Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2003, 11:31   #21
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Boer-bavo kijk eens verder dan u neus lang is en u zult ontdekken dat deze cameras enkel en alleen een verdoken belasting zijn.
Awel, dat ze dan alle belastingen zo innen dat je, als je je aan de regels houdt niet moet betalen. Ik zou zéér content zijn. Temeer ik niet met de auto rijdt en dus véél minder andere mensen in levensgevaar breng.
Op de Leuvense ring is het fietspad trouwens gescheiden van de autoweg.
Oud 31 december 2003, 11:34   #22
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Boer-bavo,

Peace schreef:
Het falen van de overheid wordt door geschoven naar de werklozen.

Inplaats van arbeidsplaatsen te scheppen bestraft men de werklozen.

Citaat:
Waarom zou een overheid arbeidsplaatsen moeten scheppen? Ze moeten gewoon zorgen dat mensen die willen werken kunnen werken. Zonder belemmeringen.
Omdat arbeid een grondrecht dient te zijn. De overheid heeft de arbeidswetswetgeving zo aan te passen dat er voor iedereen werk is. Indien de overheid daar niet in slaagt dient ze de mensen te vergoeden voor haar falen. Dit noemt men een werkloosheidsuitkering.
mogelijke oplossing: De arbeidstijd in die mate verkorten dat er voor iedereen (meesten) werk is.
Daar zijn we het dan oneens over. Dat van die arbeidstijd is toch te zot om los te lopen. Ben je vergeten dat er 3 jaar geleden niemand gevonden werd om in het onderwijs te werken? Nu vind men er wel, teveel zelfs. Moeten alle leerkrachten dan nu effe minder gaan werken (en verdienen), om dan binnen 4 jaar weer meer te werken en verdienen?
Zo wordt het wel erg moeilijk om pakweg een huis te kopen.
Er is werk genoeg voor iedereen, alleen willen die werklozen een té hoog loon.
Je standpunten zijn trouwens gelijk aan die van de LSP.
Oud 31 december 2003, 11:35   #23
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Boer-bavo kijk eens verder dan u neus lang is en u zult ontdekken dat deze cameras enkel en alleen een verdoken belasting zijn.
Awel, dat ze dan alle belastingen zo innen dat je, als je je aan de regels houdt niet moet betalen. Ik zou zéér content zijn. Temeer ik niet met de auto rijdt en dus véél minder andere mensen in levensgevaar breng.
Zolang ze maar niet bij elk huis, aan de oprit, een flitspaal zetten. En daar lijkt het nu wel op!
Je kan je kop niet buitensteken of je ziet zo'n ding staan.

Behalve in.... o jee, in Wallonië rijden ze niet te hard. (Misschien weet suits you, sir hoeveel camera's er zo ongeveer staan in heel Wallonië?
ik gok op minder dan 25)
whoisy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2003, 11:40   #24
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door whoisy
Citaat:
Zolang ze maar niet bij elk huis, aan de oprit, een flitspaal zetten. En daar lijkt het nu wel op!

Behalve in.... o jee, in Wallonië rijden ze niet te hard. (Misschien weet suits you, sir hoeveel camera's er zo ongeveer staan in heel Wallonië?
ik gok op minder dan 25)
En waarom niet? Waarom zou je je niet overal aan de snelheidslimieten moeten houden?
Oud 31 december 2003, 11:56   #25
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat is juist een punt van kritiek Boer Bavo.

De flitspalen staan alleen bijna in Vlaanderen (verhouding 95 % Vlaamse en 5 % Waalse palen) en dus betalen de Vlamingen vooral de boetes. Die boetes gaan naar de unitaire pot en daaruit schept Wallonie royaal 40 % uit.

Dus lijkt het niet alleen een verkapte manier van belastingen maar ook nog eens een verkapte transfer.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2003, 12:00   #26
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Wel, op mijn te volgen trajeckt staan er vier van die vogelnestjes. Daar rij ik steeds 80, waar men 90 mag. Effen voorbij de bakskens rij ik gewoon weer 180. Dat mag toch he!
Laat ze maar kaskes bijzetten, op een weg die ik niet gewoon ben, kijk ik steeds naar de vogelkaskes. Op de baan, daar kijk ik niet meer naar, de kaskes, die eisen al mijn aandacht op.
Of ik nu midden op de weg zit, links of rechts. Geen enkel probleem, maar ik heb de kaskes wel al altijd gezien.
Dat er soms ene achter mij tuttert, en een vinger kopke doet naar mij. Interesserd mij gene bal. Ik kijk naar de kaskes en rij dan gewoon verder 180, na het kaske wel te verstaan. (PS: rij met nen pick up, die max 145 kan )
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2003, 12:29   #27
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Dat is juist een punt van kritiek Boer Bavo.

De flitspalen staan alleen bijna in Vlaanderen (verhouding 95 % Vlaamse en 5 % Waalse palen) en dus betalen de Vlamingen vooral de boetes. Die boetes gaan naar de unitaire pot en daaruit schept Wallonie royaal 40 % uit.

Dus lijkt het niet alleen een verkapte manier van belastingen maar ook nog eens een verkapte transfer.
Ik ben het ermee eens dat het onfair is dat ze vooral in Vlaanderen staan. Maar goed. Stel dat België gesplitst is? Vind je het dan nog een slecht systeem?
Wat kost trouwens het meest, zo'n weg heraanleggen zoals Peace voorstelt of zo'n camera?
Ik zou ipv al die drempels en bloembakken eerder nog wat meer camera's zetten. Véél praktischer als je eens met een verhuiswagen langs moet. En kosten doet het minder, tenminste als ze die camera's zo zouden ontwerpen dat ze digitaal hun beelden doorseinen.
En voor de verkeersveiligheid lijkt het me ook beter.
Om de wegen heraan te leggen, zeker als je het zo extreem wil doen als Peace voorstelt (onhaalbaar maar enfin) moet je anders ook héél veel belastingen heffefn.
Oud 31 december 2003, 12:46   #28
Tegendradigaard

Standaard

och ik heb geen moeite met die flitspalen. Zolang ze mij niet flitsen.
Want dan is het boel. Dan zal ik ze eens mijn gedacht zeggen.

Serieus nu, ik rij toch bijna nooit te snel dus ik zou al echt wreed pech moeten hebben dat daar juist ne paal staat. Van mij mag het wel maar dan wel op een faire manier in Belgie niet zoals nu.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 31 december 2003, 13:43   #29
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Wel, op mijn te volgen trajeckt staan er vier van die vogelnestjes. Daar rij ik steeds 80, waar men 90 mag. Effen voorbij de bakskens rij ik gewoon weer 180. Dat mag toch he!
Laat ze maar kaskes bijzetten, op een weg die ik niet gewoon ben, kijk ik steeds naar de vogelkaskes. Op de baan, daar kijk ik niet meer naar, de kaskes, die eisen al mijn aandacht op.
Of ik nu midden op de weg zit, links of rechts. Geen enkel probleem, maar ik heb de kaskes wel al altijd gezien.
Dat er soms ene achter mij tuttert, en een vinger kopke doet naar mij. Interesserd mij gene bal. Ik kijk naar de kaskes en rij dan gewoon verder 180, na het kaske wel te verstaan. (PS: rij met nen pick up, die max 145 kan )
En dat voor een politieker!

Verantwoordelijkheid noppes !

Groot bakkes daarentegen!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2003, 14:05   #30
Tegendradigaard

Standaard

DenChill en den Fernand : 't zal nie direct iets worden tussen die twee.

Oud 31 december 2003, 14:24   #31
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

ik gok op minder dan 25)
Het zijn er in totaal 6 Whoisy. Daarvan zijn er nu een 3-tal buiten gebruik. Ik persoonlijk heb géén last van flitspalen want ik hou mij aan de verkeersreglementen, behalve soms het parkeren...maar telkens pakken ze mij en diene van tevoren niet he zeg . Het verschil met Wallonie is idd te groot en toont nog maar eens de Vlaamse onderdanigheid aan.
Oud 31 december 2003, 14:29   #32
Tegendradigaard

Standaard

Slecht 6 (ZES ????????????) flitspalen in HEEEEEEL Wallonie, Eugene ?

Zeg dat je een grap maakt aub.

Oud 31 december 2003, 14:31   #33
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Dus:

25 flitspalen in Vlaanderen en 6 flitspalen in Wallonië, maar toch krijgt Wallonië 40% van de opbrengsten vande boetes. Klopt dit?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2003, 14:38   #34
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Slecht 6 (ZES ????????????) flitspalen in HEEEEEEL Wallonie, Eugene ?

Zeg dat je een grap maakt aub.
Sorry beste,

Hier de copy/paste van de N-VA site

Je vergeet dat er meer Walen werken in overheidsbedrijven in de door de PS gecreëerde jobkes. Dit is zo bij de NMBS, de Post op de ministeries enz... Dit was ook een van de oorzaken van het failliet van SABENA. Frieda B heeft ivm de NMBS studies (laten doen?) gedaan. Dan heeft Wallonië 3 ministers van onderwijs. Wallonië heeft al 3 flitspalen, de opbrengst van deze palen gaat de federale kas in en wordt zo verdeeld 10 de 60/40 regel. Wallonië heeft vorig jaar één langdurig werkeloze geschrapt. De uitgaven van de SZ swingen in Wallonië de pan uit enz....

http://www.n-va.be/laatuhoren/Archie...messageId=6041
Oud 31 december 2003, 14:48   #35
Eugene
Gouverneur

Standaard

Eventjes een diepere zoektocht gedaan in het archief van de GVA.

29/11/2002

Opbrengst van boetes onbemande camera's vloeit niet terug naar de steden

"Steden die nu al veel verkeerscontroles uitvoeren, snijden in hun eigen vlees." Dat zegt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Zij beweren dat de inspanningen die de Vlaamse steden doen met de onbemande camera's, niet gecompenseerd worden door de opbrengsten van de boetes. Bovendien zorgen de camera's ook voor financiële transfers naar Wallonië.

De stad Leuven heeft sinds 1 juni met zeven onbemande camera's al 20.000 processen-verbaal uitgeschreven. Politie-inspecteur Edwin Vandereet: "De minimum-boete is 138 euro, maar de meeste chauffeurs moeten een veel zwaardere boete betalen omdat ze veel te snel hebben gereden of omdat ze het rode licht hebben genegeerd. Gemiddeld is het 180 euro."
Dat betekent dat er door de camera's al 3,6 miljoen euro is geïnd of een kleine 150 miljoen oude Belgische frank. Dat geld is voor de staatskas. Leuven ziet daar voorlopig geen euro van terug. Burgemeester Louis Tobback: "Je mag niet vergeten dat de doelstelling van die toestellen de bevordering van de verkeersveiligheid is. Wij hebben hier in Leuven vastgesteld dat het verkeer nu opmerkelijk trager rijdt over de Ring. Dus kan je zeggen dat we in onze opzet geslaagd zijn. Het financiële aspect is een andere zaak."
In Leuven zijn voor de camera's zes politieagenten fulltime aan het werk. Tobback: "Dat kost ons als stad 300.000 euro (12 miljoen frank) per jaar. Ik ga er van uit dat we daar toch een groot deel van terugkrijgen via het boetefonds."

Staatskas

De onbemande camera's die overal in Vlaanderen worden opgesteld, zijn gefinancierd door de Vlaamse overheid. De werking wordt betaald door de lokale politiediensten maar de opbrengst is voor de staatskas.
Voorzitter Jef Gabriëls van de VVSG is bijzonder pessimistisch: "Die constructie is toch vrij pervers. In het voorstel van Durant is voorzien dat er een deel van de boetes terugvloeit naar de gemeenten. Maar als basis wordt het jaar 2002 genomen. Eind 2003 gaan ze de som nemen van de boetes van dat jaar, en daarvan trekken ze de som af van de boetes van 2002. Daar vloeit dan een deel van terug. Maar wie dit jaar al veel verbaliseert, die verschiet al zijn kruid. Want volgend jaar zal er wellicht niet veel meer geverbaliseerd worden dan dit jaar."
Burgemeester Tobback: "Als dat klopt, dan keur ik het voorstel van Durant niet goed, want dan zouden we gestraft worden omdat we nu al veel controleren."
De meeste Vlaamse steden en gemeenten gebruiken hun camera's nog niet. Leuven is een uitzondering, net zoals Oostende en in mindere mate Hasselt en Antwerpen. In Gent is er nog geen enkel pv opgesteld, net zomin als in Brugge. Die steden zitten officieel nog in een testfase. Ook in andere steden wordt er nog volop getest.
De VVSG vindt dat de reële kosten van de camera's moeten gedekt worden. Gabriëls: "Eigenlijk is het boetefonds een dode mus want als referentiebasis geldt 2002, maar als er in 2005 of in 2006 minder geïnd wordt dan in 2002, wat gebeurt der dan? Zullen de steden en gemeenten dan moeten teruggeven?"
De onbemande camera's zorgen ook voor een financiële transfer naar het zuiden van het land. In Vlaanderen staan nu al 109 onbemande camera's, voor de volgende drie jaar worden nog 350 camera's geplaatst. In Wallonië staan er welgeteld twee.

HC

Bron ; GVA archief
Onderlijning en vet door Eugene
http://www.gva.be/dossiers/-v/verkee...amerafonds.asp
Oud 31 december 2003, 14:49   #36
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dus:

25 flitspalen in Vlaanderen en 6 flitspalen in Wallonië, maar toch krijgt Wallonië 40% van de opbrengsten vande boetes. Klopt dit?
Euh, nee. Ik had gegokt op 25 in Wallonië, maar het blijken er 6 te zijn (waarvan 3 dus niet in gebruik)
In Vlaanderen zal dat wel een pak hoger liggen.
Deze 2 voorbije weken alleen al heb ik minstens 9 verschillende plaatsen "nieuwe" flitspalen gezien. (en ik rijd verschrikkelijk weinig kilometers met de wagen... Bus en Tram, hip hip hip )

En enkele weken geleden stond er een artikel in gva dat men in Antwerpen naar 150 van die fototoestellen ijvert...
Oud 31 december 2003, 14:54   #37
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dus:

Euh, nee. Ik had gegokt op 25 in Wallonië, maar het blijken er 6 te zijn (waarvan 3 dus niet in gebruik)
Deze 2 voorbije weken alleen al heb ik minstens 9 verschillende plaatsen "nieuwe" flitspalen gezien. (en ik rijd verschrikkelijk weinig kilometers met de wagen... Bus en Tram, hip hip hip )

En enkele weken geleden stond er een artikel in gva dat men in Antwerpen naar 150 van die fototoestellen ijvert...
En hoeveel % van de opbrengst van de boetes krijgt Wallonnië? Weet er iemand dit?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2003, 14:57   #38
Tegendradigaard

Standaard

Das niet moeilijk dat de tuftufclub in Wallonie niet vand e grond geraakt. Der is niets te vernielen.

Oud 31 december 2003, 14:59   #39
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

En hoeveel % van de opbrengst van de boetes krijgt Wallonnië? Weet er iemand dit?
verdeeld volgens de 60/40 regel.
Oud 31 december 2003, 15:01   #40
Peace
Europees Commissaris

Peace's schermafbeelding

Standaard

Boer-bavo,

Citaat:
Hoeveel nieuwe vreemdelingen komen er zo binnen die van onze sociale kas profiteren?
100%

Waarschijnlijk zelfs meer.

Ik leg uit: In het verleden hebben reeds ze vastgesteld dat een deel vreemdelingen kindergeld bleek te trekken voor kinderen die hij helemaal niet had maar die hij wel in zijn papieren had staan.
Als je bijvoorbeeld in marocco de prefect 100 euro in zijn handen duwt verhoogt die zonder enige schroom je papieren kinderkroost.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be