![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Sommige vakken, vooral van tropische landbouw worden trouwens in het Engels gedoceerd. En iedereen in die richting ziet daar (voor die richting) de meerwaarde van het internationale karakter volledig van in. Zoals vroeger al gezegd: faculteit voor landbouwkundige en toegepaste biologische wetenschappen, KU Leuven. Hoe het er in Gent aantoe gaat weet ik niet, wel dat zij een open brief geschreven hebben om de master in de toekomst volledig in het Engels te mogen geven. Maarja, het begrip bachelor-master is blijkbaar nog niet iedereen volledig doorgedrongen. Eenmaal het systeem op poten is zullen die masters wel Engels moeten worden, of het aantal studenten daalt drastisch. De eerste jaren misschien nog niet. Daarna gaan meer en meer mensen hun master in het buitenland doen.
![]() |
![]() |
#22 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Overigens krijg je onder dezelfde prestatievoorwaarden ook nog een OV-studentenkaart, waarmee je doordeweeks òf in het weekend vrij kunt reizen met alle vormen van openbaar vervoer. PvdA, GroenLinks en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) hebben daarom een voorstel gedaan om het stelsel van studiefinanciering volledig om te gooien. Hun voorstel ziet er als volgt uit: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
![]() Citaat:
Ook Nederlanders die in het buitenland gaan studeren leren netjes de taal van dat land. Op een Nederlands forum is er iemand die een half jaartje in Zuid-Korea is geweest en daarvoor Koreaans heeft geleerd. Als de wil er maar is, is dat perfect mogelijk. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Oostenrijk is het lang gratis geweest en moet vanaf 2001 het schokkende bedrag van 120 euro betaald worden. Daar betogen ze nu nog altijd tegen (écht).
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast ook nog een klassiek remgeld voor mensen die meerdere richtingen starten en niet afmaken. Daarnaast denk ik dat er ook moet gekeken worden naar de maatschappelijke relevantie van de studies. Kunstgeschiedenis? Dat is voor mij een richting die geen frank subsidie mag krijgen. Dat is een leuke hobby, inderdaad. Maar meer ook niet. Mag van mij gerust blijven bestaan, maar niet op de rug van de maatschappij.
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele maanden geleden heb ik informatie opgevraagd bij het algemeen secretariaat van de Zweedse volkshogescholen. In de dikke brochure die ik ontving, staat er gewoon dat die hogescholen ook voor buitenlandse studenten openstaan. Nochtans worden bijna alle cursussen er in het Zweeds gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik vind dat je zo niet naar studies kunt en mag kijken. Elke studie heeft een bepaalde relevantie, alleen jij vindt het niet interessant. Neem het voorbeeld van filosofie: op de faculteit Wijsbegeerte in Utrecht wordt een studie Cognitieve Kunstmatige Intelligentie aangeboden, die je leert over de mogelijkheden van computers en robots en de werking van menselijke hersenen. Een filosofische studie met een grote maatschappelijke en vooral technologische relevantie dus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus de tweeledige structuur betekent automatisch een verengelsing? En waarom zou de tweeledige structuur plotseling studenten afschrikken? Waarom zouden studenten per se naar het buitenland moeten trekken? In ieder geval, in ons land is de wetgeving duidelijk: als er een masteropleiding in andere taal dan het Nederlands wordt aangeboden, moet diezelfde opleiding ook het Nederlands beschikbaar zijn. Van een verengelsing zal dus geen sprake zijn... Ongelooflijk trouwens hoe u blijkbaar ten strijde trekt tegen opleiding in uw eigen moedertaal. Is uw eigen taal dan voor u minderwaardig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals al gezegd: bij mijn broer was er een voorbereidend taalbad met dan nog bijkomende cursussen Duits aan de Duitse universiteit. Naar een voordracht luisteren in het Engels is trouwens nog altijd iets anders dan studeren in het Engels. Ik volg bijvoorbeeld redelijk vlot een radio-uitzending in het Hongaars, maar vraag me niet te studeren in die taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, niet wij moeten ons aan de buitenlandse studenten aanpassen, maar wel omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
==>Ik vind gewoon niet dat de overheid daar wetten over moet stemmen. Laat de universteiten zelf beslissen. Die 20% (op termijn), zullen volgens mij inderdaad naar het buitenland trekken. Dat cijfer heb ik gewoon uitgevonden. Maar het lijkt me realistisch. In de VS studeren de beste studenten vaak aan een betere universiteit af dan waar ze hun bachelor gemaakt hebben. Als we kwaliteit van andere landen willen aantrekken wordt ons systeem ook beter. Doen we dat niet dan blijven er in België enkel "provinciale" universiteiten. Dan kan Oosterlynck zoals hoger gezegd zijn Oxford aan de Dijle in de kast steken. Ikzelf zou het spijtig vinden dat een medeoorzaak een overheid is die de universiteiten verbiedt om in het Engels les te geven.
![]() |
![]() |
#39 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij burgerlijk ingenieur gebeurt dat trouwens ook. Een deel van scheikunde gaat naar Nederland, en Leuven ontvangt studenten van de richtingen over die met chiptechnologie te maken hebben (IMEC). Leuven doet ook hetzelfde met een Amerikaanse universiteit. Leuven is op vlak van aardobservatie (sattelietbeelden, .luchtfoto's, ..) voor een aantal zaken ivm landgebruik toonaangevend. De master bestaat nu al, en is, inderdaad, in het Engels.
![]() |
![]() |
#40 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Idem trouwens voor de vele Chinezen, Koreanen, ... in die richtingen.
![]() |