Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2007, 13:10   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Dat groen niet de prioriteit is van paars was al langer duidelijk.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 13:15   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het probleem is, net in Nederland, dat vervuilen wel afgestraft wordt, maar dat er geen alternatieven worden geboden. Er is dus maar weinig vraag naar bijvoorbeeld hybryde automobielen. Als de overheid nou de belasting op die auto's afschaft en die op vervuilende SUV's verhoogt, dan zal de lucht vanzelf schoner worden. Ook zal men de kwaliteitseisen moeten verhogen, zéker in de VS.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 13:16   #23
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Verpakkingen zijn niet noodzakelijk een verhoging van CO2 uitstoot, vb. polyethylene verpakkingsindustrie zijn al onderworpen aan zeer zware milieunormen en kunnen bovendien gerecycleerd worden.
Droom gerust verder... Dat iets gerecycleerd KAN worden, betekent trouwens nog niet dat het ook effectief gebeurt. PET-flessen met statiegeld zijn er in België nog steeds niet!

Citaat:
Wat wèl een verhoogde CO2 uitstoot geeft is het transport.

Wat men dus voorheen als "groen" beschouwde: glazen flessen die steeds maar over en weer worden gereden (dan weer vol, dan weer leeg, dan weer met heel veel vervuiling omgespoeld) blijken nu toch weer "minder groen" te zijn dat vb. brick verpakkingen.
Onzin! Glazen flessen met statiegeld zijn nog steeds te verkiezen boven brick verpakkingen (die laatste zijn zowat het meest milieubelastend overigens). Gebaseerd op LCA-analyses hé. Waar dus ook rekening wordt gehouden met transport (en spoeling). Nogal logisch trouwens: want die lege flessen gaan gewoon mee met de vrachtwagen die de volle bracht. De andere vrachtwagens moeten ook terug, maar doen dat dan leeg. Om het afval van die andere verpakkingen op te halen moeten er nog eens aparte vuilniswagens komen.

Laatst gewijzigd door Edina : 23 februari 2007 om 13:19.
Oud 23 februari 2007, 13:20   #24
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Woon je dan een beetje in de grensstreek? Anders betaal je ook voor het ritje erheen, hé? Ben je gelijk je winst kwijt.
uhu vroeger fietste in naar holland 's woensdags
Oud 23 februari 2007, 13:21   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
uhu vroeger fietste in naar holland 's woensdags
OK, misschien kom je binnenkort nog wel een Colruyt tegen, die zijn bezig zich te vestigen in het zuiden van het land.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 13:30   #26
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het probleem is, net in Nederland, dat vervuilen wel afgestraft wordt, maar dat er geen alternatieven worden geboden. Er is dus maar weinig vraag naar bijvoorbeeld hybryde automobielen. Als de overheid nou de belasting op die auto's afschaft en die op vervuilende SUV's verhoogt, dan zal de lucht vanzelf schoner worden. Ook zal men de kwaliteitseisen moeten verhogen, zéker in de VS.
Het probleem is dat de overheid niet (altijd) schijnt te beseffen wie de vervuiler is. Er moeten dus dringend eisen gesteld worden aan de producenten, want in veel gevallen zijn er wel degelijk perfect milieuvriendelijkere alternatieven voorhanden.
Oud 23 februari 2007, 13:30   #27
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Verse groenten, vers brood, vers vlees: allemaal onverpakt (desnoods breng je je eigen plastiek potje mee om je biefstuk in te leggen).....

Zal eens voorstellen aan mijn drankenhandel om een ton wijn te installeren en daar zoals in Frankrijk met plastieken flessen te komen tappen.
Fantastisch Circe, je wordt nog een echte groene!
Oud 23 februari 2007, 13:59   #28
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogal logisch trouwens: want die lege flessen gaan gewoon mee met de vrachtwagen die de volle bracht. De andere vrachtwagens moeten ook terug, maar doen dat dan leeg.
Bullshit; dat is een redenering die enkel en alleen opgaat wanneer drankproducenten volledig zelf hun transport bezitten en organiseren. In alle andere gevallen worden die ritten door transportfirma's gedaan, en die doen aan combinatieritten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 14:07   #29
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Bullshit; dat is een redenering die enkel en alleen opgaat wanneer drankproducenten volledig zelf hun transport bezitten en organiseren. In alle andere gevallen worden die ritten door transportfirma's gedaan, en die doen aan combinatieritten.
Ja natuurlijk, maar als er geen glazen flessen meer gebruikt zouden worden, zou dat wel degelijk het geval zijn hé!

Overigens neemt dat niet weg dat glazen flessen met statiegeld ecologischer zijn dan wegwerpverpakkingen.
Oud 23 februari 2007, 14:28   #30
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Ik vind zulke maatregelen geweldig...nog maar eens zullen we zien hoe de domme Vlaming (sorry hoor, maar ik zit weer eens in een Darwiniaanse bui) zich gaat laten rollen...
Ik vind de naam ook geweldig..."de Al Gore-taks"...hihihi...hoe gemakkelijk zijn wij toch te manipuleren...eerst maak je van een loser een god en dan gebruik je zijn naam om de belastingen te verhogen...
Volgende legislatuur (tripartite ongetwijfeld)...de "eddy merx" taks...de "pater damiaan" taks...de "chapionsleage" taks...de "antifascistische" taks..de "ik voel mij geweldig" taks...de "ik zie je graag" taks...de "antibelastingen" taks...

Iedereen die hiertegen is is dan uiteraard ook een racist...
Oud 23 februari 2007, 14:43   #31
discuz
Minister

Standaard

Ik lees dat de plannen alweer van de baan zijn omdat:

Citaat:
In de praktijk blijkt het niet gemakkelijk om de taks te laten afhangen van de CO2-uitstoot.
Wat voor zever is dat? Kernenergie bijvoorbeeld lijkt me nu ook niet zo gemakkelijk, maar toch kunnen we het! Zullen we hetzelfde argument gebruiken voor de begroting? "De regering Verhofstadt heeft voortaan beslist geen begroting meer op te maken omdat het balanceren van uitgaven en inkomsten in de praktijk niet zo gemakkeljk is."

Het is toch niet onoverkomelijk om aan iedere verpakking een milieu-kostprijs toe te kennen (breder dus dan enkel CO2 uitstoot). Die schommelt natuurlijk als gevolg van productie- en verwerkingsprocessen, prijs van de grondstoffen, e.d.

Er is helemaal geen taks nodig. Verplicht de producenten gewoon die berekende prijs aan te rekenen.

Laatst gewijzigd door discuz : 23 februari 2007 om 14:50.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 14:52   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Het is toch niet onoverkomelijk om aan iedere verpakking een milieu-kostprijs toe te kennen (breder dus dan enkel CO2 uitstoot). Die schommelt natuurlijk als gevolg van productie- en verwerkingsprocessen, prijs van de grondstoffen, e.d.
Natuurlijk is dat mogelijk. Maar de wil ontbreekt duidelijk.

Citaat:
Er is helemaal geen taks nodig. Verplicht de producenten gewoon die berekende prijs aan te rekenen.
Euh... ik veronderstel dat de producenten die kost dan toch aan de overheid zullen moeten betalen hé...

Laatst gewijzigd door Edina : 23 februari 2007 om 14:53.
Oud 23 februari 2007, 14:56   #33
discuz
Minister

Standaard

Heeft er trouwens iemand een idee van hoeveel producten in je winkelkarretjes de verpakking duurder is dan de inhoud - milieubelasting buiten beschouwing gelaten?

Intuïtief denk ik bijvoorbeeld aan kleine verpakkingen water en opzichtige "marketing-verpakkingen". Kunnen we daar een beredeneerd percentage opplakken?
Oud 23 februari 2007, 15:06   #34
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat de producenten die kost dan toch aan de overheid zullen moeten betalen.
Wel Edina, om aan te geven hoe absurd het hele concept van milieubelastende verpakkingen is, zou ik dat geld gewoon laten verdwijnen, als sneeuw voor de zon. Een mooiere illustratie van de effecten van de opwarming van de aarde kan ik me niet voorstellen.
Oud 23 februari 2007, 15:09   #35
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Wel Edina, om aan te geven hoe absurd het hele concept van milieubelastende verpakkingen is, zou ik dat geld gewoon laten verdwijnen, als sneeuw voor de zon. Een mooiere illustratie van de effecten van de opwarming van de aarde kan ik me niet voorstellen.
Dit gaat mijn petje te boven, vrees ik...
Oud 23 februari 2007, 15:29   #36
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Tip: ga eens winkelen bij Auchan in Ronq (bij Lille); je zou zweren dat je in een Belgische enclave in Frankrijk bent aanbeland.

De paarse poenpakkers doen zelfs geen moeite meer om hun inhaligheid te maskeren. Oplichterij kan ik best wel hebben mits het op een artistiek verantwoorde manier gebeurt; dit is gewoonweg ordinaire struikroverij !

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 16:19   #37
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
als het maar geld opbrengt !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 16:21   #38
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Tip: ga eens winkelen bij Auchan in Ronq (bij Lille); je zou zweren dat je in een Belgische enclave in Frankrijk bent aanbeland.

De paarse poenpakkers doen zelfs geen moeite meer om hun inhaligheid te maskeren. Oplichterij kan ik best wel hebben mits het op een artistiek verantwoorde manier gebeurt; dit is gewoonweg ordinaire struikroverij !
collega's die er niet zover van wonen gaan alleen daar nog inkopen wegens het prijsverschil in verpakking !!

zelfde inhoud maar vééééél goedkoper !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 16:24   #39
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
de belastingen gaan omhaag
Tikfoutje of een gewilde lapsus?

Nieuwe verkiezingsslogan: hagere belastingen met de Apen-VLD...
Oud 23 februari 2007, 16:26   #40
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
Volgens de planning zou die taks - ook 'Al Gore-taks' genoemd - in juli worden ingevoerd
Net na de verkiezingen... Wat een toeval!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be