Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2007, 14:26   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Het apartheidsregime ligt aan de basis van de nog steeds heersende ongelijkheid (blanken verdienen nog steeds een veelvoud van zwarten, de blanke minderheid bezit het merendeel van de gronden,...) en de geweldige armoede onder de zwarte bevolking. Dat los je niet in één, twee, drie op. Vijftien jaar is niets! En for the record: er zijn wel wat meer problemen dat degene die je opsomt, hé Jantje! Lees mijn post nog eens opnieuw en ontdek dat daar staat "ten dele". Dat was heel bewust!
Totaal niks van het apartheidsregime ligt aan de grondslag van wat daar gebeurd.
Alles wat daar gebeurd gebeurd ook in de andere Afrikaanse landen, het zijn gewoon hun haat en onkunde die naar boven komen.
Wat daar nu gebeurd is 30 jaar geleden ook gebeurd in Katanga en 14 jaar geleden in Roewanda. Gewoon de ene stam die alle andere stammen en volkeren wil onderdrukken en uitmoorden. En alle uitvluchten zijn goed om dit te verantwoorden. Ook hier zijn de meeste gronden van enkel rijkere burgers, mag ik die daarom vermoorden?

Citaat:
(En kan je aub je frustratie over Groen! afreageren op de personen die daarvoor verantwoordelijk zijn in het vervolg aub... iedereen weet nu ondertussen al wel dat je een probleem met hen hebt, maar wat heb ik daar mee te maken? Iemand in een hokje duwen om zo je gelijk te halen, is bijzonder zwak...)
Mensen die hun standpunten verdedingen en volgen zijn daar evenverantwoordelijk voor.

Citaat:
De problemen in Zuid-Afrika zijn niet simpelweg te vergelijken met de problemen in de rest van Afrika. En het kolonialisme heeft ook een puinhoop achtergelaten. Het neokolonialisme van tegenwoordig doet daarnog wat scheppen bovenop.
De problemen zijn juist het zelfde!!!!!!!!
Mensen die gewend zijn bevelen op te volgen en ja te knikken, die plots de bevelen mogen geven aan de oude beveler.

Citaat:
Het apartheidsregime in de VS is niet zonder meer te vergelijken met dat van Zuid-Afrika (je schijnt te vergeten dat de overgrote meerderheid van de bevolking in Zuid-Afrika zwart is). Ook in de VS zijn er evenwel nog problemen die voortvloeien uit hun recente geschiedenis of wil je beweren dat alles daar OK is? En waar heb ik trouwens precies geschreven dat het apartheidsregime een excuus is? Dat het om het even wie zou toelaten om misdaden te plegen? Leer eens het verschil tussen het verklaren van bepaalde toestanden en ze goedpraten ofzo. Begrijpen waarom bepaalde zaken gebeuren is een eerste vereiste om ze te kunnen oplossen.
De twee systemen waren zelfs gelijklopend en de problemen zijn juist het zelfde.
Maar idd in de USA zijn de zwarten niet in de meerderheid en hebben zij bijna geen politieke macht.

Maar eigenaardig genoeg lossen de problemen zichzelf op eens die bevolking beter geschoold word en hogere opleiding genoten heeft.

En apartheidsregimes hebben daar niets mee te maken. Ook hier zijn de meeste problemen binnen de bevolkingsgroepen enkel te wijten aan gebrek aan opleiding. Ook hier gebeuren bijna dagelijks verkrachtingen en wekelijks moorden onder verschillende bevolkinggroepen, en zijn de daders meestal ongeschoolden of laag geschoolden. Ook hier zijn er enorme problemen met de jongeren, enkel omdat zij nergens geen plaats meer hebben en geen sterke arm meer voelen. En daar zitten de problemen, niet in het verleden of het oude afgeschafte apartheidsregime. Gebrek aan opleiding en discipline
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 14:29   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Meermaals, Jantje. Ik heb er zelfs gewerkt.
Dan wel binnen een beschermde kring, want je postings bewijzen dat je gewoon niet weet wat de echte problemen daar zijn.
Oud 30 januari 2007, 14:29   #23
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Nouja, een staat die de meerderheid discrimineert of een staat die de minderheid dicrimineert. Wat is het verschil? Ook nu wordt er een etnische groep weggehouden van de belangrijke posities, ook nu worden misdaden tegen de "andere etnische groep" amper vervolgd, ook nu probeert de overheid bepaalde culturen op te dringen, ook nu leeft men niet met, maar langs elkaar, ook nu hebben de ministers slechts 1 kleur, ook nu vallen de kleurlingen weer buiten de boot, ook nu zijn het migranten van de laatste paar eeuwen die het land besturen.....
De discriminatie van de meerderheid ging wel wat verder dan jij hier beschrijft ten tijde van het apartheidsregime hé. Of ben je vergeten hoe mensen wiens enige misdaad was op te komen voor hun rechten van overheidswege werden opgesloten, gemarteld en vermoord in die dagen?

Citaat:
Er zijn natuurlijk ook verschillen: Nu is het land "democratisch", ookal werkt deze democratie niet helemaal naar behoren, nu mag men gaan en staan waar men wil, nu heeft het land geen kernwapens meer, nu is de politie niet zo "triggerhappy" meer, nu bestuurd het volk en niet de elite (met alle negatieve gevolgen van dien), nu verdwijnt er een hele etnische groep, nu schreeuwt het buitenland geen moord en brand.......
Tja, als je er voorstander van bent dat een land bestuurd wordt door een elite, dan zijn we vrees ik uitgepraat. Er is overigens wel degelijk de nodige kritiek op het regime, ook in het buitenland.

Ik vind de vergelijking met het apartheidsregime eigenlijk nogal shokerend.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 14:30   #24
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dan wel binnen een beschermde kring, want je postings bewijzen dat je gewoon niet weet wat de echte problemen daar zijn.
Beschermde kring? Ik werkte er alleen (niet voor één of andere organisatie) samen met de lokale bevolking. Het is maar wat je beschermd noemt zeker hé?
Oud 30 januari 2007, 14:35   #25
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas ja, de bestuurders van nu hebben al lang aangetoond dat ze niet genoeg capaciteiten hebben om dit te doen. Wat is er dan beter? Een goed antidemocratisch bestuur (als overgang) of een slecht democratisch zelfbestuur?
Jij hebt er geen enkel bewijs dat een antidemocratisch bestuur er wel in zou geslaagd zijn om op die korte termijn af te rekenen met de problemen van het verleden. Een drogredenering dus.

Citaat:
Neem alleen al de aidsramp; In het oude SA zou dit veel effectiever zijn aangepakt als nu. Pfffff, ministers die beweren dat condooms niet werken en je maar knoflook moet gaan eten, zoiets kan en mag niet gebeuren.
Och wij hebben hier ook nog een paus rondlopen die het moeilijk heeft met condooms. Het is maar hoe je het bekijkt hé... In het oude Zuid-Afrika zou men de zwarten gewoon aan hun lot hebben overgelaten trouwens.
Oud 30 januari 2007, 14:40   #26
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De discriminatie van de meerderheid ging wel wat verder dan jij hier beschrijft ten tijde van het apartheidsregime hé. Of ben je vergeten hoe mensen wiens enige misdaad was op te komen voor hun rechten van overheidswege werden opgesloten, gemarteld en vermoord in die dagen?
Dat was inderdaad een van de gevallen waarin het oude SA erger was dan het nieuwe.

Citaat:
Tja, als je er voorstander van bent dat een land bestuurd wordt door een elite, dan zijn we vrees ik uitgepraat. Er is overigens wel degelijk de nodige kritiek op het regime, ook in het buitenland.
Bent u dan van mening dat jan met de pet het land moet besturen? Ik ben van mening dat een minister over goede capaciteiten en dus over een goede opleiding moet beschikken. Zoiets noem ik een bestuurlijke elite en ik zie niet in wat daar mis mee kan zijn.

Citaat:
Ik vind de vergelijking met het apartheidsregime eigenlijk nogal shokerend.
Ik niet, ik vind het gebrek aan dit soort vergelijkingen schokkend.
Oud 30 januari 2007, 14:42   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beschermde kring? Ik werkte er alleen (niet voor één of andere organisatie) samen met de lokale bevolking. Het is maar wat je beschermd noemt zeker hé?
Ook binnen de lokale bevolking bestaan er beschermde kringen.
Ik ben daar geweest als militair, als zeeman en als bouwvakker en heb met die mensen samen geleefd en gewerkt. Ik heb er gezien hoe een zeer bekwaam persoon opzij werd gezet, omdat hij van de foute stam was. En een totaal onbekwaam iemand een leiderfunctie kreeg, omdat zijn familie leider van een andere stam is. Maar ik heb er ook gezien hoe kinderen reeds op jonge leeftijd haat tegenover andere stammen word aangeleerd en hoe veel meer belang er word gehecht aan de bekwaamheid in het doden van mens en dier dan aan een behoorlijke opleiding.
En als je niet in een beschermde kring zat, zou je dit ook gezien hebben en zou je geweten hebben dat daar de problemen van Afrika zitten.
Oud 30 januari 2007, 14:47   #28
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Jij hebt er geen enkel bewijs dat een antidemocratisch bestuur er wel in zou geslaagd zijn om op die korte termijn af te rekenen met de problemen van het verleden. Een drogredenering dus.
Dat is geen drogredenering, dat is gewoon logisch nadenken. Voor een democratie heeft men een opgeleid volk nodig en een goed opgeleide elite die het land kan besturen. Als deze twee vereisten niet aanwezig zijn, dan kan men beter zorgen dat een technocratisch overgangsbestuur ervoor zorgt dat deze wel aanwezig komen.

Citaat:
Och wij hebben hier ook nog een paus rondlopen die het moeilijk heeft met condooms. Het is maar hoe je het bekijkt hé... In het oude Zuid-Afrika zou men de zwarten gewoon aan hun lot hebben overgelaten trouwens.
Omdat de Paus domme dingen doet, mag een Afrikaanse minister dat ook doen?
In het oude SA liet men de zwarten niet aan hun lot over. Men zorgde "enkel" beter voor de blanken dan voor de zwarten.
Oud 30 januari 2007, 14:54   #29
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook binnen de lokale bevolking bestaan er beschermde kringen.
Ik ben daar geweest als militair, als zeeman en als bouwvakker en heb met die mensen samen geleefd en gewerkt. Ik heb er gezien hoe een zeer bekwaam persoon opzij werd gezet, omdat hij van de foute stam was. En een totaal onbekwaam iemand een leiderfunctie kreeg, omdat zijn familie leider van een andere stam is. Maar ik heb er ook gezien hoe kinderen reeds op jonge leeftijd haat tegenover andere stammen word aangeleerd en hoe veel meer belang er word gehecht aan de bekwaamheid in het doden van mens en dier dan aan een behoorlijke opleiding.
En als je niet in een beschermde kring zat, zou je dit ook gezien hebben en zou je geweten hebben dat daar de problemen van Afrika zitten.
Als jij mensen die nog nooit een stad hebben gezien een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar. Als jij mensen die dagelijks kilometers te voet moeten gaan om vuil water te gaan halen een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar. Als jij tieners die verplicht werden te vechten in een idioot conflict een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar. Als jij kinderen die in plaats van te spelen of naar school te gaan, de geiten moeten hoeden een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar.

Je veralgemingen zijn totaal van de pot gerukt. Jij denkt alle wijsheid in pacht te hebben, maar je vergist je. De problemen zijn wel wat diverser dan jij schijnt te denken. Wat mensen die enkel bezig zijn met overleven te maken hebben met hun vaak door het westen gesteunde dictatoriale leiders, is mij in elk geval een groot raadsel. Nochthans zijn het wel die leiders die de postjes doorgaans verdelen.
Oud 30 januari 2007, 14:59   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Idd, ook een ander regime zonder begeleiding zou gewoon falen.
Daarom zou er vanuit de VN een hulpprogramma moeten komen voor heel Afrika. De VN zou toezicht moeten houden op de politici daar en hen ondersteuning moeten geven in het opstellen van hun beleid.
Maar tegelijk zouden de democratische regimes op een militaire ondersteuning tegen rebellen en krijgheren moeten krijgen, wel steeds onder het wakende oog van de VN.
En het wereldtribunaal zou juridische ondersteuning moeten geven aan de gerechthoven daar.
Interpol zou hen politie ondersteunig, hulp en toezicht moeten geven.
En de wereldbank zou hen finaciele, economische en schoolse ondersteuning en opleiding moeten geven.
De wereldgezondheidsorganisatie zou er medische onderstening en opleiding moeten geven.
En dit alles zou ondertoezicht van een Afrikaans-Westerse instelling moeten staan, die kan ingrijpen als de VN of één van de andere instellingen buiten zijn boekje gaat.

En pas dan zullen de problemen in dat continent echt opgelost geraken.

Vaak hoop ik dat er idd eens een moslim komt die het Vaticaan eindelijk eens doet zwijgen en zijn verstand doet gebruiken, want van ons Christenen willen ze het toch niet aanvaarden.
Oud 30 januari 2007, 15:11   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij mensen die nog nooit een stad hebben gezien een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar. Als jij mensen die dagelijks kilometers te voet moeten gaan om vuil water te gaan halen een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar. Als jij tieners die verplicht werden te vechten in een idioot conflict een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar. Als jij kinderen die in plaats van te spelen of naar school te gaan, de geiten moeten hoeden een beschermde kring wil noemen, dan doe je dat maar.

Je veralgemingen zijn totaal van de pot gerukt. Jij denkt alle wijsheid in pacht te hebben, maar je vergist je. De problemen zijn wel wat diverser dan jij schijnt te denken. Wat mensen die enkel bezig zijn met overleven te maken hebben met hun vaak door het westen gesteunde dictatoriale leiders, is mij in elk geval een groot raadsel. Nochthans zijn het wel die leiders die de postjes doorgaans verdelen.
En waar kwam jou eten en drinken vandaan?
Met welk water waste jij je elke dag?

Nee, ik heb idd niet alle wijsheid in pacht, maar dat wil niet zeggen dat ik ongelijk heb over de problemen. En de problemen kan men zelfs wereldwijd gelijk stellen, want ze zijn overal het zelfde. Mensen die willen gaan leven als westerlingen zonder de nodige opleidingen en kennis, maar die tegelijk willen vasthouden aan oeroude tradities en de schuld van het mislukken dan maar op andere schuiven. Dat zelfde probleem is zelfs hier in Vlaanderen terug te vinden.
Oud 30 januari 2007, 15:11   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal niks van het apartheidsregime ligt aan de grondslag van wat daar gebeurd.
Alles wat daar gebeurd gebeurd ook in de andere Afrikaanse landen, het zijn gewoon hun haat en onkunde die naar boven komen.
Wat daar nu gebeurd is 30 jaar geleden ook gebeurd in Katanga en 14 jaar geleden in Roewanda. Gewoon de ene stam die alle andere stammen en volkeren wil onderdrukken en uitmoorden. En alle uitvluchten zijn goed om dit te verantwoorden. Ook hier zijn de meeste gronden van enkel rijkere burgers, mag ik die daarom vermoorden?
Je zwartwit redeneringen worden hoe langer hoe bespottelijker. Als jij niet beseft dat de voortdurende ongelijkheid als gevolg van het apartheidsregime aan de basis liggen van een boel problemen, dan ben je stekeblind. Wat er in Zuid-Afrika gebeurt is niet zonder meer te vergelijken met de andere Afrikaanse landen.

En nogmaals, waar heb ik beweerd dat om het even wat een excuus is om misdaden te plegen? Kan je aub stoppen met mij woorden in de mond te leggen? Het zoeken naar de oorzaken van bestaande problemen is de eerste vereiste om ze op te lossen.

Citaat:
Mensen die hun standpunten verdedingen en volgen zijn daar evenverantwoordelijk voor.
Ik verdedig mijn eigen standpunten wel en wens dus ook alleen verantwoording af te leggen voor die standpunten. OK?

Citaat:
De problemen zijn juist het zelfde!!!!!!!!
Mensen die gewend zijn bevelen op te volgen en ja te knikken, die plots de bevelen mogen geven aan de oude beveler.
De problemen zijn helemaal niet hetzelde. Om te beginnen zijn er amper democratisch verkozen leiders in de rest van Afrika!!! Het zijn veelal dicators die dan nog eens de steun krijgen vanuit het westen omdat ze zo hun belangen daar verder kunnen veilig stellen.

Citaat:
De twee systemen waren zelfs gelijklopend en de problemen zijn juist het zelfde.
Maar idd in de USA zijn de zwarten niet in de meerderheid en hebben zij bijna geen politieke macht.

Maar eigenaardig genoeg lossen de problemen zichzelf op eens die bevolking beter geschoold word en hogere opleiding genoten heeft.
Die vergelijking gaat totaal niet op. Niet in het minst door de tijd die erover heen is gegaan sinds het systeem werd afgeschaft!

Citaat:
En apartheidsregimes hebben daar niets mee te maken. Ook hier zijn de meeste problemen binnen de bevolkingsgroepen enkel te wijten aan gebrek aan opleiding. Ook hier gebeuren bijna dagelijks verkrachtingen en wekelijks moorden onder verschillende bevolkinggroepen, en zijn de daders meestal ongeschoolden of laag geschoolden. Ook hier zijn er enorme problemen met de jongeren, enkel omdat zij nergens geen plaats meer hebben en geen sterke arm meer voelen. En daar zitten de problemen, niet in het verleden of het oude afgeschafte apartheidsregime. Gebrek aan opleiding en discipline
En hoe komt dat bepaalde bevolkingsgroepen een gebrek aan opleiding hebben in Zuid-Afrika, beste Jantje? Juist ja, een rechtstreeks gevolg van het apartheidsregime. De situatie daar gaan vegrelijken met hier is nog verder van de pot gerukt dan je eerdere vergelijkingen.
Oud 30 januari 2007, 15:20   #33
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was inderdaad een van de gevallen waarin het oude SA erger was dan het nieuwe.
Blij dat je dat tenminste beseft!

Citaat:
Bent u dan van mening dat jan met de pet het land moet besturen? Ik ben van mening dat een minister over goede capaciteiten en dus over een goede opleiding moet beschikken. Zoiets noem ik een bestuurlijke elite en ik zie niet in wat daar mis mee kan zijn.
Het apartheidsregime was ook een bestuurlijke elite. Helemaal geen garantie voor een goed bestuur dus. Je doet het nu uitschijnen alsof de macht er nu in handen is van een bende ongeletterde primitieven.

Citaat:
Ik niet, ik vind het gebrek aan dit soort vergelijkingen schokkend.
Ik zie totaal niet in waarom die vergelijking moet gemaakt worden. Het staat buiten kijf dat het apartheidsregime verderfelijk was. Mag je daarom geen kritiek hebben op het huidige regime? Natuurlijk wel, maar dan graag inhoudelijk en niet aan de hand van vergelijkingen met een regime dat er niets van weg had (al was het maar omdat dit regime democratisch werd verkozen én omdat er geen bevolkingsgroep wordt uitgesloten in deelname aan het bestuur).

Laatst gewijzigd door Edina : 30 januari 2007 om 15:44.
Oud 30 januari 2007, 15:27   #34
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen drogredenering, dat is gewoon logisch nadenken. Voor een democratie heeft men een opgeleid volk nodig en een goed opgeleide elite die het land kan besturen. Als deze twee vereisten niet aanwezig zijn, dan kan men beter zorgen dat een technocratisch overgangsbestuur ervoor zorgt dat deze wel aanwezig komen.
Dat is toch uitermate paternaliserend?!? Jij gaat dus even beslissen wie er recht heeft op een democratie? Ik ben niet akkoord met het feit dat een land moet bestuurd worden door een elite. Een land moet bestuurd worden door de personen die het zelf kiest. Natuurlijk is opleiding belangrijk, maar dat heeft tijd nodig. En ik zie niet in waarom het bestuur ondertussen dan maar opgelegd moet worden. Want itt wat jij schijnt te denken is zo'n opgelegd bestuur alles behalve een garantie dat het daarmee de goede richting uitgaat. Integendeel. Voorbeelden genoeg zou ik zo zeggen...

Citaat:
Omdat de Paus domme dingen doet, mag een Afrikaanse minister dat ook doen?
Nee, waar heb ik dat beweerd? Ik wou alleen maar aantonen dat een opleiding weinig garanties biedt op dat vlak.

Citaat:
In het oude SA liet men de zwarten niet aan hun lot over. Men zorgde "enkel" beter voor de blanken dan voor de zwarten.
De zwarte bevolking was wel degelijk aan zijn lot overgelaten. En jammer genoeg nog steeds op vele plaatsen.
Oud 30 januari 2007, 15:39   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zwartwit redeneringen worden hoe langer hoe bespottelijker. Als jij niet beseft dat de voortdurende ongelijkheid als gevolg van het apartheidsregime aan de basis liggen van een boel problemen, dan ben je stekeblind. Wat er in Zuid-Afrika gebeurt is niet zonder meer te vergelijken met de andere Afrikaanse landen.

En nogmaals, waar heb ik beweerd dat om het even wat een excuus is om misdaden te plegen? Kan je aub stoppen met mij woorden in de mond te leggen? Het zoeken naar de oorzaken van bestaande problemen is de eerste vereiste om ze op te lossen.

Ik verdedig mijn eigen standpunten wel en wens dus ook alleen verantwoording af te leggen voor die standpunten. OK?

De problemen zijn helemaal niet hetzelde. Om te beginnen zijn er amper democratisch verkozen leiders in de rest van Afrika!!! Het zijn veelal dicators die dan nog eens de steun krijgen vanuit het westen omdat ze zo hun belangen daar verder kunnen veilig stellen.

Die vergelijking gaat totaal niet op. Niet in het minst door de tijd die erover heen is gegaan sinds het systeem werd afgeschaft!

En hoe komt dat bepaalde bevolkingsgroepen een gebrek aan opleiding hebben in Zuid-Afrika, beste Jantje? Juist ja, een rechtstreeks gevolg van het apartheidsregime. De situatie daar gaan vegrelijken met hier is nog verder van de pot gerukt dan je eerdere vergelijkingen.
Je heb gelijk Edina, wij blanken zijn idd de grote schuldigen daar en moeten die mensen nu maar gewoon laten doen. De enkel die naar hier komen goed verzorgen en zorgen dat zij blijven leven, want verder zullen zij elkaar daar wel uitroeien met ziektes, hongersnoden, moorden en oorlogen.
Pech voor de blanken die daar nog zitten en de enkel geschoolde zwarten, maar zij vallen dan ook onder de aanvaardbare verliezen.

Want de apartheid is na meer dan 15 jaar idd nog steeds de schuld van de gebrekkige opleiding van de laatste 3 generaties die daar school hebben verlaten.
En de apartheid is idd de schuldige dat de zoeloe's alle andere zwarten nu uitmoorden.
De apartheid is idd de schuldige dat mensen sterven aan een ziekte die pas 15 jaar geleden echt uitbrak en massale versprijding begon te krijgen.
De apartheid is idd de schuldige dat blanken gewoon uit veiligheidsfunctie's wegmoeten in de bedrijven om ongeschoolden daar te zetten.
De apartheid is idd de schuldige dat de economie daar nu stil valt en de buitenlandse handel er verdwijnd.
De apartheid is er idd de schuld van dat zwarte jongeren van onder de 15 jaar er de plantages van andere zwarte in brand steken en hun oogsten vernielen.
Het is idd de schuld van de apartheid dat de politie gewoon niets doet tegen deze zaken.

Maar ook al ken je de oorzaak van het gebrek aan opleiding en discipline, toch blijft het gebrek aan opleiding en disicipline de hoofdoorzaak en is het dat probleem dat je moet oplossen.
De apartheid in S.A. is allang weg.
Oud 30 januari 2007, 16:05   #36
MAXIM
Vreemdeling

Standaard Xenophobia?

Waarom Apartheid nou weer by die hare in gesleep word, sou ek nie kan verklaar nie. Dit het inderdaad niks te doen met die probleem nie en niemand, insluitende en veral die regerende ANC, plaas verseker nie die skuld vir die wreedaardige moorde en verkragtings op die rekening van Apartheid nie.
Interessant om op die volgende te let:
By die pas afgelope Davos byeenkoms is die bevindinge van 'n studie wat onder alle Suid Afrikaners gedoen is, bekend gemaak. Dit toon dat 63% van die inwoners van hierdie land die huidige regering beskuldig dat hulle al die mooi ideale van die ANC verraai het en dat die huidige SA regering korrup is. Terloops daar is +- 5 miljoen Blankes uit 'n totale bevolkig van 50 miljoen.
Netso het die Afrika state onder die vaandel van die African Union(AU), die SA regering se onvermoë en versuim om moord en doodslag in die land te bekamp, toegeskryf aan die onbevoegdheid van 'n korrupte regering. 'n Regering wat volgens die AU, nie bevoeg is om onstabiliteit, armoede en HIV te bekamp nie.
Hierdie verslag is twee dae gelede bekend gemaak, teen die wense van die SA regering.
O ja, gedink u sal dit interessant vind. Die ander Afrika state het nie eers Apartheid genoem nie. Hulle sê dat die skuld moet voor die Xenophobia van die ANC regering gelê word. Waarom? Want die SA regering beskuldig die buitelandse swartes, Nigeriërs, Somali's, Rwandese ens vir al die dinge wat hier verkeerd loop. hehehe.
MAXIM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 16:14   #37
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als iemand met een brede ervaring in Zuid-Afrika, zie ik doodgewoon enkele zeer frequente patronen:

1) Het ANC leiderschap is een bont allegaartje. Ze zijn samengeslagen met tal van splintergroepen. Thabo Mbeki was een rasechte communist voor hij water bij de wijn moest doen om tot de top te stijgen.

2) Juist omdat het zo'n bont allegaartje is, zijn ze volledig vastgeroest. De stabiliteit binnen de partij uit zich in immobiliteit op bestuursvlak. Ministers weten niet goed wat te doen, kunnen geen eenzijdige verantwoording geven, de achterban is zo verdeeld als wat: het is doodleuk een puinhuip.

3) Omdat ze vastgeroest is, is het land zelf ook volledig blijven steken in de tijd van de jaren zeventig, maar dan net omgekeerd. Infrastructuur wordt verwaarloosd, er is geen eenduidige beslissingskracht meer, investeringen zijn legio en er is niemand die écht een mening durft in te nemen. Dat geeft aan de volledige onderlaag de kans om zich tot de complete chaos te degenereren. Het leger en het gevangeniswezen zijn broeihaarden van HIV/AIDS en aan Beach in Kaapstad wordt mijn vriendin bijna aangerand.

4) Om die chaos en die wederkerigheid te verantwoorden, dat er bijvoorbeeld een boel quota zijn en blanke bestuursleden uit een RvB worden gezet om plaats te maken voor zwarten (en dat geldt evenzeer voor kleurlingen, die zich vaak gaan associëren zijn met de blanken omdat ze elders niet "voor vol" worden aanzien). Maar het aantasten van de bedrijfswereld is nefast. Eerst en vooral wordt die veelal opgemaakt door Engelse blanken, die nu net nooit echt enthousiast voor het Apartheidsregime hebben gestemd. Dat wekt bij hen een zeer wrang gevoel op, en bekomt dat er onder die bevolkingsgroepen soms een wil is van 20% en hoger om te emigreren.

Er is niet meteen een oplossing voor. De National Congress in Indië degenereerde na een tijd, en ik denk dat zoiets Zuid-Afrika ook te wachten staat. Maar door het ontbreken van enige bindende factor stel ik mij serieuze vragen bij de haalbaarheid van een plan B als het plan de ANC Zuid-Afrika goed om te vormen (waarvoor ze al bijna vijftien jaar de kansen hebben gekregen maar &c zie boven) mislukt. En dat is bijna zo ver.

Natuurlijk mogen we positieve kanten niet achterwege laten. Ik vind het een schitterend land, omdat de mengelmoes vaak tot zeer mooie taferelen leidt, en dan heb ik het nog niet over de natuur en de kansen voor de economie. Maar het is vijf na twaalf, en er zijn serieuze draaiingen in koers nodig voor men kan voorkomen dat ook die veelheid aan leuke kanten begint te lijden onder wat zich elders afspeelt.

Laatst gewijzigd door lombas : 30 januari 2007 om 16:16.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 20:48   #38
Kandas
Vreemdeling

Standaard Help

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ek voel myself verplig om by my landgenoot Maxim, vanuit Suid-Afrika, aan te sluit. Ek is die eerste persoon wat graag erken dat apartheid ‘n onding was, dat daar baie leed aan swartmense gedoen is. Ons het lieflike swart mense in hierdie land, dit is grotendeels nie hulle wat die probleme veroorsaak nie. Dat daar wel ekstremiste in ons Regerings is, is ook waar, maar ons grootste probleme is op ‘n ander vlak. Maar net soos hulle destyds, hulle op die buiteland beroep het om hulp, dink ek dat dit weereens geregverdig is. Voordat ek dit kan doen, wil ek vir u eers bietjie agtergrond gee. Ek is reeds 63 jaar oud, het dus baie tye in hierdie pragtige land van ons meegemaak. Hou asseblief ook in gedagte dat my oorlede Moeder altyd gesê het dat ek met almal gesels, ongeag hulle kleur of status, ek het nie die verskil tussen swart, bruin en wit gesien nie. Vir my was almal bloot my medemens.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Wat ek vir u hier gaan vertel, probeer ek so objektief moontlik vertel, u moet u eie mening daaraan toedig. In die apartheidsjare, het die swartmense besluit dat hulle ons uiteindelik met hulle getalle sou verslaan. Die gevolg was dat hulle veelvuldige aanwas propageer het. Hulle reg om so te doen, sou mens kon sê. Maar die gevolge het hulle moontlik nie kon voorsien. Hulle het nie noodwendig geld gehad om hierdie massas te laat ontwikkel nie – dus, miljoene werkloses waaraan die oppergesag wat veelvuldige aanwas propageer het, hulle gewoon nie steur nie. Werklose honger mense wend hulle maklik tot misdaad, ons moet immers almal oorleef. As ek en my kinders honger sou ly, wie weet of ek my nie ook tot misdaad sou wend nie?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]In hierdie land heers daar tans totale wetteloosheid, nie net op straat nie, ook in ons skole. Dissipline bestaan nie meer nie. Moet ook nie dink dat die misdaad net swart teen wit is nie, nee lankal nie meer nie! Dit is ook swart teen swart. Vir elke wit mens wat in vrees lewe is daar sekerlik twee maal soveel swartes wat in vrees leef. Net soos in die apartheidstyd, weet die huidige regering ook lank nie meer wat op voetsoolvlak aangaan nie. Hoe kan iemand wat elke dag deur ‘n klomp lyfwagte beskerm word, weet wat op straat aangaan?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Een van julle het die mening uitgespreek dat al die grond en geld steeds in die hande van wit mense is. Dit is net ‘n totaal oningeligte persoon wat so iets kan kwytraak. Van die grond moontlik waar, maar nie van geld nie. Die swart mense aan wie grond toegeken is, het weinig ‘n sukses van die boerdery gemaak. Die geld is vandag in die hande van die swart mense – salaris gewys – dit is hulle wat nou goeie geld verdien. Ek gun dit vir hulle, vir dié wat dit verdien. Weet u hoeveel “gegradueerdes” met vervalste sertifikate, is in hierdie land in hoë posisies? Rassisme is totaal omgekeer.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]In die pragtige Kaapstad is niemand eens meer veilig op die mooie Tafelberg nie. Ek vra ook dat die buiteland ondersoek moet instel. Tans word die mense wat niks met apartheid te doen gehad het nie, gestraf en nie die ander nie![/SIZE][/FONT]
Kandas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 20:51   #39
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Blij dat je dat tenminste beseft!
Ik ben niet achterlijk
Citaat:
Het apartheidsregime was ook een bestuurlijke elite. Helemaal geen garantie voor een goed bestuur dus. Je doet het nu uitschijnen alsof de macht er nu in handen is van een bende ongeletterde primitieven.
Het is geen garantie voor een goed bestuur nee, maar een gebrek aan een opgeleide bovenlaag (elite) die (mee)regeert is wel een garantie voor een slecht bestuur.

Citaat:
Ik zie totaal niet in waarom die vergelijking moet gemaakt worden. Het staat buiten kijf dat het apartheidsregime verderfelijk was. Mag je daarom geen kritiek hebben op het huidige regime? Natuurlijk wel, maar dan graag inhoudelijk en niet aan de hand van vergelijkingen met een regime dat er niets van weg had (al was het maar omdat dit regime democratisch werd verkozen én omdat er geen bevolkingsgroep wordt uitgesloten in deelname aan het bestuur).
Het Zuid-Afrika van vandaag is slechts op papier een democratie. Het systeem werkt daar momenteel gewoon niet. Als 1 partij 60% van de stemmen enkel en alleen omdat ze het vorige regime 15 jaar geleden hebben laten vallen, dan kan je er hard aan twijfelen of de zwarte massa wel klaar was voor democratie.
Oud 30 januari 2007, 20:56   #40
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is toch uitermate paternaliserend?!? Jij gaat dus even beslissen wie er recht heeft op een democratie? Ik ben niet akkoord met het feit dat een land moet bestuurd worden door een elite. Een land moet bestuurd worden door de personen die het zelf kiest. Natuurlijk is opleiding belangrijk, maar dat heeft tijd nodig. En ik zie niet in waarom het bestuur ondertussen dan maar opgelegd moet worden. Want itt wat jij schijnt te denken is zo'n opgelegd bestuur alles behalve een garantie dat het daarmee de goede richting uitgaat. Integendeel. Voorbeelden genoeg zou ik zo zeggen...
dat heeft tijd nodig...... Dat is het belangrijkste. Wat is dan het slimste? Een land in het dipe gooien en het zichzelf naar de tering laten brengen of het land die tijd geven?

Citaat:
Nee, waar heb ik dat beweerd? Ik wou alleen maar aantonen dat een opleiding weinig garanties biedt op dat vlak.

De zwarte bevolking was wel degelijk aan zijn lot overgelaten. En jammer genoeg nog steeds op vele plaatsen.
De zwarte bevolking werd gediscrimineerd, vernederd, etc., maar ze werden niet aan hun lot overgelaten. Je moet het eens vergelijken met de toestand in de buurlanden of met de toestand nu.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be