Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2007, 17:54   #21
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
""Als ze Michel al 10 geven, dan kunnen ze die andere waalse ministers ook niet meteen buizen hé.

Want oordeel zelf, de "nederlandsonkunde" van die ministers: D. Reynders -Onkelinx, valt na vier jaar federale regering goed mee.

In vergelijking daarmee is Di Rupo minder taalvaardig: Di Rupo (maar, die is geen federaal minister, dus Nederlands is een mindere verplichting).

(klik altijd op de audio-link op de pagina's van vrtnieuws.net)""
Net mijn stokpaardje op het werk als ik 'tegen mijn voeten' krijg dat mijn frans niet 100% is
"Sorry, maar als Louis Michel een 10 krijgt dan heb ik 100/10"
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 18:01   #22
Unitair
Vreemdeling

Unitair's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een federaal onderwijsbeleid had zonder problemen de "Vlaamse" wens kunnen vervullen die inhoudt dat elke Waal Nederlands spreekt. Men had immers de verplichte kennis van de tweede landstaal in de eindtermen kunnen plaatsen.
Men heeft deze kans niet aangegrepen.
Oud 7 maart 2007, 19:52   #23
Limelight
Vreemdeling

Standaard

ivm Louis Michel:

als die nog geen Nederlands zou kunnen praten, dan kan niemand het. Hij is verdorie opgegroeid in Vlaanderen, namelijk in Hoegaarden. Hij is daar als ik mij goed herinner zelfs naar school gegaan, op latere leeftijd is hij naar Wallonië verhuist (is dan ook maar op 5 minuten van Hoegaarden centrum).

Ik vind persoonlijk toch wel dat er in vergelijking met enkele jaren terug toch een verbetering is.
Zelf werk ik ook in Brussel, wel ze mogen Frans praten tegen mij, maar ze krijgen een Nederlands antwoord terug. Als ze dat dan niet verstaan, tja ...
Limelight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 19:55   #24
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Hoeveel Vlamingen kunnen perfect Frans praten?
Zeer veel Vlamingen kunnen perfect tot voldoende Frans praten in vgl met de francophonen en een aantal jaren geleden, voor het Engels hier meer aan bod kwam, was dat nog veel frappanter. Je was gewoon een "boertje" als je geen Frans kende...
De vraag stellen bewijst dat je er niets van afweet...
Kijk deze avond eens op la Une, 8h20, naar het debat. De arrogantie van sommige franstaligen gaat weer zover "niet te begrijpen waarom de vlamingen in Gent, onder elkaar, deze avond geen Frans gaan spreken"...Wanneer zij hun bek open zetten is het vanzelfsprekend in het Frans, met vertaling erbij. Met uitzondering van een paar die zich al wat verstaanbaar kunnen maken...
Deze mannen, die nochtans studies hebben gedaan, de meesten, begrijpen zelf nog altijd niet hoe arrogant ze zijn...
Laten stikken, voor mijn part.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 19:56   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unitair Bekijk bericht
Een federaal onderwijsbeleid had zonder problemen de "Vlaamse" wens kunnen vervullen die inhoudt dat elke Waal Nederlands spreekt. Men had immers de verplichte kennis van de tweede landstaal in de eindtermen kunnen plaatsen.
Men heeft deze kans niet aangegrepen.

U bedoelt: de Walen hebben de kans niet aangegrepen om in hun geregionaliseerd onderwijs verplichte kennis van het Nederlands in hun eindtermen te zetten, meen ik.

Of dacht U dat het "vervullen van Vlaamse wensen" de natte droom was van elke niet-geregionaliseerde Waalse politicus?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 maart 2007 om 19:57.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 19:57   #26
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Net mijn stokpaardje op het werk als ik 'tegen mijn voeten' krijg dat mijn frans niet 100% is
"Sorry, maar als Louis Michel een 10 krijgt dan heb ik 100/10"
Komaan, Louis Michel spreekt zelfs met een Vlaams accentje, bij hem is echt wel in orde hoor.
Oud 7 maart 2007, 19:59   #27
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Komaan, Louis Michel spreekt zelfs met een Vlaams accentje, bij hem is echt wel in orde hoor.
Louis Michel had een vlaamse mama en was leraar Nederlands. 't zou al erg zijn hé.

Loretje Onkeldinges had echter OOK een vlaamse papa en een tunesische mama en dat is blijkbaar een hopeloze combinatie om nog twee woorden verstaanbaar nederlands te kunnen uitspreken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 maart 2007, 20:00   #28
evilbu

Standaard

Citaat:
U bedoelt: de Walen hebben de kans niet aangegrepen om in hun geregionaliseerd onderwijs verplichte kennis van het Nederlands in hun eindtermen te zetten, meen ik.

Of dacht U dat het "vervullen van Vlaamse wensen" de natte droom was van elke niet-geregionaliseerde Waalse politicus?
En toch ook hier even op wijzen (met dank voor de link aan Jan van den Berghe) :

Lager Onderwijs: Eindtermen Frans

Basisonderwijs - Buitengewoon basisonderwijs
(Ga naar de uitgangspunten)
Vanaf 1 september 2004 is het Frans verplicht tweedetaalonderwijs.
In Brussel en de taalgrensgemeenten verandert er niets.
In Vlaanderen en de randgemeenten wordt het leergebied Frans verplicht. In Vlaanderen vanaf het vijfde leerjaar en in de randgemeenten vanaf het derde leerjaar.
Voor leerkrachten en leerlingen houdt dit weinig verandering in, want in de meeste basisscholen werden de lessen Frans reeds vrijwillig georganiseerd.
Ook aan de eindtermen verandert er niets door deze nieuwe maatregel.

http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/bas...rmen/frans.htm
Oud 7 maart 2007, 20:04   #29
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *Lorre* Bekijk bericht
Volgens mij zijn er ook Nederlandstalige politici die enkel wat verbrokkeld Frans spreken.
Helemaal geen geldige opmerking... er zijn steeds véél meer Vlamingen geweest, politici en gewoon volk die behoorlijk tot fatsoenlijk Frans konden en kunnen spreken en schrijven!
Aan de andere kant van de taalgrens waren het witte raven die het Nederlands onder de knie hadden, uitzonderingen niet te na gesproken.
Een Vlaming die geen frans kon was een boertje, een Waal die geen nederlands kon, dat was vanzelfsprekend, en was het gewoon in zijn eigen taal bediend te worden
De faciliteitengemeenten... nog zo een schande, maar nu off topic.
Oud 7 maart 2007, 20:06   #30
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Voor mij moeten de Waalse politiekers geen Nederlands leren/kennen,als onze Vlaamse politieker in de nabije toekomt allemaal nog maar Nederlands kennen hé.....
Oud 7 maart 2007, 20:11   #31
evilbu

Standaard

Citaat:
Louis Michel had een vlaamse mama en was leraar Nederlands. 't zou al erg zijn hé.

Loretje Onkeldinges had echter OOK een vlaamse papa en een tunesische mama en dat is blijkbaar een hopeloze combinatie om nog twee woorden verstaanbaar nederlands te kunnen uitspreken.
Ik zeg ook niet dat hij representatief is hoor.
Ik heb gehoord dat hij germanist en daardoor ook Engels en Duits naast Nederlands mag geven (en dat zelfs ook al gedaan heeft?)
Eigenlijk zou dat dan prima zijn : de drie officiële landstalen en Engels voor de internationale zaken.

Ik weet het, toen Verhofstadt "terug" was deze zomer (men sprak over de zomer waarin hij verdwenen was en Leterme de show gestolen had) zei hij over die uitspraak van Leterme :"Er zijn toch wel Franstaligen die Nederlands spreken zoals Reynders en Louis Michel."
En daarmee is het probleem in de Rand opgelost.
Oud 7 maart 2007, 20:18   #32
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unitair Bekijk bericht
Ik bedoel dat als men in het Nederlands antwoordt, u ook niet moet verwachten dat men het altijd even vloeiend kan.
De kennis van het Nederlands zou in Wallonië heel wat beter zijn, moest men een onderwijs dat gefocust is op het kennen van de andere landstaal ontwikkeld hebben. Flaminganten vonden het echter nodig onderwijs te 'regionaliseren', waardoor ook dit een gemiste kans werd. Er moet dus niet gehuild worden over maatregelen die men zelf in de hand heeft gewerkt.
Gewoon prietpraat die je verkoopt waarbij de dagelijkse realiteit vroeger en zelfs nu nog, er niet aan te pas komt!
De tijd van "pour les flamands, la même chose..." is voorbij. Vlaamse soldaten als kanonnenvlees onder de "leiding" van ééntalige franssprekende officieren, voorbij. Een hoge prelaat, naam ontsnapt me, die jaren geleden zich veroorloofde te beweren dat het Nederlands niet eens een geschikte taal was voor hogere studies , voorbij.
Met wat zoeken kan het lijstje nog mooi aangevuld worden...
En nog een detail: ik heb meer dan dertig jaar onderwijs... als leraar Frans achter de rug. Wat me ruimschoots de gelegenheid heeft gegeven om één en ander vast te stellen en te vergelijken zowel hier als over de taalgrens...
Oud 7 maart 2007, 20:21   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een hoge prelaat
Kardinaal Mercier?

Oud 7 maart 2007, 20:21   #34
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Voor mij moeten de Waalse politiekers geen Nederlands leren/kennen,als onze Vlaamse politieker in de nabije toekomt allemaal nog maar Nederlands kennen hé.....
Gezien de houding van de franstaligen in al de tientallen jaren die voorbij zijn, hebben wij onze goede wil (of we het wilden of niet) genoeg bewezen. Nu is het hun beurt.
Oud 7 maart 2007, 20:23   #35
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kardinaal Mercier?
Die moet het geweest zijn, dank u.
Van wie was weer de uitspraak: "La Belgique sera Latine ou ne sera pas!"?
Misschien krijgen ze met de jaren nog een antwoord op dat gezegde...
Oud 7 maart 2007, 20:33   #36
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
""Als ze Michel al 10 geven, dan kunnen ze die andere waalse ministers ook niet meteen buizen hé.

Want oordeel zelf, de "nederlandsonkunde" van die ministers: D. Reynders -Onkelinx, valt na vier jaar federale regering goed mee.

In vergelijking daarmee is Di Rupo minder taalvaardig: Di Rupo (maar, die is geen federaal minister, dus Nederlands is een mindere verplichting).

(klik altijd op de audio-link op de pagina's van vrtnieuws.net)""
Louis Michel is veruit de enige die deftig Nederlands spreekt zonder zwaar accent !

De rest is van bedroevend niveau !

Vooral bij de sossen : Hontelinks, Di Rupo, zelfs Demotte die in het Nederlands is grootgebracht in de streek van Geraardsbergen.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:34   #37
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

als tweede taal kiezen ze Engels vóór het Nederlands
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:42   #38
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
als tweede taal kiezen ze Engels vóór het Nederlands
Ik vraag me af of ze dan uiteindelijk verplicht Nederlands op zijn minst als derde taal moeten volgen en wat dat inhoudt.
Oud 7 maart 2007, 20:47   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Die moet het geweest zijn, dank u.
Van wie was weer de uitspraak: "La Belgique sera Latine ou ne sera pas!"?
Misschien krijgen ze met de jaren nog een antwoord op dat gezegde...
Was ook van Mercier.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:53   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Val de Waalse ministers toch niet lastig met hen te konfronteren met de taal van de meerderheid van hun onderdanen.
Val de Walen toch niet lastig met hen te konfronteren met hun beperkte aanleg om vreemde talen te leren (dat heeft toch helemaal niks te maken met hun IQ zeker !!)
Idem dito voor de mensen die hoog geboren en edel getogen zijn in of naast de serres van Laeken ... (.. IQ)

Als er de laatste tijd wat beter Nederlands gesproken wordt, dan hebben ze minder tijd gehad om goed te besturen ... dat is dus geen goede evolutie;
eigenlijk is de beste oplossing om te kiezen voor zelfstandigheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be