Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op landsverraad staat de doodstraf. Zijn collaborateurs er makkelijk van afgekomen?
Ja, ze zijn niet zwaar genoeg gestraft, de doodstraf had in meer gevallen omgezet moeten worden 4 8,33%
Ja, ze zijn veel te goed behandeld, maar de mensen waren al dat geweld beu, dus ik begrijp dat 7 14,58%
Ze hebben de straf gekregen die ze verdienden 5 10,42%
Nee, hoewel ze formeel de doodstraf verdienen, vind ik hun gevangenisstraffen te zwaar 13 27,08%
Als overtuigd neo-nazi vind ik dat ze niet gestraft hadden moeten worden en een medaille verdienen 19 39,58%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2007, 22:18   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
30 jaar geleden heeft er iemand die ik kende de Rijkswacht moeten verlaten omdat hij wou trouwen met zijn lief. Hij kreeg geen toestemming, want een grootouder was "ne zwarte" geweest tijdens de oorlog... Nee, dit ging en gaat werkelijk te ver.

En NVA'ers, de tijd vergeten dat je samen met het blok en Spirit de VU vormde? Ik raad je aan het standpunt van de VU eens na te slaan tov amnestie... en lees eens hun blaadjes er op na. Ook bvb tov van vreemdelingen.

Kijk eens rond op dit forum hoeveel er te vinden zijn om Vlaanderen onafhankelijk te maken? Of aan te sluiten bij NL of Benelux? Allemaal landverraders zeker? NVA'ers ook landverraders?

Kijk maar eens goed na wat de sympathieën van je eigen grootouders waren, voor je dingen zegt waar je eigenlijk niks van af weet.
Ik ben een radicaal tegenstander van Amnestie.
Dit om 2 redenen
1) Voor mensen die het slachtoffer waren van de repressie is dit een slag in het gezicht. Hierdoor krijgen ze nog eens in hun gezicht gewreven van wat ze niet misdaan hebben door de Belgische staat.

2) Mensen die werkelijk actief met het nazisme hebben gecollaboreerd, die nu nog altijd niet willen toegeven met wat we nu weten, dat ze toen een fout gemaakt hebben, verdienen het ook niet om amnestie te krijgen.

Laatst gewijzigd door giserke : 23 april 2007 om 22:19.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 22:22   #22
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De bezetting van ons land door de Nazis, en de door hen georganiseerde uitroeiing van intellectuelen, verzetslui, communisten, joden en iedereen die radicaal anti-fascistisch was, had niet zo vlotjes plaatsgevonden ware er niet de laffe collaboratie van leden van de Nieuwe Orde in ons land.

Slechts weinigen van deze landsverraders, die samenheulden met de bestiale nazi-bezetter, hebben de straf gekregen die nochtans op landsverraad stond, namelijk de doodstraf.

De weinigen die ze gekregen hebben, zagen ze omgezet worden in eerder milde gevangenisstraffen.

Zijn de Vlaams-Nationalisten er te makkelijk van afgekomen? Hadden we niet veel harder moeten optreden? Of was de massale executie van lands- en volksverraders contraproductief geweest op lange termijn?

Aan u de vraag.
worden de huidige landverraders gestraft?Neen, ze zijn zelfs aan de macht...Mischien is dat wel een traditie in België, om landverraders niet te straffen?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 22:23   #23
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Kijk eens rond op dit forum hoeveel er te vinden zijn om Vlaanderen onafhankelijk te maken? Of aan te sluiten bij NL of Benelux? Allemaal landverraders zeker? NVA'ers ook landverraders?

Kijk maar eens goed na wat de sympatieen van je eigen grootouders waren, voor je dingen zegt waar je eigenlijk niks van af weet.
De Grootnederlanders waren anti-nazi en ook anti-België. Het oneerlijke van de repressie en epuratie is dat men op het tweede niets anders wist te reageren dan het gelijk te stellen aan pro-nazi. De ware collaboratie die veel zwaarder gestraft had moeten worden was het nazisme, racisme, totalitarisme, incl. het slag dat nog steeds denkt dat elke niet-Vlaming in Vlaanderen een volksverrader, bezetter en collaborateur is. Kortom voor wie de Vlaamse navel het keurmerk is voor wie mag blijven (leven) in Vlaanderen.

Om eens iets heel gewaagds te stellen: de gave van Wallonië en Nederland om voor WO II waardevolle arbeidsmigranten te kunnen integreren maakt de inwoners van daar veel weerbaarder tegen xenofobie dan nu de Vlaams-nationalen.

Dat maakt het meteen voor een niet-xenofobe Vlaams-nationaal zo verrekte moeilijk in elk opzicht de integriteit geloofwaardig te houden daar zowel de wereldburger als de zwarte hem wantrouwen.
Oud 23 april 2007, 22:26   #24
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik denk dat 99.99% van dit forum hier geen flauw benul heeft van wat er tijdens en na de oorlog gebeurd is.
ik zeker en vast niet...Veel te jong daarvoor.Alles wat ik er van weet is van lezen, en horen zeggen.En gij?Persoonlijke ervaringen gehad waar ge ons nu van kunt laten profiteren?
Oud 23 april 2007, 22:30   #25
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
60 jaar later zit je nog altijd op hun kap, dus nee, ze zijn er niet licht vanaf gekomen.
hoe oud is C2C in feite? Wat weet hij daar van, van de oorlog? Ik stel me hem niet voor als een vent van in de 80 jaren, die bvb bij het verzet gezeten heeft?Of bij de Gestapo, wie weet...
Oud 23 april 2007, 22:43   #26
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik zeker en vast niet...Veel te jong daarvoor.Alles wat ik er van weet is van lezen, en horen zeggen.En gij?Persoonlijke ervaringen gehad waar ge ons nu van kunt laten profiteren?
alleen een opa-bakker die met medewerking van de concurrentie in de bak is gedraaid.

Ik geraak niet meer aan mijn bericht die ik jaren geleden eens heb gepost.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 23:33   #27
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
60 jaar later zit je nog altijd op hun kap, dus nee, ze zijn er niet licht vanaf gekomen.
Maar dat ligt volledig aan die collaborateurs(kinderen) zelf hé. Zij zijn het die hier het lef hebben om polls te organiseren met vragen als "hebben sommige collaborateurs sommige fouten gemaakt, of niet?"

Dat ze zich niet schamen laat me koud, maar het roept wel de vraag op of we niet veel harder hadden moeten optreden tegen deze misdadigers die de dood van talloze van hun eigen volksgenoten op hun geweten hebben.

Zij zijn het die op een diabolische manier toch maar voortdurend hun eigen misdaden en die van hun ouders proberen te relativeren.

Ik vind dat als dit fenomeen zich blijft voordoen, we vandaag het recht hebben om zelfs preventief of te treden.

Voor mijn part mag er een wet komen die het relativeren van het kwaad van de collaboratie zwaar bestraft.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 23:39   #28
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
hoe oud is C2C in feite? Wat weet hij daar van, van de oorlog? Ik stel me hem niet voor als een vent van in de 80 jaren, die bvb bij het verzet gezeten heeft?Of bij de Gestapo, wie weet...
Ach in mijn familie loopt zeer interessant materiaal rond dat me toelaat toch een zekere doorleefde sympathie voor het Verzet te koesteren. En een onwrikbare afschuw voor de terreur van de collaboratie.

Aangekomen op een zekere leeftijd documenteert elk normaal mens toch het parcours van zijn verwanten tijdens de Tweede Wereldoorlog? Iedereen die ik ken heeft thuis cassettebandjes en *.wav files vol zeer boeiende info liggen.

U toch ook, niet?
Oud 23 april 2007, 23:55   #29
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand. Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen.
Laat ik Bart De Wever laatst in het gezelschap van Marc de Reynebeau net iets in dezelfde zin hebben horen zeggen tegen een Waalse werkloze vrouw ...
Oud 24 april 2007, 00:04   #30
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht

Citaat:
In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand. Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen.
Laat ik Bart De Wever laatst in het gezelschap van Marc de Reynebeau net iets in dezelfde zin hebben horen zeggen tegen een Waalse werkloze vrouw ...
Ahzo, we moeten gewoon de fouten, de vernederingen en de lafheid van het verleden herhalen? Zeer interessant politiek project.
Oud 24 april 2007, 00:21   #31
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ahzo, we moeten gewoon de fouten, de vernederingen en de lafheid van het verleden herhalen? Zeer interessant politiek project.
Wat ik De Wever niet hoorde zeggen was vergeet vergeet wie je ooit was.
Oud 24 april 2007, 07:42   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We zijn 60 jaar na datum. In de eerste jaren na de bevrijding zijn de echte straffen al uitgedeeld. Wat we nu zien is natrappen.

Maar wat met de mensen die het slachtoffer waren van geniepige spelletjes, misverstanden, machtige collaborateurs als leopold III enzoverder...

Het kaalscheren, het verkrachten, het vermoorden. Tof, die bevrijding.
Let wel, ik had niet in een nazi Europa willen leven, net zomin als in hetzelfde verschil van een stalinistisch europa.
Persoonlijk relaas....

Mijn grootvader werd "gedwongen" te gaan werken in Duitsland. Omdat anders zijn pril gezin(mijn oudste tante was geboren in 43) mee mocht hongerlappen met de andere "echte Belgen". Het was vrijwillig gaan werken in nazi duitsland, of gedwongen. Onderduiken was een optie. Maar bracht weinig tot geen brood op de plank. Toch is dat vrijwilligersschap hem niet in dank afgenomen. Het heeft hem jaren parten gespeeld.

Maar Babeths grootouders relaas is gruwelijker. Broer werkte in duitsland, grootvader mocht de cel in. Grootmoe heeft nooit willen vertellen wat er gebeurd is in die periode.... wat wel geweten is is dat enkele " september 44" verzetshelden regelmatig een nachtje "bleven slapen".
Oud 24 april 2007, 07:56   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We zijn 60 jaar na datum. In de eerste jaren na de bevrijding zijn de echte straffen al uitgedeeld. Wat we nu zien is natrappen.

Maar wat met de mensen die het slachtoffer waren van geniepige spelletjes, misverstanden, machtige collaborateurs als leopold III enzoverder...

Het kaalscheren, het verkrachten, het vermoorden. Tof, die bevrijding.
Let wel, ik had niet in een nazi Europa willen leven, net zomin als in hetzelfde verschil van een stalinistisch europa.
Persoonlijk relaas....

Mijn grootvader werd "gedwongen" te gaan werken in Duitsland. Omdat anders zijn pril gezin(mijn oudste tante was geboren in 43) mee mocht hongerlappen met de andere "echte Belgen". Het was vrijwillig gaan werken in nazi duitsland, of gedwongen. Onderduiken was een optie. Maar bracht weinig tot geen brood op de plank. Toch is dat vrijwilligersschap hem niet in dank afgenomen. Het heeft hem jaren parten gespeeld.

Maar Babeths grootouders relaas is gruwelijker. Broer werkte in duitsland, grootvader mocht de cel in. Grootmoe heeft nooit willen vertellen wat er gebeurd is in die periode.... wat wel geweten is is dat enkele " september 44" verzetshelden regelmatig een nachtje "bleven slapen".
Dat is geen reden voor amnestie want...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Giserke
Voor mensen die het slachtoffer waren van de repressie is dit een slag in het gezicht. Hierdoor krijgen ze nog eens in hun gezicht gewreven van wat ze niet misdaan hebben door de Belgische staat.
Oud 24 april 2007, 08:02   #34
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

De vrouwen zouden met een vleeshakenkruis moeten opgehangen worden aan hun kut.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 08:05   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bof, de amnestie is nu bijna een maat voor niks, een politike geste die geen dividend noch risico inhoud.
Hoeveel mensen leven er Hier die in 1939 16 jaar of ouder waren hier in België?

En vergelijk dit aantal eens met de nieuwe Open VLD vlamingen.....
Oud 24 april 2007, 08:08   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bhairav, U mag het voordoen, maar dan anaal.

Eneuh, ik ben vrij creatief met metaalbewerking. Speciaal voor Uw wens wil ik wel dilhakenkruisdo maken.
Oud 24 april 2007, 08:17   #37
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach in mijn familie loopt zeer interessant materiaal rond dat me toelaat toch een zekere doorleefde sympathie voor het Verzet te koesteren. En een onwrikbare afschuw voor de terreur van de collaboratie.

Aangekomen op een zekere leeftijd documenteert elk normaal mens toch het parcours van zijn verwanten tijdens de Tweede Wereldoorlog? Iedereen die ik ken heeft thuis cassettebandjes en *.wav files vol zeer boeiende info liggen.

U toch ook, niet?
dat ge u interesseert in wat uw familie deed in de oorlog is inderdaad normaal.Wat minder normaal is, is dat gij die belevenissen overhevelt naar onze huidige samenleving, die helemaal niet dezelfde is als die van 60-70 jaar geleden.Vandaag zijn de vijanden niet dezelfden als toens...En velen die nu luid roepen hoeveel bewondering ze voor het Verzet hebben, heulen nu zelf met de vijand mee.Een vijand die reeds ter plaatse is...
Oud 24 april 2007, 08:20   #38
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
De vrouwen zouden met een vleeshakenkruis moeten opgehangen worden aan hun kut.
gij met één door uw kloten, als ge er hebt tenminste
Oud 24 april 2007, 10:08   #39
bosstraat5
Banneling

Standaard

De ruziestokers van alle partijen vormen eigenlijk 1 partij.
C2C heeft een lidkaart van die partij.

Dit is een misleidende enquete die deelnemers verplicht uit te gaan van de misvatting dat een oorlog altijd een gevecht is tssn goed en kwaad, wit en zwart, cowboy en indiaan.

-en dat het altijd heel duidelijk is wie "de goei" en wie de "de slechte" zijn.
-en dat wat nu in de geschiedenisboeken staat geen propaganda kan zijn, maar "onweerlegbare feiten".
-en dat nooit de grote banken (die van al deze oorlogen winstgevende projecten hebben gemaakt) in vraag gesteld dienen te worden maar dat we heksenjachten moeten organiseren op zoek naar "de grote sleutelfiguren" uit deze oorlog nl.: de gewone burger en soldaat onderaan de hierarchie (met uitzondering van de "goei" uiteraard) .

Ik vraag U C2C durft gij op de man af naar een oostfronter stappen en zeggen:"Gij moet u excuseren"? Zolang ge niet de ballen hebt om dat te doen moet ge dat ook niet schrijven.

De mensen die te jong zijn om te weten hoe de propaganda-machine van WOII precies werkte (en werkt!) zouden bvb de huidige Irak-oorlog als referentie kunnen gebruiken. Wie is NU de "zwarte"?: Irak? VS? Israel? Aghanistan? Pakistan? Iran? ...?

Waarom geen 11 miljoen "sorry's" inzamelen en naar Irak (of wat er nog van overschiet) sturen, want ik vrees dat wij allemaal zwaar aan 't collaboreren zijn met de "zwarte".

Wat gaan onze kinderen hiervan denken?

De 10 geboden van oorlog-propaganda

1: We don't want war
2: The enemy bears all the responsibility.
3: We are not waging war against a people, but against an evil leader.
4: We are fighting for a noble cause, not for material interests.
5: The enemy commits atrocities.
6: The enemy is using weapons that are not permitted.
7: Our losses are limited, the enemy's losses are high.
8: The artists and intellectuals support our cause.
9: Every war is a 'holy war'.
10: Anyone who calls the propaganda into question is a traitor…

Lord Arthur Ponsonby onderzoekt propaganda tijdens WO I (1914-18): 'The Lie in War' [‘Falsehood in Wartime’ ] (1928!).

Facts must be distorted, relevant circumstances concealed, and a picture presented which by its crude colouring will persuade the ignorant people that their Government is blameless, their cause is righteous, and that the indisputable wickedness of the enemy has been proved beyond question. A moment's reflection would tell any reasonable person that such obvious bias cannot possibly represent the truth. But the moment's reflection is not allowed; lies are circulated with great rapidity. The unthinking mass accept them and by their excitement sway the rest. The amount of rubbish and humbug that pass under the name of patriotism in war-time in all countries is sufficient to make decent people blush when they are subsequently disillusioned.

Lying, as we all know, does not take place only in war-time. Man, it has been said, is not "a veridical animal," but his habit of lying is not nearly so extra-ordinary as his amazing readiness to believe! It is, indeed, because of human credulity that lies flourish. But in war-time the authoritative organization of lying is not sufficiently recognized. The deception of whole peoples is not a matter which can be lightly regarded.

With eavesdroppers, letter-openers, decipherers, telephone tappers, spies, an intercept department, a forgery department, a criminal investigation department, a propaganda department, an intelligence department, a censorship department, a ministry of information, a Press bureau, etc., the various Governments were well equipped to "instruct" their peoples.

Another effect of the continual appearance of false and biased statement and the absorption of the lie atmosphere is that deeds of real valour, heroism, and physical endurance and genuine cases of inevitable torture and suffering are contaminated and desecrated; the wonderful comradeship of the battlefield becomes almost polluted. Lying tongues cannot speak of deeds of sacrifice to show their beauty or value. So it is that the praise bestowed on heroism by Government and Press always jars, more especially when, as is generally the case with the latter, it is accompanied by cheap and vulgar sentimentality. That is why one instinctively wishes the real heroes to remain unrecognized, so that their record may not be smirched by cynical tongues and pens so well versed in falsehood.

Anyone declaring the truth: "Whether you are right or wrong, whether you win or lose, in no circumstances can war help you or your country," would find himself in gaol very quickly. In war-time, failure to lie is negligence, the doubting of a lie a misdemeanour, the declaration of the truth a crime.

When war is declared, truth is the first casualty.

There must have been more deliberate lying in the world from 1914 to 1918 than in any other period of the world's history.

In de jaren 20 en dertig was het nog toegestaan de officiele propaganda te weerleggen met als resultaat dat vele leugens bekend raakten. Na WOII hebben "ze" dat "foutje" hersteld.

Laatst gewijzigd door bosstraat5 : 24 april 2007 om 10:34.
bosstraat5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 10:52   #40
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard De wonden van oorlog en repressie

De gruwelijkheid van de tweede wereldoorlog, de wreedheid van de repressie hebben diepe wonden geslagen.

De afschuw die dit bij alle mensen die de oorlog meemaakten opriep heeft een lange periode geleid tot grote stilzwijgendheid. Tot onderdrukte woede, tot onderdrukte angst, tot onderdrukte schaamte tot vertwijfeling.

Toen deze oorlog amper voorbij was werd de wereld geterroriseerd door de nieuwe kernwapens, en de "crississen" waarbij men wist dat kernwapens, honderden keren krachtiger dan degenen die de bevolking van Hiroschima en Nagasaki vermoorden boven elke aarbewonders hoofd hingen.

Zo'n psychologisch klimaat leent zich niet tot het uitpraten van de problemen die geschapen werden door het heersen van racisme en xenofobie, door gek nationalisme, door dweperij en scheve hersenkronkels.
Zowel bij de ene als bij de andere Vlaming, zelf bij de totaal onschuldige en naïeve Vlaming was er enkel maar de hunker naar: boeken toe, hard werken, vooruitkomen en "dit gaat toch nooit meer gebeuren".

Onze politici, intellectuelen, iedereen die met maatschappelijke problemen bezig was leefde in de rotsvaste overtuiging dat nooit meer een xenofobe en racistische beweging zou op gang komen, die van nationalisme en vreemdelingenhaat gecombineerd een politiek moordwapen zou smeden.
De enige zinnige verklaring voor nationalistische oorlogen vond men bij Marx: oorlogen zijn economische conflicten. Het waren niet de KP's die de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal oprichten, nochtans.
Maar de Europese gedachte: het supra-nationalisme en het enhousiasme voor de Verenigde Naties won het van de reactionaire krachten.
Er is geen oorlog meer geweest rond racisme en vreemdelingenhaat behalve in ex-Joegoslavië. Nota bene een communistisch land, en in gang gestoken door de gekte van een communist die in het nationalisme plots een interessante piste zag...

In Vlaanderen zweeg men. Er waren onderhuidse spanningne tussen "de zwarte" en "de witte" maar ondanks de negatieve stempel die de Vlaamse Beweging kreeg door de schuld van hen die de vrijheidslievende, pacifistische en verdraagzaamheid predikende boodschap van de frontsoldaten hadden verraden, kon men een staatshervorming doorvoeren die een einde maakte aan de suprematie van het Frans in onze streken, en kon Vlaanderen een begin maken met het opbouwen van een democratische en welvarende natie. Volgens sommigen, waartoe ik behoor, eerder een regio in een democratisch Europa, met het zicht op een wereld zonder grenzen.
In plaats van grenzen te gaan vastleggen, ze te gaan verdedigen met oorlogsgeweld wou men deze overbodig maken. Nationalisme vervangen door regionalisme: respect voor de kleine volkeren, voor de minderheden.

Alhoewel er een reactie was op de collaboratie, een hevige, chaotische reactie, werd er voor de rest gezwegen onder het mom "vergeten en vergeten".
Zowel bij de aanhangers van xenofobie, ethnocentrisme, de sociaal chauvinisten als bij de anderen werd er gezwegen, en gepraat over het weer en de job. De politiek werd gevoerd rond dagelijkse problemen, met de bijpassende oplossingen. Er werden geen woorden vuilgemaakt aan de "debriefing", aan het verwerken van wat was gebeud.

Blijkbaar is er nog steeds een grote rechtse, nationalistische en xenofobe stroming overgebleven. Alhoewel dit, het dient herhaald, een minderheidsstroming is, is zij kwalijk.

Het is niet door mensen op te sluiten, door hen strenger of in grotere getalen te reprimeren, te straffen of te doden dat men hun ideeën, die verwerpelijk zijn, bestrijdt. Het is door er over te praten. Jarenlang. En door er de juiste conclusies uit te trekken.
Dit is niet gebeurd. Men heeft misdaden gestraft, maar men is naar aloude gewoonte vergeten dat deze mensen dienen gerehabiliteerd te worden, heropgevoed, en dat de maatschappij moet leren hoe met hen om te gaan.

Er is een grote fout gebeurd.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 24 april 2007 om 10:59.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be