Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2007, 16:04   #21
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in het artikel wordt de fout van het veralgemenen die jij nu net maakt alvast niet gemaakt
Titel van deze thread: Jonge islamieten scheiden het kaf (de kafirs) van het koren te Antwerpen ...

Euh, is het niet logisch dat ik mij als "jonge islamiet in Antwerpen" aangesproken voel door de leugen en veralgemening die je daar schrijft??
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 16:37   #22
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Kun je me threads geven waar moslims zeiken over hun godsdienst dan? Hm? Ik vind er geen hoor.
Dat mogen moslims niet ... of het kopje gaat er af.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 18:56   #23
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun je me threads geven waar moslims zeiken over hun godsdienst dan? Hm? Ik vind er geen hoor.
Kom eens vanachter uw PC' ke en loop eens rond op straat.
Oud 21 februari 2007, 19:27   #24
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Behalve Saoudi-Arabië is er geen land ter wereld dat zo sterk getekend is door de islam als Pakistan. Daar ziet men de islam in zijn onverdunde, ongetemperde vorm. Daarom is Pakistan ook “een hel voor vrouwen”, zoals de schrijfster Jan Goodwin het ooit uitdrukte. Eremoorden zijn er even banaal als bij ons gauwdiefstallen. Mannen overgieten er hun vrouw met zwavelzuur omdat zij met een andere man heeft gepraat. Of ze gebruiken kerosine en laten haar levend verbranden. Dit keer is een vrouwelijke minister het slachtoffer geworden van die ziekelijke haat tegen vrouwen. Dit keer zal de moordenaar waarschijnlijk wel een flinke straf krijgen. Waarschijnlijk zal hij zelfs met veel fanfare worden opgeknoopt. Maar het lot van de duizenden gewone vrouwen die in Pakistan vermoord, verkracht, mishandeld, levend verbrand of met zwavelzuur verminkt worden, dat zal buiten beeld blijven.
Oud 21 februari 2007, 21:50   #25
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
in het artikel wordt de fout van het veralgemenen die jij nu net maakt alvast niet gemaakt
toch wel Anna; Als je wat van de Islam afweet -zoals die vrouw pretendeert- dan zou je moeten beseffen dat iemand als Tariq Ramadan in de verste verte géén referentie is in kringen van wat men gemeenzaam het 'salafistisch milieu' noemt. Tariq wordt in die milieus namelijk beschouwd als een 'innovator', met name iemand die Koran & Sunna naar zijn hand zijn om mee te gaan met de tijd. Hij ligt dan ook voortdurend onder kritiek van de salafistische gemeenschap. Hem op één hoop gooien met de salafistische beweging is dan ook een veralgemening die voor mij véél te kort door de bocht is. Desalniettemin wil dit niet zeggen dat ze op een aantal vlakken wel degelijk raakvlakken hebben, maar dat hebben de Salafisten ook met de Suffi beweging.
Oud 21 februari 2007, 21:53   #26
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
Behalve Saoudi-Arabië is er geen land ter wereld dat zo sterk getekend is door de islam als Pakistan. Daar ziet men de islam in zijn onverdunde, ongetemperde vorm. Daarom is Pakistan ook “een hel voor vrouwen”, zoals de schrijfster Jan Goodwin het ooit uitdrukte. Eremoorden zijn er even banaal als bij ons gauwdiefstallen. Mannen overgieten er hun vrouw met zwavelzuur omdat zij met een andere man heeft gepraat. Of ze gebruiken kerosine en laten haar levend verbranden. Dit keer is een vrouwelijke minister het slachtoffer geworden van die ziekelijke haat tegen vrouwen. Dit keer zal de moordenaar waarschijnlijk wel een flinke straf krijgen. Waarschijnlijk zal hij zelfs met veel fanfare worden opgeknoopt. Maar het lot van de duizenden gewone vrouwen die in Pakistan vermoord, verkracht, mishandeld, levend verbrand of met zwavelzuur verminkt worden, dat zal buiten beeld blijven.
allemaal waar en allemaal verschrikkelijk, maar maak toch niet de fout om dit allemaal op de kap van de Islam te steken. Natuurlijk is een deel terug te brengen op de fundamentalistische interpretatie van bepaalde teksten, maar evenzeer moet je dat gedrag in de culturele context plaatsen. Neem die Islam weg, en een aantal van die praktijken zullen gewoon eveneens bestaan.
Oud 21 februari 2007, 23:03   #27
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Het grote probleem van het Westen is het volgende.

Men kan zeggen: "Het is de taak van elke moslim om in Vlaanderen Allah's wet (sharia) te doen naleven, voor iedereen".

Maar niemand kan het tegendeel beweren, zonder zich in afvalligheid te wagen. De Qur'an staat aan de kant van de fundamentalisten.
Oud 21 februari 2007, 23:34   #28
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het grote probleem van het Westen is het volgende.

Men kan zeggen: "Het is de taak van elke moslim om in Vlaanderen Allah's wet (sharia) te doen naleven, voor iedereen".

Maar niemand kan het tegendeel beweren, zonder zich in afvalligheid te wagen. De Qur'an staat aan de kant van de fundamentalisten.
Goeie tekst, helaas iets te groot om als handtekening te zetten.
Oud 22 februari 2007, 08:45   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Titel van deze thread: Jonge islamieten scheiden het kaf (de kafirs) van het koren te Antwerpen ...

Euh, is het niet logisch dat ik mij als "jonge islamiet in Antwerpen" aangesproken voel door de leugen en veralgemening die je daar schrijft??
als je alleen de 'kop' leest misschien wel, als je het geheel leest merk je dat t om één bepaalde beweging gaat (die wel actief aan het ronselen is) ...
voor zulke dingen mag toch wel gewaarschuwd worden, me dunkt, zeker door iemand die de straten kent ... je zou het als (eigenverklaarde) 'gematigde' zeker moeten lezen, jij vergist je namelijk van vijand, jouw vijand is niet de allochtoon met vraagtekens bij een (verstrakkende) islam, jouw vijanden zijn de islamieten die jouw geloof fundamentaliseren en het in die stroming opeisen.
(imho hé, wie ben ik tenslotte)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 09:01   #30
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als je alleen de 'kop' leest misschien wel, als je het geheel leest merk je dat t om één bepaalde beweging gaat (die wel actief aan het ronselen is) ...
voor zulke dingen mag toch wel gewaarschuwd worden, me dunkt, zeker door iemand die de straten kent ... je zou het als (eigenverklaarde) 'gematigde' zeker moeten lezen, jij vergist je namelijk van vijand, jouw vijand is niet de allochtoon met vraagtekens bij een (verstrakkende) islam, jouw vijanden zijn de islamieten die jouw geloof fundamentaliseren en het in die stroming opeisen.
(imho hé, wie ben ik tenslotte)
Niemand ontkent dat fundamentalisten een probleem zijn. Dat zijn ze natuurlijk wel. Om het even uit welke hoek ze komen, maar dit terzijde...

Het stuk is natuurlijk wel degelijk veralgemenend, want er wordt duidelijk gesteld dat itt andere religies islam zonder meer gevaarlijk is.

Citaat:
“De islam” bestaat niet. Wel zijn er een aantal stromingen die afhankelijk van school en traditie, een interpretatie van een Islamitische leer zijn. Juist dit ontbreken van een vastomlijnde doctrine maakt de islam tot het paard van Troje. Je moet maar afwachten wat vanbinnen zit, en dat kan wel eens bijzonder verrassend worden binnen Europa en mogelijk niet in positieve zin. Want de islam laat zich niet, in tegenstelling tot iedere andere overtuiging, blootstellen aan enige vorm van kritische beschouwing. Wie dit doet, riskeert met de dood bedreigt te worden. Er heerst een langzamerhand verregaande opgedrongen censuur betreffende de islam.
En het eigenaardige is dat sommige forummers die doorgaans nochtans alle moeite van de wereld doen om "de islam" als oninterpreteerbare en gevaarlijke religie naar voor te schuiven, het ook volmondig eens zijn met deze tekst, waarin nochtans duidelijk wordt gesteld dat "de islam" niet bestaat. Zoals ik al eerder zei: inhoud is voor hen blijkbaar onbelangrijk zolang het maar tegen islam is gericht.

Het is dan ook uiterst jammer dat die waarheid ("de islam" bestaat niet) nu net wordt gebruikt om islam als gevaarlijk te bestempelen. Door zo'n veralgemeningen worden net meer en meer moslims recht in de armen van die fundamentalisten gedreven.

Alsof "het christendom" bestaat. Alsof "het jodendom" bestaat!

Laatst gewijzigd door Edina : 22 februari 2007 om 09:02.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 09:10   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het stuk is natuurlijk wel degelijk veralgemenend, want er wordt duidelijk gesteld dat itt andere religies islam zonder meer gevaarlijk is.

Citaat:
“De islam” bestaat niet. Wel zijn er een aantal stromingen

hoe kan je nu veralgemenen als je stelt dat er een aantal stromingen zijn ?! volgens mij stelt de schrijver dan ook niet zoals jij stelt 'de islam is gevaarlijk itt andere religies'

(merk je hier hoe jij zelf interpretaties toeschrijft aan de oorspronkelijke tekst ... en dan die interpretaties aanvalt ... ? merk je dat zelf, Edina ? of is dat een bewuste techniek van je ?)
Oud 22 februari 2007, 09:42   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe kan je nu veralgemenen als je stelt dat er een aantal stromingen zijn ?! volgens mij stelt de schrijver dan ook niet zoals jij stelt 'de islam is gevaarlijk itt andere religies'
Toch wel, want de schrijfster van de tekst stelt expliciet dat het probleem van Islam nu net is dat er die verschillende stromingen zijn (alsof die er in andere religies/levensbeschouwingen niet zijn...):

Citaat:
Juist dit ontbreken van een vastomlijnde doctrine maakt de islam tot het paard van Troje.
Het bestaan van die verschillende stromingen of "het ontbreken van een vastomlijnde doctrine", wordt juist als negatief gezien! M.a.w islam is zonder meer gevaarlijk. Lijkt mij nogal veralgemenend, maar soit...

Citaat:
(merk je hier hoe jij zelf interpretaties toeschrijft aan de oorspronkelijke tekst ... en dan die interpretaties aanvalt ... ? merk je dat zelf, Edina ? of is dat een bewuste techniek van je ?)
Ik lees gewoon wat er staat.

Dat anderen hetzelfde lezen, blijkt duidelijk uit de commentaren in deze thread, waar je dan vreemd genoeg niet op reageert...

Laatst gewijzigd door Edina : 22 februari 2007 om 09:44.
Oud 22 februari 2007, 10:04   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Toch wel, want de schrijfster van de tekst stelt expliciet dat het probleem van Islam nu net is dat er die verschillende stromingen zijn (alsof die er in andere religies/levensbeschouwingen niet zijn...):

Het bestaan van die verschillende stromingen of "het ontbreken van een vastomlijnde doctrine", wordt juist als negatief gezien! M.a.w islam is zonder meer gevaarlijk. Lijkt mij nogal veralgemenend, maar soit...

Ik lees gewoon wat er staat.

Dat anderen hetzelfde lezen, blijkt duidelijk uit de commentaren in deze thread, waar je dan vreemd genoeg niet op reageert...
ola, gij vond het nodig uwe neus in een conversatie tussen mij en Uh-huh te steken hé bieke
Oud 22 februari 2007, 10:06   #34
tomcpp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is dan ook uiterst jammer dat die waarheid ("de islam" bestaat niet) nu net wordt gebruikt om islam als gevaarlijk te bestempelen. Door zo'n veralgemeningen worden net meer en meer moslims recht in de armen van die fundamentalisten gedreven.
De islam bestaat inderdaad niet. Ze zijn het bijvoorbeeld oneens of homo's levend begraven moeten worden, of gewoon van een hoog gebouw afgegooid. Ze zijn het oneens of vrouwen eerst begraven en gestenigd moeten worden, of dat gewoon onthoofden ook mag, met ne grote plastic erover. Jaja, er bestaat veel verschil in de islam.

Maar dat ze dood moeten, daar is elke stroming het over eens.

Het tweede punt dat je zegt is uiteraard ook niet waar. Grote extremistische bevolkingsgroepen ontstaan net omdat de discussies niet aangegaan worden. Zo kunnen honderden mensen moslim worden en serieus niet weten van de massamoorden.

Net door deze idiotie en het verzwijgen van kleine details zoals het simpele feit dat de koran duidelijk zegt dat elke "neger" (abed) eigendom is van iemand anders, dat vrouwen geen rechten hebben onafhankelijk van hun "beschermer", net daardoor ontstaan de problemen.

Wat jij hier zegt is dat je wilt zwijgen over de hele zaak en dan zal het wel weggaan. Wel nee, het gaat niet weggaan zonder dat wij serieuze moeite daarin steken. En een belangrijk deel daarvan is inderdaad de moslims vragen te stellen over de moordopdrachten, het vrouwenmishandelen, de doodstraf, ... die de islam eist.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 10:11   #35
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ola, gij vond het nodig uwe neus in een conversatie tussen mij en Uh-huh te steken hé bieke
Wat heeft mijn post met de conversatie tussen Uh-huh en jou te maken? Ik reageerde gewoon op je opmerking als zou het geen veralgemend artikel zijn. Ik ben het daar niet mee eens... en verschillende anderen duidelijk ook niet. Maar ik had het daarbij niet eens over Uh-Huh.

Kan je ook inhoudelijk reageren op mijn post?

Laatst gewijzigd door Edina : 22 februari 2007 om 10:11.
Oud 22 februari 2007, 10:13   #36
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
Wat jij hier zegt is dat je wilt zwijgen over de hele zaak en dan zal het wel weggaan.
Dat zeg ik helemaal nergens. Ik weiger alleen in veralgemenende termen over islam of moslims te spreken. Maar die nuance ontgaat jou natuurlijk volledig.
Oud 22 februari 2007, 10:20   #37
tomcpp
Banneling

Standaard

Ah jij bent zo'n "moslims volgen de koran niet"-gek dan ? Want alle stromingen zijn het eens dat bijvoorbeeld koran 8:12 het woord van god is, dat onvoorwaardelijk dient gevolgd te worden. Zeker uh-huh en yahya hebben je dit al bevestigd, en dat is enkel op dit forum. En dan zwijgen we nog over dat eric geval dat alle "hoeren" (en ik garandeer je dat jij onder zijn definitie van hoer valt) wilt uitmoorden.

"Moord alle ongelovigen uit en hak hun vingers af" - Koran 8:12, in de gebiedende wijs

Want dat is de essentie van de islam. Iemand die dit niet volgt, en dat zullen moslims je bevestigen, is geen moslim. 1/6 van de aya's zijn opdrachten om te vechten en te moorden.

Een absoluut minimale eis voor gematigdheid is dat de persoon in kwestie de moordopdrachten niet gelooft. Dat leidt direct tot de simpele, en directe conclusie, dat er geen enkele gematigde moslim is die in de correctheid van de koran gelooft. En elke moslim zal in je gezicht zeggen dat zo'n mensen geen moslims zijn.

Het is zeer spijtig. Maar het is ook de waarheid. Wat nu ? Blijven ontkennen tegen alle logica in, zoals jij suggereert ? Toch ook raar hoe snel jij bent in het zeggen dat iets je punt niet was, maar extreem geremd bent om je eigen punt te maken. Wel wat is je punt ?

ALLE moslims zijn massamoordenaars. Waarom ? Dat is de definitie van een moslim. Als een persoon geen massamoordenaar is of helpt, dan is die geen moslim, want dan volgt hij/zij de koran niet. Dat is een simpel, direct feit. Elk klein kind kan dat in 5 minuten opzoeken.

Laatst gewijzigd door tomcpp : 22 februari 2007 om 10:26.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 10:54   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heeft mijn post met de conversatie tussen Uh-huh en jou te maken? Ik reageerde gewoon op je opmerking als zou het geen veralgemend artikel zijn. Ik ben het daar niet mee eens... en verschillende anderen duidelijk ook niet. Maar ik had het daarbij niet eens over Uh-Huh.

Kan je ook inhoudelijk reageren op mijn post?
sorry hoor Edina, maar ik heb in het verleden al gemerkt dat ik met jou beter niet discussieer, jij staat niet open voor een discussie, jij draait en verdraait alles tot je op je stokpaardjes zit en mooi je gelijk kan tentoonspreiden, goed voor jou, maar mij boeit het dus niet.
bij anderen merk ik wel een vorm van meedenken en praten over de dingen, en die empathie, daar doe ik het blijkbaar voor, dat geeft mij nu mijn voldoening, die synthese van ja ok daar heb jij gelijk en daar heb ik gelijk dat is voor mij belangrijk,daarom, niks persoonlijk, maar nee, je zal mij niet meer inhoudelijk zien reageren op je posts (allez ttz tot iets mij weer eens te erg steekt hé)
groetjes nog.
Oud 22 februari 2007, 14:41   #39
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sorry hoor Edina, maar ik heb in het verleden al gemerkt dat ik met jou beter niet discussieer, jij staat niet open voor een discussie, jij draait en verdraait alles tot je op je stokpaardjes zit en mooi je gelijk kan tentoonspreiden, goed voor jou, maar mij boeit het dus niet.
bij anderen merk ik wel een vorm van meedenken en praten over de dingen, en die empathie, daar doe ik het blijkbaar voor, dat geeft mij nu mijn voldoening, die synthese van ja ok daar heb jij gelijk en daar heb ik gelijk dat is voor mij belangrijk,daarom, niks persoonlijk, maar nee, je zal mij niet meer inhoudelijk zien reageren op je posts (allez ttz tot iets mij weer eens te erg steekt hé)
groetjes nog.
Pfff... whatever! Maar waarom zit je dan nog op een discussieforum als je alleen maar bevestiging wil krijgen van je mening?

Zoals ik al eerder zei vind ik de radicalisatie van sommige moslims ook een probleem (net zoals de radicalisatie bij sommige anderen). Maar ik ben ervan overtuigd dat voortdurend het probleem leggen bij de islam an sich niet correct is en zelfs contraproductief werkt, want zo worden moslims in de armen gedreven van de islamisten. En ik kan me dus niet van de indruk ontdoen dat de schrijfster van het artikel wel degelijk de oorzaak bij de islam legt (door het ontbreken van een "duidelijke doctrine" in de islam... iets wat ze andere godsdiensten/religies overigens onterecht wel toedicht).

De kritiek zou zich dus duidelijk moeten richten op de islamisten en hun interpretatie van die islam. Dan zou de gemiddelde moslim zich niet langer aangesproken voelen met die kritiek en dus ook niet de behoefte voelen om zich te verdedigen tegen die kritiek. Een verdediging die dan gewoonlijk wordt geïnterpreteerd als een verdediging van die islamistische visie terwijl dat meestal helemaal niet zo is.
Oud 22 februari 2007, 14:47   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Pfff... whatever! Maar waarom zit je dan nog op een discussieforum als je alleen maar bevestiging wil krijgen van je mening?

Zoals ik al eerder zei vind ik de radicalisatie van sommige moslims ook een probleem (net zoals de radicalisatie bij sommige anderen). Maar ik ben ervan overtuigd dat voortdurend het probleem leggen bij de islam an sich niet correct is en zelfs contraproductief werkt, want zo worden moslims in de armen gedreven van de islamisten. En ik kan me dus niet van de indruk ontdoen dat de schrijfster van het artikel wel degelijk de oorzaak bij de islam legt (door het ontbreken van een "duidelijke doctrine" in de islam... iets wat ze andere godsdiensten/religies overigens onterecht wel toedicht).

De kritiek zou zich dus duidelijk moeten richten op de islamisten en hun interpretatie van die islam. Dan zou de gemiddelde moslim zich niet langer aangesproken voelen met die kritiek en dus ook niet de behoefte voelen om zich te verdedigen tegen die kritiek. Een verdediging die dan gewoonlijk wordt geïnterpreteerd als een verdediging van die islamistische visie terwijl dat meestal helemaal niet zo is.
komaan edina lees het nog eens, ik had het net over 'daar heb jij gelijk en daar heb ik gelijk synthese' ... dat is net het omgekeerde dan bevestiging willen krijgen van mijn mening ... (maar wel net wat ik bedoel met dat jij steeds verdraait) soit.

en denk jij nu echt dat iemand die jaaren straathoekwerker was in Borgerhout kan vertrekken met een premisse tegen de hele islam ?! dat geloof je zelf toch niet ...

soit laat maar zitten want we zijn weer weg voor een dovemansgesprek, laat ons beiden onzen tijd beter besteden lieverd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be