Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2007, 13:41   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik hou niet van Esperanto, omdat

1) Het een plantaal is
2) Het niet de taal is van een bep. volk of land, net iemand z'n moedertaal bezorgt je eigenheid vind ik
3) Het waarschijnlijk nooit Engels zal vervangen als lingua franca
Dan zijn de opeenvolgende vragen:

1) Wat zijn de bezwaren tegen een plantaal?
2) Wat is er problematisch aan dat een tussentaal niet eigen is aan een bepaald volk?
3) En waarom is er bezwaar tegen een ideaal?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 13:55   #22
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In Pakistan,India en Bangladesh is het Engels de algemene,ambtelijke,taal.het is ook de meest praktische oplossing om eerst een Engelstalig document op te stellen en dan te vertalen naar de grote hoeveelheid "inheemse" talen vanuit het standaard-document...

het leuke is dat er aldus geen "mindere" talen zijn!!!

In de krampachtige EU is dat nog steeds niet zo..
Nochtans zou het Indische voorbeeld tot lering mogen strekken

Ik geef toe,het Esperanto zou in de EU een interessante ambtelijke taal kunnen zijn voor de fundamentele teksten,je "benadeelt" er niemand mee!
In Indië is naast Engels Hindi toch ook nogal dominant hoor.
En in Pakistan heeft het Urdu een hogere status.

Citaat:
Ik hou niet van Esperanto, omdat

1) Het een plantaal is
Nou en, in zekere zin is het AN ook een plantaal hoor.
En dat is toch eens goed. Het is toch fantastisch dat men een taal zonder vervelende uitzonderingen, zonder moeilijke uitgangen, zonder moeilijke vervoegingen heeft willen maken. Simpel, daar houdt iedereen toch van?
Citaat:
2) Het niet de taal is van een bep. volk of land, net iemand z'n moedertaal bezorgt je eigenheid vind ik
Waardoor niemand zich ook beter moet voelen als hij dat spreekt.
Oud 29 april 2007, 13:57   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In Pakistan,India en Bangladesh is het Engels de algemene,ambtelijke,taal.het is ook de meest praktische oplossing om eerst een Engelstalig document op te stellen en dan te vertalen naar de grote hoeveelheid "inheemse" talen vanuit het standaard-document...

het leuke is dat er aldus geen "mindere" talen zijn!!!

In de krampachtige EU is dat nog steeds niet zo..
Nochtans zou het Indische voorbeeld tot lering mogen strekken

Ik geef toe,het Esperanto zou in de EU een interessante ambtelijke taal kunnen zijn voor de fundamentele teksten,je "benadeelt" er niemand mee!
Inderdaad, niet alleen maak je geen onderscheid tussen moedertaal- en niet-moedertaalsprekers (wat je wel doet als men Engels aanneemt), maar ook valt Esperanto duizendmaal sneller en gemakkelijker te leren. Dat is ook een niet gering voordeel.
Oud 29 april 2007, 14:00   #24
Ambiorix

Standaard

makkerlijker dan Engels, Jan??
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 14:07   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
makkerlijker dan Engels, Jan??
Jazeker, veeeeeeeeeeeeeel gemakkelijker. Dat kan ik, als esperantist, u echt op een blaadje mee geven!
Oud 29 april 2007, 14:07   #26
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Frans is wel een aantrekelijke taal om te leren... Jullie moeten dat niet ontkennen.
Oud 29 april 2007, 14:09   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
Frans is wel een aantrekelijke taal om te leren... Jullie moeten dat niet ontkennen.
Wat is er zo aantrekkelijk aan Frans?
Oud 29 april 2007, 14:10   #28
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
hmm, ik moet dat spijtig genoeg ontkennen.
Ik ben zelf meer een exact wetenschapper dus intrinsiek niet echt geinteresseerd in talen op zich.
Maar toch, zoals elk mens dat wel ergens wat cultuur wil opdoen, vind ik dat talen ook ergens een plaats in de basiskennis moeten hebben. Ik hou van het Vlaams Nederlands, het "VRT-vlaams", zeker in vergelijking met onze Noorderburen. Verder kan ik een aardig mondje engels en ik wil zeker ook Spaans leren.
maar Frans? heeft mij nooit wat gezegd, en ik vrees dat dat zo zal blijven Hingis. Een verklaring kan ik er niet voor geven.
Oud 29 april 2007, 14:24   #29
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Nu ja het is natuurlijk wel voordelig dat het niet de taal is van een bep.volk, wat voor neutraliteit zorgt ...

Citaat:
En dat is toch eens goed. Het is toch fantastisch dat men een taal zonder vervelende uitzonderingen, zonder moeilijke uitgangen
Dat wist ik niet, ik moet toegeven niets af te weten van Esperanto en bijgevolg ook uit onwetenheid gehandeld te hebben.

Esperanto makkelijker dan Engels? Kan ik mij moeilijk voorstellen .. iemand een goede cursus?

Citaat:
Ik vind van niet, ik vind het allesbehalve aantrekkelijk, en bovendien ook vreselijk moeilijk ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 29 april 2007 om 14:25.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 14:38   #30
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf meer een exact wetenschapper dus intrinsiek niet echt geinteresseerd in talen op zich.
Ik ben ook meer een exact wetenschapper! De taal op zich interesseert me niet, het is een hulpmiddel om meer te weten te komen en om beter te kunnen genieten van films en muziek en dergelijke....
Daarom vind ik het zo jammer dat ik eigenlijk in die twee jaartjes Duits de helft van de tijd verhaaltjes heb zitten lezen die gewoon van Duits naar Nederlands moesten, van Nederlands naar Duits was amper gevraagd. Ik had liever intensief de taal zelf geleerd. (die verhaaltjes doe je dan maar zelf he)

Citaat:
maar Frans? heeft mij nooit wat gezegd, en ik vrees dat dat zo zal blijven Hingis. Een verklaring kan ik er niet voor geven.
Ik wel. Onze Franstalige landgenoot verdient enig excuus omdat hij (of zij?) zelf wel Nederlands spreekt, maar ik vind Frans niet zo aantrekkelijk. Mijn hoofdreden is eigenlijk dat de spelling op niets trekt, de helft van de woorden eigent op een onuitgesproken medeklinker, de schrijfwijzes zijn vaak verschillend wanneer de uitspraak hetzelfde is (tu parles<->ils parlent,travailler<->vous travaillez) en vaak hetzelfde wanneer de uitspraak juist wel verschillend is (de twee "ai"'s in "j'aiderai" bijvoorbeeld, of het verschil in uitspraak tussen "les bons gens" en "les bons amis")
Het Engels gaat hier absoluut ook niet vrijuit maar :
- Engels hoor ik vaker
- Engels is veel handiger in deze wereld
- Engels heeft geen geslachten
- Engels heeft eigenlijk alleen in de derde persoon enkelvoud een aparte vervoeging
- Er zijn geen hordes Engelstaligen aan onze grenzen die azen op ons gebied.
Sorry Hingis, maar zo zie ik dat als kurkdroge wiskundige!
Oud 29 april 2007, 14:49   #31
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik ben ook meer een exact wetenschapper! De taal op zich interesseert me niet, het is een hulpmiddel om meer te weten te komen en om beter te kunnen genieten van films en muziek en dergelijke....
Daarom vind ik het zo jammer dat ik eigenlijk in die twee jaartjes Duits de helft van de tijd verhaaltjes heb zitten lezen die gewoon van Duits naar Nederlands moesten, van Nederlands naar Duits was amper gevraagd. Ik had liever intensief de taal zelf geleerd. (die verhaaltjes doe je dan maar zelf he)

Ik wel. Onze Franstalige landgenoot verdient enig excuus omdat hij (of zij?) zelf wel Nederlands spreekt, maar ik vind Frans niet zo aantrekkelijk. Mijn hoofdreden is eigenlijk dat de spelling op niets trekt, de helft van de woorden eigent op een onuitgesproken medeklinker, de schrijfwijzes zijn vaak verschillend wanneer de uitspraak hetzelfde is (tu parles<->ils parlent,travailler<->vous travaillez) en vaak hetzelfde wanneer de uitspraak juist wel verschillend is (de twee "ai"'s in "j'aiderai" bijvoorbeeld, of het verschil in uitspraak tussen "les bons gens" en "les bons amis")
Het Engels gaat hier absoluut ook niet vrijuit maar :
- Engels hoor ik vaker
- Engels is veel handiger in deze wereld
- Engels heeft geen geslachten
- Engels heeft eigenlijk alleen in de derde persoon enkelvoud een aparte vervoeging
- Er zijn geen hordes Engelstaligen aan onze grenzen die azen op ons gebied.
Sorry Hingis, maar zo zie ik dat als kurkdroge wiskundige!
Toen ik Nederlands begon te leren, ik dacht : wat een moeilijke taal te leren, ongelooflijk ! Ik kon niets anders dan lachen met het Vlaams accent vooral die van het Kortrijkse regio ( ik ben 2 maanden 1/2 in Sint Amandscollege Noord gebleven toen ik 10 jaar oud was ) maar met de tijd voelde ik mij wel op m'n gemak in het Nederlands en zo zie je waar ik nu ben... 't is niet omdat een taal moeilijk is om te leren dat ze zowiezo niet aantrekelijk is. Straf, ik heb Nederlands als 2de taal gekozen en Engels als 3de. Ik zou graag in de toekomst nog Spaans en misschien Duits leren. Nie slecht voor een doodgewoon "Waal", hé ?
Oud 29 april 2007, 14:59   #32
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard wordt Fans nog door veel mensen gesproken en door sommige ook nog gezien als wereldtaal, maar dat betekent niet dat al die andere talen minderwaardig zijn zoals hier in België

Trouwens in wallonie is Nederlands een keuze vak
terwijl in Vlaanderen Frans een verplichte kost is

Toch raar in een tweetaligland als België
warbij je toch verwacht wordt beide talen te kennen

of moet ik Leterme toch nog geloven dat Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren
Oud 29 april 2007, 16:23   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Onze ouders (en de helft van mijn generatie) leerde Frans van de liedjes, van de kultuur (en natuurlijk door de dwang om mee te kunnen tellen op ekonomisch gebied ...)

Onze kinderen nu leren Engels door de Amerikaans-Engelse kultuur (onvoldoende aangevuld met theorie, maar wat wilt ge met die hedendaagse onderwijskultuur), en ze kunnen amper nog Frans.

Dat is een realiteit in Vlaanderen (en in Nederland).

En wat die esperto-tisten betreft: ongelooooooflijk naïef.
In geen enkel land zult gij "een mooi vrouwtje binnendoen" in het Esperanto-tees.
Ik zie geen enkele Engelstalige een tweede taal leren (behalve wat Spaans brabbelen in de States, maar dat is geen taal leren). Ik zie geen enkele Chinees noch andere Aziaat, of Arabier of een Franstalige hetzelfde doen.
Ik herhaal: ongeloooooflijk naïef.
ps: x miljoen mensen spreken Esperanto. Mis: x miljoen hebben ooit één lesje begonnen. Maar 99 % is ermee gestopt na zijn of haar eerstvolgende buitenlandse reis.

Dus geloof me: ongelooooflijk naïef.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 17:34   #34
DebianFox
Minister

Standaard

dat er veel Engelstaligen geen vreemde taal kunnen kan ik best op inkomen.

Citaat:
Oud 29 april 2007, 17:53   #35
schoffie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Esperanto makkelijker dan Engels? Kan ik mij moeilijk voorstellen .. iemand een goede cursus?

Engels moet zowat de moeilijkste Europese taal zijn om te leren. Iedereen dénkt dat het makkelijk is, maar dat is het totaal niet. Engels heeft een spelling waar geen touw aan vast te knopen valt. Verder heeft het een grammatica die je op de achterkant van een postzegel kan schrijven. Bijgevolg is het spreken van Engels enórm idiomatisch. De meeste dingen zijn zo omdat ze zo zijn. Niet omdat er een systeem of eenvoudige regels achter zitten. De eerste 20% van Engels is daarom zeer makkelijk en snel te leren, maar zo goed als geen enkele non-native-speaker slaagt er in van nog maar de helft van die overige 80% onder de knie te krijgen. Je moet kind geweest zijn in het Engels om die taal min of meer serieus onder de knie te krijgen.

De meeste Vlamingen dénken dat ze (redelijk) goed Engels spreken, maar doen dat in feite helemaal niet. Ik spreek professioneel dagelijks (mijn versie van) Engels en heb nog maar zeeer zeeer zeeer weinig Vlamingen serieus Engels horen spreken (hand in eigen boezem!). Hun Engels is beter dan dat van de Franstaligen (en vele anderstaligen), dat zeker, maar dat maakt het nog geen goed Engels.
schoffie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 18:42   #36
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schoffie Bekijk bericht
Engels moet zowat de moeilijkste Europese taal zijn om te leren. Iedereen dénkt dat het makkelijk is, maar dat is het totaal niet. Engels heeft een spelling waar geen touw aan vast te knopen valt. Verder heeft het een grammatica die je op de achterkant van een postzegel kan schrijven. Bijgevolg is het spreken van Engels enórm idiomatisch. De meeste dingen zijn zo omdat ze zo zijn. Niet omdat er een systeem of eenvoudige regels achter zitten. De eerste 20% van Engels is daarom zeer makkelijk en snel te leren, maar zo goed als geen enkele non-native-speaker slaagt er in van nog maar de helft van die overige 80% onder de knie te krijgen. Je moet kind geweest zijn in het Engels om die taal min of meer serieus onder de knie te krijgen.

De meeste Vlamingen dénken dat ze (redelijk) goed Engels spreken, maar doen dat in feite helemaal niet. Ik spreek professioneel dagelijks (mijn versie van) Engels en heb nog maar zeeer zeeer zeeer weinig Vlamingen serieus Engels horen spreken (hand in eigen boezem!). Hun Engels is beter dan dat van de Franstaligen (en vele anderstaligen), dat zeker, maar dat maakt het nog geen goed Engels.
en hoeveel hebt ge die overige 80% nodig?
als ge muziek kunt luisteren en films kunt zien zonder vertalingen..?
Oud 29 april 2007, 19:01   #37
schoffie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
en hoeveel hebt ge die overige 80% nodig?
als ge muziek kunt luisteren en films kunt zien zonder vertalingen..?
Als het slikken van popcultuur de enige reden is om een taal te leren, heb je gelijk.
schoffie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 19:16   #38
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Frans was een wereldtaal, nu niet meer dus. Al blijven franssprekenden wel van het tegendeel overtuigd.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 19:24   #39
DebianFox
Minister

Standaard

Ben ik de enigste die denkt dat Fransen en Walen extreem chauvinistisch zijn als het op taal aankomt?

Citaat:
Oud 29 april 2007, 19:29   #40
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik de enigste die denkt dat Fransen en Walen extreem chauvinistisch zijn als het op taal aankomt?
Neen lees mijn voorgaande post maar.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be