Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2007, 13:49   #21
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ja en die racistische vlamingen zitten nu ook al in Nederland:

Allochtonen hebben meer moeite met afstuderen

dinsdag 23 januari 2007 13:59
Hun aantal neemt de laatste jaren snel toe op de Nederlandse universiteiten en hogescholen, maar niet-westerse allochtonen hebben ook veel meer moeite om hun diploma te halen dan autochtonen.

Niet-westerse allochtone studenten blijven achter bij autochtone studenten
Dit blijkt uit het Jaarboek Onderwijs 2007 van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat vandaag is verschenen. Volgens CBS-cijfers is het aantal niet-westerse allochtonen aan het hbo tussen 1995 en 2005 verdrievoudigd, en aan de universiteit verdubbeld.
Diploma
Van de niet-westerse allochtonen hbo'ers weet 40 procent na vijf jaar hun diploma te halen. Dat percentage is 60 procent bij autochtonen. En na zes jaar heeft eenderde van de allochtonen hun diploma gehaald, tegen de helft van de autochtonen.
Persvoorlichter Chantal Meltser zegt tegen Elsevier.nl dat het CBS geen direct meetbare verklaringen heeft voor de grotere moeite van niet-westerse allochtonen om hun vervolgopleiding af te maken.
Vaker werkloos
Maar allochtonen met een vwo-diploma gaan relatief vaker naar de universiteit dan naar het hbo, in vergelijking met autochtonen. Wanneer ze al moeite hadden met het vwo, haken ze vervolgens ook sneller af aan de universiteit.
Allochtonen met een voortgezet onderwijsdiploma op zak zouden vaker de hoogst haalbare studie willen doen, en daarom vaker uitvallen. Maar ook andere zaken, zoals taalproblemen, kunnen een rol spelen, aldus Meltser.
Problemen zijn er ook in het voortgezet onderwijs: één op de acht leerlingen verliet het voortgezet onderwijs in 2004 zonder een diploma, en ging daarna ook niet doorleren. In totaal zat één op de vijf jongeren tussen de vijftien en 22 jaar niet meer op school. Zij zijn vervolgens dubbel zo vaak werkloos dan leeftijdsgenoten die wel hun school hebben afgemaakt.
Zorgwekkende polarisatie
De voortijdige schoolverlaters komen vaker uit arme of gebroken gezinnen, ze komen vaker uit een grote stad en zijn vaker van allochtone afkomst. Ook hadden ze, toen ze nog wel naar school gingen, minder vaak een bijbaantje en werden ze vaker verdacht van criminele activiteiten, zegt het CBS.
Vorige week waarschuwde Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad nog voor de zorgwekkende polarisatie tussen hoog- en laagopgeleiden, die 'vooral het onderscheid tussen autochtoon en allochtoon volgt'. De overheid moet meer investeren in onderwijs om de achterstand bij aanvang van het onderwijs weg te nemen.
Door Robbert de Witt
http://www.elsevier.nl/nieuws/nederl...944/index.html
Heb ik iets gemist, en gaat deze thread nu ineens over racisme? Ik dacht van niet. Het onderwerp is de onderwijsachterstand bij allochtone leerlingen.

Circe komt hier met een interessant artikel dat aantoont dat de problematiek niet alleen in België voorkomt. Ik denk dat gerust ook andere Europese landen aan het rijtje mogen toevoegen. Maar misschien zijn er ook landen waar het wel beter gesteld is. Heeft iemand daar informatie over? Misschien kunnen we daar iets uit leren.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 14:38   #22
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik vind dat we al genoeg tijd doorbrengen op school.
En waarmede breng jij de laatste tijd je dagen door, Bhairav?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 14:49   #23
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Heb ik iets gemist, en gaat deze thread nu ineens over racisme? Ik dacht van niet. Het onderwerp is de onderwijsachterstand bij allochtone leerlingen.

Circe komt hier met een interessant artikel dat aantoont dat de problematiek niet alleen in België voorkomt. Ik denk dat gerust ook andere Europese landen aan het rijtje mogen toevoegen. Maar misschien zijn er ook landen waar het wel beter gesteld is. Heeft iemand daar informatie over? Misschien kunnen we daar iets uit leren.
Iemand heeft het hier al aangestipt: er zitten ook andere nationaliteiten op onze schoolbanken zoals Italianen, Grieken, zelfs Chinezen en noem maar op... maar Turken en Marokkanen hebben meer problemen dan de rest samen. Aan wat ligt dat eigenlijk? Ik denk hierbij aan een Russisch meisje op school dat amper na één jaar zich al héél aardig uit de slag kon trekken met het Nederlands, genoeg om aan examens deel te nemen en daar een aanvaardbaar resultaat te behalen. Bij bepaalde andere groepen staat men nog niet zo ver na 3 generaties... Ze kennen de taal nog steeds maar half, en qua opgedane kennis is het ook een ramp.
Waarom?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 14:59   #24
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En waarmede breng jij de laatste tijd je dagen door, Bhairav?
Gelukkig niet op school; daar ben ik al veel te oud voor.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 15:22   #25
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Iemand heeft het hier al aangestipt: er zitten ook andere nationaliteiten op onze schoolbanken zoals Italianen, Grieken, zelfs Chinezen en noem maar op... maar Turken en Marokkanen hebben meer problemen dan de rest samen. Aan wat ligt dat eigenlijk? Ik denk hierbij aan een Russisch meisje op school dat amper na één jaar zich al héél aardig uit de slag kon trekken met het Nederlands, genoeg om aan examens deel te nemen en daar een aanvaardbaar resultaat te behalen. Bij bepaalde andere groepen staat men nog niet zo ver na 3 generaties... Ze kennen de taal nog steeds maar half, en qua opgedane kennis is het ook een ramp.
Waarom?
Goeie vraag. Ik ga niet doen alsof ik het antwoord weet, maar misschien speelt de sociale achtergrond van de allochtone gezinnen hierin een rol. Als je kijkt naar de allochtonen van Marokkaanse origine dan zie je bijvoorbeeld een meerderheid aan mensen die uit rurale streken afkomstig zijn, zoals bijvoorbeeld Berbers. Bij allochtonen van andere origines heb ik de indruk dat het doorgaans meer mensen uit stedelijke gebieden, en met een hogere opleiding zijn. Je merkt dat sommige allochtonen bij ons echt niet aarden in de steden. Ze trekken meestal naar de surrogaat-dorpen die wij als concentratiebuurten benoemen, en de gemeenschap blijft in zichzelf gekeerd. Bij Polen bijvoorbeeld heb je dat probleem niet.

En er is ook een politieke factor denk ik. Landen als Marokko hinken qua algemeen ontwikkelingsniveau (democratie, technologie, kennis, ...) ondanks alle initiatieven tot modernisering nog steeds een heel eind achterop in vergelijking met moderne democratieën. Mensen uit die landen zijn gewoon te leven onder een vrij autoritair regime dat een heleboel zaken in het leven bepaalt. De vrije keuze is er onder die omstandigheden beperkt, ook al door de nog heel sterke verstrengeling van kerk en staat (die in wezen als één worden bekeken), die typisch is voor moslimlanden. Als die mensen dan hier komen en de vertrouwde sterke "vaderlijke" staat valt weg, dan weten velen niet hoe ze best hun eigen lot in handen nemen, welke keuzes te maken enz. Dan vervallen ze in gemakkelijkheidsoplossingen zoals leven van een uitkering, wat geen enkele keuze inhoud.

Hoe je het ook draait of keert, er is voor migranten meer nodig dan een "ingangsexamen". We moeten een systeem uitdokteren dat in essentie 3 dingen mogelijk maakt :
  • het objectief beoordelen of een kandidaat immigrant mag blijven of niet
  • de geaccepteerde kandidaten in een verplicht leertraject loodsen dat hen niet alleen weerbaar en mondig maakt in onze maatschappij, maar dat leidt naar financiële zelfstandigheid
  • een controle uitoefenen op de evolutie van de immigrant in het leertraject, met de mogelijkheid om alsnog de verblijfsvergunning in te trekken als blijkt dat er sprake is van misbruik, maar ook met de mogelijkheid om het traject bij te sturen als het om één of andere reden niet werkt maar zonder dat er sprake is van kwade wil
De vraag is natuurlijk hoe zoiets op een betaalbare manier kan worden georganiseerd.
Oud 26 januari 2007, 15:56   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel Bobke, Alharb geeft hierboven al een paar mogelijkheden om er in elk geval voor te zorgen dat het gezin waaruit die allochtone jongeren komen tot meer deelname aan de samenleving wordt gedwongen.

Zijn voorbeeld over die Turkse families die "witte" scholen opzoeken om te vermijden dat hun kind wordt meegesleurd in de negatieve spiraal is veelzeggend, en toont tegelijk aan dat bepaalde gezinnen wel degelijk beseffen dat een degelijke opleiding aan het kind meer mogelijkheden geeft.
Persoonlijk vind ik een mogelijke verlaging van de schoolplicht naar 3 jaar een goed idee, om te vermijden dat kinderen op de leeftijd van 6 zonder een woord Nederlands te hebben geleerd de basisschool aanvatten.
Ik veronderstel dat die Turkse families ook wel Nederlands zullen spreken.
Dat zullen dus niet de probleemgevallen zijn.
Maar wat doe je er aan als hele groepen samenklitten in wijken omdat ze daar hun moedertaal kunnen blijven spreken?
Hun kinderen zullen ze waarschijnlijk ook naar het lokaal schooltje sturen waar ze hu eigen taal blijven spreken.
Verlagen van de schoolplicht vind ik niet zo’n goed idee, wel aanmoedigen.
Maar of dat echt zal helpen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:04   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Raar genoeg zijn het enkel de Marokkanen en Turken die met dat ontwortelingsprobleem kampen.

In sommige klasjes zitten 17 nationaliteiten. Denk je niet dat de "vaderlandse geschiedenis"lessen dan iets te ver zouden kunnen uitlopen?

Waarom zouden de autochtone Belgische kinderen trouwens hun tijd moeten spenderen met de vaderlandse geschiedenis van al degenen die hier vrijwillige zijn komen aanwaaien?

Ben zelf dol op alle soorten historische verhalen, maar ik denk nu niet bepaald dat mijn kinderen zich bezig moeten houden met de geschiedenis van Turkije, Marokko, Iran, Irak, Tunesie Algerije Mauretanie etc....
Dat lijkt mij ook niet zo eenvoudig.
Hoe verklaart ge de aanleiding van de kruistochten zonder een heruitgave in de klas uit te lokken ?
Oud 26 januari 2007, 16:18   #28
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik veronderstel dat die Turkse families ook wel Nederlands zullen spreken.
Dat zullen dus niet de probleemgevallen zijn.
Maar wat doe je er aan als hele groepen samenklitten in wijken omdat ze daar hun moedertaal kunnen blijven spreken?
Hun kinderen zullen ze waarschijnlijk ook naar het lokaal schooltje sturen waar ze hu eigen taal blijven spreken.
Verlagen van de schoolplicht vind ik niet zo’n goed idee, wel aanmoedigen.
Maar of dat echt zal helpen ?
Ik denk dat we in elk geval moeten investeren in maatregelen die op de lange termijn het probleem zullen verminderen (helemaal oplossen lijkt me hoog gemikt), want hoe dan ook dit is een situatie die al enkele decennia lang scheef aan het groeien is, en daar kan je niet van vandaag op morgen een oplossing voor vinden.

Dat samenklitten is denk ik typisch een verschijnsel van mensen die zich niet thuisvoelen in hun omgeving. Het geeft hen zo kan ik me inbeelden een aantal vertrouwde handgrepen (taal, producten die te koop zijn, diensten, enz.). Nu moeten we ons daar ook niet op blindstaren. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand horen klagen dat Chinezen in westerse steden massaal in hun "China Towns" samenhokken, en daar in vele gevallen ook niet veel moeite doen om de lokale taal of gewoonten aan te leren. Mensen vinden dat dan eerder een toeristische attractie.

Wat essentieel is is niet of die immigranten (volwassenen) er zelf voor kiezen om zich met hun gemeenschap in te kapselen in onze maatschappij(het is nog altijd hun recht), maar wel dat hun kinderen de kans krijgen om uit dat microbiotoop te stappen als ze dat tenminste willen, en dat die kinderen voldoende weerbaar zijn om die stap te zetten. Je zou gigantisch veel geld en energie kunnen investeren om de ouders ook zover te krijgen, maar ik ben ervan overtuigd dat het grotendeels verloren moeite is. Die mensen hebben een zekere leeftijd bereikt waarop het moeilijk is om nog een compleet andere levensstijl aan te nemen. Ik zou er dus voor kiezen om voluit in de kinderen zelf te investeren, er wel op lettend dat de ouders die investering niet onmogelijk maken.
Oud 26 januari 2007, 16:19   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goeie vraag. Ik ga niet doen alsof ik het antwoord weet, maar misschien speelt de sociale achtergrond van de allochtone gezinnen hierin een rol. Als je kijkt naar de allochtonen van Marokkaanse origine dan zie je bijvoorbeeld een meerderheid aan mensen die uit rurale streken afkomstig zijn, zoals bijvoorbeeld Berbers.
Ik hou het bij hun aantallen.
Ze zijn voldoende talrijk om een gemeenschap binnen de gemeenschap op te richten.
Neem daarbij hun geloof en je hebt de ideale mix voor apartheid.
Oud 26 januari 2007, 16:25   #30
==>The Answer<==
Gouverneur

Standaard

Als het van mijn leraar wiskunde (in de eerste graad dan nog!!!) afhing, had ik nu maximum een a3-diploma, en moest maar een minderwaardige job accepteren.

Toen kreeg ik van mijn leraar wiskunde (titularis dan ook) het advies om beroeps te volgen, ik vond het ok, moest nog minder leren, en had meer tijd om lol te trappen .. Maar mijn ouders verzetten zich tegen het advies van die Vlaamsgezinde leraar. Toen was ik 13 jaar, had totaal geen zin om te leren, ook al was de leerstof makkelijk, ik deed geen klote. Na een jaar dubbelen, had ik het door dat je op school bent, om te leren. Sindsien behaalde ik doorsnee 80% voor het vak wiskunde. Vorig jaar (6de middelbaar), haalde ik met eindexamens 97% voor wiskunde!

Hetzelfde is mijn neven,nichten,vrienden,vriendinnen overgekomen, telkens moesten uitgerekend de allochtonen van aso afzakken naar tso en in ergste geval bso ..

Alle, op mij had het een averechts effect, want vanaf dan studeerde ik gere wiskunde. Maar wat als ik geen kritische ouders had?

Laatst gewijzigd door ==>The Answer<== : 26 januari 2007 om 16:28.
==>The Answer<== is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 17:12   #31
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barbarossa* Bekijk bericht
Als het van mijn leraar wiskunde (in de eerste graad dan nog!!!) afhing, had ik nu maximum een a3-diploma, en moest maar een minderwaardige job accepteren.

Toen kreeg ik van mijn leraar wiskunde (titularis dan ook) het advies om beroeps te volgen, ik vond het ok, moest nog minder leren, en had meer tijd om lol te trappen .. Maar mijn ouders verzetten zich tegen het advies van die Vlaamsgezinde leraar. Toen was ik 13 jaar, had totaal geen zin om te leren, ook al was de leerstof makkelijk, ik deed geen klote. Na een jaar dubbelen, had ik het door dat je op school bent, om te leren. Sindsien behaalde ik doorsnee 80% voor het vak wiskunde. Vorig jaar (6de middelbaar), haalde ik met eindexamens 97% voor wiskunde!

Hetzelfde is mijn neven,nichten,vrienden,vriendinnen overgekomen, telkens moesten uitgerekend de allochtonen van aso afzakken naar tso en in ergste geval bso ..

Alle, op mij had het een averechts effect, want vanaf dan studeerde ik gere wiskunde. Maar wat als ik geen kritische ouders had?
Proficiat met dat resultaat!

Als daar echt een systematiek in zit, in het doorverwijzen van allochtone jongeren naar het BSO op basis van vooroordelen, dan is die situatie heel ernstig.

Laatst gewijzigd door Doki : 26 januari 2007 om 17:13.
Oud 26 januari 2007, 17:37   #32
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proficiat met dat resultaat!

Als daar echt een systematiek in zit, in het doorverwijzen van allochtone jongeren naar het BSO op basis van vooroordelen, dan is die situatie heel ernstig.
Die systematiek bepaal je zelf, door de slechte resultaten die je haalt, die telt evenzeer voor autochtonen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 17:44   #33
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Die systematiek bepaal je zelf, door de slechte resultaten die je haalt, die telt evenzeer voor autochtonen.
Er is maw geen intrinsiek verschil tussen autochtonen en allochtonen en de verschillende doorstroming is een gevolg van gedeelde achterliggende redenen zoals sociaal-economische status die verschillend verdeeld zijn bij beide groepen?

Thank you, come again.
Oud 26 januari 2007, 17:48   #34
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Ik zie weldegelijk een link tussen de gemakkelijke migratie zoals via huwelijk of gezinshereniging en de slechte prestaties van de allochtone gemeenschappen.
Is er zo'n sterke influx van allochtone jongeren, dan?

Citaat:
Nu is het voor hen niet moeilijk dit land binnen te geraken en onze nationaliteit te verwerven. Het is al evenmin moeilijk om een uitkering aan te vragen.
Same goes voor Vlamingen

Citaat:
Volgens mij creëert dit teveel het beeld dat men in dit land alles zomaar in de schoot geworpen krijgt. Door de nationaliteit en uitkering te laten afhangen van een inspanning, wordt die beeldvorming al verhinderd nog voor de migrant goed en wel in het land is aangekomen. Het lijkt me dan ook logisch dat profiteurs ontmoedigd worden.
Ik vind het vreemd dat je enerzijds de oorzaak van het probleem kan lokaliseren (de verzorgingsstaat) en anderzijds alleen maatregelen wil treffen voor een bepaald deel van de bevolking.

Citaat:
De staat moet dat kunnen, het is belangrijk dat samenlevingsproblemen aangepakt worden. Als de staat zou falen, zal dat serieuze consequenties hebben.
De problemen die er zijn zijn een gevolg van staatsinmenging. Moest deze er niet zijn zou het merendeel ervan zichzelf oplossen. En voor de weinigen die over zouden blijven kunnen we denken aan de boeddhistische wijsheid: als er voor een probleem geen oplossing is, heeft het geen nut erover te piekeren...
Oud 26 januari 2007, 17:54   #35
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Staatsinmening? Wie of wat moet zich dan wel mengen? De imam?
Komaan people get real.

Dit is het resultaat van het gebrek aan wil om zich te integreren en te assimileren...en de problemen zullen enkel maar groter worden zolang jullie zo blijven vasthouden aan jullie boekje.
We leven in de 21ste eeuw! Weg met godsdienst...valt geen kennis of wijsheid uit te halen, buiten de enige wijsheid dat godsdienst de mensheid enkel nog maar miserie heeft berokkend.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 17:59   #36
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Er is maw geen intrinsiek verschil tussen autochtonen en allochtonen en de verschillende doorstroming is een gevolg van gedeelde achterliggende redenen zoals sociaal-economische status die verschillend verdeeld zijn bij beide groepen?

Thank you, come again.
De resultaten op school bepalen welke richting je aankan, allochtonen met goede resultaten zullen in het aso blijven bij slechtere resultaten zak je af.
Oud 26 januari 2007, 18:04   #37
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Barbarossa* Bekijk bericht
Daar ben ik niet echt mee akkoord, met een beroepsgetuigschrift doe je geen minderwaardige jobs, ze zijn meestal minder betaald dat wat de hoger opgeleiden meestal verdienen en ik zeg meestal want ik ken beroepsmannen die meer verdienen dat graduaten.
Citaat:
Zo zie je maar, als iedereen zijn verantwoordelijk probeert op te nemen, dat het dan wel kan lukken.
Oud 26 januari 2007, 18:05   #38
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Staatsinmening? Wie of wat moet zich dan wel mengen? De imam?
Komaan people get real.

Dit is het resultaat van het gebrek aan wil om zich te integreren en te assimileren...en de problemen zullen enkel maar groter worden zolang jullie zo blijven vasthouden aan jullie boekje.
We leven in de 21ste eeuw! Weg met godsdienst...valt geen kennis of wijsheid uit te halen, buiten de enige wijsheid dat godsdienst de mensheid enkel nog maar miserie heeft berokkend.
Is het falen van autochtone studenten ook een gevolg van een gebrek aan wil om zich te integreren en te assimileren?

Of ben je selectief blind voor dat deel van de studie?

Is het zo krankzinnig om te denken dat de redenen dat autochtonen falen en allochtonen falen gewoon dezelfde zijn?

Laatst gewijzigd door Casca : 26 januari 2007 om 18:09.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 18:08   #39
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Zo zie je maar, als iedereen zijn verantwoordelijk probeert op te nemen, dat het dan wel kan lukken.
Ophouden met anderen 'verantwoordelijkheid' aan te praten is daar dan ook een logische companion de route van.
Oud 26 januari 2007, 18:14   #40
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Barbarossa hierboven aangeeft is dat er een systematische doorverwijzing gaande is door leerkrachten, op basis van vooroordelen en niet op basis van capaciteiten. Als dat zo is, dan bepaalt de leerling dat niet zelf, en dan is dat een ernstige misstand.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be