![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees hieronder de speech van Bush van november 2003, net na de inval in Irak: Bush: Iraq Part of 'Global Democratic Revolution' - Liberation of Middle East Portrayed as Continuation of Reagan's Policies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met de nadruk op na de inval, negen maanden om precies te zijn. En in tegenspraak met de hele cinema die we voor de inval te slikken kregen. Zoals ik al zei: post factum dus.
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Gaan ze ook extra lijkzakken opsturen ? Of worden ze gerecycleerd ?
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Bush sprak al lang voor de inval over zijn voornemen om eerst Irak en daarmee heel het Midden-Oosten te democratiseren. Lees eerst de discussie met Bush : democracy in Iraq? - 27 februari 2003 En daarna de speech Mr. Bush outlines his plan for a post-Saddam Iraq - 26 februari 2003. Zoals ik al zei : je lult. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar goed. Als salonmilitair hebt u natuurlijk geen enkele boodschap aan het leed dat andere mensen ondergaan. U hebt geen empathie, te weinig inlevingsvermogen en een stuitend gebrek aan fantasie. Men noemt dat 'vervreemding'.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het was echter niet de officiële motivatie om ten strijde te trekken en het was niet de verantwoording voor de oorlog. Zoals u zegt: de rethoriek is anders dan de doelstelling.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar onze discussie ging over jouw stelling "...Van het invoeren van democratie was geen sprake en het is niet omdat de VS post factum hun motivatie aanpassen dat wij daarin moeten meegaan.". Toen ik dit weerlegde met de speech van Bush van november 2003 schreef je : ..."Met de nadruk op na de inval, negen maanden om precies te zijn. En in tegenspraak met de hele cinema die we voor de inval te slikken kregen. Zoals ik al zei: post factum dus." Nu heb ik jou aangetoond dat zelfs dit niet strookt met de realiteit, want er zijn reeds toespraken en argumenten van Bush van februari 2003. En nu kom je aandraven met zogenoemde onechte redenen omdat de rethoriek anders is dan de doelstelling. Tja, zo kun je natuurlijk alles naar je eigen mening draaien, hé? Ik herhaal mijn punt : de concrete punten van gevaar die werden aangehaald gingen inderdaad over terrorisme, massavernietigingswapens en een gevaar voor de wereld. De wapens zijn niet gevonden, over het terrorisme kan worden gediscussieerd, en het gevaar bestond daar wel, hoewel Irak niet als enige kon worden gewezen. Maar dit is een andere discussie. De onderliggende strategie om van Irak een democratie te maken en deze ook laten uitbreiden naar gans het Midden-Oosten was reeds voor de inval duidelijk gezegd en uitgelegd. Jouw stelling alsof het post factum werd aangehaald ter wille van een nieuwe spinstrategie om een ander verhaal van voor de oorlog te doen slikken klopt dus niet. Laatst gewijzigd door Antoon : 24 januari 2007 om 09:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Je kan dat proces stimuleren door een verstandige politiek te bedrijven waarbij ngo's bijvoorbeeld gelijkgezinden vormen, steunen, en versterken. Waarbij je op schendingen van mensenrechten strikt en hard reageert en waarbij je een politiek bedrijft die de ontwikkeling van oppositie toelaat en stimuleert. De VS doen telkens het tegenovergestelde: ze zorgen voor een polarisatie waarbij de reactionaire krachten aan invloed winnen en de seculiere, democratische en progressieve krachten het onderspit delven. Je kan dus nog iets anders doen dan het bij het oude laten of je 'instant democratie' opsturen met als handleiding: 'add water, shake well'. Citaat:
Natuurlijk is dat PNAC niet voor het grote publiek bedoeld en had men voor het plebs de propaganda rond WMD en Saddam-AlQaeda klaarliggen zoals men nu net hetzelfde met Iran doet. Democratisering is een even grote schaamlap als de zoektocht naar massavernietigingswapens. In Irak vind je vandaag geen van beide. Maar juist is juist en u had gelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jouw oplossing is een stukje naief. Je gaat die bevolkingen niet zomaar democratiseren via hulpverleners en autodidact. Hoe spijtig het ook is, revolutie komt meestal met geweld tot stand. Alleen zou het misschien beter zonder teveel inmenging van buitenaf gebeuren, of ten minste geen regelrechte invasie. Citaat:
De democratische ambities zijn wel degelijk gemeend, hoor? Onder Ronald Reagan is de helft van de wereld gedemocratiseerd, namelijk subtropisch Azië en Zuid-Amerika. En George Bush, ondanks de bakken kritiek die hij over zich krijgt (terecht of onterecht), ook veel van zijn tegenstanders bevestigen dat hij zelf gelooft in een missie van God om vrijheid en democratie te brengen. Of je het nu met zijn handelswijze eens bent of niet laat ik hier terzijde, maar hij meent het op gebied van democratie en vrijheid wel degelijk. Laatst gewijzigd door Antoon : 24 januari 2007 om 11:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als u met 'democratiseren' verwijst naar de houding van de VS in Nicaragua, Grenada, Colombia, Pakistan, hun houding tégen een economische boycot van het apartheidsregime in Zuid-Afrika, hun steun aan Saddam Hoessein en de Ayatollah's tegen Banisadr, dan heeft u gelijk.
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had het in dit geval niet over de slechte daden van de VS, en die zijn er ook, wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen. Ik had het over het goede : namelijk heel het bloedige kommunisme van het Oostblok dat een heel continent vier generaties lang de vrijheid heeft ontnomen, dat vrij en democratisch is geworden, en ook Zuidamerikaanse landen waar vandaag - en begonnen met Reagan - vrijheid en democratie floreert. Het enig probleem is wanneer je linkse zotten ziet proberen om terug te gaan naar collectivistische angstregimes. Zoals bijvoorbeeld Chavez, die met één knip de vrijheid terug gaat beknotten, en zijn macht alla Castro gaat proberen te handhaven voor het leven. En dan krijg je opnieuw zo'n 'alternatieve progressieve' maar vooral bloedige dictatuur. |
|
![]() |
![]() |