Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet het Turkse leger voorkomen dat Erdogan of een van zijn mannetjes president wordt
Ja 16 47,06%
Nee 14 41,18%
Geen mening 4 11,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2007, 12:07   #21
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Een betoging van 1.000.000 mensen in Istanbul lijkt me ietwat op een indicatie in die richting?
Eén miljoen op circa 72 miljoen is niet zo veel. Als in alle Turkse steden van enig belang betogingen van die omvang waren gehouden, dan zou het nog iets anders zijn geweest. Bovendien moet een onderscheid worden gemaakt tussen de urbanere bevolking van het Europese deel van Turkije en de landelijkere bevolking van het Aziatische deel (uitgezonderd de toeristische trekpleisters die veelal aan zee liggen). In het Europese deel zullen ze eerder geneigd zijn om het secularisme te verdedigen dan in bijvoorbeeld Anatolië, of de regio's die aan Syrië, Irak en Iran grenzen, om van de Koerdische gebieden al niet te spreken.

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 1 mei 2007 om 12:09.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 12:14   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Uit een poll blijkt ook dat het grootste deel van het volk Erdogan niet als president wil zien. Hoe kan dit echter vertaald worden naar militair ingrijpen? Zou het volk, net zoals in Servie en Oekraine naar het parlement moeten gaan en daar Erdogan van zijn plaats moeten halen? De revoluties daar zijn immers wel door de internationale gemeenschap geaccepteerd. Er bestaat een grote kans dat het constitutionele hof Erdogan het presidentschap ontkent.
Zo moet het idd gaan en het leger is dan verplicht om de zijde van de burgers te kiezen en hen te beschermen. En mag dan na dit verzoek van het volk, wel een staatsgreep plegen, om de macht terug aan het volk te geven, maar nooit zelf de macht gaan uitmaken.
Indien het leger zich tegen het volk keerd, is het de taak van de VN om dit volk te beschermen en zijn macht terug te geven.
Echter ook weer enkel op verzoek van het volk en zonder zelf de macht te gaan uitmaken.

Dit is immers geen revolutie, maar de uiterste vorm van democratie.
Het volk is de enige die bepaald en de rest moet naar hen luisteren en hen beschermen tegen onderdrukking en geweld.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 12:55   #23
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is niet aan het leger om in de politiek in te grijpen, maar aan het volk en justitie.
Zij moeten bepalen wat zij willen en niet het leger.
Het leger mag enkel ingrijpen als ze de opdracht krijgen van justitie of het volk.

Het leger diend immers de democratie te verdedingen, maar ook te respecteren.

Als het volk Erdogan of een van zijn mannetjes als president willen, heeft het leger zich daar bij neer te leggen.

CS zijn immers geen oplossing in een democratie. Enkel de wil van het volk mag daarin tellen met justitie als toezichter dat alles ook juist verloopt.
Akkoord.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 12:56   #24
Jozef Ostyn

Standaard

Indien Turkije echt een moderne democratie was zou de legertop al afgezet zijn en in de gevangenis zitten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 14:52   #25
willem1940NLD

Standaard

Ik denk ongeveer zoals Brandaan het heeft verwoord. Daaroverheen: 98% moslims (ook binnen het leger) kunnen onmogelijk in meerderheid tegen Erdoĝan, Güll en dier shar�*a-hobby zijn.
Oud 1 mei 2007, 14:59   #26
==>The Answer<==
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Wie we daar hebben! El Turco alias JusticeLover alias Chupamela alias Stonaar! Da's lang geleden, zeg!
bol het is af e jonge, als ik ne lul wil zie dan gan kik wel nort wc zene
==>The Answer<== is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 16:35   #27
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Daaroverheen: 98% moslims (ook binnen het leger) kunnen onmogelijk in meerderheid tegen Erdoĝan, Güll en dier shar�*a-hobby zijn.

Als dogma kan dat tellen.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 16:56   #28
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht

Als dogma kan dat tellen.
De tijd zal het snel genoeg leren; wegkijken helpt niet meer.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 1 mei 2007 om 16:57.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 17:26   #29
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Beste Willem,

je denkt veel te zwart wit. Er zijn verschillende polls geweest en daaruit blijkt dat het grootste deel van het volk tegen zijn presidentschap is. Ik raad je aan om op een wat minder simplistische manier te denken. Turkije is een complex land.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 17:42   #30
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De tijd zal het snel genoeg leren; wegkijken helpt niet meer.
Zucht. Laten we je post eens wat nader bekijken:
Citaat:
Daaroverheen: 98% moslims (ook binnen het leger) kunnen onmogelijk in meerderheid tegen Erdoĝan, Güll en dier shar�*a-hobby zijn.
Voor wat betreft de Turkse bevolking, nogmaals:

Bekijk dit eens: de AKP haalde in 2002 34% van de stemmen, wat zich vertaalde in een 2/3 meerderheid in het parlement. Dat laatste is het gevolg van de zeer hoge kiesdrempel (10%). De seculieren zijn er in geslaagd de stemmen over een heleboel partijen te verdelen, die vervolgens allemaal (net) onder de kiesdrempel zijn terechtgekomen. Bijna de helft van de stemmen werd gewoon weggegooid.

Voor wat betreft het leger:

Als het leger de sharia wil invoeren, waarom dreigen ze dan in godsnaam met een staatsgreep? Waarom pleegden ze dan al 4 maal een staatsgreep in het verleden? Voor de fun? Waarom zat Erdogan vroeger in de gevangenis en moet ie nu heel erg goed opletten daar niet opnieuw te belanden?
Waar draait heel deze discussie überhaupt om, denk je?

(En waar en wanneer beweerden Erdogan en Gull trouwens de sharia te willen invoeren?)

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 1 mei 2007 om 17:44.
Oud 1 mei 2007, 19:29   #31
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zucht. Laten we je post eens wat nader bekijken:
Voor wat betreft de Turkse bevolking, nogmaals:

Bekijk dit eens: de AKP haalde in 2002 34% van de stemmen, wat zich vertaalde in een 2/3 meerderheid in het parlement. Dat laatste is het gevolg van de zeer hoge kiesdrempel (10%). De seculieren zijn er in geslaagd de stemmen over een heleboel partijen te verdelen, die vervolgens allemaal (net) onder de kiesdrempel zijn terechtgekomen. Bijna de helft van de stemmen werd gewoon weggegooid.

Voor wat betreft het leger:

Als het leger de sharia wil invoeren, waarom dreigen ze dan in godsnaam met een staatsgreep? Waarom pleegden ze dan al 4 maal een staatsgreep in het verleden? Voor de fun? Waarom zat Erdogan vroeger in de gevangenis en moet ie nu heel erg goed opletten daar niet opnieuw te belanden?
Waar draait heel deze discussie überhaupt om, denk je?

(En waar en wanneer beweerden Erdogan en Gull trouwens de sharia te willen invoeren?)
Die stemmenversnippering is gewoon domheid van het volk zelf; sinds Atatürk moet toch iedere Turk wel verder kunnen tellen dan tot 10 (on).

Erdoĝan heeft minstens 1x van zijn liefde voor de shar�*a blijk gegeven, maar ik heb al aan tamelijk veel moslims gevraagd hoe ze denken over de shar�*a en krijg dan als beste, ontwijkend antwoord: "niet geschikt voor Nederland ..." en ik hoor ze erachter denken: "nog". Ik ga niet meer opnieuw googelen naar oude uitspraken van Hr E, iedereen weet hoe hij was indertijd toen hij nog ergens burgemeester was.
Hr Güll is minder flapuiterig en weet zijn gezicht ook beter in de hoofdstukje-109-plooi te houden.

Het leger kan meestal en zeker op dit moment, geen fundamentalist als president gebruiken; het begrip "opportuniteit" heeft voor een goed soldaat niets geheimzinnigs, zomin als hoofdstuk 9.

Erdoĝan komt, zeker met de recente opstelling van de EU, niet meer om zijn hobby in de gevangenis want dat zou "ondemocratisch" zijn; in de EU en zeker in Nederland heerst voor "godsdienst" grotere spreekvrijheid dan voor seculiere burgerij.

Het leger heeft 2 drijfveren, in deze volgorde maar allebei onvervreemdbaar: 1 Turan; 2 Islam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panturkisme
http://en.wikipedia.org/wiki/Turan
Oud 1 mei 2007, 20:02   #32
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Beste Willem,

je denkt veel te zwart wit. Er zijn verschillende polls geweest en daaruit blijkt dat het grootste deel van het volk tegen zijn presidentschap is. Ik raad je aan om op een wat minder simplistische manier te denken. Turkije is een complex land.
"Polls" en opinie-onderzoeken zijn perfect manipuleerbaar; uitermate simpel/simplistisch om daarop je mening te vestigen.

"Complex land"; jazeker, buiten houden dus.
Oud 1 mei 2007, 20:38   #33
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

ik heb uiteraard "nee" gestemd. Als Erdogan/gul genoeg aanhang vindt, dan is het hun volste recht om voor het presidentiele ambt te gaan, net zoals iedereen dat recht heeft.

Het leger moet zich niet mengen in politieke zaken. Een beetje democratie aub.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 20:52   #34
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Die stemmenversnippering is gewoon domheid van het volk zelf; sinds Atatürk moet toch iedere Turk wel verder kunnen tellen dan tot 10 (on).
Kijk eens aan. Zijn we aan het 'draaien', Willen1940NLD? Zijn het ineens geen islamisten meer, maar gewoon dommeriken?

Citaat:
Erdoĝan heeft minstens 1x van zijn liefde voor de shar�*a blijk gegeven, maar ik heb al aan tamelijk veel moslims gevraagd hoe ze denken over de shar�*a en krijg dan als beste, ontwijkend antwoord: "niet geschikt voor Nederland ..." en ik hoor ze erachter denken: "nog". Ik ga niet meer opnieuw googelen naar oude uitspraken van Hr E, iedereen weet hoe hij was indertijd toen hij nog ergens burgemeester was.
Hola. Erdogan afrekenen op hetgeen jij meent af te leiden uit je gesprekken met Nederlandse moslims, da's wel wat kort door de bocht, vind je niet? Nu goed, Erdogan komt uit het islamistisch kamp en ik ga hem zeker niet verdedigen, maar dat van die sharia heb ik hem persoonlijk toch nooit horen beweren.

Verder vind ik het ook wel triest dat je je mening baseert op wat je meent te horen denken tijdens gesprekken met moslims.

Citaat:
Het leger kan meestal en zeker op dit moment, geen fundamentalist als president gebruiken; het begrip "opportuniteit" heeft voor een goed soldaat niets geheimzinnigs, zomin als hoofdstuk 9.
Tiens. Jij was het nochtans die beweerde dat:
Citaat:
98% moslims (ook binnen het leger) kunnen onmogelijk in meerderheid tegen Erdoĝan, Güll en dier shar�*a-hobby zijn.
Citaat:
Erdoĝan komt, zeker met de recente opstelling van de EU, niet meer om zijn hobby in de gevangenis want dat zou "ondemocratisch" zijn; in de EU en zeker in Nederland heerst voor "godsdienst" grotere spreekvrijheid dan voor seculiere burgerij.
Dat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar zeer waarschijnlijk ligt de liefde van Erdogan voor de EU daar inderdaad.

Citaat:
Het leger heeft 2 drijfveren, in deze volgorde maar allebei onvervreemdbaar: 1 Turan; 2 Islam.
Allez vooruit, je ziet dan toch al in dat het allemaal wat genuanceerder is dan gewoonweg islam, islam en nog eens islam. Maar dan nog: de islam is voor het (nationalistische) Turkse leger slechts een 'bindmiddel', geen doel op zich. Het heeft in heel haar geschiedenis het islamisme steeds verworpen. En dat is nog eufemistisch uitgedrukt, als je ziet dat ze er zelfs staatsgrepen voor over hadden.
Oud 1 mei 2007, 21:38   #35
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan. Zijn we aan het 'draaien', Willen1940NLD? Zijn het ineens geen islamisten meer, maar gewoon dommeriken?
Het één sluit het ander niet uit
Citaat:
Hola. Erdogan afrekenen op hetgeen jij meent af te leiden uit je gesprekken met Nederlandse moslims, da's wel wat kort door de bocht, vind je niet? Nu goed, Erdogan komt uit het islamistisch kamp en ik ga hem zeker niet verdedigen, maar dat van die sharia heb ik hem persoonlijk toch nooit horen beweren.
Jij hebt er geen idee van met hoeveel moslims uit hoeveel landen en op welke voet van vertrouwelijkheid ik al sinds 1960 heb gesproken en nog wel spreek.
Erdoĝan heeft, volgens krantenberichten die ik las, wel degelijk enige malen de shar�*a bejubeld en dat met name tijdens zijn burgemeesters-periode.
Citaat:
Verder vind ik het ook wel triest dat je je mening baseert op wat je meent te horen denken tijdens gesprekken met moslims.
Kennelijk heb je geen aan de handel gerelateerd beroep; zegt het woord "body language" je iets?[quote] Citaat:
Citaat:
Tiens. Jij was het nochtans die beweerde dat:
98% moslims (ook binnen het leger) kunnen onmogelijk in meerderheid tegen Erdoĝan, Güll en dier shar�*a-hobby zijn.
Jawel, opportuniteitsbeginsel; op DIT MOMENT komen sommige dingen het leger niet gunstig uit.
Citaat:
Citaat:
Dat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar zeer waarschijnlijk ligt de liefde van Erdogan voor de EU daar inderdaad.
Allez vooruit, je ziet dan toch al in dat het allemaal wat genuanceerder is dan gewoonweg islam, islam en nog eens islam. Maar dan nog: de islam is voor het (nationalistische) Turkse leger slechts een 'bindmiddel', geen doel op zich. Het heeft in heel haar geschiedenis het islamisme steeds verworpen. En dat is nog eufemistisch uitgedrukt, als je ziet dat ze er zelfs staatsgrepen voor over hadden.
Die Erdoĝan gaat, dankzij EU/USA-pressie, op de iets langere duur 3x zijn zin krijgen:
1: krijgt Turkije de EU in
2: beknot de invloed van het leger
3: vestigt NA toetreding tot de EU de moslimstaat.

In de onderhandelings-tactiek van Hr E (maar ook in die van het leger; de tweedeling is goeddeels voorgekookt want ze hebben elkaar nodig) onderken ik 2 "culturen":
1: mongools (vergelijk hoe Koreanen onderhandelen; steeds weer de verontwaardigings-show, die als herinnering en waarschuwing nog eens kort herhaald wordt n�* het bereiken van een accoord)
2: moslim; shar�*a als einddoel
Oud 1 mei 2007, 21:53   #36
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Turkse presidentsverkiezing is ongeldig

di 01/05/07 - Het Turkse Grondwettelijk Hof heeft de eerste ronde van de presidentsverkiezingen ongeldig verklaard. Wellicht komen er nu vervroegde verkiezingen in het land.

De Turkse president wordt gekozen door het parlement. Bij de eerste ronde, vorige vrijdag, waren er volgens de oppositie onvoldoende parlementsleden aanwezig. Het Grondwettelijk Hof volgt die stelling nu.

De conservatief-islamitische partij AKP van premier Recep Tayyip Erdogan heeft de volgende stemronde, die gepland was voor woensdag, inmiddels afgelast.

Wellicht komen er nu vervroegde parlementsverkiezingen in Turkije. Volgens Erdogan zal dat eind juni of begin juli zijn.

Minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül (foto) was de kandidaat-president van de AKP. Hij is omstreden bij de oppositie omdat die vreest dat hij de scheiding tussen godsdienst en staat niet zal respecteren.

Ook het leger heeft al zijn bezorgdheid geuit over de kandidatuur van Gül. Het Turkse leger beschouwt zichzelf zowat als de hoeder van de moderne Turkse republiek, met een scheiding van godsdienst en staat.
(bron)

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 1 mei 2007 om 21:56.
Oud 1 mei 2007, 22:10   #37
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het één sluit het ander niet uit
Maar ze zijn helemaal niet gelijk.
Citaat:
Jij hebt er geen idee van met hoeveel moslims uit hoeveel landen en op welke voet van vertrouwelijkheid ik al sinds 1960 heb gesproken en nog wel spreek.
Goed mogelijk, maar ik kan jouw subjectieve waarnemingen niet als een deftige argumentatie beschouwen. Ik kijk liever naar de realiteit, en dat levert me toch wel een genuanceerder verhaal dan hetgeen jij verkondigt. Met alle respect.

Citaat:
Kennelijk heb je geen aan de handel gerelateerd beroep; zegt het woord "body language" je iets?
Natuurlijk. Net zoals het totaal verkeerd percipiëren van body language me ook wel iets zegt.
Citaat:
Die Erdoĝan gaat, dankzij EU/USA-pressie, op de iets langere duur 3x zijn zin krijgen:
1: krijgt Turkije de EU in
2: beknot de invloed van het leger
3: vestigt NA toetreding tot de EU de moslimstaat.
Ik denk dat Erdogans bedoelingen vooral met dat 2de puntje te maken hebben. Met een mogelijke islamisering als gevolg. De EU eist natuurlijk wel evenzeer scheiding van Kerk en staat. En het Turkse volk is duidelijk zwaar verdeeld over de kwestie.
Citaat:
In de onderhandelings-tactiek van Hr E (maar ook in die van het leger; de tweedeling is goeddeels voorgekookt want ze hebben elkaar nodig) onderken ik 2 "culturen":
1: mongools (vergelijk hoe Koreanen onderhandelen; steeds weer de verontwaardigings-show, die als herinnering en waarschuwing nog eens kort herhaald wordt n�* het bereiken van een accoord)
2: moslim; shar�*a als einddoel
Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij al vaak aanwezig bent geweest bij onderhandelingen waarbij het Turkse leger betrokken was.

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 1 mei 2007 om 22:14.
Oud 1 mei 2007, 22:53   #38
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Citaat:
Turkse presidentsverkiezing is ongeldig

di 01/05/07 - Het Turkse Grondwettelijk Hof heeft de eerste ronde van de presidentsverkiezingen ongeldig verklaard. Wellicht komen er nu vervroegde verkiezingen in het land.

De Turkse president wordt gekozen door het parlement. Bij de eerste ronde, vorige vrijdag, waren er volgens de oppositie onvoldoende parlementsleden aanwezig. Het Grondwettelijk Hof volgt die stelling nu.

De conservatief-islamitische partij AKP van premier Recep Tayyip Erdogan heeft de volgende stemronde, die gepland was voor woensdag, inmiddels afgelast.

Wellicht komen er nu vervroegde parlementsverkiezingen in Turkije. Volgens Erdogan zal dat eind juni of begin juli zijn.

Minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül (foto) was de kandidaat-president van de AKP. Hij is omstreden bij de oppositie omdat die vreest dat hij de scheiding tussen godsdienst en staat niet zal respecteren.

Ook het leger heeft al zijn bezorgdheid geuit over de kandidatuur van Gül. Het Turkse leger beschouwt zichzelf zowat als de hoeder van de moderne Turkse republiek, met een scheiding van godsdienst en staat.

(bron)
Ja, had ik al gehoord op Nederlandse Radio-1; zeer goede tactiek, perfecte show.
Oud 1 mei 2007, 22:58   #39
willem1940NLD

Standaard

Erdoĝan en het leger zijn niet echt elkaars vijanden en hebben elkaar hard nodig. Het gaat ze beiden om de juiste timing èn de verdeling van Macht, 51/49 of 49/51.

Zeer, zeer sterke show inderdaad.
Oud 2 mei 2007, 10:41   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet het Turkse leger voorkomen dat Erdogan president wordt?
Nu we de eerste Islam-democratie gaan krijgen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be