuws eens open, en we zullen de items overlopen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]() Telkens ik naar Frankrijk ga en moet aanschuiven aan de Péage.
Denk ik altijd " Wat een bakken geld moeten ze hier aan verdienen" Moest men in België ook een soort wegenvignet invoeren , dan zou men de autobelasting drastisch kunnen verlagen. Dan zouden alle Nederlanders , Fransen en Duitsers die onze wegen kapotrijden (spoorvorming) ook een duitje in het zakje kunnen doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Ik ga later dit doen:
-niet werken - trouwen, scheiden, trouwen, kindjes "maken", terug scheiden zodanig dat ik een zo slechte gezinssituatie krijg dat ik nog meer geld krijg - van het OCMW leven - communist worden! - de banken beroven -... en dan zit er nog iets goed in de lucht voor mij ![]() Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Beste ex'er, in 24 staten in de VS leeft circa30 tot 40% van de bevolking onder de armoegrens. Een hele hoop van die gezinnen bestaat nochthans uit twee-verdieners. Waarom denk je dat meer dan 60% van de arbeiders in de zuiderse staten een tweede job heeft? Omdat ze zo graag werken? Vergeet het maar. Heb je al eens een woning gehuurd in de VS? Waarschijnlijk niet aan je uitleg te horen. Ja, het is zo dat in sommige regio's het inkomen hoger is dan bij ons, maar dan moet je ook naar de prijzen van de levensnoodzakelijke dingen kijken(huur, elektriciteit, kleding, voeding, enz...) In Belgie kan een arbeider met een eerder bescheiden loon zich nog altijd een woonst verwerven of huren. In de VS gaat bij arbeiders tot 70%van het inkomen naar de huur van hun woonst. Als je echt denkt dat het daar nog steeds beter is dan hier, trek dan maar eens een paar weken door de VS en praat maar eens met arbeiders en laaggeschoolden. Je zal nogal lopen om terug in Belgie te zijn.
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratsteve, waar het hem vooral over gaat is de te hoge sociale bijdragen (1/3 van de brutto verdiensten) en de te hoge belastingen (eveneens 1/3 van de brutto verdiensten) zodat enkel het resterende 1/3 overblijft om van te leven (waar dan nog belastingen (btw, vuilophaling, grondbelastingen, registratie... allé ik zal maar stoppen) moeten op betaald worden. Hiermede verweven de "werkloosheidsval".
Wat amerika betreft. Het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft zal wel afhangen, van waar men de lat legt. Uiteindelijk is men ook niet verplicht om als laaggeschoolde in amerika te leven. Men kan er ook als iets minder laaggeschoolde trachtten te leven. De enige voorwaarde is dat de laaggeschoolden deze mogelijkheid wordt gegeven. En indien hem hiervoor de ambitie ontbreekt, dan kan hij nog altijd naar belgie komen. Dat's juist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gevolg : een enorme verpaupering van de kleinverdieners. Die zullen dan moeten gaan aanschuiven bij 'moeders voor moeders' voor een voedselpakketje om toch maar eens normaal te kunnen eten. Wie heeft zal gegeven worden, wie niet heeft zal nog ontnomen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar soit. Maar toch zit er een groot stuk waarheid in je bericht, zoals ik trouwens ook al aanhaalde in mijn vorig bericht. Gerechtigheid, is eerder waar het in deze topic om gaat. De mensen worden een rad voor ogen gedraaid. Een oplossing? Dat geef ik toe ook direct niet te weten, maar we kunnen wel een poging doen. Zoals eerder ook al aangehaald. Schaf veel nutteloze belastingen af. Bestraf vele 'passieve' misbruiken hard ter compensatie. (bv in de gezondheidszorg, de financiële sector). Werk aan het zelfstandigen bestaan, ipv constant te komen belastingen op eisen. (Ik weet waarover ik spreek, ik ben pas gestart met een bedrijfje en nog voor er enige omzet werd gedraaid moest ik al vele bijdragen poefen. Dit is helemaal niet meer leefbaar voor kleine KMOs. Grote managers van grotere KMOs kunnen wel overleven door het bedrijf uit te melken. Maar ik plaats dit liever in een andere topic.) En nog zovele mogelijkheden. Bob gaf al een goeie start. Maar wat haalt het uit? Belgen zijn brave harde werkertjes met een grote mond en klein hartje. Ik ben er ook zo één. Vergelijk eens met Frankrijk, daar komen ze op straat op voor hun recht. Darwin, inderdaad. In sommige gevallen heb ik inderdaad nog een positief geval aangehaald. Jonge mensen van vandaag hebben het hard. En er komt geen betering. Ik had nogthans veel goeds verwacht van de nieuwe coalities. Laat ons hopen. Of stemmen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat de belasting op arbeid omlaag moet, daar ben ik het ook 100% mee eens. Ze gaan zolang kloten hier tot we geen mensen meer hebben die nog arbeid willen verrichten.
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kijk, Amerika houdt nu eenmaal niet van slimme mensen. In staten zoals Texas(Bush's thuisbasis)wordt zelfs neergekeken op mensen die intelligenter zijn dan de doorsnee Texaan. Daar gaat het van: "oh, your a college-boy, yeah,i know that kind." En dan bekijken ze je op een minachtende manier van kop tot teen. Clinton, waar heel de wereld het over eens is dat hij de beste en intelligentste president was die de VS de laatste decennia hebben gehad , wordt in Amerika zelf als een van de slechtse presidenten ooit gevonden. Verstand en Amerika, het heeft nooit gemarcheerd. En als er al eens eentje met verstand durft op te staan, leeft hij meestal niet lang in de VS.
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb wel den indruk van het amerikaans onderwijs, dat het meer praktijkgericht is, dus minder algemeen vormend. De vraag is alleen hoeveel arbeidskinderen gelukken erin van in amerika door te stoten, en hoeveel in belgie ? Ben nog zo zeker niet dat belgie hier beter uitkomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Ja, een aantal jaar geleden was er die heisa om die school in Anderlecht. Die had een vreselijk slechte naam, zoals die scholen in Amerika. Ze moeten daar in de VS zelfs metaaldedectors plaatsen! Voor mij is dat gewoon absurd. Als je een kind goed opvoedt, gaat het niet gewapend naar school. Punt. De ouders en volwassenen in 't algemeen zijn hier duidelijk in gebreke. Maar dat die ouders in Amerika hun kinderen naar een privéschool sturen en zélf zeggen dat die andere scholen heel slecht zijn, zegt genoeg. Dat is niet mijn persoonlijke mening. Het zou daar trouwens in zijn om de kinderen gewoon thuis les te geven. Maar da's omdat ze die scholen "too liberal" vinden, denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Vreemdeling
|
![]() aan Stefanie.
Ik heb er helemaal geen last van dat sommige Amerikanen naar Mexico moeten trekken om geneeskundige ingrepen betaalbaar te laten uitvoeren. Zij hebben namelijk bij het verkrijgen van hun weekloon hun volle loon gekregen. Wij niet; bij ons wordt eerst een bijdrage afgehouden voor het Riziv, waardoor je het recht afkoopt op een geldelijke tussenkomst vanwege het INAMI (staat) in de kostprijs van de ingreep die je ondergaat. Zij kunnen een soortgelijk recht eveneens verkrijgen door een verzekering te onderschrijven. Doen ze dat niet en hebben ze liever het geld voor die bijdrage op zak om het anders te besteden ? Dat is hun beslissing. America is a free country; a country of freedom. Hier worden we wettelijk verplicht die bijdrage te storten. In Duitsland gaat men er van uit dat mensen die een inkomen hebben hoger dan een bepaalde drempel, wel zelf kunnen beslissen of ze de verzekering of het geld kiezen; de lagere inkomensverdieners moeten, zoals wij, de verzekering nemen. De verplichte verzekering, zoals elke verzekering, is gestoeld op solidariteit : iedereen draagt bij, iedereen mag beroep doen op tussenkomst. Heb je de tussenkomst niet vandoen dan heb je financieel pech maar gezondheidshalve wel geluk. Waarschijnlijk is dit laatste verkiezelijk. Het nadeel van de gezondheidszorg die in België gebruikelijk is zit in het feit dat de regering de terugbetaling laat veranderen naar gelang van de economische toestand van het land. Ik heb een jaar in Duitsland gewerkt en had dan vrijwillig een verzekering afgesloten. Het kostte mij een bom geld (13.000 f/maand) maar heb in dat ene jaar nagenoeg mijn hele bijdrage terugbetaald gekregen voor allerhande interventies. Vanzelfsprekend zou ik het tweede jaar minder interventies nodig gehad hebben en dan zou mijn bijdrage positief zijn geweest in het bilan van de verzekeringsmaatschappij. Had ik gedurende het 2de jaar geen enkele terugbetaling gevraagd dan kreeg ik op het einde van het jaar 25% van lijn bijdrage terug. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() Ik zie niet goed in waarom niet meer mensen opkomen voor hun rechten. Maar misschien bewijst dit juist waar mijn topic over gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Hoe dan wel -> verlagen van de belastingen en bijgevolg de bijhorende sociale zekerheid. Yeah right! Dan gaan we met zijn allen nog sneller de dieperik in. Darwin vatte het kernachtig als volgt samen: "Wie heeft zal gegeven worden, wie niet heeft zal nog ontnomen worden." Een waarheid als een koe! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad, de lasten op arbeid zijn véél te hoog. De werkende bevolking wordt gewoonweg fiscaal bestolen. De kloof tussen het bruto- en het nettoloon is veel te groot. In feite is het niet te geloven dat de zwijgende meerderheid (laat ons zeggen de werkende middenklasse) dit nog lager pikt. W&V wil zonder complexen opkomen voor al diegenen die in het leven willen vooruitgeraken door te werken. Bekijk de site eens van W&V. Uw commentaar is steeds welkom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Vreemdeling
|
![]() W & V, inderdaad en mijn vraag is, waar brengt ons dat heen? Gaan we steeds meer en meer de dieperik in? Is de meerderheid hier mee tevreden. Wordt media indoctrinatie zodanig geapcepteerd, of weten mensen gewoon niet meer wat er gebeurt ron dhun en kan het hun niet schelen?
ik citeer even uw website: Citaat:
Hoe denkt u dit in de media te brengen? En waar komt de partij op? Mijn voorbeeld is een minimum. Vandaag de dag kan je geen huis meer kopen aan 3mil. BEF. Aangezien ik niet zo veel reacties krijg op mijn vragen, denk ik eerder dat de mensen dit normaal vinden en gewoon vinden om alles af te geven en dan nog niet rond te komen. Er zijn ook veel functies die te veel verdienen en in vergelijking met andere jobs wordt dit meer en meer een meerderheid, zodanig dat er meer armoede komt. Doordat juist alles wordt afgestemd op gezinnen met hoger inkomen. |
|
![]() |
![]() |