![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hetzelfde als je doet met "ik geloof niet dat er kaboutertjes bestaan" zeker?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een agnost is toch ook iemand die niet gelooft dat god bestaat? Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 januari 2007 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een agnost is iemand die de vraag openlaat: "ik weet niet of god bestaat, ik weet evenmin of hij niet bestaat".
Iets als : "ik weet niet of er kaboutertjes bestaan, ik weet evenmin dat er geen bestaan".
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een atheïst is volgens jullie ook iemand die niet gelooft dat god bestaat. Wat is dan het verschil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zal nog een tip geven:
Een agnost is iemand voor wie de kweste nog open staat. Hij is dus iemand die: 1. niet gelooft dat god bestaat 2. niet gelooft dat god niet bestaat Waarin zit nu het verschil tussen een agnost en een atheïst? Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 januari 2007 om 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een agnost is iemand die niet WEET of god bestaat. Agnosie = onwetendheid Agnosticisme = de inz. door Huxley en Spencer ontwikkelde leer dat we de eerste oorzaak der dingen (god, het absolute) niet KUNNEN kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een atheïst is toch ook iemand die niet weet of god bestaat? Of WEET een atheïst dat god niet bestaat? Dat laatste kan niet, want WETENschap is bewijsbaar.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 januari 2007 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() je kunt toch niet ontkennen dat een agnost iemand is waarbij het geloof in god afwezig is, net zoals bij een atheist?
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 januari 2007 om 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarom moet je voorzichtig zijn in je oordeel: het kan zijn dat er een god (goden) bestaat, maar het kan ook zijn van niet. Ik ben wel verplicht niets uit te sluiten en dit om de eenvoudige reden dat ik niet voldoende informatie heb dienaangaande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Neen. De agnosticus zegt: ik sluit niets uit, noch het een noch het andere. De atheïst sluit uit (namelijk dat er een opperwezen bestaat) en de 'godsdienstige gelovige' sluit ook uit (namelijk het feit dat er geen opperwezen bestaat).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"een agnost is iemand bij wie het geloof in god niet aanwezig is" Want ALS het geloof in god aanwezig is, dan is die persoon geen agnost, maar een gelovige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Daar ben ik het mee eens maar je voegde er aan toe 'net zoals bij een atheïst' en met dat laatste ben ik het niet eens. Een agnosticus laat een mogelijkheid open, een atheïst niet.
Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2007 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een atheïst is toch ook iemand die niet gelooft dat god bestaat? Dat is juist wat de atheïsten in deze discussie al heel de tijd volhouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Juist, maar een agnosticus sluit het bestaan van god niet per definitie uit, een atheïst wel. Een atheïst zegt: god bestaat niet, punt uit! Een agnosticus stelt: ik ben niet zeker of hij niet bestaat, maar eigenlijk ben ik ook niet zeker of hij wel bestaat. Ik weet het gewoon niet en daarom sluit ik niets uit. Een atheîst heeft het bestaan van god so wie so uitgesloten.
Laatst gewijzigd door system : 28 januari 2007 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"een atheïst gelooft dat god niet bestaat" Wat dus op zijn beurt weer aantoont dat atheïsme een geloof is. De enige die echt vrij is van alle geloof, is de agnost. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 januari 2007 om 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De God zoals die beschreven en gedefinieerd wordt in het geloof van christenen, moslims en joden, kan niet bestaan. Het is bijvoorbeeld onmogelijk almachtig en alwetend tegelijkertijd te zijn. Mocht hij (of zij, wie weet) toch bestaan dan zal ik me daarbij neerleggen, maar de bewijslast ligt bij de gelovigen - of eventueel bij God zelf, maar het blijft verdacht stil in dat kamp. Tot dusver heb ik enkel maar excuses gelezen en pogingen om het geloof goed te praten, nog nimmer een aantoonbare bewijs dat de judeo-christelijke-islamitische godheid ook werkelijk bestaat buiten de fantasie van de gelovigen. Daarom heet het ook een "geloof". Men "gelooft" in een god omdat men dat wil, niet omdat men weet dat er een god is. Men weet het immers niet, anders zou het "weten" heten. Men gaat ervan uit of maakt het zichzelf (en/of anderen) wijs, maar een collectieven hallucinatie wordt niet echter omdat meer mensen eraan deelnemen.
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar om terug te komen op je kabouters, ik meen wel degelijk dat deze op dezelfde manier bestaan zoals God. Ik kan me heel goed voorstellen dat verhalen over lilliputers duizenden jaren geleden gemakkelijk konden uitgroeien tot folkloristische verhalen over kabouters. Het lijkt mij daarom aannemelijk dat hetzelfde gebeurt met godservaringen. Voor mij is daarom de relatie kabouter/lilliputer min of meer zoals godsgetuigenis/godservaring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw vergelijking met het geloven in kabouters gaat niet op, aangezien het vrij eenvoudig is om de beweringen van mensen die in kabouters geloven met wetenschappelijke argumenten te weerleggen. Zo weten we bvb. dankzij de mycologie dat kabouters niet in paddestoelen wonen. Over het al dan niet bestaan van God en de aard van God, kan de wetenschap echter geen uitspraken doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Burger
|
![]() Het is niet omdat er nog geen paddestoelen met kabouters erin gevonden zijn, dat ze niet bestaan
![]() http://www.youtube.com/watch?v=w2NvG ![]()