Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2007, 14:39   #21
davidg
Schepen

davidg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je moet in de eerste plaats weten wat je zelf wil. Ik stel vast dat in 2004 een meerderheid (55% ongeveer) van de Vlamingen hun stem hebben gegeven aan partijen die op zijn minst stellen dat Vlaanderen op de eerste plaats moet komen. Van die meerderheid wordt echter zo'n 24% weggewerpt, zodat het kartel alleen staat met zijn 30% stemmen tegen de 45% van SPa, VLD en Groen! die Vlaanderen niet belangrijk vinden.

Maw, Leterme gaat in juni soep proberen te maken door eerst de helft van de groenten weg te smijten en te vervangen met water. En dan verschieten dat er geen smaak is.
Tja, volg uw redenering en er is maar 1 conclusie: de enige oplossing is dat CD&V/N-VA de absolute meerderheid haalt en de onafhankelijk van de Vlaamse tsjevenstaat uitroept

't Is allemaal de schuld van die mensen die op die ander watermosselen stemmen en niet op de heerlijke verse oranje worteltjes van de CD&V...

davidg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 14:44   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Cordon heeft er niks mee te maken. Voor zo'n staatshervorming moet je nu eenmaal een akkoord hebben in beide taalgemeenschappen...

Voor de hervorming van een onstaat die nooit werkbaar is geweest, hoezeer er ook al aan gesleuteld werd, heb je idd het akkoord van de beide taalgemeenschappen nodig. Voor de vorming van een werkbare staat niet. Daar is enkel de wil en vijf minuten politieke moed voor nodig in het Vlaams parlement.

Belgique heeft nooit anders dan zijn grootste taalgroep verkracht, en dit gaat tot op de dag van vandaag door, zij het in lichtjes gewijzigde vorm. Zolang slachtoffers zich aan hun verkrachter blijven vastklampen ziet deze geen reden om ermee op te houden.

De tijd is aangebroken dat zelfs de buigzame 'Vlaming' van Waalse afkomst, Leterme, hetzelfde naar zijn kop krijgt gegooid door zijn Waalse broeders als het VB. We weten bijgevolg op voorhand wie tijdens de volgende wanhoopspoging, om Vlaanderen toch maar in de Belgische wurggreep te kunnen houden, zal dubbel plooien. Dat waren nooit de Franstaligen en dat zullen ze ook deze keer niet zijn.

En nu laat ik jullie genieten van het krantencommentaar van vandaag in de tsevengazet bij uitstek: Het Volk.

Graag hadden de Vlamingen een strijdbaar Wallonië gezien, met politici die hun energie steken in de uitwerking van het Marshallplan.

Ik heb tot mijn spijt een zekere arrogantie gevoeld, gekleurd met een dosis dédain', zei PS-voorzitter Elio Di Rupo gisteren op 1mei over het debat dat hij vorige week aanging met Yves Leterme (CD&V). Het heeft bij de man met het strikje zelfs 'een wrange nasmaak nagelaten'. DiRupo gelooft niet dat een staatshervorming goed is voor de Franstaligen en roept alle Franstalige partijen op zich hard tegen de Vlaamse eisen te verzetten. Nochtans kreeg Leterme na het debat al een veeg uit de pan vanuit Vlaanderen. Velen vonden hem te mild, weinig doortastend en nogal flauwtjes. Omdat hij niet aan het solidariteitsprincipe wou raken, omdat hij het koningshuis trouw bleef, omdat hij de regionalisering niet te allen prijze verdedigde. Beide politici hebben trouwens tijdens dat debat hun eigen publiek vlot naar de mond kunnen praten -elk in hun eigen taal. Er werd lieftallig geglimlacht, beschuldigingen lacherig weggewuifd. Nu de reacties in beide landsdelen gekend zijn, zien we opnieuw DiRupo's ware gelaat. Hij gaat verder met Vlaanderen en Vlaamse politici als duivels af te schilderen en Leterme als staatsgevaarlijk te bestempelen. Maar oproepen tot hard verzet tegen de Vlaamse eisen getuigt van evenveel -zo niet méér- dédain dan de milde ironie die Leterme vorige week hanteerde. DiRupo beseft niet dat het Calimero-gevoel ('Zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk') en de lange tenen van de Franstaligen aan Vlaamse kant op weinig -en almaar minder- begrip kunnen rekenen. Integendeel, heel wat Vlamingen zijn van mening dat Wallonië steeds meer een last dan een lust wordt. Graag hadden de Vlamingen een strijdbaar Wallonië gezien, met politici die hun energie steken in de uitwerking van het Marshallplan, die hun volk oproepen tot samenhorigheid en arbeidsvreugde, die strijden voor meertaligheid en open staan voor veranderingen, die niet langer het kleine broertje willen zijn, maar op eigen benen willen staan. Voortdurend met de vinger naar Vlaanderen wijzen is géén oplossing. Zolang de PS dat blijft doen, is er geen verbetering in zicht en zal Vlaanderen steeds harder om een verdere regionalisering roepen. Di Rupo snijdt met andere woorden in eigen vingers door Wallonië in die slachtofferrol te duwen. Het debat met Leterme was allesbehalve vijandig, noch arrogant. Bovendien zou een toekomstig premier toch beter tegen een stootje moeten kunnen. Benieuwd hoe DiRupo zich zou voelen na een debat met scherpe tongen Gerolf Annemans (VB) of Pieter DeCrem (CD&V). Gelukkig kan de man altijd uithuilen bij 'de beste minister van Justitie ooit', Laurette Onkelinx (PS).
Oud 2 mei 2007, 14:58   #23
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar vooral, omdat het VB weigert mee te draaien in de consensusdemocratie
Dat is wat de tegenstanders van die partij beweren. Of het waar is of niet
zullen de kiezers echter nooit te weten komen, vermits het Belang niet aan de macht mag komen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 14:59   #24
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Voor de hervorming van een onstaat die nooit werkbaar is geweest, hoezeer er ook al aan gesleuteld werd, heb je idd het akkoord van de beide taalgemeenschappen nodig. Voor de vorming van een werkbare staat niet. Daar is enkel de wil en vijf minuten politieke moed voor nodig in het Vlaams parlement.
Zo simpel is het spijtig genoeg niet...

Ik vrees dat er internationaal veel meer bij komt kijken...
We moeten alleszins opletten plots niet een eiland in Europa te zijn...

Maar ik zou er alleszins niks op tegen hebben...
Mijn nationaliteit is altijs al Vlaming geweest, maar ik kan als Vlaming best in België én in Europa leven als Europa en België erkennen dat ik Vlaming ben.

Oud 2 mei 2007, 15:23   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten alleszins opletten plots niet een eiland in Europa te zijn...
Pffffffffffffffffffft.

Zelfs Montenegro, een staatje met tienmaal minder inwoners dan Vlaanderen en lang niet zo welvarend werd plots een 'eilandje in Europa'.
Wat heeft het Montenegrijnse volk dat het Vlaamse niet heeft?
Oud 2 mei 2007, 15:25   #26
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Pffffffffffffffffffft.

Zelfs Montenegro, een staatje met tienmaal minder inwoners dan Vlaanderen en lang niet zo welvarend werd plots een 'eilandje in Europa'.
Een rijke prins?

Wat hebben wij? Laurent...

Oud 2 mei 2007, 15:30   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een rijke prins?

Wat hebben wij? Laurent...
Met andere woorden: je eilandjesargument is waardeloos.
Oud 2 mei 2007, 15:33   #28
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Met andere woorden: je eilandjesargument is waardeloos.
Hoezo?
Alsof een prins het argument zou zijn om onafhankelijk te worden...

Ik kan dan evengoed een tegenargument geven: lees de stichtingsakte van België er maar eens goed op na en de verplichtingen tov onze buurlanden...

Oud 2 mei 2007, 15:58   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Alsof een prins het argument zou zijn om onafhankelijk te worden...

Ik kan dan evengoed een tegenargument geven: lees de stichtingsakte van België er maar eens goed op na en de verplichtingen tov onze buurlanden...
Ik sleurde er dan ook geen voddenprins bij.

Als ik mijn huis verkoop wordt er een nieuwe akte gemaakt en is de oude waardeloos. Een huis verkopen dat in goed staat is zullen ook de buren liever hebben dan het te laten verkrotten tot er enkel nog ratten in willen wonen.

Volgende nep-argument dus maar.
Oud 2 mei 2007, 16:11   #30
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pffffffffffffffffffft.

Ik zou het eerder anders omschrijven : Servië/Montenegro was een eiland in Europa geworden, en Montenegro was dat beu.
Oud 2 mei 2007, 18:03   #31
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik sleurde er dan ook geen voddenprins bij.

Als ik mijn huis verkoop wordt er een nieuwe akte gemaakt en is de oude waardeloos. Een huis verkopen dat in goed staat is zullen ook de buren liever hebben dan het te laten verkrotten tot er enkel nog ratten in willen wonen.

Volgende nep-argument dus maar.
Om in die beeldspraak te blijven: dus ik heb een huis met een bouwovertreding, snel verkopen dus, de nieuwe eigenaar moet er zich niks van aantrekken.

Volgend echt argument dus graag...

Oud 2 mei 2007, 18:14   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik onthou dat Belgique een huis is met een bouwovertreding. Dat de nieuwe eigenaar met die bouwovertreding moet rekening houden want dat hij er de gevolgen van zal dragen de dag dat het huis op zijn naam komt te staan...
Oud 2 mei 2007, 18:47   #33
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat mezelf betreft kan het VB niet wegens een ontoereikende visie en bijhorend programma. Met vreemdelingen buiten en Vlaanderen onafhankelijk zijn er nog heel wat pijnpunten niet opgelost, integendeel, want als die beide strekkingen in werkelijkheid worden omgezet, creëren we andere problemen waar ik nog nooit een antwoord van het VB heb op gezien...
Wat een mooie linkse cafétoog-praat!
Noem eens een deel van die andere problemen over die nog overblijven voor Vlaanderen, die Vlaanderen dan niet zal kunnen oplossen?
O ja: alle werkloze "asielzoekers" van de wereldbol aan het nodige helpen waarschijnlijk...
Wat voor slechte mensen zijn die Vlamingen toch!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 18:58   #34
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cordon heeft er niks mee te maken. Voor zo'n staatshervorming moet je nu eenmaal een akkoord hebben in beide taalgemeenschappen...
Wat blijkbaar voor eeuwig onmogelijk is omdat de ene "taalgemeenschap" de ontvangende partij is en de andere de betalende! Ze gaan toch niet de tak afzagen waarop ze zitten!
En dan lees je regelmatig dat "er een tijd was" waarop de Walen de Vlamingen in leven hielden door ze toen werk te verschaffen enz
Ze vergeten er telkens bij te vertellen dat die Vlamingen, die ze toen als derderangs gespuis beschouwden, er werkten voor hun boterham... terwijl we nu een "taalgemeenschap" moeten onderhouden waarvan 40% "werkt" in overheidsdienst, met "leidinggevenden" die op een gangstermanier hun zakken vullen, en een groot pak werklozen van diegenen die nog overblijven...
Hebben de Walen toen veel Vlaamse werklozen uitbetaald?
Laat België maar barsten en dan andere afspraken maken...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2007, 22:46   #35
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Dat is wat de tegenstanders van die partij beweren. Of het waar is of niet
zullen de kiezers echter nooit te weten komen, vermits het Belang niet aan de macht mag komen.
Eigenlijk kan je daar - met alle respect - veel van afleiden van de site van het VB. Bij elke andere partij - vooral de vld - die een consensusbeleidsmaatregel voorstelt, wordt er ingehamerd. Om maar te zwijgen dat ze zelf toch trots zijn dat ze daar niet aan meedoen.
Dat vind ik goede indicaties.

Dat en het duo Annemans en Van Hecke die ik in informele kringen al dat hebben weten afzweren. Annemans zou nooit samenwerken met de sossen en Van Hecke zou gewoon 95% van zijn programma willen uitvoeren. Dan heb je een probleem.

En voor je het vraagt. Ja, ik heb vrienden in VB-kringen, goede, interessante vrienden met een hoog intellectueel niveau. Maar in tegenstelling tot veel vb'ers op dit forum, beschouwen ze niet iedereen die neit radicaal voor het vb is (of tegen immigranten) als een poco. Gelukkig maar.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 08:49   #36
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik onthou dat Belgique een huis is met een bouwovertreding. Dat de nieuwe eigenaar met die bouwovertreding moet rekening houden want dat hij er de gevolgen van zal dragen de dag dat het huis op zijn naam komt te staan...
Niemand koopt een huis met een gekende bouwovertreding.

Als je zulk huis wil verkopen, kan je best eerst zorgen dat je de bouwovertreding weghaalt...

Oud 3 mei 2007, 08:52   #37
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wat een mooie linkse cafétoog-praat!
Noem eens een deel van die andere problemen over die nog overblijven voor Vlaanderen, die Vlaanderen dan niet zal kunnen oplossen?
O ja: alle werkloze "asielzoekers" van de wereldbol aan het nodige helpen waarschijnlijk...
Wat voor slechte mensen zijn die Vlamingen toch!
Tja, nu ben ik plots weer links terwijl ik gisteren op dit forum te horen kreeg dat ik nogal rechts klonk voor een CD&V'er...

Trouwens, oplossingen zijn te vinden in ons verkiezingsprogramma, om er samen iets aan te doen. Bij sommige andere partijen is dat nogal magertjes, was en blijft mijn standpunt. Ik stelde de vraag naar de oplossing van het VB: het is dan typisch om als je zelf geen antwoord hebt, de vraag te retourneren met "jamaar, wat zijn uw oplossingen?". Zo verberg je het gebrek aan eigen antwoorden.

Oud 3 mei 2007, 08:54   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jij bent tenminste zo eerlijk om een bekende bouwovertreding niet te ontkennen...
Oud 3 mei 2007, 08:58   #39
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wat blijkbaar voor eeuwig onmogelijk is omdat de ene "taalgemeenschap" de ontvangende partij is en de andere de betalende! Ze gaan toch niet de tak afzagen waarop ze zitten!
En dan lees je regelmatig dat "er een tijd was" waarop de Walen de Vlamingen in leven hielden door ze toen werk te verschaffen enz
Ze vergeten er telkens bij te vertellen dat die Vlamingen, die ze toen als derderangs gespuis beschouwden, er werkten voor hun boterham... terwijl we nu een "taalgemeenschap" moeten onderhouden waarvan 40% "werkt" in overheidsdienst, met "leidinggevenden" die op een gangstermanier hun zakken vullen, en een groot pak werklozen van diegenen die nog overblijven...
Hebben de Walen toen veel Vlaamse werklozen uitbetaald?
Laat België maar barsten en dan andere afspraken maken...
Ik vind niet dat we moeten vervallen in mekaar derderangsgespuis te gaan noemen.

Wat ik wel vind en wat ik opmerkelijk vond na het grote debat tussen Di Rupo en Leterme, was dat Di Rupo vlot naar het verleden refereert toen inderdaad het economisch veel beter ging in Wallonië dan in Vlaanderen.

Maar wat is dan zo typerend? Toen gingen de werkloze Vlamingen zonder veel problemen werk zoeken in Wallonië.

Vandaag is het omgekeerd. Vlaanderen boert goed, Wallonië telt veel werklozen.
Vlaanderen riskeert binnenkort economische problemen als we onze vacatures niet kunnen invullen, Wallonië riskeert ten onder te gaan als ze hun werkloosheid niet kunnen aanpakken.

Beide landsdelen hebben dus een zeer specifieke aanpak nodig en tegelijk moeten we vaststellen dat het probleem van de ene gedeeltelijk de oplossing voor de ander inhoudt.
En het verleden kan daarin een les leren.

Wat mij dus bezig houdt is of een regionalisering van het tewerkstellingsbeleid nu net niet van beide landsdelen partners zou kunnen maken waar vraag en aanbod van werkkrachten een goede situatie voor beiden betekent.

Maar er is politieke moed voor nodig om in Wallonië de echte problemen durven toe te geven, omdat het van de PS vereist dat ze zeggen "we waren fout"... En ze vrezen tegelijk dat ze hun greep zullen verliezen want een werkloze die gevoed wordt door de PS staat is leuker dan een werkende Waal die gevoed wordt door een Vlaamse patron... Want het oude spreekwoord zegt "wiens brood men eet, diens woord men spreekt"...

Oud 3 mei 2007, 09:00   #40
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Jij bent tenminste zo eerlijk om een bekende bouwovertreding niet te ontkennen...
Om in de beeldspraak te blijven: een huis gebouwd zonder vergunning in een zone wat nu agrarisch is maar ten tijde van het bouwproces was er nog geen gewestplan: dat is een bouwovertreding door gewijzigde situatie.

België was wat het was in 1830; de wereld rondom ons is veranderd, blijven stilstaan is dan het domste wat er kan gebeuren...

Ik heb nooit gezegd tegen een staatshervorming te zijn, integendeel zelfs!

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be