![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Is het omdat de moordenaar toevallig de moeder is, dat kindermoord plots minder verwerpelijk wordt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zover we met de huidige informatie kunnen zien, was er geen enkele reden om de kinderen te vermoorden dan plat egoïsme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jaarlijks zijn tienduizenden ouders in dit land depressief, enkele honderden plegen zelfmoord, maar ze vermoorden hun kinderen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Inzicht is wat we nodig hebben; misschien kan er dan ooit iets gevonden worden om dit soort van drama's te voorkomen. Depressieve mensen maken héél rare redeneringen, en zijn in alle opzichten 'ziek' te noemen. Wat daarom niet wegneemt dat ze volstrekt toerekeningsvatbaar kunnen zijn. En in dat geval is het dus idd. 'moord'. So what? Wat moeten we daar dan verder over zeggen, behalve dat het allemaal héél erg is wat er is gebeurd? Moet er met alle geweld één of andere demon gezocht worden die we de schuld kunnen toeschuiven? Of volstaat het te zeggen dat de moeder de trappers is kwijtgeraakt?
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Verschillende posters in deze draad.
Citaat:
De oorzaak moet dus niet in de eerste plaats bij de ziekte gezocht worden. Laatst gewijzigd door baarle : 1 maart 2007 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik hoor dat regematig bij zo'n drama's. Geloof je dat echt? Er zijn 10.000den individuen waarmee iets mis kan lopen, op grond van de meest individuele redenen. Een andere populaire uitdrukking is: leren de signalen te detecteren. Uit veel van die voorvallen kan er onthouden worden dat er juist geen signalen waren die konden gedetecteerd worden. En als er niets te detecteren valt, hoe ga je dan preventief ingrijpen? We kunnen iedereen die er schijnbaar gelukkig uitziet toch niet gaan wantrouwen. Ik geloof gewoonweg niet dat er een soort 'inzicht' te verwerven valt dat zo'n drama's kan voorkomen. Omdat er geen unviversele patronen bestaan volgens dewelke zich dergelijke toestanden voordoen en omdat je nu eenmaal in niemands hoofd kunt kijken.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 1 maart 2007 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Doet het deugd om even de grote woorden boven te halen? Lucht het op? Zal het in de toekomst ook maar één gram verschil uitmaken hoe je dit drama kwalificeert? Noem het voor mijn part wat je maar wil, stop de moeder levenslang weg (zal zowiezo gebeuren), maar laat alsjeblieft de pathetiek achterwege. Het zijn de nabestaanden die van belang zijn nu. Niet het sussen van de onmacht van diegenen die langs de zijlijn staan toe te kijken.
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wellicht heb je gelijk: zolang er mensen rondlopen zullen we altijd voor verrassingen komen te staan. Soms kan je enkel de vuisten ballen uit machteloosheid. Maar dat neemt niet weg dat het voor psychologen een interessante casus moet zijn.
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Wat moest hij doen? Niet naar zijn werk gaan? Ontslag nemen en handje blijven vasthouden? Wie denkt nu in godsnaam dat zijn/haar partner zoiets gaat doen? Dan blijf je ten eerste al niet samen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Een heel normaal gezin waar niets aan te zien was", aldus de buren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Leg me d�*t nu maar eens haarfijn uit.
![]() |
![]() |
#35 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar heb je gelijk in.
Want in weerwil van de vele berichtgeving over depressiviteit, kalmeermiddelenverslaving, zelfmoordwensen en ga zo maar door bij de Belgische bevolking, ben ik blij dat zo'n drama tenminste nog uitzonderlijk genoeg is om er terecht over geschokt te zijn. Alleszins beter dan dat het een wekelijks rubriekje wordt in het journaal.
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder vraag ik me als libertair af hoe het staat met "persoonlijke verantwoordelijkheid" in onze maatschappij. Als iemand die vijf kinderen vermoordt, daar niet meer mag op aangesproken worden omwille van een of ander flauw excuus (depressie...), waarvoor zijn mensen dan nog wel verantwoordelijk? Laatst gewijzigd door baarle : 1 maart 2007 om 10:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien moeten we zo nu en dan wel eens leren dat 'shit just happens'. Er is niks dat je ertegen kan doen. En emo-zeik doet ook niks goeds. Als kindjes in het verleden bang zijn geweest voor die boze Dutroux, dan was dat vooral omdat e.e.a. op het neurastenieke af werd opgeblazen in de media. Misschien is het wel het verstandigste om jongeren toe te laten hun eigen gedacht daarover te vormen en vooral te leren dat er nu eenmaal dingen zijn in het leven die je NIET of zelfs NOOIT onder controle hebt.
![]() |
![]() |
#39 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook niet van kinderen in een wat labiele gezinssituatie (en dat zijn er toch nogal wat dezer dagen)?
In het jaar van mijn oudste hebben dit jaar al twee kinderen een zelfmoordpoging gedaan. Preventie! Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik wens je geen depressie toe, maar mocht je weten wat dat is, je zou zulke nonsens niet verkopen. iemand die depressief is denkt niet normaal, niet logisch, en dat merkt ie pas na een paar dagen medicatie; plots verdwijnt die levensmoeheid, die doodwens dan, tengevolge wat chemicaliën (wat de ontoerekeningsvatbaarheid bijna fysiek bewijst) ... en dan kan de langzame moeizame wederopbouw (van een nieuw persoon, want zo ingrijpend is het)beginnen ... wellicht zal deze vrouw na deze daden daar nooit geraken ... wellicht ook hadden tijdige diagnose en medicatie dit drama kunnen voorkomen ... ik kan hier maar één ding op zeggen, mijn medeleven voor ALLE betrokkenen, ik hoop dat ze de nodige steun krijgen groet, Anna |
|
![]() |
![]() |