![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In Nederland zijn altijd enige rijlessen bij aankoop brommobiel via bonafide handelaar inbegrepen (en de instructeur die ik trof was een "harde", ramde echt wel met verbaal geweld mijn tweewieler-gewoonten eruit!). Er werd toen ook een certificaat van uitgereikt, dat bij de meeste verzekeringsmaatschappijen al wat korting op de premie opleverde. Dankzij mijn leeftijdsklasse profiteerde ik optimaal van "overgangsregelingen"; reeds met het bromfiets-certificaat dat ik zonder meer tegen betaling kon bestellen op het postkantoor en nu ook weer met het nieuwe rijbewijs(je) dat daarvoor in de plaats is gekomen en waarvoor jeugdig(er)en toch een echt wel pittig examen moeten afleggen. Inmiddels zo'n 60.000 km zelf met het ding gereden, 10.000 per jaar, vaak afstanden boven 30km en af en toe meer dan 300. Op brommobielrijders-forums verneem ik vaak akelig gejank over onbeleefde/ruwe automobilisten, "agressief rijden" enzo maar dat kom ik zelf hoegenaamd niet tegen dus ik vermoed dat veel van iemands eigen rijstijl afhangt. Natuurlijk, af en toe zit er een idioot op de weg die alles wat kleiner of zwakker lijkt het leven zuur maakt en zoëen maakt zeker voor een 45km-ding geen uitzondering, maar het viel mij van het eerste begin aan op hoe gemiddeld zorgzaam automobilisten rijden, echt wel iets anders dan (brom)fietsers. Zit er op een weg met weinig passeer-mogelijkheid iets achter mij en is er een parkeer- of uitwijkopening binnen bereik, dan duik ik daar met tijdig richtingsignaal even in en laat de vaak dan wuivende achterligger langsgaan. Kortom, ik "doe mijn best" en heb de indruk dat dat niet verkeerd overkomt bij de andere weggebruikers. Vermoedelijk zou ik wel alsnog een "echt" rijbewijs kunnen behalen maar ook met (opgevoerde) bromfietsen/scooters heb ik snelheden boven ca. 55 km/u altijd oncomfortabel gevonden, niet ontspannen sturen, nutteloos race-gevoel en zelfs meerijden in een auto op de snelweg vind ik niet prettig, ik ben daar gewoon niet graag. Ik vind het dus uitstekend geregeld dat ik, tegen inlevering van het recht op hoge snelheden en gebruik van daarvoor bestemde wegen, zonder lange en dure rijbewijs-rompslomp, redelijk comfortabel vervoer heb kunnen bemachtigen "voor de oude dag". Maar inderdaad, auto's zijn goedkoper en beter, met veel lagere onderhoudskosten.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 mei 2007 om 14:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Ik heb toch wel eens zo'n ongeval met een dergelijk Aixam-tuig meegemaakt. (niet persoonlijk gelukkig).
Op een gewestelijke baan waar de toegelaten snelheid 90 km/u is (de Europalaan van Lokeren naar Dendermonde) reed een dergelijk voertuigje op het rechter rijvak bij valavond. Helaas had een zware BMW (die minstens 110 km/u moet gereden hebben) de slakkegang van die Aixam verkeerd ingeschat met een aanrijding tot gevolg. Die BMW had een behoorlijke bluts in zijn voorbumper en een plooi in zijn motorkap. De aixam en zijn bestuurder hebben ze van een boom kunnen schrapen die meer dan 20 meter naast de baan stond. (!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Een brommobiel heeft wettelijk maximaal 350kg drooggewicht, kleine auto's beginnen bij zowat 600 en zo'n kleintje doet ook niet veel tegen een BMW. Met een bromfiets zit je (in Nederland) meestal op dezelfde wegen/straten als met een brommobiel en dan vind ik een bromfiets toch nog weer iets minder veilig en veel minder comfortabel. Als de hemel valt zijn we allemaal plat.
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Zulke gedrochten horen niet op de baan. Wil je een voertuig met een dak boven je kop dan haal je een rijbewijs. Dan kan je pas zegeen dat je een basis hebt van opleiding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Hier 2 linkjes "Geschiedenis van de Brommobiel":
http://www.aixam.com/index.php?page_...7&mere_id=1236 http://www.ligier.nl/2003/site2updat...nt.php?cid=374
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ps: zelfs met met 600cc motorfietske rij ik op mijn gemakske; vb. in de file: rustig aan tussen de aanschuivende auto's, max. 20 per uur sneller dan de auto's en alleen als er ruim overschot is aan plaats.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
doet me spontaan "Bob de Bouwer" aanheffen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() Conclusie voor mijn part is:
- ze worden enkel gebruikt door mensen die geen rijbewijs willen halen. Zelfs al is er een cursusje inbegrepen bij de aankoop, dan is dit nog onvoldoende. Je hebt nog steeds geen bewijs dat je op zijn minst de wegcode kent. Als je de wegcode niet kent hoor je niet op de weg. Hoeveel ervaring je hebt of hoeveel je ermee rijdt speelt hier geen rol. Als je overtuigt bent dat je de wegcode kent, leg dan een examen af. - ze zijn verschrikkelijk onveilig. Door hun lage gewicht is er geen marge om veel veiligheidsstructuren aan te brengen. Bij een crash zal je het waarschijnlijk niet overleven. Verder zijn er geen milieuvoordelen aan deze ondingen verbonden. Je kan perfect een kleine normale auto kopen die ongeveer hetzelfde verbruikt, bv. Smart Fortwo Diesel. Deze is wel veilig (google maar even naar een crashtest van die dingen) en kan mee met het verkeer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Ik vind een tamelijk voordeel van deze vertraagde voertuigjes de bescheiden totaalbreedte (ca. 1.50m) waardoor een bonafide gebruiker iets makkelijker in staat is om een ander te laten passeren. Te vaak echter merk ik collega-rijders op die hardnekkig èn zelfs voor dit vehikel nodeloos langzaam, het midden van de weg blijven zoeken/aanhouden. Maar eerlijk is eerlijk, ik moet op landwegen ook wel eens erg lang blijven hangen achter een met bejaarden afgevulde Mercedes aan een snelheid van 35km per uur ... autowandelaars die totaal geen rekening houden met "rest wereld".
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zwijgt er mij van, hier rijden ze dan nog met van die driewielers ook, dat is helemaal een pest... En die kunnen meestal ook helemaal nie rijden, pinkers etc... allemaal nie nodig en dan verschieten ze ervan da ze plat gereden worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor quads is er zo ook een onozele wet, daar kunde kiezen auto of landbouwvoertuig, voor het landbouwvoertuig hebde dus ook geen rijbewijs nodig... jaja, dat wordt gezien als het mennen van paard en kar, voor zo'n monsters van traktors of combines etc... moete volgens mij geen rijbewijs hebben, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien, kunt ge niet verwachten dat iemand zich zonder rijbewijs mag begeven tussen de voertuigen waar een rijbewijs wel verreist is. Nog zo'n belachelijk iets is het rijbewijs voor automatieken, ge moogt dan wel nie me ne handgeschakelde rijden, maar leg mij hier nu eens de logica van uit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
òf met "een ander type motor" dwz niet-vonkgestuurd dus bijvoorbeeld diesel, geen norm voor cilinderinhoud maar wel door de constructie bepaald maximum vermogen van 4 kW. In de practijk gebruikt men hiervoor kleine werktuig/boot/landbouw-diesels met 400-550 cc in 2 cilinders. Bekende merken: Lombardini; Yanmar; Kubota; Mitsubishi. Er waren berichten/geruchten over verhoging van de norm naar 5kW, maar tot dusver (mij) nog niet duidelijk. "Snorfiets" is een totaal ander begrip en, ongeveer zoals landbouw-regime, onderworpen aan een maximumsnelheid van 25km per uur. Landbouw-regime is, behalve de nog lagere snelheid, extra onvoordelig want dan zijn tevens alle wegen met enkelvoudig tractorverbod (C8) niet meer toegestaan.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 mei 2007 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
"Rijbewijs voor automatieken" slaat op echte auto's. Doet men examen in een automaat-voertuig dan geldt een aldus verkregen rijbewijs alleen voor automaat-voertuigen. Tamelijk veel mensen kunnen niet leren omgaan met een handgeschakelde bak en het extra ontkoppelingspedaal. Ook mindervaliden, bijvoorbeeld iemand met maar 1 bruikbaar been, zijn met een automaatvoertuig vaak geholpen.
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Als ik mij juist herinner, gaat die vlieger niet op want is dan zelfs geen snorfiets meer toegestaan.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 mei 2007 om 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Zo mogelijk nog erger: electromobieluitvoeringen zijn onderweg, eng-stil; regeringen promoten deze ivm met milieu, o.a door het enorme gewicht van de accu's niet mee te tellen als "drooggewicht". Het "tanken" duurt met die dingen wel wat lang en de actieradius is niet groot, vooral met de lichten aan (in verband met veiligheid reeds overdag al semi-verplicht, heel sterk aangeraden voor klein spul). http://www.bathy.nl/images/townlife/product.htm http://www.bathy.nl/images/cityel/product.htm ![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 mei 2007 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Als die geluidslozen wagens op de markt komen zit ik hopelijk al in een auto of ik ben dood...
Nu steek ik als fietser kruispunten over en sla hoeken om puur op het geluid....
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |