Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2007, 09:37   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Bovendien moet de landbouw concurreren met de elektriciteitsbedrijven, die circa 15 procent van de watervoorraad gebruiken voor energie en koeling.
Weeral leuke desinformatie. Water dat gebruikt werd om electriciteitscentrales te koelen kan nog steeds perfect gebruikt worden om te sproeien. Alsof het water te zwaar verontreinigd zijn of gewoon vernietigd word.
Oud 25 april 2007, 09:42   #22
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Weeral leuke desinformatie. Water dat gebruikt werd om electriciteitscentrales te koelen kan nog steeds perfect gebruikt worden om te sproeien. Alsof het water te zwaar verontreinigd zijn of gewoon vernietigd word.
Het gaat er niet over dat dat koelwater dan niet meer gebruikt zou kunnen worden, maar wel dat je sowieso dat koelwater nodig hebt. Je kan dat dus inderdaad niet opgebruiken.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 09:48   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
nieuwsarchief April wordt mogelijk droogste maand ooit23/04/2007 print
  • Als het tot en met volgende maandag droog blijft en dat zit er in kan deze aprilmaand de droogste maand ooit worden. Er is deze maand nog geen druppel regen gevallen: voorlopig een unicum op het weerstation van Ukkel. Het huidige record dateert van 1893, ook in april.

Sinds de metingen in 1833 begonnen, is april 1893 de droogste maand tot nu toe. Toen regende het alleen de 13de en de 17de, in totaal minder dan een liter. Geen enkele andere maand in winter of zomer was sindsdien droger. De kans dat dit record nu wordt gebroken, is reëel. De meest recente computermodellen geven geen uitzicht op neerslag van betekenis.

Begin deze week is een plaatselijk buitje niet uitgesloten, maar de vraag is of het dan ook in Ukkel regent en dit dus de cijfers beïnvloedt. Naar het weekend toe komen er nieuwe hogedrukinvloeden. Als die tot begin volgende week aanhouden, wordt april 2007 de droogste maand ooit. Het droge weer levert voorlopig geen grote problemen op voor de landbouw. Dat komt omdat het tijdens de winter behoorlijk nat was, waardoor het grondwaterpeil nog een redelijk niveau heeft.

Bron: Het Laatste Nieuws
In Ukkel is er nog geen druppel regen gevallen. Als het tot en met maandag volledig droog blijft dan is het absoluut droogterecord voor ons gebroken. Dat betekent dat dit record in de toekomst enkel geevenaard kan worden.

In Diksmuide is er gisteren een druppel of tien gevallen, maar ook hier staat de teller nog steeds op 0 liter per vierkante meter.

Ook het warmterecord van april zal hoogstwaarschijnelijk verpulverd worden. Dat we in een extreem warme periode leven is nu wel duidelijk. Dit zijn de gegevens van de Nederlandse weerdienst, die tenminste haar gegevens op de website zet. Over de primitieve Belgische KMI zijn er geen gegevens. Maar de Nederlandse cijfers zeggen genoeg over het weer in de Dietsche gouwen.

Juli is de warmste kalendermaand ooit.
September 2006 en januari 2007 zijn de warmste van deze maanden ooit.
Zomer 2006 staat in de top 5.
Herfst 2006 en winter 2007 zijn de warmste ooit.
Met uitzondering van augustus staan alle andere maanden in de top 10, waarbij november zelfs op de tweede plaats staat.

Meer info: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/index.html

Enige bezorgdheid omtrent de opwarming van de aarde is toch wel op zijn plaats. Of dat de mens nu de hoofdoorzaak is of niet, speelt eigenlijk weinig rol. Het klimaat is drastisch aan het veranderen.

pfft het woord "ooit" gebruiken in meteorologische context ...

hoe oud is de aarde 4,6 miljard jaar ? (als ik mijn niet vergis is dat )
4.600.000.000 jaar

en we zijn sinds 1833 ? aan het meten maw

0.000.000.173 jaar

manmanman, wat gaan ze nog allemaal uitvinden om de (domme) mensen bang te maken en de ecologiebussiness te doen draaien ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 09:49   #24
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het gaat er niet over dat dat koelwater dan niet meer gebruikt zou kunnen worden, maar wel dat je sowieso dat koelwater nodig hebt. Je kan dat dus inderdaad niet opgebruiken.
In de Alpen hangt hier nog een ander luik aan vast. Er is nogal wat electriciteitsopwekking via stuwmeren. Deze laten echter niet hun water los wanneer het de landbouw past, maar wanneer men electriciteit wil produceren. Momenteel zouden de stuwmeren gevuld moeten worden met het smeltwater van de Alpen. Door de geringe sneeuwval zal dit maar miniem zijn waardoor er slechts weinig water zal afstromen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 09:51   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Het belooft een hete zomer te worden. De vorige hete jaren (1976, 1994, 2003, en 2005) werden ook voorafgegaan door weinig neerslag in de lente
jeeee ! (dit jaar wegens bezuinigingen (ttz grote investeringen) grote vakantie 'in den hof' ... t kan hier dan maar beter weer gelijk aan de cote d'azur zijn ! (vorig jaar eind augustus was het daar trouwens belachelijk slecht weer )
Oud 25 april 2007, 09:53   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
In Italië zit men toch nu al met serieuze problemen voor de landbouw:

Bron: AD

Men zou beter hier ook al oproepen om zuiniger met water om te springen. Iets wat eigenlijk sowieso zou moeten gebeuren (zeker met drinkwater), maar aangezien het ook hier momenteel extreem droog is en we nog maar april zijn, zou het niet onverstandig zijn om daar extra aandacht aan te besteden.

dat lef moeten ze eens hebben, mij vertellen hoe ik met mijn eigen regenwater moet omspringen

is het er al niet zwaar genoeg over dat ik er via de oppervlaktewaterbelasing op moet betalen misschien ?!
Oud 25 april 2007, 09:57   #27
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Goed weer en lekker warm lijkt wel even leuk tijdens de verlofjes .
Maar wat op het werk ??? Binnenshuis gaan de airconditioningen op , maar buiten ???
Denk dan ook aan de hogere sterftecijfers tijdens hittegolven . Dat is al 1 menselijk aspect waar men snel overkijkt ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 10:01   #28
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat lef moeten ze eens hebben, mij vertellen hoe ik met mijn eigen regenwater moet omspringen

is het er al niet zwaar genoeg over dat ik er via de oppervlaktewaterbelasing op moet betalen misschien ?!
Lekker egoïstisch... Bovendien stond er wel degelijk "zeker met drinkwater". En in tijden van droogte zou je regenwater wel eens sneller op kunnen zijn dan je denkt... je doet er dus inderdaad beter aan om daar ook spaarzaam mee om te springen.

Niet onlogisch dat je ervoor betaalt trouwens. Je vervuilt het ook mee hé!

Laatst gewijzigd door Edina : 25 april 2007 om 10:03.
Oud 25 april 2007, 10:08   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Onze voedsleproductie heeft weinig last van droogte, er is genoeg zoet water voor handen om maanden (zo niet jaren) droogte op te vangen. Hevige regenval is daarentegen veel funester voor onze landbouw, maar zelfs dat is geen probleem ivm met de overproductie die veroorzaakt wordt door onze landbouwsubsidies. Zie daar meteen de reden om die subsidies nooit af te schaffen.
Daarom dat men bezig is met het besproeien van de velden te verbieden.
Want door het vele water dat daar nu voor gebruikt word, komt de watervoorziening van de bevolking in het gedrang.
Het grondwaterpeil is reeds jaren aan het zakken en men moet steeds dieper boren om het boven te halen.
Daar komt bij dat het bovenste grondwater niet meer bruikbaar is en nog zeer moeilijk kan geschikt worden gemaakt voor menselijke consumptie
Het is dus een fabel dat er voldoende drinkwater is om maanden van droogte op te vangen, er is zelfs niet genoeg om een paar weken op te vangen, laat staan een paar jaren.

En Vlaanderen is zelfs bij het uiterst geschiktste weer niet meer instaat om voor zijn eigenvoedsel voorziening te zorgen, laat staan bij droog of te nat weer.
Ook worden net deze maand veel gewassen gezaaid en/of uitgeplant.
Op dat ogenblik eisen de gewassen voldoende water en voldoende warmte, maar het mag niet te nat zijn of alles verzijpt. Als het te droog is verdorren de plantjes en kunnen de zaden niet kiemen.
Ook als het te warm is sterft alles af, of beginnen de gewassen te schieten, waardoor ze ook niet meer bruikbaar zijn als voedsel.

Voedsel kweken is minder gemakkelijk dan de meeste mensen denken en het is minder normaal dan men denkt dat de landbouwers alle problemen zomaar kunnen oplossen.
Wat de meeste van onze stadsmensen natuurlijk niet weten, is dat het meeste voedsel dat zijn in de winkels vinden van andere continenten komt. Vaak zelfs uit hongerlijdende landen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 10:11   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vervuil met het regenwater wat ik niet gebruik? Tja, waarom nog geen CO2 taks op wat ik uitadem?

Over het koelwater. De enige reden waarom een elektriciteitscentrale koelwater van buitenaf gebruikt is omdat dit goedkoper is dan alle koeling te moeten doen via de enorme koeltorens. Maar ook dat is perfect mogelijk.

Maar stel dat een electriciteitscentrale 100000L water per minuut gebruikt om zijn koeling te doen. Waar gaat dit water naartoe? Dat verdwijnt ofzo?

Bij mijn weten word een klein deel waterdamp, wat de enorme witte wolken uit de koeltorens veroorzaakt. De rest is gewoon verwarmd water wat terug de rivier in gaat. Niet goed voor het milieu trouwens. Warm water bevat minder zuurstof, wat de waterdiertjes minder leuk vinden.
Waarom zou een boer niet kunnen sproeien met warm water?
Oud 25 april 2007, 10:13   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zullen ze niet doen, want als het niet gaat regenen is jou regenwater volgende maand op.
Maar ze zullen wel een verbod op wassen van auto's invoeren en op het besproeien van grasperken.
Dit met zware boetes voor deze die ze snappen dat het toch doen.
Lekker goed voor de staatskas.
Zie je de droogte heeft nog goede kanten ook, Verhofstad zal volgende keer een echt sluitende begroting hebben, mss zelfs een echt overschot dankzij de droogte.
Oud 25 april 2007, 10:17   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Lekker egoïstisch... Bovendien stond er wel degelijk "zeker met drinkwater". En in tijden van droogte zou je regenwater wel eens sneller op kunnen zijn dan je denkt... je doet er dus inderdaad beter aan om daar ook spaarzaam mee om te springen.

Niet onlogisch dat je ervoor betaalt trouwens. Je vervuilt het ook mee hé!
egoistisch !?! er heeft heus niemand bijgelegd toen ik investeerde in mijn regenwaterputten hoor ...

moet jij mij eens uitleggen hoe ik vervuil met het regenwater dat ik gebruik voor mij tuin ... ?!?
Oud 25 april 2007, 10:18   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Denk dan ook aan de hogere sterftecijfers tijdens hittegolven . Dat is al 1 menselijk aspect waar men snel overkijkt ...
zijn er daar ook nadelen aan verbonden ? such is life zou ik zeggen ... is er iets 'natuurlijkers' misschien ? (of zou ik natuurlijker hier vervangen door ecologischer ? )

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 april 2007 om 10:19.
Oud 25 april 2007, 10:19   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vervuil met het regenwater wat ik niet gebruik? Tja, waarom nog geen CO2 taks op wat ik uitadem?

Over het koelwater. De enige reden waarom een elektriciteitscentrale koelwater van buitenaf gebruikt is omdat dit goedkoper is dan alle koeling te moeten doen via de enorme koeltorens. Maar ook dat is perfect mogelijk.

Maar stel dat een electriciteitscentrale 100000L water per minuut gebruikt om zijn koeling te doen. Waar gaat dit water naartoe? Dat verdwijnt ofzo?

Bij mijn weten word een klein deel waterdamp, wat de enorme witte wolken uit de koeltorens veroorzaakt. De rest is gewoon verwarmd water wat terug de rivier in gaat. Niet goed voor het milieu trouwens. Warm water bevat minder zuurstof, wat de waterdiertjes minder leuk vinden.
De bedrijven warmen het rivierwater idd deftig om, en ook hun omgevingslucht. Dit is idd een van de oorzaken van de opwarming van de aarde.

En ze veroorzaken idd meer waterverdamping dan natuurlijk is, enkel door de omgevingsopwarming veroorzaken zij winden die het verdampte water wegblazen en zo zorgen zij dus ook voor de verdroging van ons milieu hier en voor de lage grondwaterstanden.

En breng onze politici niet op ideeën, straks hebben we ook daar taksen op te betalen
Oud 25 april 2007, 10:37   #35
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De voedselproductie zal niet direct in gevaar komen, de natuur echter des te meer. Als je nu eens rondwandelt in de natuur merk je de droogte onmiddellijk op. De hogere stand van het grondwater door een relatief natte winter lost dit maar gedeeltelijk op. De meeste planten wortelen slechts een 30 cm diep en als het water in die zone op is, is het gedaan.
Op de natuur zal het ook een minime impact hebben, er gaan misschien een hoop planten dood en vervolgens een hoop dieren, maar het volgenden jaar zal alles weer bij het oude zijn. Het is natuurlijk een ander verhaal als het klimaat definitief om blijkt te zijn geslagen, maar ook daar zal de natuur zich aan aanpassen.
Oud 25 april 2007, 10:37   #36
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vervuil met het regenwater wat ik niet gebruik?
Niet het regenwater, wel het oppervlaktewater. Via allerlei wegen. Of hoe dacht je anders dat dit verontreinigd geraakte?

Citaat:

Nogmaals, het gaat er niet over dat dit opgebruikt wordt door het koelen, maar wel dat dit water nodig is. En dat die fractie dus niet kan opgebruikt worden voor andere zaken. En zoals araneus terecht opmerkte is er ook heel wat electriciteitsopwekking via stuwmeren.

(en die thermische vervuiling is inderdaad een probleem)
Oud 25 april 2007, 10:40   #37
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
egoistisch !?! er heeft heus niemand bijgelegd toen ik investeerde in mijn regenwaterputten hoor ...
Egoïstisch ja, want hoe sneller jij je regenwater opgebruikt, hoe sneller je zal moeten overschakelen op drinkwater voor zaken die je anders met regenwater kon doen.

Citaat:
moet jij mij eens uitleggen hoe ik vervuil met het regenwater dat ik gebruik voor mij tuin ... ?!?
Ik had het over de verontreiniging van oppervlaktewater, waar we allemaal aan bijdragen.
Oud 25 april 2007, 10:45   #38
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Daarom dat men bezig is met het besproeien van de velden te verbieden.
Want door het vele water dat daar nu voor gebruikt word, komt de watervoorziening van de bevolking in het gedrang.
Het grondwaterpeil is reeds jaren aan het zakken en men moet steeds dieper boren om het boven te halen.
Daar komt bij dat het bovenste grondwater niet meer bruikbaar is en nog zeer moeilijk kan geschikt worden gemaakt voor menselijke consumptie
Het is dus een fabel dat er voldoende drinkwater is om maanden van droogte op te vangen, er is zelfs niet genoeg om een paar weken op te vangen, laat staan een paar jaren.
Men heeft dan ook geen drinkwater nodig om de gewassen te besproeien. Het verbod gaat enkel over drinkwater.

Citaat:
En Vlaanderen is zelfs bij het uiterst geschiktste weer niet meer instaat om voor zijn eigenvoedsel voorziening te zorgen, laat staan bij droog of te nat weer.
Ook worden net deze maand veel gewassen gezaaid en/of uitgeplant.
Op dat ogenblik eisen de gewassen voldoende water en voldoende warmte, maar het mag niet te nat zijn of alles verzijpt. Als het te droog is verdorren de plantjes en kunnen de zaden niet kiemen.
Ook als het te warm is sterft alles af, of beginnen de gewassen te schieten, waardoor ze ook niet meer bruikbaar zijn als voedsel.
U moet het iets breder zien als Vlaanderen, u moet de voedselvoorziening EU-breed zien.

Citaat:
Voedsel kweken is minder gemakkelijk dan de meeste mensen denken en het is minder normaal dan men denkt dat de landbouwers alle problemen zomaar kunnen oplossen.
Wat de meeste van onze stadsmensen natuurlijk niet weten, is dat het meeste voedsel dat zijn in de winkels vinden van andere continenten komt. Vaak zelfs uit hongerlijdende landen.
Voedsel kweken is tegenwoordig een eitje, het wordt pas lastig als men het in dichtbevolkt gebied (Vlaanderen) gaat doen.
Oud 25 april 2007, 10:54   #39
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Pfff , heb even aan het puzzelen geweest over het waterverbruik in mijn gezin. Moest er een watertekort van komen gaat dat toch een probleem zijn. (groot gezin)
En als dat dan samen gaat met hoge temperaturen ...
Praktisch gezien zijn we eigenlijk reddeloos verloren als er geen water uit ons kraantje komt ...
Hopelijk leggen ze snel een co2-taks op voor uitademen zodat ze genoeg geld hebben voor extra waterbekkens .
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 10:55   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Egoïstisch ja, want hoe sneller jij je regenwater opgebruikt, hoe sneller je zal moeten overschakelen op drinkwater voor zaken die je anders met regenwater kon doen.

Ik had het over de verontreiniging van oppervlaktewater, waar we allemaal aan bijdragen.

nu moet jij mij eens uitleggen wat er egoistisch is aan het feit dat ik met mijn (goed genoeg gedimensioneerd , ik zal niet zonder vallen) regenwater mijn tuin besproei

en leg mij en pasant eens uit waar dat vervuild, terwijl ik er wel belasting op betaal ...

t is godverdomme een sociale herverdeling ! hoe meer ik op die manier verbruik hoe meer belasting ik betaal !?!

(en nog eens, ik heb daar op geen enkele manier subsidie voor gekregen hoor)

ps die zomervakantie die we niet doen is omdat we investeren in zonnepanelen, ook egoistisch zeker ?! laat t zonneke dus maar schijnen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be