Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2007, 15:06   #21
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Zwart Afrika's grrotste probleem is het ontbreken van infrastructuur; geen wegen, weinig of geen openbaar vervoer, geen bancair systeem dat integraal werkt, uitsluitend een minieme bovenlaag die de macht in handen heeft totdat er weer eens een andre komt die de boel op z'n kop zet en dan begint het van voren af aan.
De enige macht is het leger, zolang ze worden betaalt, maar dat worden ze slechts sporadisch en zo gaat een ieder op eigen houtje rovertje spelen.

Wie gaat die cirkel doorbreken? Jaarlijks brengen de SHO er vele geschonken miljoenen naar toe - in welke vorm dan ook. Niet alles komt terecht waar het wezen moet, maar een klein beetje toch wel.

Het enige wat zwart Afrika nodig heeft is een demilitarisatie en een algehele ontwapening. En daarna zorgen dat er geen vuurwapens meer binnenkomen.

Maar dit zal een utopie blijken en daarom zal Afrika langzamerhand afsterven.
Oud 4 februari 2007, 22:47   #22
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Afrikaanse economie over te nemen ja. Waar wij vroeger het land innamen nemen zij de economie over of bouwen zij hun eigen economie er op.
Zoals vermeld in het artikel blijven zij eigenlijk al die mijnen, spoorwegen en bedrijven die ze voor de landen opbouwen besturen. In feite nemen ze het gewoon indirect over zonder dat het opvalt.

Leegroven/plunderen is een mediageil woord wat niet klopt. Afrika bezit genoeg om nog een hele tijd door te kunnen met zijn grondstoffen hoor.
Roven ... niemand heeft het bezit ervan opgeeist, ze nemen het gewoon mee voordat iemand anders het kan.

Ik begrijp die Afrikanen wel dat ze onze bemoeienissen beu zijn van dubbel spelletjes spelen met stellingen rond corruptie en mensenrechten en anderzijds corrupte regimes steunen, rebellengroepen steunen, hoge interesten vragen, werknemers in mijnen uit te buiten en contant internationale eisen stellen.

Eigenlijk doen ze hetzelfde als wij eeuwenlang gedaan hebben, hun imperiale sfeer uit te breiden en hun eigen belangen veilig te stellen.

En iets indhoudelijkere reactie mag wel na een zon uitebreidde intro deryz
Akkoord. Enige verschil met de Westerse samenwerking voor de Afrikanen, is dat de relaties met China net iets voordeliger zijn. In een slechte situatie maakt men het beste ervan. Dat doet Afrika ook. En China beseft dat. Hun strategie blinkt uit in competitiviteit ten aanzien van het Westen. China biedt net iets meer dan het Westen, en dus is de keuze rap gemaakt. China calls the shots. Het Westen houdt nu nog halsstarrig vast aan de oude strategie. Maar wij zullen snel beseffen dat we het niet kunnen volhouden. Wij zullen competitiever dan China moeten worden of we verdrinken. We will have to play ball.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 22:52   #23
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Zwart Afrika's grrotste probleem is het ontbreken van infrastructuur; geen wegen, weinig of geen openbaar vervoer, geen bancair systeem dat integraal werkt, uitsluitend een minieme bovenlaag die de macht in handen heeft totdat er weer eens een andre komt die de boel op z'n kop zet en dan begint het van voren af aan.
De enige macht is het leger, zolang ze worden betaalt, maar dat worden ze slechts sporadisch en zo gaat een ieder op eigen houtje rovertje spelen.

Wie gaat die cirkel doorbreken? Jaarlijks brengen de SHO er vele geschonken miljoenen naar toe - in welke vorm dan ook. Niet alles komt terecht waar het wezen moet, maar een klein beetje toch wel.

Het enige wat zwart Afrika nodig heeft is een demilitarisatie en een algehele ontwapening. En daarna zorgen dat er geen vuurwapens meer binnenkomen.

Fout. Afrika's grootste probleem is het ontbreken van eigendomsrechten, stabiliteit en rechtszekerheid. Zolang deze drie niet gerealiseerd worden, zal het probleem blijven bestaan.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 13:17   #24
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht

Enig idee wat het effect is van wat je nu voorstelt? Als je de machthebbers, het leger en de politie elk middel om rust te houden gaat weerhouden. Dan krijg je pure chaos en rechteloosheid. Instabiliteit is een van de slechtste dingen die een land kan hebben.

Het probleem met het verhinderen van het binnenkomen van vuurwapens is dat als je een blokade opwerpt ze ze zelf wel produceren, zie Zuid-Afrika.

Een mooi idee maar gewoon niet haalbaar. En Afrika heeft zeker ook dingen nodig. Volgens mij is het belengrijkst voor Afrika rust, tot nu toe zijn ze te veel de speelbal geweest van ruzies tussen niet-Afrikaanse landen.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2007, 21:18   #25
Rudirainbow
Vreemdeling

Standaard

'Niemand misgun Afrika die voordeel van die Chinese belangstelling nie. Maar Afrika se grootste uitdagings, demokrasie, menseregte en goeie regering, kan maklik op die altaar van tydelike ekonomiese voordeel omkom.'

http://www.news24.com/Rapport/Hoofar...067350,00.html
Rudirainbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2007, 08:09   #26
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Akkoord. Enige verschil met de Westerse samenwerking voor de Afrikanen, is dat de relaties met China net iets voordeliger zijn. In een slechte situatie maakt men het beste ervan. Dat doet Afrika ook. En China beseft dat. Hun strategie blinkt uit in competitiviteit ten aanzien van het Westen. China biedt net iets meer dan het Westen, en dus is de keuze rap gemaakt. China calls the shots. Het Westen houdt nu nog halsstarrig vast aan de oude strategie. Maar wij zullen snel beseffen dat we het niet kunnen volhouden. Wij zullen competitiever dan China moeten worden of we verdrinken. We will have to play ball.
De raison
Oud 12 februari 2007, 17:58   #27
Rudirainbow
Vreemdeling

Standaard

Zim inflation jumps to new high

Harare - Zimbabwe's annual inflation hit a record 1 593.6% in January from 1 281.1% previously, official data showed on Monday, in a sign the government is failing to come to grips with a recession fanning political tensions.

http://www.news24.com/News24/Africa/...068184,00.html
Oud 12 februari 2007, 18:00   #28
Rudirainbow
Vreemdeling

Standaard

$1.2m for Mugabe's birthday

Johannesburg - Supporters of Zimbabwean President Robert Mugabe have launched a drive to raise US$1.2m to celebrate his 83rd birthday next week amid the country's worst-ever economic crisis, the state-controlled Herald reported in Zimbabwe on Monday.

Critics say the money would be better spent on salaries for impoverished teachers, nurses and doctors, who have been on strike.

Lavish celebrations are due to be held in the central town of Gweru on February 24, three days after the long-time Zimbabwean leader turns 83.

http://www.news24.com/News24/Africa/...068054,00.html

En dis op dieselfde dag!!
Oud 12 februari 2007, 18:31   #29
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudirainbow Bekijk bericht
$1.2m for Mugabe's birthday

Johannesburg - Supporters of Zimbabwean President Robert Mugabe have launched a drive to raise US$1.2m to celebrate his 83rd birthday next week amid the country's worst-ever economic crisis, the state-controlled Herald reported in Zimbabwe on Monday.

Critics say the money would be better spent on salaries for impoverished teachers, nurses and doctors, who have been on strike.

Lavish celebrations are due to be held in the central town of Gweru on February 24, three days after the long-time Zimbabwean leader turns 83.

http://www.news24.com/News24/Africa/...068054,00.html

En dis op dieselfde dag!!
Wat ik mij afvraag, Rudi, begint de Zuid-Afrikaanse regering te begrijpen dat Mugabe een oude gekke dictator is, die moet worden aangepakt? Of weegt de herinnering aan de jaren '80 nog door?
Zijn er Zuid-Afrikaanse journalisten, intellectuelen, vakbondsmensen,.. die het ANC oproepen om in Zimbabwe de Movement for Democratic Change te steunen? En als dit zo is, wordt hun stem gehoord?
Oud 12 februari 2007, 23:43   #30
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Enig idee wat het effect is van wat je nu voorstelt? Als je de machthebbers, het leger en de politie elk middel om rust te houden gaat weerhouden. Dan krijg je pure chaos en rechteloosheid. Instabiliteit is een van de slechtste dingen die een land kan hebben.

Het probleem met het verhinderen van het binnenkomen van vuurwapens is dat als je een blokade opwerpt ze ze zelf wel produceren, zie Zuid-Afrika.

Een mooi idee maar gewoon niet haalbaar. En Afrika heeft zeker ook dingen nodig. Volgens mij is het belengrijkst voor Afrika rust, tot nu toe zijn ze te veel de speelbal geweest van ruzies tussen niet-Afrikaanse landen.
Er is geen rust. Dus ook niet met militairen en met bewapening.
Oud 12 februari 2007, 23:48   #31
D'ARTOIS

Standaard

http://www.theperspective.org/africanconflicts1.html

http://www.un.org/ecosocdev/geninfo/...o4/154diam.htm

http://www.jonesbahamas.com/?c=130&a=10549

http://www.findarticles.com/p/articl...0/ai_n16128127

http://www.eastandard.net/hm_news/ne...eid=1143964710

http://puggy.symonds.net/pipermail/t...ly/000039.html

http://www.unidir.org/bdd/fiche-acti...f_activite=147

http://www.arcuk.org/pages/apology-9m-deaths.htm

Wilt u er nog een duizendtal, zeg het maar!

http://www.ethnonet-africa.org/pubs/p95boaten.htm

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 13 februari 2007 om 00:09.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 11:47   #32
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS
Ik heb lang geleden een man ontmoet, waarvan ik hoop dat hij ooit president van de Congo zal worden, hij vervulde een hoge positie binnen de regering van Mobutu
Dat is niet iets waar ge moet mee uitpakken volgens mij.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 12:01   #33
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Wat ik mij afvraag, Rudi, begint de Zuid-Afrikaanse regering te begrijpen dat Mugabe een oude gekke dictator is, die moet worden aangepakt? Of weegt de herinnering aan de jaren '80 nog door?
Zijn er Zuid-Afrikaanse journalisten, intellectuelen, vakbondsmensen,.. die het ANC oproepen om in Zimbabwe de Movement for Democratic Change te steunen? En als dit zo is, wordt hun stem gehoord?
Deze nacht, om 24 u, was er op het nieuws van radio1 een bericht over Zimbabwe (stakingen, ongelooflijke inflatie, slecht een heel klein gedeelte van de onteigende gronden van de blanken naar de 'arbeiders')...
Deze morgen was dit nieuws geen nieuws meer... Niets meer van te horen en op de site van radio1 ook geen enkel spoor...

Maar ja, zo'n nieuws zal men wss niet mogen verspreiden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 14:30   #34
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Deze nacht, om 24 u, was er op het nieuws van radio1 een bericht over Zimbabwe (stakingen, ongelooflijke inflatie, slecht een heel klein gedeelte van de onteigende gronden van de blanken naar de 'arbeiders')...
Deze morgen was dit nieuws geen nieuws meer... Niets meer van te horen en op de site van radio1 ook geen enkel spoor...

Maar ja, zo'n nieuws zal men wss niet mogen verspreiden...
Zimbabwe krijgt eigenlijk veel meer aandacht dan andere vergelijkbare Afrikaanse landen Chipie. Wanneer heb jij de laatste keer iets over Togo of Equitoriaal Guinea gelezen?
Zimbabwe is een voormalige Britse kolonie, dus als je meer wil weten, ga dan naar BBC World. Als je iets over Suriname wilt weten, lees dan de Volkskrant of het NRC Handelsblad. Zo gaat dat, in de "postkoloniale" mediawereld.
Oud 13 februari 2007, 15:28   #35
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Zimbabwe krijgt eigenlijk veel meer aandacht dan andere vergelijkbare Afrikaanse landen Chipie. Wanneer heb jij de laatste keer iets over Togo of Equitoriaal Guinea gelezen?
Zimbabwe is een voormalige Britse kolonie, dus als je meer wil weten, ga dan naar BBC World. Als je iets over Suriname wilt weten, lees dan de Volkskrant of het NRC Handelsblad. Zo gaat dat, in de "postkoloniale" mediawereld.
Tja, dan moet ik voor de VS ook naar BBC World?

Maar, Strangelove, leg mij eens uit waarom dat nieuws eerst wel werd uitgezonden en een paar uur later niet meer (terwijl al de rest tot in de treure toe herhaald werd)?
Of moet ik me hiervoor ook tot BBC World wenden?

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 februari 2007 om 15:29.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:44   #36
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja, dan moet ik voor de VS ook naar BBC World?

Maar, Strangelove, leg mij eens uit waarom dat nieuws eerst wel werd uitgezonden en een paar uur later niet meer (terwijl al de rest tot in de treure toe herhaald werd)?
Of moet ik me hiervoor ook tot BBC World wenden?
Tja, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Maar om op je vraag te antwoorden: ik weet het niet zeker, maar dat zal wel de beslissing van de nieuwsredactie zijn geweest. Misschien vonden ze Zimbabwe bij nader inzien toch niet interessant genoeg voor de Vlaamse luisteraars. Misschien vonden ze het relevanter om de mensen nog maar eens te vervelen met een rondje communautair geleuter, wat wel blijkbaar altijd nieuws is in ons landje.
Anyway, volgens veel communicatiewetenschappers is de ondervertegenwoordiging van Afrika bij de westerse media een courant voorkomend fenomeen, zeker niet enkel in Vlaanderen.
Eén ding lijkt me wel zeker, Mugabe heeft geen kwaad telefoontje naar de Reyerslaan gepleegd.

Maar je hebt je stekels opstaan Chipie (ben je een spitsmuis of een egel ? ), en je tracht iedereen die het niet 100% met je wilde theorieën eens is, in het kamp van Mugabe en consoorten te plaatsen, zonder rekening te houden met vorige posts. Dat maakt het nogal moellijk om een serieuze discussie met je te voeren.
Oud 13 februari 2007, 17:19   #37
D'ARTOIS

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Dat is niet iets waar ge moet mee uitpakken volgens mij.
Niet mee eens! Je moet ook de andere kant kunnen zien als er toevallig wèl eens een integer persoon je pad aldaar kruist!
Ik zou deze man waarvan ik met opzet de naam niet noem, direct nomineren als President van de Congo!
Dat betekent dat er heus wel integere bestuurders te vinden zijn, maar niet op ieder niveau. Het zijn slechts enkelingen, helaas. De rest jaagt achter geld en macht.
Oud 13 februari 2007, 17:21   #38
StevenNr1

Standaard

Ik bedoelde dat het niet iets om fier op te zijn is dat je uit de kringen rond Mobutu komt.
Oud 13 februari 2007, 17:35   #39
D'ARTOIS

Standaard

Als je mijn kritische noten over Afrika leest, dan ben ik nergens "fier" op. Ten tijde van mijn aanwezigheid in de Congo was er maar een man die de lakens uitdeelde en dat was Mobutu.
Er was een vorm van een ondergrondse beweging maar die had te weinig invloed omdat de Mobutu zich uitsluitend omringde met vrienden, of in ieder geval die families de vrije teugel liet die hem politiek niet in de weg liepen. Zoals bv Bemba.
Ik heb die ondergrondse wel gesteund, met praktische middelen, maar me verder niet in de interne politiek gemengd. Maar ik heb wel gezien wie WAT deed. Handel en wandel van bepaalde Belgische firma's waren nou niet bepaald correct te noemen.
Maar dat is allemaal verleden tijd, bestudeer de geschiedenis van de Congo vanaf 1960, probeer eens Jef Geeraerts daarover aan de praat te krijgen, die heeft het vanaf het eerste uur meegemaakt.
Oud 13 februari 2007, 17:39   #40
StevenNr1

Standaard

Ok, dat klinkt vele genuanceerder, ik had begrepen dat u die man aanprees met als sterk argument dat ie uit de kringen van Mobutu kwam.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be