Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2007, 18:50   #21
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

en over wie hebben we het dan?
dat alles zou wel waar zijn, ware het niet dat je ook blanco kan stemmen.

hoewel ik je gelijk geef dat dit tegen de individuele vrijheid indruist. maar mijns insziens niet tegen de rest van het systeem. iemand die voor de stemplicht is kan met een blanco stem de rest van het systeem afkeuren. of niet?
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 19:47   #22
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Die woorden zijn van verhofstadt. Geschreven in zijn burgermanifesten in de jaren '90.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 19:50   #23
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
hoewel ik je gelijk geef dat dit tegen de individuele vrijheid indruist. maar mijns insziens niet tegen de rest van het systeem. iemand die voor de stemplicht is kan met een blanco stem de rest van het systeem afkeuren. of niet?
Zoals Verhofstadt zegt: door de stemplicht moet de politiek geen moeite doen om de burgers naar het stemhokje te krijgen. Er zijn maar weinig mensen die blanco stemmen. Je bent toch al in dat hokje, dan kun je even goed kiezen.

Geloof me vrij: wanneer de stemplicht wordt afgeschaft, zullen er meer mensen niet gaan stemmen dan dat er nu blanco stemmen. Dan pas zullen de verkiezingen een spiegel zijn van de (ermbarmelijke) toestand van de democratie in dit land.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 12:27   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
mijns inziens legitimeer je alleen de stemplicht als je gaat stemmen, niet de rest van het systeem. je geeft immers niemand jouw stem en houdt je afzijdig.

Of hoe zie jij dat?
Stemmen, blanco of wat dan ook, is meer dan enkel een opiniepeiling (cf. prof. dr. Van Dun). Bij een opiniepeiling geef je een mening, bijvoorbeeld "Ja, ik zie graag blonde vrouwen", terwijl je bij een verkiezing die mening institutionaliseert, bijvoorbeeld "Ja, ik wil blonde vrouwen in het parlement", en daar dan ook de gevolgen van moet dragen, de verantwoordelijkheid, als hetgeen je institutionaliseert beslissingen neemt - niet enkel voor jou, maar ook voor anderen.

Bastiat schreef: "(...) l'électeur ne recueille pas seul la responsabilité de son vote; parce que chaque vote engage et affecte la communauté tout entière (...)."

Dat geldt voor zowel een stem op een politieke partij als een blanco-stem.

Laatst gewijzigd door lombas : 21 april 2007 om 12:28.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be