Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2003, 11:26   #21
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
wel een beetje vreemd dat het Blok er pas na 10 jaar is achter gekomen dat van Cleemput niet goed is hé. en ook heel toevallig dat z'n kritiek voor z'n ontslag was
Ja en dan? Als je als werknemer openlijk gaat zeggen dat je baas slecht is vind ik het niet meer dan normaal dat je moet vertrekken. Logischer zou zijn als je uit eigen beweging zou opstappen.
Oud 20 december 2003, 11:28   #22
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Het bedrijfsleven is dan ook niet georganiseerd zoals een democratische maatschappij.

De enige vorm van democratie in de bedrijven beperkt zich tot de sociale verkiezingen. Vakbonden dus. En daarmee gaat het zoals in de politiek : ge weet wat het u kost. Altijd meer dan wat het opbrengt.
Bedrijven zijn súperdemocratisch. Je gaat er uit vrije wil voor werken of je koopt er uit vrije wil iets van. Staat het je niet aan, dan kan je stemmen met je voeten en ergens anders gaan werken of zelf iets starten.
Van een democratische maatschappij wordt je verplicht van mee te doen, ...
Oud 20 december 2003, 11:46   #23
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Het bedrijfsleven is dan ook niet georganiseerd zoals een democratische maatschappij.

De enige vorm van democratie in de bedrijven beperkt zich tot de sociale verkiezingen. Vakbonden dus. En daarmee gaat het zoals in de politiek : ge weet wat het u kost. Altijd meer dan wat het opbrengt.
Bedrijven zijn súperdemocratisch. Je gaat er uit vrije wil voor werken of je koopt er uit vrije wil iets van. Staat het je niet aan, dan kan je stemmen met je voeten en ergens anders gaan werken of zelf iets starten.
Da's ook weer juist. Wat ik bedoelde is dat werkgevers wel gebonden zijn aan sociale wetgeving wat hen tot enorm veel "plichten" dwingt. Het recht om iemand te ontslaan hebben ze uiteraard ook, mits uitbetaling van een niet-onaardig kapitaal (alweer een plicht).

Toen ik een minnelijk gesprek wou hebben met een van mijn werknemers die in woede met slaande deuren vertrokken was (nota bene omdat ik hem een perfect normale opdracht op papier voor "ontvangst" wou laten ondertekenen omdat hij die steeds uitstelde en beweerde geen opdracht te hebben), aansluitend plots voor 6 weken ziek thuis bleef en helemaal niet meer bereikbaar was, belde ik naar de rechtsbijstand van het sociale kantoor met de vraag : wat moet ik nu doen indien ik hem niet direct wil ontslaan maar een gesprek wens te hebben.

Antwoord : de werknemer heeft rechten. U mag niets doen. U hebt er dus geen. Ontsla hem en betaal hem 3 maand uit (+ vakantiegeld + ontslagpremie + ... + ...)

Zo erg is het met die democratie in de bedrijven gesteld : de werknemer is koning (en dat mag gerust). Maar als de werkgever in de problemen komt (door een fout van zijn werknemer) kan hij niets anders doen dan betalen. Maar wie betaalt hém als hij failliet gaat ? Zelfs geen stempelgerechtigheid ! En blut is blut. Wat van een werknemer NOOIT kan gezegd worden. Denk er maar eens over na.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2003, 12:03   #24
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Da's ook weer juist. Wat ik bedoelde is dat werkgevers wel gebonden zijn aan sociale wetgeving wat hen tot enorm veel "plichten" dwingt. Het recht om iemand te ontslaan hebben ze uiteraard ook, mits uitbetaling van een niet-onaardig kapitaal (alweer een plicht).
Nu ja, die wetgeving is voor mij dan ook deel van de 'democratie' en niet van de "súperdemocratie".
En dan is iedereen erover verbaast dat er zoveel werklozen zijn. Maar als je iemand vast aan wil nemen denk je toch maar eens 2x na vooraleer je het doet met zo'n wetten.
Enfin, ik heb zelf ook al iemand moeten ontslaan. Die moest daarna in principe ook nog een maand komen werken. Maar eigenlijk waren we blij dat we hem niet gezien hadden. Betalen moesten we uiteraard wel.
Na 3 jaar werken is de opzeg trouwens 6 maanden. Dat gaf bij ons de situatie dat iemand die 1 jaar gewerkt had, en dan 2 jaar niet (om terechte redenen) ook 6 maand opzeg heeft.
Oud 20 december 2003, 13:20   #25
Dwergkonijn
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Blocher krijgt asielbeleid en Binnenlandse Zaken in Zwitserland...

Filip De WInter zou dat best ook worden in België
Onmogelijk, Blocher is een democraat en moet niet leven van zijn politiek mandaat. Vooral dit laatste zegt beduidend veel. 8)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be