![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat mag gezegd worden van de meeste Blokkers, raar hé ? Of toch ook niet... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een rood nest lijkt het me idd vrij normaal dat er niet hoog wordt opgelopen met de meeste VB-ers.
Wie weet zelfs met ex.VB-ers.
![]() |
#24 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dat denk ik met jou, anders komt daar vroeg of laat toch miserie van.
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sociaal gericht intellect is nogal wat anders dan politiek rood, Even over nadenken, ook als het wat moeite kost Knuppelken ! ![]() De hardvochtig, boertig, maar slaafse aanhangers van wit-rood-zwart (nazi-kleuren) daarentegen weten niet eens of ze 'links' of 'rechts' zijn. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
zucht... als politicologisch onderzoek ons iets leert over de stemmen van het Vlaams Belang is dat dit in grote meerderheid een "lijststem" is, ongeacht wie er op de lijst staat, in het bijzonder bij gemeenteraadsverkiezingen. U nooit afgevraagd waarom complete idioten daar verkozen geraken, of a fortiori, complete idioten op een lijst vol met complete idioten in een boeregat waar men voor de eerste keer opkomt? Je argumentatie is ook niet correct. Dat versterkt de particratie langs geen kanten, wel de geloofwaardigheid van de politiek. Denk daar eerst nog maar eens goed over na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik ben er van overtuigd dat Dedecker geen 5% zal halen. Wat erger is is dat hij inderdaad wat stemmen van het Vlaams Belang zal inpikken. Nu goed, die zullen niet voor een aardverschuiving zorgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er zijn in dit geval twee mogelijkheden: a) De zetels worden ingenomen door andere VB'ers. In het huidige systeem is dat het meest verantwoord. b) De figuren blijven in hun zetels zitten, maar staan nu onder een andere partij. Je reinste kiezersbedrog. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 27 februari 2007 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Tjah lokaal wordt er zoveel overgelopen ... die ex-CD&V'ster die OCMW-voorzitter mocht worden van SP.a, VLD en Groen! was daar onlangs een mooi voorbeeld van. Eigenlijk is het veel interessanter om te zien dat binnen de Lijst Dedecker er ongelooflijk veel mensen voor het eerst aan politiek willen doen, dankzij de partij. Dat betekent voor mij veel meer dan iemand die het licht gezien heeft ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Kerels zijn niet goed snik om over te lopen, tenzij ze al met hun rug tegen de muur stonden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door El Guapo : 27 februari 2007 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vrees voor jou dat er geen enkele partij is waar jij dan nog voor kunt kiezen. Het is de laatste jaren niks anders meer geweest dan overgeloop van de ene partij naar de andere en geen enkel 'individu' heeft het postje al opgegeven dat hij dankzij zijn vorige partij bemachtigde. Desnoods gingen ze als onafhankelijke zetelen, maar afstaan hun mandaat? Nooit!
![]() |
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() Uit de as zullen grotere en sterkere fracties opstaan. Hoe groter een partij, hoe moeilijker om ze bijeen te houden. Groen heeft daar geen enkele moeite mee
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk ging het mij niet daarover. Ik weiger om democratische pricipes op te offeren omdat dit tactisch zou zijn. We stemmen niet op partijen. Indien je de grondwet wil omvormen tot een volkomen particratisch systeem, en dus de macht van onverkozen partijvoorzitters en inner circles wilt vergroten, dan mag je dat proberen, maar ik ben er tegen. Indien ik het electoraal systeem zou mogen hervormen, dan zou ik juist de band tussen kiezer en verkozene versterken, of helemaal opteren voor een directe democratie i.p.v. een representatieve. De laatste jaren hebben we een omgekeerde evolutie gehad, waarbij steeds meer parlementairen hun zetel te danken hebben aan hun "opvolgersplaats", omdat de mensen domweg stemmen op allerhande politici die enkel voor de schijn opkomen, op 4 lijsten in 5 jaar. De vele opvolgers in het parlement verzwakt de positie van de wetgevend macht tegenover de uitvoerende, en vergroot de macht van de partijvoorzitters en partijbureaus. Partijvoorzitters worden enkel door de partijleden verkozen, niet door de kiezers, en bij het VB zelfs gewoon aangeduid. We merken in de laatste jaren dus een verzwakking van de wetgevende macht en van de democratie. In het parlement heerst steeds meer de partijtucht en een echt debat is uitzonderlijk. Zetels als eigendom van de partij beschouwen zou deze kwalijke evolutie nog versterken, en de volksvertegenwoordiger beperken in de uitoefening van zijn of haar mandaat. Een vertegenwoordiger is enkel verantwoording verschuldigd aan de kiezer, niet aan het partijbestuur. Ik vind dit een zeer duidelijke argumentatie, jij daarentegen geeft geen enkel argument, je stelt gewoon "Je argumentatie is ook niet correct. Dat versterkt de particratie langs geen kanten, wel de geloofwaardigheid van de politiek. Denk daar eerst nog maar eens goed over na" Ik kan toch moeilijk hierover nadenken als jij me niets geeft over na te denken? Je uitleg over het stemgedrag van de VB-kiezer was naast de kwestie. Correct, maar naast de kwestie. Tenzij je een tactisch achterhoede-gevecht belangrijker vindt dan democratische principes.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 28 februari 2007 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In een ideale situatie zou er eigenlijk permanente afzetbaarheid van alle mandatarissen zijn, zoals de "recall". Dan kan iedereen voortdurend ter verantwoording worden geroepen, mits er x aantal handtekeningen zijn verzameld bvb. Dat lijkt mij veel beter dan nog maar eens de macht van de partijen versterken. Het is al erg genoeg dat we inderdaad geen mogelijkheid hebben om op onafhankelijken te stemmen, dat er beperkingen zijn zoals de kiesdrempel en dat er zoveel euro per mandataris naar de partijen gaat, sinds de jaren '90. Dus, mijn compromisvoorstel, als je van partij overstapt komt er een soort "by-election" zodat je je zetel onder de nieuwe vlag kan verdedigen.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 28 februari 2007 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Wil het VB democratie ? Dat is de eerste vraag die gesteld dient te worden, zoals iedereen weet... neen ! De partij heeft in de loop der jaren zoveel hutsepot binnen genomen dat slechts de ijzeren vuist hen in het gelid houdt. Zowel structuren als doctrine zijn geënt op autoritaire beginselen. Doe de optelsom en dan weet je het...
![]() |
![]() |
![]() |