Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 28 januari 2004, 00:14   #21
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Relatie tussen wet en amendement

Je voegt een belangrijk amendement toe aan een wet.
Dit cruciaal amendement wordt door een meerderheid verworpen.

Nu ga je deze wet, zonder het cruciale amendement, toch zeker en vast kordaat afwijzen!

Zo niet, bewijs je zonder meer dat je zelf niet veel waarde hechtte aan het bewuste amendement!

---------

Het Blok stemde eerst mee voor het cruciale amendement betreffende de splitsing BHV.
Het belangrijke amendement werd door een meerderheid verworpen.

Het Blok stemde NIET TEGEN deze wet bij de eindstemming.
Een wet waar nochtans het amendement ontbreekt waarin de splitsing BHV wordt geëist.

Besluit
Het is duidelijk dat het BLOK weinig waarde hechtte aan het amendement betreffende de splitsing BHV en meer waarde hechtte aan het goedkeuren van de kiesdrempel

En schijnbaar heeft SPIRIT dezelfde verwerpelijke en hypocriete strategie toegepast.
Clemens is offline  
Oud 28 januari 2004, 10:00   #22
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina

De enigen die het weten zijn de mensen die het Vlaamsblok vertegenwoordigen in de kamer, het enigste probleem is dat zij met geen woord durven reppen hoe zijn in de eindstemming hebben gehandeld.
Je kan in het betreffende afschrift van de stemming nochtans zwart op wit lezen wie bij de eindstemming voor heeft gestemd en wie zich onthouden heeft.
Dat de Vlaams Blok-fractie zich onthouden heeft, is klaar en duidelijk te lezen. Of ze nu bij de amendementen heeft voorgestemd of niet is van geen enkel belang. Als ze bij de eindstemming immers haar indirecte goedkeuring gaf, heeft ze bewust de kiesdrempel laten doorvoeren en BHV ongesplitst gelaten.
dan moet ik dat overgelezen hebben! kan je mij zeggen op welke bladzijde?
jan hyoens is offline  
Oud 28 januari 2004, 11:45   #23
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Je kan in het betreffende afschrift van de stemming nochtans zwart op wit lezen wie bij de eindstemming voor heeft gestemd en wie zich onthouden heeft.
Dat de Vlaams Blok-fractie zich onthouden heeft, is klaar en duidelijk te lezen. Of ze nu bij de amendementen heeft voorgestemd of niet is van geen enkel belang. Als ze bij de eindstemming immers haar indirecte goedkeuring gaf, heeft ze bewust de kiesdrempel laten doorvoeren en BHV ongesplitst gelaten.
Dat kun je niet zien op een bladzijde, dat kan je maar zien na een stemming als je de lichtjes telt op het stempaneel in de kamer.

In het verslag staat enkel, voor tegen en onthouden.
giserke is offline  
Oud 28 januari 2004, 16:41   #24
Rob Verreycken
Vreemdeling

Standaard

Het VB heeft amendementen zelf ingediend om BHV te splitsen.
Het VB heeft amendementen van NVA gesteund om BHV te splitsen (terwijl NVA vroeger voorstellen van het Vlaams Blok in het Vlaams parlement in die zin VERWORPEN heeft.).
VB is dus consequent Vlaamsnationaal geweest.

VB heeft zich onthouden bij de eindstemming overd e nieuwe kieswet, omdat er ook goede elementen inzaten; en wat dan nog? Als de wet zou afgewezen zijn was BHV OOK nog niet gesplitst - want dan keerden we terug naar de oude situatie, en daarin was BHV ook niet gesplitst.

Sommige NVA'ers worden blijkbaar zenuwachtig omdat het federale parlement binnenkort een wet van de PS gaat goedkeuren om de NVA partijfinanciering te geven...

Oprechte Vlaamsnationalisten blijven welkom bij het grote Vlaamse, rechtse front dat zich rond het Vlaams Blok opbouwt. Breek paars op 13 juni met het Vlaams Blok!

Weblog op www.verreycken.net
Rob Verreycken is offline  
Oud 28 januari 2004, 16:44   #25
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

En krijgen ze nu één of meer stemmen?
Bruno* is offline  
Oud 30 januari 2004, 10:28   #26
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:

Dat kun je niet zien op een bladzijde, dat kan je maar zien na een stemming als je de lichtjes telt op het stempaneel in de kamer.

Bon,na een dagje verlof stort ik mij weer in het gewoel op dit forum!
Ik heb ondertussen ook een duidelijker beeld gekregen van dit kluwen ivm de onthouding van het Blok!
En hier moet ik eerlijk toegeven dat het Blok hier een strategische blunder heeft gemaakt! De 5%drempel is ondemocratisch en of een onthouding nu geen verschil had gemaakt of wel, men had toch symbolisch moeten tegenstemmen! Dat de nva zich heeft laten omkopen door de PS zou hier geen excuus mogen zijn het is het principe dat telt!
jan hyoens is offline  
Oud 30 januari 2004, 11:28   #27
Robrecht
Burger

Standaard

Was ik belgicist, wat ik gelukkig niet ben, dan stemde ik voor, of werd ik lid van het Vlaams Blok.
Kwestie van de Vlaamse zaak blijvend schade te berokkenen.
Johan De Mol zag dit ook reeds in.
Robrecht is offline  
Oud 30 januari 2004, 11:30   #28
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Was ik belgicist, wat ik gelukkig niet ben, dan stemde ik voor, of werd ik lid van het Vlaams Blok.
Hear, hear!
Zeno! is offline  
Oud 30 januari 2004, 11:38   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

't Is toch klaar en duidelijk?
Het Vlaamsblok stemde in met een soort koppelverkoop.
Een politieke praktijk zo eigen aan de particratie, dewelke nochtans door de N-VA met verve verdedigd wordt (zie hun congresteksten)

Het Vlaamsblok de kiesdrempel een goeie zaak om hun vlaamsnationalistische concurrent de N-VA een pad in de korf te zetten.
Dat ze er (in de ogen van flaminganten) minder fraaie zaken moesten voor 'meekopen' en meebetalen, zal hen worst wezen.

Leuk neveneffect: i.p.v. België te splitsen, splitsen ze in eerste plaats de Vlaamse beweging, als ik tenminste mag voortgaan op de bitsige discussies sinds de kieswet goedgekeurd werd.
Divide et impera.
België is alive and kicking.
Ikzelf rouw er niet om.
Oud 30 januari 2004, 12:04   #30
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Een politieke praktijk zo eigen aan de particratie, dewelke nochtans door de N-VA met verve verdedigd wordt (zie hun congresteksten)

Het Vlaamsblok de kiesdrempel een goeie zaak om hun vlaamsnationalistische concurrent de N-VA een pad in de korf te zetten.
Dat ze er (in de ogen van flaminganten) minder fraaie zaken moesten voor 'meekopen' en meebetalen, zal hen worst wezen.

Leuk neveneffect: i.p.v. België te splitsen, splitsen ze in eerste plaats de Vlaamse beweging, als ik tenminste mag voortgaan op de bitsige discussies sinds de kieswet goedgekeurd werd.
Divide et impera.
Ikzelf rouw er niet om.
Voor belgikske is dat enkel uitstel van executie!
jan hyoens is offline  
Oud 30 januari 2004, 13:24   #31
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik heb ondertussen ook een duidelijker beeld gekregen van dit kluwen ivm de onthouding van het Blok!
En hier moet ik eerlijk toegeven dat het Blok hier een strategische blunder heeft gemaakt! De 5%drempel is ondemocratisch en of een onthouding nu geen verschil had gemaakt of wel, men had toch symbolisch moeten tegenstemmen! Dat de nva zich heeft laten omkopen door de PS zou hier geen excuus mogen zijn het is het principe dat telt!
Goed Jan , een bank vooruit en een kus van de juf...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline  
Oud 30 januari 2004, 18:57   #32
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Divide et impera.
Ikzelf rouw er niet om.
Maar Staafje toch.... Zoooo simpel is het allemaal niet hoor. Er zijn zéker grote meningsverschillen binnen de Vlaamse beweging (en zoveel te beter, de Vl beweging is een zeer brede beweging -- van links tot rechts), maar over één ding zijn we het ALLEMAAL eens: en dat is dat we van Belgie af moeten. 8) Over dat punt is er niet het minste meningsverschil.
Maar droom gerust verder van uw belgiqueske, une et indivisible, mij niet gelaten. Het gaat tenslotte om je broodwinning. (hoe nobel)
Zeno! is offline  
Oud 30 januari 2004, 19:31   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Hear, hear!
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt op het VB te stemmen. Maar ik kan best geloven dat een aantal Belgisch gezinden voor deze partij stemt die systematisch tegen alle staatshervormingen heeft gestemd en de Belgische nationaliteit verdedigt.

Voor de rest is het VB een echte leugenpartij van schijnheiligen. Dat is geen nieuws, dat wisten we al lang.
Hans1 is offline  
Oud 30 januari 2004, 19:33   #34
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Divide et impera.
Ikzelf rouw er niet om.
Voor belgikske is dat enkel uitstel van executie!
Nog eens uitstel? Van uitstellen komt afstellen.
Hans1 is offline  
Oud 30 januari 2004, 19:35   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Divide et impera.
Ikzelf rouw er niet om.
Maar Staafje toch.... Zoooo simpel is het allemaal niet hoor. Er zijn zéker grote meningsverschillen binnen de Vlaamse beweging (en zoveel te beter, de Vl beweging is een zeer brede beweging -- van links tot rechts), maar over één ding zijn we het ALLEMAAL eens: en dat is dat we van Belgie af moeten. 8) Over dat punt is er niet het minste meningsverschil.
Maar droom gerust verder van uw belgiqueske, une et indivisible, mij niet gelaten. Het gaat tenslotte om je broodwinning. (hoe nobel)
Het gaat helemaal niet om onze broodwinning. Bij de NVA en het VB daarentegen vechten ze om de Belgische subsidies.
Hans1 is offline  
Oud 30 januari 2004, 20:03   #36
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:

Bravo, bravo, driewerf bravo voor de eerste eerlijke Vlaams Blokker hier! Geef die man iets te drinken van mij!
zorroaster is offline  
Oud 30 januari 2004, 22:17   #37
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

De 5 % kiesdrempel is gestemd door het Vlaams Blok om de kleine partijen er buiten te houden... om te beginnen met Groen! en de AEL en anderen.

DE NVA zal het wel halen hoop ik toch

Aan de rest kon ze niets doen door de schuld van VLD en SPa die hun waalse vrienden niet voor het hoofd wou stoten en een regeringscrisis wou vermijden en weer eens toegeeft aan de waase minderheid in ons land... wéér eens. De onthouding door het Vlaams Blok was louter symbolisch tegenstemmen had géén enkele zin

Daarom waren er andere initiatieven zoals de boze brieven aan de Vlaamse Brave Burgervaders die nog twijfelen...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 30 januari 2004, 22:18   #38
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde:

Brussel-Halle-Vilvoorde niet gesplitst op 13 juni !

Vlaamse kamerleden negeren ultieme oproep van burgemeesters

De Kamer heeft zopas de aanpassingen van de kieswetgeving goedgekeurd, waaronder de wet in verband met de komende Europese verkiezingen. Het was via de amendering van dit wetsontwerp dat de Vlaamse kamerleden met een eenvoudige meerderheid de splitsing van de unitaire kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde hadden kunnen doordrukken. Het heeft jammer genoeg niet mogen zijn. Alle amendementen van Vlaams Blok, NVA en CD&V werden verworpen. Ook VLD’er Willy Cortois, die gisteren nog had aangekondigd dat hij voor de amendementen zou stemmen en zoveel mogelijk collega’s zou overtuigen, stemde uiteindelijk –op één schamele onthouding na- altijd tegen de amendementen. Buurman Karel De Gucht hield zijn hand goed vast.

De indringende oproep van 19 januari vanwege de Vlaams-Brabantse burgemeesters is dus zonder gevolg gebleven. De kamerleden van VLD, Spirit en SP.A hebben hun eigen partijgenoten in de Vlaamse Gordel in de steek gelaten. Deze partijen hebben opnieuw de januskop opgezet: in het Vlaams Parlement vragen ze unaniem de realisatie van de splitsing vóór 13 juni, in de Kamer worden alle amendementen daarover met het grootste gemak door diezelfde partijen weggestemd.

In hun oproep stelden de burgemeesters dat ze bij een negatief resultaat gedwongen zouden zijn andere wegen te bewandelen. Indien ook in de Senaat de amendementen inzake de splitsing worden verworpen, hoopt het Vlaams Blok dat de burgemeesters inderdaad voet bij stuk zullen houden en zullen weigeren om enige medewerking te verlenen aan de organisatie van de komende Europese verkiezingen in hun gemeente.

Uit goede bron hebben wij vernomen dat Dewael achter de schermen volop druk aan het uitoefenen is op de betrokken burgemeesters om hun acties af te blazen. Niet verwonderlijk voor een man die zelfs zijn eigen partijgenoten afdreigt met strafsancties. Wij hopen dat de burgemeesters volharden en daarvoor uit heel Vlaanderen de steun zullen krijgen die ze verdienen.

Bart Laeremans
Volksvertegenwoordiger

Filip De Man
Volksvertegenwoordiger
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be