![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Wat zijn de bezwaren tegen een plantaal? 2) Wat is er problematisch aan dat een tussentaal niet eigen is aan een bepaald volk? 3) En waarom is er bezwaar tegen een ideaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En in Pakistan heeft het Urdu een hogere status. Citaat:
En dat is toch eens goed. Het is toch fantastisch dat men een taal zonder vervelende uitzonderingen, zonder moeilijke uitgangen, zonder moeilijke vervoegingen heeft willen maken. Simpel, daar houdt iedereen toch van? Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() makkerlijker dan Engels, Jan??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Schepen
|
![]() Frans is wel een aantrekelijke taal om te leren... Jullie moeten dat niet ontkennen.
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben zelf meer een exact wetenschapper dus intrinsiek niet echt geinteresseerd in talen op zich. Maar toch, zoals elk mens dat wel ergens wat cultuur wil opdoen, vind ik dat talen ook ergens een plaats in de basiskennis moeten hebben. Ik hou van het Vlaams Nederlands, het "VRT-vlaams", zeker in vergelijking met onze Noorderburen. Verder kan ik een aardig mondje engels en ik wil zeker ook Spaans leren. maar Frans? heeft mij nooit wat gezegd, en ik vrees dat dat zo zal blijven Hingis. Een verklaring kan ik er niet voor geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Minister
|
![]() Nu ja het is natuurlijk wel voordelig dat het niet de taal is van een bep.volk, wat voor neutraliteit zorgt ...
Citaat:
Esperanto makkelijker dan Engels? Kan ik mij moeilijk voorstellen .. iemand een goede cursus? Citaat:
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 29 april 2007 om 14:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Daarom vind ik het zo jammer dat ik eigenlijk in die twee jaartjes Duits de helft van de tijd verhaaltjes heb zitten lezen die gewoon van Duits naar Nederlands moesten, van Nederlands naar Duits was amper gevraagd. Ik had liever intensief de taal zelf geleerd. (die verhaaltjes doe je dan maar zelf he) Citaat:
Het Engels gaat hier absoluut ook niet vrijuit maar : - Engels hoor ik vaker - Engels is veel handiger in deze wereld - Engels heeft geen geslachten - Engels heeft eigenlijk alleen in de derde persoon enkelvoud een aparte vervoeging - Er zijn geen hordes Engelstaligen aan onze grenzen die azen op ons gebied. Sorry Hingis, maar zo zie ik dat als kurkdroge wiskundige! ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 |
Partijlid
|
![]() Uiteraard wordt Fans nog door veel mensen gesproken en door sommige ook nog gezien als wereldtaal, maar dat betekent niet dat al die andere talen minderwaardig zijn zoals hier in België
Trouwens in wallonie is Nederlands een keuze vak terwijl in Vlaanderen Frans een verplichte kost is Toch raar in een tweetaligland als België ![]() warbij je toch verwacht wordt beide talen te kennen of moet ik Leterme toch nog geloven dat Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren ![]()
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onze ouders (en de helft van mijn generatie) leerde Frans van de liedjes, van de kultuur (en natuurlijk door de dwang om mee te kunnen tellen op ekonomisch gebied ...)
Onze kinderen nu leren Engels door de Amerikaans-Engelse kultuur (onvoldoende aangevuld met theorie, maar wat wilt ge met die hedendaagse onderwijskultuur), en ze kunnen amper nog Frans. Dat is een realiteit in Vlaanderen (en in Nederland). En wat die esperto-tisten betreft: ongelooooooflijk naïef. In geen enkel land zult gij "een mooi vrouwtje binnendoen" in het Esperanto-tees. Ik zie geen enkele Engelstalige een tweede taal leren (behalve wat Spaans brabbelen in de States, maar dat is geen taal leren). Ik zie geen enkele Chinees noch andere Aziaat, of Arabier of een Franstalige hetzelfde doen. Ik herhaal: ongeloooooflijk naïef. ps: x miljoen mensen spreken Esperanto. Mis: x miljoen hebben ooit één lesje begonnen. Maar 99 % is ermee gestopt na zijn of haar eerstvolgende buitenlandse reis. Dus geloof me: ongelooooflijk naïef.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() dat er veel Engelstaligen geen vreemde taal kunnen kan ik best op inkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Engels moet zowat de moeilijkste Europese taal zijn om te leren. Iedereen dénkt dat het makkelijk is, maar dat is het totaal niet. Engels heeft een spelling waar geen touw aan vast te knopen valt. Verder heeft het een grammatica die je op de achterkant van een postzegel kan schrijven. Bijgevolg is het spreken van Engels enórm idiomatisch. De meeste dingen zijn zo omdat ze zo zijn. Niet omdat er een systeem of eenvoudige regels achter zitten. De eerste 20% van Engels is daarom zeer makkelijk en snel te leren, maar zo goed als geen enkele non-native-speaker slaagt er in van nog maar de helft van die overige 80% onder de knie te krijgen. Je moet kind geweest zijn in het Engels om die taal min of meer serieus onder de knie te krijgen. De meeste Vlamingen dénken dat ze (redelijk) goed Engels spreken, maar doen dat in feite helemaal niet. Ik spreek professioneel dagelijks (mijn versie van) Engels en heb nog maar zeeer zeeer zeeer weinig Vlamingen serieus Engels horen spreken (hand in eigen boezem!). Hun Engels is beter dan dat van de Franstaligen (en vele anderstaligen), dat zeker, maar dat maakt het nog geen goed Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
als ge muziek kunt luisteren en films kunt zien zonder vertalingen..? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Staatssecretaris
|
![]() Frans was een wereldtaal, nu niet meer dus. Al blijven franssprekenden wel van het tegendeel overtuigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
|
![]() Ben ik de enigste die denkt dat Fransen en Walen extreem chauvinistisch zijn als het op taal aankomt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Staatssecretaris
|
![]() Neen lees mijn voorgaande post maar.
|
![]() |
![]() |