Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2007, 18:53   #21
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Het meest waarschijnlijke scenario is nochtans dat wij ons lichaam afwerpen. We kunnen al onze genetische informatie en onze hersenactiviteit en ons geheugen in miniscule supercomputers opslaan, en die in ne groten hangaar zetten. We kunnen ze ook naar andere planeten laten migreren.
Ook al zou het mogelijk zijn, ik ga er voor passen.

Voor mij is een instance belangrijker dan een class
Oud 11 januari 2007, 10:21   #22
Martini
Burger

Martini's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Theoretisch lijkt het me mogelijk, maar de grondstoffen waarover we beschikken zijn zo beperkt, en daarvan verspillen we zoveel, dat we uiteindelijk niet over de nodige back-end zullen beschikken om die exponentiele groei te beginnen.
Met nanotechnologie manipuleert en herordent men atomen. Vandaag de dag. Nu. Hoe beperkt is een grondstof als je uit alles alles kan maken?
(en wat zal de waarde van geld nog zijn?)

Citaat:
Om iets te zeggen over die onsterfelijkheid. De dag dat dat uitgevonden wordt, is het einde van onze wereld nabij. We kennen nu al een exponentiele bevolkingsgroei, als er niet "geelimineerd" wordt door de natuur, gaan we hier al snel "epische" gevechten krijgen om de natuurlijke bronnen.
Bij langer levende bevolkingsgroepen daalt het aantal kinderen altijd. En "onsterfelijkheid", of extreme levensverlenging, zal er niet plotsklaps zijn voor iedereen. Bezoek www.sens.org bijvoorbeeld voor een degelijke visie daarop (en een FAQ).
De denkpiste die momenteel de populairste is, betreft het ontwikkelen van een reeks van behandelingen die telkens het lichaam "verjongt", oftewel opgelopen schade herstelt. Bijvoorbeeld een therapie die ervoor zorgt dat je nog 50 jaar meekan, waarna je een nieuwe therapie kan volgen, en zo verder. Stel dat, tegen de tijd dat ik 80 wordt, het medisch mogelijk is om mijn lichaam nog 50 jaar te laten meedraaien. Door die 50 jaar verder te leven maak ik nieuwere ontwikkelingen mee die het misschien mogelijk maken om het lichaam nog 80 jaar langer te laten meegaan. Enzoverder, steeds de aftakeling een stap voor blijvend. Het is slechts 1 mogelijkheid (waar hard aan gewerkt wordt overigens, het is immers een gat in de markt), maar momenteel de grootste kanshebber om gerealiseerd te worden.

De term singulariteit wordt soms ook gebruikt als verwijzing naar het moment dat computers zelfbewust worden. Als kunstmatige intelligentie, met computers die sneller werken dan het menselijk brein, en bovendien efficiënter, zélf nieuwe computers en nieuwe intelligentie gaat ontwerpen, dan worden dingen ontdekt en gemaakt die de mens nu zich nog niet kan voorstellen. Door de exponentiële groei van technologie, wagen vele science-fiction schrijvers zich zelfs niet meer aan voorspellingen. Extrapoleer de wetenschappelijke en technologische evolutie van de laatste 50 jaar naar de volgende 50 of 200, en het wordt onmogelijk te voorspellen hoe de wereld eruit zal zien.

Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people.
Martini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 10:29   #23
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Bij die curve kunt ge u een groot aantal vragen stellen. Er zijn immers duidelijk periodes waarin de wetenschap volledig stil ligt, zoals bvb. de dark ages na de renaissance.

Het lijkt me nogal verwaand om een liberale periode zoals we die nu beleven te gaan veronderstellen voor de toekomst. Voor hetzelfde geld zitten we binnen een eeuw terug onder de knoet van een of andere godsdienst enz.

Voorspellingen van die aard zijn een beetje zoals dat sprookje over het opwarmen van de aarde: Interessante lectuur, maar uiteindelijk weten we er de ballen van.
Oud 11 januari 2007, 10:38   #24
Martini
Burger

Martini's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Het lijkt me nogal verwaand om een liberale periode zoals we die nu beleven te gaan veronderstellen voor de toekomst. Voor hetzelfde geld zitten we binnen een eeuw terug onder de knoet van een of andere godsdienst enz.
Een goede reden waarom ik, als liefhebber van het leven, mijn glas hef bij de executie van iemand als Saddam Hussein. Als Bin Laden of een andere extreme moslim (lees: religieuze gek, ongeacht welke religie hij/zij aanhangt) gedood wordt of dood blijkt te zijn, trek ik een fles Cava open .

Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people.

Laatst gewijzigd door Martini : 11 januari 2007 om 10:39.
Martini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 23:50   #25
neutraalzwitserland
Schepen

neutraalzwitserland's schermafbeelding

Standaard

Kan best gebeuren, we moeten in ieder geval niet navelstaren en denken dat het HIER en NU met alle bijhorende laptops, Ipods, citytrips en Youtubes een soort van eindfase in de technologische en menselijke ontwikkeling zal zijn. Binnen 40 jaar zal de wereld er grotendeels onherkenbaar anders (doe gerust de omgekeerde oefening door de 1967 en 2007 te vergelijken en je weet direct dat veel onwaarschijnlijke dingen zullen gebeuren). Logisch maar waar.
neutraalzwitserland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 17:32   #26
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Het is beter dat de mens dom een achterlijk blijft, een mens is opzich een wapen die destructief kan zijn aan zijn eigen ras en aan zijn omgeving, dus neen aan de evolutie ! Leve de stenen-tijd-perk daar leefden minstens nog mensen met een goeie lucht en een vers eten zonder anti-oxydanten die de oorzaak zijn van de meeste ziekten die we nu kennen anno 21° century...
Oud 13 januari 2007, 19:35   #27
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Volgens mij is dit grafiekje puur het gevolg van onze kijk op de dingen. Als je vanuit de mens van hier en nu kijkt vindt je nu meer belangrijke gebeurtenissen da vroeger, da's logisch. Daarnaast lijdt dit grafiekje nog niet echt naar een singulariteit, eerder naar veel meer mijlstenen. De hoop is dat we in 2050 kernfusie kunnen inzetten. Da's een knap staaltje natuurkunde, maar dat is niks vergeleken met oneindig en hyper intelligent leven. Mijn verwachtingen zijn al overtroffen als we voor 2045 een beetje fatsoenlijk kunnen ruimtereizen.
mijn verwachtingen zijn al overtroffen als we in 2045, als ik dan nog leef, ik zie dat we hier op aarde al onze dagelijkse , doodnormale, banale problemen opgelost hebben: overbevolking, vervuiling, oorlog, hongersnood enz enz
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 19:37   #28
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutraalzwitserland Bekijk bericht
Kan best gebeuren, we moeten in ieder geval niet navelstaren en denken dat het HIER en NU met alle bijhorende laptops, Ipods, citytrips en Youtubes een soort van eindfase in de technologische en menselijke ontwikkeling zal zijn. Binnen 40 jaar zal de wereld er grotendeels onherkenbaar anders (doe gerust de omgekeerde oefening door de 1967 en 2007 te vergelijken en je weet direct dat veel onwaarschijnlijke dingen zullen gebeuren). Logisch maar waar.
als ik naga welke veranderingen mijn grootmoeder van 92 jaar reeds meegemaakt heeft sinds ze geboren is, en hoe veel sneller er nieuwigheden uitgevonden worden tegenwoordig, kan ik me voorstellen dat er in de komende 40 jaar nog heel wat te zien valt.Van verveling zal ik niet sterven in ieder geval denk ik...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 19:44   #29
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
als ik naga welke veranderingen mijn grootmoeder van 92 jaar reeds meegemaakt heeft sinds ze geboren is, en hoe veel sneller er nieuwigheden uitgevonden worden tegenwoordig, kan ik me voorstellen dat er in de komende 40 jaar nog heel wat te zien valt.Van verveling zal ik niet sterven in ieder geval denk ik...
voor het oog houdende jouw blijvende inertie voor de veranderingen van 20 jaren geleden mag dit niet verbazen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be