Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is het leven van een gevangene té luxueus?
Ja 22 62,86%
Nee 13 37,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2004, 16:14   #21
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
JoeQpublic
Om een nieuwe toiletpot in 3 cellen te plaatsen, da's een aanbesteding die 6 jaar duurt.En die bestelling word binnengereven door een "vriendje".

Een basis gebouw hoeft niet duur te zijn. En als de gevangenen de werkkracht leveren word het nog goedkoper.
Ook is het idee om kazernes om te bouwen zo slecht niet.Je moet alleen de juiste kiezen

Wat is het duurste, een ziekenhuisbed, of een plaats in een cel?

Bij mijn weten niet, huizen op afbetaling, behoeftige gezinsleden.. op zijn best krijgen die een OCMW steuntje.Oftewel draai de bak in en je weet dat je in nog diepere miserie eruit komt
hey maddox, 'k dacht wel dat je zou bijten
ik geef toe dat ik net als DeQlerk het antwoord niet ken op m'n vragen, maar kom, geef toe: heel wat pertinenter dan "wat kost een gevangene de Belgische staat gemiddeld per jaar?"
maar 't is voor die gast zijn studie, dus ik begrijp dat hij het graag simpel houdt
nuancering is aan veel mensen niet besteed, hapklare oplossingen voor criminaliteit bestaan niet (sommige slogans ten spijt) en ik vrees dat privé-firma's voorlopig de efficiëntste en (mits controle door de overheid) meest menselijke gevangenissen uitbaten.

ff reageren op enkele van uw antwoorden:
dus inderdaad 6 jaar lang met 4 man een emmerke delen.

juiste kazernes kiezen? we hebben het wel over de Belgische staat hé nieuw duur gebouw en een bevriend aanemer

ivm administratieve en andere meerkosten: kans is volgens mij oa door die meerkost groot dat een relatief kort verblijf in een ziekenhuisbed goedkoper is dan een langer verblijf in de cel. Bovendien is die mens dan tenminste van z'n verslaving af...

in nog diepere miserie eruit komen: recidivisme?
Oud 5 februari 2004, 14:52   #22
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Morgen worden deze vragen voorgeschoteld aan Stefaan De Clerck, zou u aan deze vragen nog iets veranderen? Dank

1) In de wet staat vermeldt dat een gevangenisstraf een vrijheidsberoving inhoudt. Stel er is geen gsm toegelaten, is dit dan geen extra straf bovenop de vrijheidsberoving? Is dit wettelijk? (mensenrechten) Of ziet men dit integraal als gevangenisstraf? Waar trek je de grens tussen wat “overbodige luxe” is en wat noodzakelijk is? Wat zegt de wet hierover?

2) Zijn gevangenissen niet hoofdzakelijk gevuld met mensen die misdrijven veroorzaken dan mensen die misdaden begaan?

Uitbreiding vraag: Moeten er strengere straffen zijn voor mensen die zedenfeiten en misdaden plegen tegen personen, want die maken littekens voor het leven en komen meestal onder voorwaarden veel te vlug vrij.

3) Is plaatsing in legerkazernes of werken voor openbaar nut een realistische oplossing? Zo kunnen ze de maatschappij terugbetalen voor wat ze aangericht hebben.

4) Indien men in tegenstelling tot vandaag de dag, enkel strafrechterlijk veroordeelden in gevangenissen zou plaatsen, moeten we dan nog wel dure nieuwe gevangenissen bijbouwen?

Uitbreiding vraag: hoeveel geld zou men besparen door veroordeelde druggebruikers een verplichte ontwenningskuur en integratieprogramma te doen volgen binnen een gesloten inrichting ipv hen simpelweg op te sluiten zoals nu gebeurt? (Dit kan beter zijn, maar let op het feit dat een ziekenhuisbed duurder is dan een gevangenis)

5) Wat kosten alternatieve straffen (vooral elektronische bewaking) in verhouding tot de "gewone" gevangenisstraf per veroordeelde? Indien toegepast op alle voor niet-gewelddadige misdrijven veroordeelden: wat kost dat de belastingbetalers minder?

6) Uitbesteding van werken in gevangenissen: zou het niet beter zijn de uitbestedingen door de overheid te laten uitvoeren ipv door de lokale politiek waar meestal “vriendjes” de klusjes opknappen?

7) Wat houdt de wet Lejeune precies in en wat kan de invloed daar op zijn omtrent deze problematiek?

8) In plaats van gevangenen na hun straf direct vrij te laten, denkt u dat het niet aangewezen is om bv mee te gaan met de gevangenen om zaken te regelen (qua werk, onderdak, …) en als alles geregeld is hem dan pas tot de maatschappij toe te laten. Natuurlijk zou dit geld kosten, maar kan je dan geen goedkope cellen bouwen en van hervallen zal er minder sprake zijn. Zou er geen oplossing moeten worden gezocht om schulden te betalen?

9) Vind je het wenselijk dat in sommige bibliotheken in de gevangenissen er een uitleenaabod van Cd’s en videospelletjes is? Misschien iets wat ze zich thuis niet kunnen permitteren.

Reservevraag:

U weet dat er eigenlijk plaatsgebrek is in gevangenissen. Als we kijken naar het profiel van een gedetineerde, dan zien we dat de gemiddelde leeftijd 34 jaar is. Ze zijn ook laaggeschoold en komen meestal uit verstedelijkte gebieden. Denkt u dan niet dat de overheid meer preventiever moet optreden door bepaalde instanties?
Lorentz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2004, 15:20   #23
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

In de wet staat vermeldt dat een gevangenisstraf een vrijheidsberoving inhoudt. Stel er is geen gsm toegelaten, is dit dan geen extra straf bovenop de vrijheidsberoving?

Als het om een moordenaar gaat welke straf denk je dat het slachtoffer dan heeft gekregen.Welke extra straf denk je dat de nabestaande krijgen bovenop het verdriet zij kunnen ook niet meer gsm naar het slachtoffer.Het slachtoffer is van zijn of haar vrijheid beroofd voor altijd terwijl er aan de gevangenis straf meestal een einde komt.

Ik vind dat men gevangenisstraffen alsook de gevangenis op zich moet aanpassen aan de feiten en de ernst van de feiten.Nu gaan ze dat is rap veralgemenen en is elke cel eender.Maak gevangenissen voor de ernstige feiten maar dan echte gevangenissen en geen luxe dan aub .En voor minder ernstige feiten kun je dan nog zeggen een beetje luxe en voor stomme feiten een leerplan of zoiets of gemeenschapsdienst in overeenstemming met de feiten.

alcatraz was zo slecht nog niet voor mensen als dutroux en de bende van nijvel e.d.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2004, 16:32   #24
jef
Gouverneur

Standaard

kweethetnie, gij weet het wel volledig akkoord, er is een verschil in misdaad, dus ook de straf mag draaglijker zijn voor sommigen, maar voor monsters als MIJNHEER Dutrouw ondraaglijk.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2004, 16:43   #25
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Is er voldoende geld om nieuwe gevangenissen te bouwen ?
Is er voldoende geld om gevangenissen te renoveren ?
Moet Dutroux nu echt een laptop hebben ?
Wat kost een gevangene per dag aan de gemeenschap ?
Moet er dan niet gewerkt worden aan een gevangenisstraf uitzitten in het land van herkomst (grote besparingen) van +/- 4.000 gevangenen ?

Wat wordt er gedaan met gevangenen verslaafd aan drugs ?

Wat met sexuele misdadigers en hoe zit dat met hun regime in de gevangenissen (bescherming en begeleiding) ?

Succes !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2004, 17:01   #26
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorentz
Morgen worden deze vragen voorgeschoteld aan Stefaan De Clerck, zou u aan deze vragen nog iets veranderen? Dank

4) Indien men in tegenstelling tot vandaag de dag, enkel strafrechterlijk veroordeelden in gevangenissen zou plaatsen, moeten we dan nog wel dure nieuwe gevangenissen bijbouwen?

Uitbreiding vraag: hoeveel geld zou men besparen door veroordeelde druggebruikers een verplichte ontwenningskuur en integratieprogramma te doen volgen binnen een gesloten inrichting ipv hen simpelweg op te sluiten zoals nu gebeurt? (Dit kan beter zijn, maar let op het feit dat een ziekenhuisbed duurder is dan een gevangenis)

6) Uitbesteding van werken in gevangenissen: zou het niet beter zijn de uitbestedingen door de overheid te laten uitvoeren ipv door de lokale politiek waar meestal “vriendjes” de klusjes opknappen?

Reservevraag:
U weet dat er eigenlijk plaatsgebrek is in gevangenissen. Als we kijken naar het profiel van een gedetineerde, dan zien we dat de gemiddelde leeftijd 34 jaar is. Ze zijn ook laaggeschoold en komen meestal uit verstedelijkte gebieden. Denkt u dan niet dat de overheid meer preventiever moet optreden door bepaalde instanties?
Lorentz, blijkbaar pakken jullie het toch serieus aan, proficiat!
opmerkingen bij 2 gequote vragen:

druggebruik is/blijft strafbaar, maar in de gevangenissen vind je ook illegalen (bij gebrek aan betere oplossingen of actief uitwijsbeleid?) en gecolloqueerden (wegens plaatsgebrek in psychiatrie) terwijl die mensen niet veroordeeld zijn.

ik bedoelde uitbesteden aan privé-firma's, niet aan de federale overheid (dat van die lokale besturen lijkt me niet te kloppen). Denk maar aan maaltijden, was&plas, etc

veel geluk bij Stefaan, hopelijk zijn z'n antwoorden voor de verandering es niet zo wollig als de kruising van een ongeschoren schaap en een suikerspin
Oud 5 februari 2004, 17:10   #27
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Lorentz, blijkbaar pakken jullie het toch serieus aan, proficiat!
opmerkingen bij 2 gequote vragen:
Dank u, we doen ons best. We willen vooral zo to the point mogelijk zijn en De Clerck uit zijn kot lokken.

Citaat:
druggebruik is/blijft strafbaar, maar in de gevangenissen vind je ook illegalen (bij gebrek aan betere oplossingen of actief uitwijsbeleid?) en gecolloqueerden (wegens plaatsgebrek in psychiatrie) terwijl die mensen niet veroordeeld zijn.
Vormen die illigalen een grote groep in het gevangenisgebeuren? Want bij mijn weten worden die vooral geplaatst in gesloten instellingen.

Citaat:
veel geluk bij Stefaan, hopelijk zijn z'n antwoorden voor de verandering es niet zo wollig als de kruising van een ongeschoren schaap en een suikerspin
zouden we best niet zeggen zeker morgen... (Kzal mijn partijkaart van de VLD ook maar best thuislaten 8) ) grapje
Oud 5 februari 2004, 17:13   #28
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Wat we ons ook afvragen is het feit dat geheel die problematiek rond overbezetting van gevangenissen enzo een communautair probleem is. Is het niet zo dat walen andere gedachten hieromtrent hebben? Ik verwijs naar de wet Lejeune waar Di Rupo ook niet echt een voorstander van was.
Oud 5 februari 2004, 17:41   #29
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Waarom wel/niet privégevangenissen in Vlaanderen?
Kunnen er geen akkoorden gesloten waarbij gevangenen in gevangenissen in het buitenland hun straf uitzitten, als dat goedkoper is? Bvb in Oost-Europa?
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2004, 17:50   #30
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Kunnen er geen akkoorden gesloten waarbij gevangenen in gevangenissen in het buitenland hun straf uitzitten, als dat goedkoper is? Bvb in Oost-Europa?
Vraag mij af of dat haalbaar is. Moet er daarvoor ook geen overleg komen met de bevoegde instanties in die andere landen. Ik zie ze vast niet geneigd om gevangenissen bij te bouwen om het probleem van een ander land op te vangen.
Oud 5 februari 2004, 17:52   #31
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorentz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Vraag mij af of dat haalbaar is. Moet er daarvoor ook geen overleg komen met de bevoegde instanties in die andere landen. Ik zie ze vast niet geneigd om gevangenissen bij te bouwen om het probleem van een ander land op te vangen.
Ik weet niet. Ik denk dat een land als Roemenië maar al te graag een vierde ontvangt van wat wij per gevangene betalen, en dat ze met dat geld de gevangenen ook in menswaardige toestand kunnen onderbrengen.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2004, 19:10   #32
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik denk als men minder geld besteed aan de opvang en het onderbrengen van illegalen dat men dan al aardig wat geld over heeft om gevangenissen bij te bouwen.of om de bestaande aan te passen.Ik denk dat men beter is grondig zou onderzoeken waarom er zoveel geld nutteloos verspild wordt terwijl er een groot tekort is .En een druggebruiker is in de fout volledig mee akkoord maar mijn mening is dan dat zulke misdrijven niet in de gevangenis behoren eerder in een soort centrum waar ze leren waarom het fout is en waar ze in kontakt komen met slachtoffers van drugs .Allee kort samengevat ik denk dat onze studentjes nog niet klaar zijn er is nog veel werk aan de winkel zenne mannekes maar ik vind het knap van jullie.
Oud 6 februari 2004, 09:56   #33
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Ik denk als men minder geld besteed aan de opvang en het onderbrengen van illegalen dat men dan al aardig wat geld over heeft om gevangenissen bij te bouwen.of om de bestaande aan te passen.Ik denk dat men beter is grondig zou onderzoeken waarom er zoveel geld nutteloos verspild wordt terwijl er een groot tekort is .En een druggebruiker is in de fout volledig mee akkoord maar mijn mening is dan dat zulke misdrijven niet in de gevangenis behoren eerder in een soort centrum waar ze leren waarom het fout is en waar ze in kontakt komen met slachtoffers van drugs .Allee kort samengevat ik denk dat onze studentjes nog niet klaar zijn er is nog veel werk aan de winkel zenne mannekes maar ik vind het knap van jullie.
DRUGGEBRUIK is geen misdrijf (staat trouwens niet eens in e drugwet; het drugbezit wel...).. IEDEREEN is een druggebruiker; een minderheid kan je bestempelen als drugmisbruiker of -verslaafden, maar zelfs die personen plegen geen misdrijf, maar moeten in de welzijns- of gezondheidssector geholpen worden.

Ook illegale druggebruikers zijn mensen zoals iedereen; met dat verschil dat hun genotmiddelenkeuze om historische, politieke en racistische redenen sinds honderd jaar strafrechtelijk, politiek en psychiatrisch vervolgd wordt... Illegale drugs bestaan immers niet; de internationale en nationale drugetten en conventie hebben de productie, de verkoop en het gebruik van deze producten echter zodanig strikt gereglementeerd dat wie ze wil gebruiken als 'genotmiddel' per definitie op de illegale markt gedwongen wordt. Voor medische en 'experimentele' doeleinden hebben bepaalde staten en/of privébedrijven het monopolie op productie en verkoop (bijvoorbeeld SANDOZ heeft wereldwijd het monopolie o de productie en verkoop van legale heroïne en.. methadon...)...

De oorlog tegen drugs is altijd een oorlog tegen druggebruikers geweest (en kleine productenten) aangezien de illegaliteit een geschenk is voor de georganiseerde misdaad enerzijds en de politie- en andere repressiediensten anderzijds... Het grote drugprobleem bestaan dan ook niet; in vrkiezingsstrijd is het bovendien opvallen dat 'drugs' plots nooit een rol spelen (of hoogstens marginaal).. en zo hoort het ook.. Want alleen al in België is ELK sociaal vraagstuk ettelijke keren belangrijker en dodelijker dan om het even welk 'drugprobleem'...

Via mijn doctoraat heb ik (in 1997 reeds) voor Vlaanderen al bewezen dat het drugbeleid puur op lucht gebaseerd is en dat 'het drugprobleem' eerder een bliksemafleider is voor de werkelijek sociale problemen (waar dan niets aan gedaan wordt...)... En na honderden gesprekken, debatten, media-optredens, artikels enzovoorts heb ik nog steeds geen enkele prsoon in binnen- of buitenland gevonden die ook maar één argument van mij kon ontzenuwen (daarvoor is mijn historische en empirische feitenkennis wel echt te groot)...

Er bestaan geen drugslachtoffers, wel slachtoffers van een slecht drugbeleid.. En kom nu niet af met verhalen uit je eigen omgeving want die kan je niet veralgemenen. Bovendien heb ik tijdens mijn zesjarige participerende observaties bij druggebruikers op het terrein heel wat ellende gezien en ook dodelijke ongelukken, in clusief mensen die in mijn armen stierven.. .maar NOOIt heb ik gedacht 'die slechte drugs toch..' want ik wist heel goed dat die mensen onrechtstreeks vermoord waren door de drugdealers en het drugbeleid en de maatschappij die hen in de steek lieten... Het drugbeleid creërt slachtoffers in plaats van hen te vermijden....

altijd bereid voor een znig gesprek, maar laar druggebruikers uit dit thema, dat heeft er niets mee te maken... Tenzij dat bij een depenalisatie van druggebruik de gevangenissen inderdaad wat meer plaats zouden bieden...

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 12:25   #34
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

Standaard

Sorry voor men verkeerde woordkeuze drugsgebruik is inderdaad geen misdrijf maar het dealen wel.Maar ik bedoelde het wel goed en over drugs denk ik dat men nooit zal uitgepraat raken laat staan dat de regering er ooit een oplossing voor zal vinden.Maar ik denk dat ze daarvoor beter de oorzaak aanpakken in plaats van de mensen die zover geraakt zijn dat ze verslaafd zijn.Want het is niet alleen uit verveling volgens mij .succes verder nog en hopelijk komen jullie eruit en heeft deze topic veel nut gehad voor jullie.
Oud 6 februari 2004, 13:24   #35
Lorentz
Vreemdeling

Standaard

Om 14h30 hebben wij een afspraak op het stadhuis van Kortrijk met Stefaan De Clerck en wij achten onszelf goed voorbereid. We zijn gewapend tegen "luchtverkoperij" waar politici een patent op hebben en weten concreet waar we naartoe willen.

We zitten echter concreet met één vraag:

Wat heeft het communautair aspect met deze problematiek te maken? want in het verleden stond Di Rupo meermaals rechttegenover de voorstellen van Vlaamse kant?

Kan iemand mij daarover een korte schets geven want volgens veel mensen in een kritische communautaire vraag aan een vlaamsgezinde partij ideaal om het gesprek interessant te maken!
Oud 6 februari 2004, 13:56   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het communautaire luik in de meeste gevallen is een gevolg van de wafelijzerpolitiek. Als Vlaanderen een extra gevangenis wil bouwen, dan moet er op het Waalse grondgebied eenzelfde, of betere gevangenis komen. ([size=2]grote voorbeeld, de haven van Zeebrugge en de scheepsliften op het centrumkanaal[/size])

Ook is het duidelijk dat het uitbaten van een gevangenis geld kost, wat natuurlijk ook 50/50 of beter in het voordeel van de PS ([size=2]die toch een vrij hoog percentage Politiek criminelen levert[/size])Oh sorry Wallonië moet uitkomen.

Nu het feit dat Vlaanderen meer Rechters en Magistraten behoeft, al was het maar op bevolkingsaantal gekeken ,let niet dat Onckelinckx op commando van haar broodheren deze broodnodige mankracht afleid naar de andere kantr van de taalgrens.

Oh, oftewel Justitie is een communautair spelletje, waar enkele politici gretig in meedraaien, om zo hun vingers in alle potjes vet te houden.
Oud 9 februari 2004, 15:08   #37
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

ff terug naar boven halen...

Lorentz, wat wist Stefaan te vertellen?
Oud 9 februari 2004, 15:14   #38
MADY
Vreemdeling

Standaard

De actuele 5 die vinden dat er niet genoeg is zijn waarschijnlijk opgeslotenen achter een pc zittende.
MADY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2004, 20:10   #39
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Strengere straffen voor zedenfeiten en misdaden tegen personen.

Kan dit, mag dit en vind Stefaan dit ook niet noodzakelijk?

Deze misdadigers maken littekens voor het leven bij hun slachtoffers en komen al na veel te korte tijd vrij!

Ik vind alvast dat de straffen hiervoor serieus moeten verstrengt worden!!!
Een verkillend effekt heeft een dergelijke stellingname in elk geval,maar dat was mischien de bedoeling,nietwaar Chill-effect?

Toch ff de feiten :Verkrachting en geweldsdelicten kunnen,onder bepaalde voorwaarden,een levenslange opsluiting opleveren.(of denk ge dat Marc Dutroux ooit nog vrijkomt?)
Het verzwaren van die straffen kan dus maar één ding betekenen:de doodstraf invoeren.Is het dat waar je voor pleit?

Ik zou zeggen:verminder de strafmaat tot pakweg de helft;geen 30 jaar voor moord,maar nog 15 jaar.Maar schaf wel de wet Lejeune af,die ervoor zorgt dat iemand die levenslang kreeg van een rechter reeds na 10 jaar op vrije voeten is.Dat is al een stuk zinvoller.Geef de rechtbanken terug wat hen is afgenomen,nl het recht om recht te spreken,en pas het vonnis onverkort toe.

Maar dan moeten we wel het aantal cellen verdubbelen (minimaal) en 10 keer meer investeren met het oog op de herintreding in de maatschappij van de veroordeelden.En welke politicus zou het ooit wagen te zeggen dat hij/zij meer gaat uitgeven aan gedetineerden??????
Tja,dan kan je ze dus beter tegen de muur zetten heh?????
goe bezig jong,goe bezig.
Oud 9 februari 2004, 20:20   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Thor, je hebt het blijkbaar niet volledig door.

Citaat:
Toch ff de feiten :Verkrachting en geweldsdelicten kunnen,onder bepaalde voorwaarden,een levenslange opsluiting opleveren.(of denk ge dat Marc Dutroux ooit nog vrijkomt?)
Met dit mediageile onderwerp kunnen we alle kanten uit, maar kom.Mijn hypothese is dat Dutroux de zaal verlaat en een jaartje cel nog moet doen..

Waarom denk ik dat. Simpel. Die krijgt levenslang.Omgezet in 25 jaar celstraf.
De wet Lejeune laat toe van na 2/3 van de strafmaat al vrij te mogen.
Voorarrest telt dubbel.
2/3 van 25 jaar is 16 en 8 maand jaar.
Tegen de tijd Dutroux effectief is veroordeeld zit die al 8 jaar in voorarrest.
Telt voor 16 jaar.

Andere mogelijkheid.
De misleidingen van het verleden in dit dossier, de hoeveelheid miskleunen onder de gereechterlijke diensten en de enorm lange aanlooptijd maken dat er na een paar weken al zoveel procedurefouten op tafel komen dat het proces gewoon geseponeerd word.

Maar kom, dit helpt het gevangenis idee niet verder, en zorgt er niet voor dat een crimineel in België nog bang is om in de bak te draaien.Eerder een rustpauze, een "sereen" moment.
De mensen die nu nog bang zijn om de cel in te vliegen zijn diegene die zowiezo niks wilden misdoen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be