![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zou het kunnen dat een stemming met 30.000 burgers waardevoller is dan een stemming van 250 parlementairen (waaronder een stuk of honderd advocaten) die verantwoording verschuldigd zijn aan een half dozijn partijleiders ? 't Is gewoon een vraag hoor ! ![]() |
||
![]() |
![]() |
#22 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Natuurlijk wel een interessant topic: Zijn ongeïnteresseerden het waard om mee te beslissen?
![]() |
#23 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar misschien is het (voor sommigen) toch interessanter om ook de NIET-geïnteresseerde burgers te peilen (vandaar de stemplicht, nietwaar ![]() Weten die burgers dan wel waar ze 4 jaar later uitkomen ? Antwoord : Neen, want dan veranderen ze van mening. ![]() |
||
![]() |
![]() |
#24 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom merkt de Waalse burger dat niet!? Heel simpel zij krijgen de versie Di Rupo en de Vlamingen krijgen de versie N-VA. Mochten beide partijen zich moeten verantwoorden in beide landsdelen (federale partijen dus) dan zouden de Noord - Zuid vetes zo goed als onbestaande zijn
![]() |
![]() |
#25 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn vraag blijft hetzelfde: Hebben niet-geïnteresseerden het recht om de maatschappij mee te bepalen? Zo niet heeft de stemplicht geen nut meer.
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laat mij de vraag diplomatischer formuleren : "Hebben geïnteresseerden het recht om de maatschappij mee te bepalen ?" Ja ? Wel laat ons dan het stemRECHT invoeren voor alle geïnteresseerden (inclusief eventueel geïnteresseerde vreemdelingen die hier lang genoeg verblijven) ![]() |
|
![]() |
![]() |
#27 |
Burger
|
![]() Persoonlijk zie ik geen enkele zinnige reden om vast te houden aan de stemplicht. De uitoefening van een recht verplichten, is een contradictio in terminis.
Als politicus moet je de mensen maar motiveren om hun stem te gaan uitbrengen. Alle argumenten over participatie van lagere sociale strata aan de verkiezingen en de aandacht voor hen in het beleid, lijken me op niets te berusten: het Belgisch beleid terzake is niet anders dan dat van de buurlanden waar geen stemplicht is (alleen in Griekenland bestaat ook nog stemplicht). Ik denk niet dat de uitslag fundamenteel anders zou zijn met stemplicht, maar de campagnes zouden eindelijk wat inhoudelijker kunnen worden. |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus wanneer ik de vraag stel of ongeïnteresseerden het recht hebben de maatschappij mee te bepalen is uw antwoord "neen"? PS: Een voordeel is dat politici veel meer zullen moeten hun best doen om mensen te overhalen op hen te stemmen, want het maakt veel meer uit.
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn vraag is of zij het alléenrecht hebben. Het klinkt enorm grof, maar ik wil het de pleiters voor de afschaffing van opkomstplicht horen zeggen.
![]() |
#30 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Iets niet doen is geen afstand nemen van een recht. Iedereen heeft recht op onderdak, maar 't is niet omdat je buiten slaapt dat je niet meer binnen mag ![]()