Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2007, 01:07   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht
Ik heb gehoord/gelezen dat mensen die ter dood veroordeeld worden in amerika uiteindelijk meer kosten dan mensen die levenslang gevangen zitten.
Ik ook.
Maar ik geloof nu eenmaal niet alles wat men beweert.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 01:15   #22
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Het is niet alleen de executie faciliteiten die veel geld kosten, maar ook de procedure is duur. Je kunt zo'n straf ook alleen verantwoorden als de rechtspraak vlekkeloos is omdat anders kan blijken dat nieuw bewijs uitwijst dat iemand die omgebracht is toch onschuldig is, met levelslang zou dat geen probleem zijn maar met de doodstraf is het dan natuurlijk te laat.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 01:20   #23
Nussbaum
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik ook.
Maar ik geloof nu eenmaal niet alles wat men beweert.
"Life in prison is cheaper than a penalty of death
Although it is cheaper to inject poisonous chemicals than to keep a person alive his whole life, every study unequivocally finds the death penalty to be far more costly than a life sentence. In spite of incarceration costs being high a death sentence incurs enormous costs at the trial phase. Indeed, more pre-trial time is needed; more pre-trial motions will be filed and answered; more attorneys will be appointed; two trials instead of one will be conducted: one for guilt and one for punishment; the trial will be longer: a cost study at Duke University estimated that death penalty trials take 3 to 5 times longer than typical murder trials and then will come a series of appeals during which the inmates are held in the high security of death row. The only way to make the capital punishment more affordable than imprisonment is to weaken due process and curtail appellate review, which are the only protections against the grossest miscarriages of justice. The savings in dollars would be at the cost of justice."

http://www.ecpm-us.org/getinformed_arguments.shtml#cost

" Is it cheaper to execute murderers than to keep them in prison for the rest of their lives? The answer is no, Smith said. While it costs some $2 million or even more to execute someone on death row, it costs only a few hundred thousand dollars to keep the person in prison for life.

http://pn.psychiatryonline.org/cgi/content/full/37/14/2

Het lijkt me op z'n minst twijfelachtig of executeren goedkoper is.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 5 januari 2007 om 01:24.
Oud 5 januari 2007, 01:24   #24
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Although it is cheaper to inject poisonous chemicals than to keep a person alive his whole life, every study unequivocally finds the death penalty to be far more costly than a life sentence. In spite of incarceration costs being high a death sentence incurs enormous costs at the trial phase. Indeed, more pre-trial time is needed; more pre-trial motions will be filed and answered; more attorneys will be appointed; two trials instead of one will be conducted: one for guilt and one for punishment; the trial will be longer: a cost study at Duke University estimated that death penalty trials take 3 to 5 times longer than typical murder trials and then will come a series of appeals during which the inmates are held in the high security of death row. The only way to make the capital punishment more affordable than imprisonment is to weaken due process and curtail appellate review, which are the only protections against the grossest miscarriages of justice. The savings in dollars would be at the cost of justice."
Onzin, iemand die levenslang krijgt gaat ook in beroep of start verschillende procedures die geld kosten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 01:36   #25
Nussbaum
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Onzin, iemand die levenslang krijgt gaat ook in beroep of start verschillende procedures die geld kosten.
Volgens mij kan men de kosten van beide naast elkaar houden en zo tot de genoemde conclusie komen. Het is niet alsof hier geen cijfers over zijn. Het citaat is gewoon een uitleg waarom.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 5 januari 2007 om 02:01.
Oud 5 januari 2007, 04:18   #26
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Mijn complimenten aan de eerste post. De objectiviteit straalt ervan af.

Nu vraag ik me wel af of de eigenlijke moordenaars ook gestraft worden. Diegenen die de trekker hebben overgehaald zijn immers ook schuldig.

Persoonlijk ben ik tegen de doodstraf. Het zou beter zijn om hem levenslang te geven met dwangarbeid of zo. Laat die gasten Irak maar terug opbouwen.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 13:23   #27
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
In dat geval mocht Bush gerust naast Saddam hebben gehangen.
Oud 5 januari 2007, 13:39   #28
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Elk soeverein land is zelf bevoegd om de doodstraf al dan niet in te voeren.De VN heeft zich daar niet mee te moeie.Uw uiteenzetting loopt over van haat tegenover de VS.Saddam is zeker niet vermoord.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 13:41   #29
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Tegen de doodstraf zijn heeft niks met kwantiteit te maken. Het gaat om een kwalitatief onderscheid. De kritiek op de VS moet daarom even sterk zijn als die op China als op om het even welk ander land dat de doodstraf nog toepast.
Uw geloofwaardigheid is nul omdat ge slechts uit uw kot komt naar aanleiding van de executie van saddam.
Oud 5 januari 2007, 13:42   #30
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:

" Is it cheaper to execute murderers than to keep them in prison for the rest of their lives? The answer is no, Smith said. While it costs some $2 million or even more to execute someone on death row, it costs only a few hundred thousand dollars to keep the person in prison for life.

http://pn.psychiatryonline.org/cgi/content/full/37/14/2

Het lijkt me op z'n minst twijfelachtig of executeren goedkoper is.
Ten eerste is de doodstraf een principekwestei;ten tweede kunnen de procedures aanzienlijk ingekort worden.
Oud 5 januari 2007, 17:06   #31
Nussbaum
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Ten eerste is de doodstraf een principekwestei;ten tweede kunnen de procedures aanzienlijk ingekort worden.
En welk principe is dat? Wat het inkorten van de procedures betreft, zoals men al noemde kan dat eerder tot een gerechtelijke dwaling leiden waardoor de steun voor de doodstraf alleen maar zal afnemen. Ik ben niet voor of tegen de doodstraf maar zeg alleen maar dat het idee dat het goedkoper is in Amerika al niet opgaat(terwijl men daar ook vaak denkt dat het tegenovergestelde waar is).
Oud 5 januari 2007, 17:10   #32
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En welk principe is dat? Wat het inkorten van de procedures betreft, zoals men al noemde kan dat eerder tot een gerechtelijke dwaling leiden waardoor de steun voor de doodstraf alleen maar zal afnemen. Ik ben niet voor of tegen de doodstraf maar zeg alleen maar dat het idee dat het goedkoper is in Amerika al niet opgaat(terwijl men daar ook vaak denkt dat het tegenovergestelde waar is).
Men kan de procedures wel beperken in de tijd, zodat iemand die ter dood veroordeeld wordt inderdaad geen tien jaar moet wachten op zijn executie.

Overigens, dar van dat duurder zijn is uiteraard nonsens. Want men houdt geen rekening met alle kosten van iemand die pakweg 60 of 70 jaar moet gevangen gehouden worden (kosten gevangenis, personeel, voedsel, medische zorgen, enz.).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 17:17   #33
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ook in de Kerk gaan er luide stemmen op om dit universeel moratorium op executies te steunen. De H. Stoel spreekt zelfs van een herziening van haar moraal inzake 'uitzonderlijk karakter van doodstraf', alsook een herziening van de 'rechtvaardige oorlog', een theorie die nog stamt uit de tijd van Augustinus. De Kerk wil op die manier in het nieuwe millenium volledig opkomen als Instrument voor de Vrede.

In ons land heeft Hilde Kieboom, oprichtster van de katholieke armenorganisatie Sint-Egidius, een oproep gelanceerd naar België toe om ook werk te maken van dit universeel moratorium op executies.
Belgische Sint-Egidiusgemeenschap steunt universeel moratorium op executies

BRUSSEL (RKnieuws.net) - De Sint-Egidiusgemeenschap van België roept ons land op samen met Italië, dat net als ons land voor twee jaar in de VN-Veiligheidsraad zetelt, de Europese Unie en andere landen de volgende maanden werk te maken van een resolutie in de Algemene Vergadering van de VN met het oog op een universeel moratorium op executies.

"De doodstraf is een barbaars instrument uit het verleden, dat enkel dood toevoegt aan de dood en nooit het leven terugschenkt aan het slachtoffer. Deze straf betonneert de haat tussen families voor jaren en belooft een onmogelijke genezing van de pijn door het gemis van een geliefde. Ze is geen afschrikkingsmiddel en doet de misdaadcijfers niet dalen, maar ze verlaagt de Staat tot het niveau van degene die doodt. Ze bevestigt een cultuur van de dood, ook op het hoogste niveau, met name dat van de staat en de burgerbevolking, terwijl de overheid precies een cultuur hoort te verdedigen die het leven wil beschermen en versterken. Ze is een barbaars rechtsmiddel dat steeds onvolkomen blijft. Daarvan getuigen ook de doodstraffen van de talloze onschuldigen. In totalitaire regimes is het een gruwelijk onderdrukkingsmiddel om elke culturele, politieke, religieuze, sociale en etnische oppositie in de kiem te smoren. In democratische landen wordt ze gekenmerkt door een sociale discriminatie, die vaak buiten proportie specifieke etnische en sociale minderheidsgroepen treft", aldus de Sint-Egidiusgemeenschap.

"Om die redenen past het burgerlijke geweten van onze planeet, het Internationaal Hooggerechtshof, 50 jaar na de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de doodstraf niet meer toe, ook niet voor genocide en andere misdaden tegen de menselijkheid. Daarom verdient een universeel moratorium op terechtstellingen, als eerste stap naar een volledige afschaffing van de doodstraf, krachtige steun. Geen enkele staat en geen enkele samenleving mag vernietigen wat niet meer hersteld kan worden", meent de Sint-Egidiusgemeenschap.

Resolutie

Daarom verwelkomt Sant’Egidio het recente initiatief van de Italiaanse regering en eerste minister Romano Prodi, om zo snel mogelijk tot een resolutie te komen voor een universeel moratorium op de doodstraf, dat zal voorgelegd worden aan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

"Meer dan de helft van de staten wereldwijd is al lang voorstander van de afschaffing van de doodstraf, maar dat is nog niet voldoende. Er is een politiek en democratisch initiatief nodig om zo’n resolutie een kans te geven. Een sterke eensgezinde houding van de Europese Unie mag niet ontbreken, temeer omdat sommige Europese leiders, zoals in het nabije Polen, op een gevaarlijke wijze de doodstraf terug ter sprake willen brengen. De overtuigde en eensgezinde steun van de hele Europese Unie moet begeleid worden door een initiatief dat belangrijke landen uit het Zuiden en de rest van de wereld bij het initiatief kan betrekken: van Zuid-Afrika tot Brazilië, van Mexico tot de Filippijnen, opdat de Algemene Vergadering de universaliteit ervan zou begrijpen en het niet mogelijk is om argumenten te gebruiken die de Resolutie zouden willen afdoen als inmenging van “rijke landen” in interne kwesties van “arme landen”, zo stelt de Sint-Egidiusgemeenschap.

Wereldwijde campagne

De gemeenschap van Sant’Egidio voert al jaren een wereldwijde campagne voor een universeel moratorium op de doodstraf. Daarbij werden meer dan vijf miljoen handtekeningen verzameld door een breed internationaal moreel front dat vertegenwoordigers groepeert van alle culturen en godsdiensten. Met de internationale dag “Steden voor het leven – Steden tegen de doodstraf” op 30 november jl. (“Cities for Life – Cities against the death penalty”) werden weer dan 500 steden wereldwijd verbonden door initiatieven voor het grote publiek en de overheden.

In 2002 werd de World Coalition against the Death Penalty (WCADP) in Sant’Egidio te Rome opgericht. Naast Sant’Egidio zelf, maken Amnesty International, International Penal Reform en Ensemble contre la Peine de Mort deel uit van de stichtende ledenorganisaties. Op deze basis is het mogelijk een grote synergie op wereldvlak te creëren tussen de belangrijkste organisaties die ijveren voor de mensenrechten en het initiatief van de Italiaanse regering en de Europese Unie, zo stelt de Sint-Egidiusgemeenschap tenslotte. (tb)
bron: www.rknieuws.net
Oud 5 januari 2007, 17:28   #34
Nussbaum
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Men kan de procedures wel beperken in de tijd, zodat iemand die ter dood veroordeeld wordt inderdaad geen tien jaar moet wachten op zijn executie.

Overigens, dar van dat duurder zijn is uiteraard nonsens. Want men houdt geen rekening met alle kosten van iemand die pakweg 60 of 70 jaar moet gevangen gehouden worden (kosten gevangenis, personeel, voedsel, medische zorgen, enz.).
Ik heb geen zin om me te herhalen. Als jij graag wilt denken dat de doodstraf goedkoper is dan is dat best met mij. Het is mij om het even en wou alleen maar duidelijk maken dat je er vraagtekens bij kan zetten.
Oud 5 januari 2007, 17:30   #35
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen zin om me te herhalen. Als jij graag wilt denken dat de doodstraf goedkoper is dan is dat best met mij. Het is mij om het even en wou alleen maar duidelijk maken dat je er vraagtekens bij kan zetten.
Men kan bij alles vraagtekens zetten. Dat is zeer gezond.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 17:31   #36
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hitler wou ook zijn concentratiekampen 'zo economisch voordeligst'.

Als je ethiek begint te verwarren met economie, dan zijn we heel verkeerd bezig...
Oud 6 januari 2007, 08:11   #37
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk is de doodstraf goedkoper. Een proces is geen kost dat met de doodstrafuitvoering zelf heeft te maken.

De enigste kosten die je mag berekenen is het verblijf in de cel en de kosten voor de uitvoering van de doodstraf.

Als je dan levenslang vergelijkt met de doodstraf, dan is de doodstraf goedkoper.

Wat ethisch betreft. Is het moreel verantwoordt dat de slachtoffers van dutroux via hun belastingen meebetalen voor zijn onderhoud in de gevangenis?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 08:13   #38
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
De straf moet minstens evenredig zijn aan de gepleegde feiten.In de huidige stand van de forensische wetenschap zijn gerechtelijke dwalingen onwaarschijnlijker dan ooit.Zelfs een beroep mag niet altijd mogelijk zijn;zijn de feiten onbetwistbaar dan mag dat niet mogelijk zijn.Bij de gewone burger bestaat in de meeste landen een meerderheid voor de doodstraf.We moeten komaf maken met de wetgeving die de partijen de facto tot slaafse trouw aan europese conventie van de rechten van de mens verplicht zodanig dat minstens één partij voor de doodstraf opkomt in vlaanderen.
Oud 6 januari 2007, 08:17   #39
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Ook in de Kerk gaan er luide stemmen op om dit universeel moratorium op executies te steunen. De H. Stoel spreekt zelfs van een herziening van haar moraal inzake 'uitzonderlijk karakter van doodstraf', alsook een herziening van de 'rechtvaardige oorlog', een theorie die nog stamt uit de tijd van Augustinus. De Kerk wil op die manier in het nieuwe millenium volledig opkomen als Instrument voor de Vrede.

In ons land heeft Hilde Kieboom, oprichtster van de katholieke armenorganisatie Sint-Egidius, een oproep gelanceerd naar België toe om ook werk te maken van dit universeel moratorium op executies.
BRUSSEL (RKnieuws.net) - De Sint-Egidiusgemeenschap van België roept ons land op samen met Italië, dat net als ons land voor twee jaar in de VN-Veiligheidsraad zetelt, de Europese Unie en andere landen de volgende maanden werk te maken van een resolutie in de Algemene Vergadering van de VN met het oog op een universeel moratorium op executies.

"De doodstraf is een barbaars instrument uit het verleden, dat enkel dood toevoegt aan de dood en nooit het leven terugschenkt aan het slachtoffer. Deze straf betonneert de haat tussen families voor jaren en belooft een onmogelijke genezing van de pijn door het gemis van een geliefde. Ze is geen afschrikkingsmiddel en doet de misdaadcijfers niet dalen, maar ze verlaagt de Staat tot het niveau van degene die doodt. Ze bevestigt een cultuur van de dood, ook op het hoogste niveau, met name dat van de staat en de burgerbevolking, terwijl de overheid precies een cultuur hoort te verdedigen die het leven wil beschermen en versterken. Ze is een barbaars rechtsmiddel dat steeds onvolkomen blijft. Daarvan getuigen ook de doodstraffen van de talloze onschuldigen. In totalitaire regimes is het een gruwelijk onderdrukkingsmiddel om elke culturele, politieke, religieuze, sociale en etnische oppositie in de kiem te smoren. In democratische landen wordt ze gekenmerkt door een sociale discriminatie, die vaak buiten proportie specifieke etnische en sociale minderheidsgroepen treft", aldus de Sint-Egidiusgemeenschap.
"Om die redenen past het burgerlijke geweten van onze planeet, het Internationaal Hooggerechtshof, 50 jaar na de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de doodstraf niet meer toe, ook niet voor genocide en andere misdaden tegen de menselijkheid. Daarom verdient een universeel moratorium op terechtstellingen, als eerste stap naar een volledige afschaffing van de doodstraf, krachtige steun. Geen enkele staat en geen enkele samenleving mag vernietigen wat niet meer hersteld kan worden", meent de Sint-Egidiusgemeenschap.
Resolutie
Daarom verwelkomt Sant’Egidio het recente initiatief van de Italiaanse regering en eerste minister Romano Prodi, om zo snel mogelijk tot een resolutie te komen voor een universeel moratorium op de doodstraf, dat zal voorgelegd worden aan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
"Meer dan de helft van de staten wereldwijd is al lang voorstander van de afschaffing van de doodstraf, maar dat is nog niet voldoende. Er is een politiek en democratisch initiatief nodig om zo’n resolutie een kans te geven. Een sterke eensgezinde houding van de Europese Unie mag niet ontbreken, temeer omdat sommige Europese leiders, zoals in het nabije Polen, op een gevaarlijke wijze de doodstraf terug ter sprake willen brengen. De overtuigde en eensgezinde steun van de hele Europese Unie moet begeleid worden door een initiatief dat belangrijke landen uit het Zuiden en de rest van de wereld bij het initiatief kan betrekken: van Zuid-Afrika tot Brazilië, van Mexico tot de Filippijnen, opdat de Algemene Vergadering de universaliteit ervan zou begrijpen en het niet mogelijk is om argumenten te gebruiken die de Resolutie zouden willen afdoen als inmenging van “rijke landen” in interne kwesties van “arme landen”, zo stelt de Sint-Egidiusgemeenschap.
Wereldwijde campagne
De gemeenschap van Sant’Egidio voert al jaren een wereldwijde campagne voor een universeel moratorium op de doodstraf. Daarbij werden meer dan vijf miljoen handtekeningen verzameld door een breed internationaal moreel front dat vertegenwoordigers groepeert van alle culturen en godsdiensten. Met de internationale dag “Steden voor het leven – Steden tegen de doodstraf” op 30 november jl. (“Cities for Life – Cities against the death penalty”) werden weer dan 500 steden wereldwijd verbonden door initiatieven voor het grote publiek en de overheden.
In 2002 werd de World Coalition against the Death Penalty (WCADP) in Sant’Egidio te Rome opgericht. Naast Sant’Egidio zelf, maken Amnesty International, International Penal Reform en Ensemble contre la Peine de Mort deel uit van de stichtende ledenorganisaties. Op deze basis is het mogelijk een grote synergie op wereldvlak te creëren tussen de belangrijkste organisaties die ijveren voor de mensenrechten en het initiatief van de Italiaanse regering en de Europese Unie, zo stelt de Sint-Egidiusgemeenschap tenslotte. (tb)
Ik ben eens temeer blij een atheïst te zijn.De kerk mag zich niet moeien met politiek.Ook op dit vlak zal de burger zich zijn gedrag niet laten bepalen door de kerk.
Oud 6 januari 2007, 17:11   #40
St Germain Tourist
Burgemeester

St Germain Tourist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

Resolutie
Wereldwijde campagne
Ik weet betwijfel ten zeerste of het helemaal waar is dat de katholieke kerk en al haar leden tegen de doodstraf is. Als voorbeeld noem ik het geval van Polen. Van alle Polen is 97% rooms-katholiek en daarvan is nog eens 75% praktiserend, terwijl een onderzoek in 2004 uitwees dat 77% van de Polen voor herinvoering van de doodstraf is. Ook de Poolse president Lech Kaczynski zei zelfs dat herinvoering van de doodstraf mogelijk moet zijn in de Europese Unie en dus ook in zijn land.
Ook van de Amerikaans katholieke politici zijn er maar weinig die echt tegen de doodstraf zijn, vooralsnog weet ik dat enkel John Kerry als katholiek daar tegen is.

Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 6 januari 2007 om 17:11.
St Germain Tourist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be