Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ver zakt de dollar verder? 1 euro=
meer dan $1,27 1 4,17%
meer dan $1,3 2 8,33%
meer dan $1,35 5 20,83%
meer dan $1,4 3 12,50%
meer dan $1,5 5 20,83%
meer dan $2 3 12,50%
Wat is een dollar? 5 20,83%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2004, 15:53   #21
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
als ik het goed begrijp veroorzaakt een lage dollar in de VS een grotere export (wat voor een injectie in de economie zorgt), maar zal anderzijds de consumptie binnenlands dalen omdat de prijzen stijgen (koopkracht daalt?). Dus is het beste dat het niveau zodanig is dat die injectie door de export even groot is als het lek van de afnemende consumptie?
Het beste niveau wordt eigenlijk door de markt gevonden, die streeft naar een evenwichtige handelsbalans. Evenveel export als import. Daarnaast blijft natuurlijk gelden dat hoe meer buitenlandse handel er is(tenzij dat die gedwongen is, maar dat kan in ontwikkelde landen bijna niet), hoe meer welvaart een land creëert.
Je hoeft trouwens geen eigen munt te hebben om dit evenwicht te bereiken. België kan het ook perfect, zelfs al gaan de andere landen van de EU de andere richting uit. Dan is het niet de munt, maar de lonen die variëren.
Vergeef mij als ik nu iets vraag dat al uitgelegd werd, maar ik lees direct het hele topic.

Is dat niet net het probleem van België en Europa in het algemeen? De lonen zijn niet flexibel genoeg door de sociale systemen die ingeburgerd zijn in dit continent? Vertraagt dat de groei ook niet? (Werkt ook als buffer tegen crises?)
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2004, 16:05   #22
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

Vergeef mij als ik nu iets vraag dat al uitgelegd werd, maar ik lees direct het hele topic.

Is dat niet net het probleem van België en Europa in het algemeen? De lonen zijn niet flexibel genoeg door de sociale systemen die ingeburgerd zijn in dit continent? Vertraagt dat de groei ook niet? (Werkt ook als buffer tegen crises?)
Of het een probleem is hangt natuurlijk af van wat je wil bereiken.

Maar het is zo dat bij een crisis in de VS de lonen meer dalen en de werkloosheid een beetje stijgt, terwijl hier de lonen weinig dalen en de werkloosheid fél stijgt.

Maar doordat er minder en minder mensen met vaste contracten werken en meer met uitzendarbeid, ... begint het hier ook meer naar het VS systeem te evolueren.

Vakbonden en bedrijven houden vaak toch vast aan systemen van loonnorm. De vakbonden omdat dit de werknemers nog een hoog loon garandeerd als het 'crisis' is, de werkgevers omdat het systeem ervoor zorgt dat in een hausse de lonen niet té snel stijgen.
Oud 2 januari 2004, 16:07   #23
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tomb is pro uit eigenbelang, dat heeft hij hier al vaker gepost.
Toch ben ik benieuwd hoe de opec de 10e februari in Algiers zal reageren op zo'n lage dollar. Het zou mij niet verbazen moest zijn dagelijks tripje naar het werk een pak meer gaan kosten.
Het tripje naar het werk is niets, het is de klant die een paar duizend liter nodig heeft om zijn vliegtuig naar hier te brengen. Toch liever een slappe dollar.
Oud 2 januari 2004, 16:18   #24
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

Of het een probleem is hangt natuurlijk af van wat je wil bereiken.

Maar het is zo dat bij een crisis in de VS de lonen meer dalen en de werkloosheid een beetje stijgt, terwijl hier de lonen weinig dalen en de werkloosheid fél stijgt.

Maar doordat er minder en minder mensen met vaste contracten werken en meer met uitzendarbeid, ... begint het hier ook meer naar het VS systeem te evolueren.

Vakbonden en bedrijven houden vaak toch vast aan systemen van loonnorm. De vakbonden omdat dit de werknemers nog een hoog loon garandeerd als het 'crisis' is, de werkgevers omdat het systeem ervoor zorgt dat in een hausse de lonen niet té snel stijgen.
Te snel stijgen? Waarom 'te'?
Oud 2 januari 2004, 16:21   #25
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Omdat inefficiënte bedrijven ze dan niet meer kunnen betalen.
Oud 2 januari 2004, 16:23   #26
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zie dat niet als een probleem.
Oud 2 januari 2004, 16:30   #27
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zie dat niet als een probleem.
Ik ook niet. Maar die bedrijfsleiders waarschijinlijk wel. Vandaar dat ze vaak die loonnormen steunen.
Of dat ze bvb protesteren tegen de hervormingen in Duitsland die het makkelijker maken om een bedrijf op te richten.
De Duitse liberale partij is een mooi voorbeeld. De partij verdedigde koste wat kost de apothekers zodat er bvb tegen was dat medicijnen ook via internet gekocht konden worden.
Het zijn niet alleen de werknemers die via vakbonden hun privileges willen behouden. Veel ondernemers willen dat ook. En het gevolg staat in mijn onderschrift
Oud 5 januari 2004, 01:28   #28
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Wat is een dollar ?

De dollar is begonnen als 'once ounce weight of silver', ergens in de zestiende eeuw, gemaakt door ene genaamd Schlick. Z'n muntstukken kregen een goede reputatie door hun uniformiteit en fijnheid. Ze werden genoemd 'Joachim's thalers'. De naam dollar komt van thaler.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2004, 14:59   #29
Seba
Europees Commissaris

Standaard

wat ik nog niet zo goed begrijp is het volgende:

tussen de Euro en de US is een stelsel van vlottende wisselkoersen in werking, dus moet er normaal gezien toch vanzelf evenwicht zijn op de handelsbalans zonder dat de ECB of de Fed moet tussenbeide komen? Hoe komt het dan dat de VS zo'n groot tekort hebben op hun handelsbalans en waarom verkoopt de Fed dan gee Euro's zodat het tekort zou gereduceert worden?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2004, 17:16   #30
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

tussen de Euro en de US is een stelsel van vlottende wisselkoersen in werking, dus moet er normaal gezien toch vanzelf evenwicht zijn op de handelsbalans zonder dat de ECB of de Fed moet tussenbeide komen? Hoe komt het dan dat de VS zo'n groot tekort hebben op hun handelsbalans en waarom verkoopt de Fed dan gee Euro's zodat het tekort zou gereduceert worden?
Munt en handelsbalans zijn in constante balans tenzij men monetaire stunten begint uit te halen. Maatregelen zoals het verkopen van vreemde munten hebben in de huidige markten slechts een zeer beperkt, en bovendien tijdelijk, effect. Men begint ten andere ook meer en meer af te stappen van de gedachte dat een stabiele, sterke dollar goed zou zijn.

De dollar staat trouwens nog steeds vrij sterk tov zijn historische dieptepunten. De Euro is gewoon nog zeer jong.
Oud 7 januari 2004, 10:35   #31
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Een belangrijke reden voor het verschil in de handelsbalans zijn buitenlandse investeringen in de VS. Omdat de economie in de VS over het algemeen sterker is dan in Europa investeren Europeanen in de VS, omdat hun geld daar meer geld opbrengt.
Maar nu blijkt dat de economie in de VS vooral zo sterk draaide omdat de rente te laag was corrigeert de dollar zichzelf.
Daarnaast zijn volgens mij ook protectionistische en andere handelsbelemmerende maatregelen van de VS belangrijk om de dollar verder te laten zakken, tesamen natuurlijk met het mooie begrotingsdeficit.
Oud 7 januari 2004, 10:51   #32
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Ik zie ze niet snel overschakelen. .
Toch maar opletten.
van Irak is het inmiddels geweten dat ze naar de Euro wilden en er zijn vermoedens dat nog meer olie producerende landen interesse voor het idee tonen.
Er zijn op wereld-politiek vlak zware veranderingen op til.
Misschien al binnen enkele jaren zitten we in een positie waarvan we ons allen afvragen hoe het zover kunnen komen is.
Hugo Chavez is ook een Euro-voorstander.
Ik denk dat ze zeker nog een tijd in dollar blijven handelen. Wat niet wil zeggen dat ze hun prijs niet mee door de euro laten bepalen. Dat gebeurt in feite al: het $22-$28 interval wordt al lang niet meer gevolgd. De olie is in 2003 gemiddeld ongeveer evenveel boven $28 geweest als eronder. Momenteel staat hij ongeveer het hoogst in 9 maand. Dat de olieprijs zo fel reageert op een klein probleem in Nigeria toont hoe krap de overcapaciteit is, wat erop wijst dat de prijs op iets langere termijn wellicht nog serieus kan stijgen of hoog kan blijven zonder grote ingrepen van de OPEC.
Bvb Continental Airlines klaagt nu al en zegt dat olie $9 dollar per barrel goedkoper zou moeten zijn om break-even te draaien. Dat is dus 1 van de bedrijven die profijt heeft bij een sterke dollar.
Oud 9 januari 2004, 23:26   #33
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Reeds > 1.28

We naderen de 1.30

Vrije val
Oud 9 januari 2004, 23:28   #34
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Olieprijs ondertusssen het hoogste sinds het begin van de Irak-oorlog.
Oud 9 januari 2004, 23:28   #35
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Reeds > 1.28

We naderen de 1.30

Vrije val
Da's een groot probleem voor de Europese landen natuurlijk.
Oud 10 januari 2004, 00:12   #36
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uitgedrukt in € ziet die curve er heel anders uit ...
Oud 10 januari 2004, 18:34   #37
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Gevonden in Der Standard:
Der Chefvolkswirt der Deutschen Bank, Norbert Walter, rechnet mit einem weiteren Kursanstieg bis auf 1,40 Dollar und befürchtet negative Auswirkungen auf die Konjunktur in Deutschland.

1,4 dollar. Dat is ook wat ik in de poll aangeduid heb.
Oud 12 januari 2004, 12:26   #38
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gevonden in Der Standard:
Der Chefvolkswirt der Deutschen Bank, Norbert Walter, rechnet mit einem weiteren Kursanstieg bis auf 1,40 Dollar und befürchtet negative Auswirkungen auf die Konjunktur in Deutschland.

1,4 dollar. Dat is ook wat ik in de poll aangeduid heb.
Dat heb ik ook op de radio gehoord van een econoom (weet naam niet meer). Volgens hem zou de dollar nog kunnen zakken (of de euro stijgen) tot 1.4 dollar of zelfs 1.5 dollar per euro, maar veel meer zal dat niet zijn.

Wat even slecht nieuws betekent voor de Europese economie. Daarom vroeg Verhofstadt heel pertinent dat de Europese bank haar rentevoet zou dalen om de Europese ondernemingen wat zuurstof te geven. Maar momenteel weigert ze.
Oud 12 januari 2004, 12:31   #39
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon

Wat even slecht nieuws betekent voor de Europese economie. Daarom vroeg Verhofstadt heel pertinent dat de Europese bank haar rentevoet zou dalen om de Europese ondernemingen wat zuurstof te geven. Maar momenteel weigert ze.
Ik vind het in elk geval prima dat de bank niet luistert naar politici. Dat is de oorzaak van alle grote schommelingen in wisselmarkten geweest, en die hebben volgens mij meer kwaad dan goed gedaan.

De rente zal wel dalen als de inflatie daalt. En die zal dalen door de sterke munt. 't Is nog niet zo goed als een marktbepaalde rente (zie desbetreffend topic onder binnenland) maar in elk geval beter als wat de fed sinds 1920 beginnen doen is.

In Japan is de rente trouwens al 0. En ook daar stijgt de yen enorm tov de dollar. Wat eigenlijk zegt dat de VS hun rente moeten opkrikken.
Oud 12 januari 2004, 12:46   #40
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat eigenlijk zegt dat de VS hun rente moeten opkrikken.
Dat zou inderdaad ideaal zij, maar ik zie ze op dit moment nog niet meteen hun economische groei hypothekeren om Europa en Japan een plezier te doen.

Volgens mij zal het nog tenminste tot na de Presidents-verkiezingen van november blijven zoals het is. Daarna, met ook een bevestiging van de economische groei in de V.S., gaan zeopnieuw beginnen de rente op te krikken, al was het maar om op een zeker ogenblik ook de inflatie tegen te gaan.

En tegelijk ga je ook een stijging van de dollarkoers kunnen merken. Dat is mijn modeste mening hierover.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be