Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Onderkoning (voorstel N-VA)
Ja 10 45,45%
Neen 11 50,00%
Geen mening 1 4,55%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2002, 15:34   #21
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Van een kwakkel gesproken!

en dan dit:
Citaat:
Het heeft ook dat voordeel dat de Koning zijn gezag wat meer in het parlement kan laten gelden.
Sinds wanneer heeft de koning het recht zijn gezag te laten gelden?????
AFSCHAFFEN die handel!
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 17:17   #22
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard

Duym,

Nu niet over het onderwerp van deze discussie zelf, maar als je naast die ezel stond en je die groene vlag met dat symbool op hebt gezien mag ik veronderstellen dat je een VB'er bent. Dan moet je toch weten dat dat symbool helemaal geen nazi-symbool was, maar een keltisch kruis (ronde met kruis er door). En in het heidendom wordt dat symbool vaak gebruikt. Zo ook ik!

Pas op ik weet wie ze hebben verwijderd en maar goed ook en maar goed dat die vlag weg was en die persoon, maar aub zeg niet dat een keltisch kruis een nazi-symbool is, want dan zou je vele VB'ers in je harnas jagen vrees ik! Die vlag kwam van een klein groepje => Groen Rechts noemen ze zich.

Ik stond schuin achter de ezel trouwens!

Groeten,

Jörgen
Oud 26 november 2002, 17:28   #23
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
Duym,

Nu niet over het onderwerp van deze discussie zelf, maar als je naast die ezel stond en je die groene vlag met dat symbool op hebt gezien mag ik veronderstellen dat je een VB'er bent. Dan moet je toch weten dat dat symbool helemaal geen nazi-symbool was, maar een keltisch kruis (ronde met kruis er door). En in het heidendom wordt dat symbool vaak gebruikt. Zo ook ik!

Pas op ik weet wie ze hebben verwijderd en maar goed ook en maar goed dat die vlag weg was en die persoon, maar aub zeg niet dat een keltisch kruis een nazi-symbool is, want dan zou je vele VB'ers in je harnas jagen vrees ik! Die vlag kwam van een klein groepje => Groen Rechts noemen ze zich.

Ik stond schuin achter de ezel trouwens!

Groeten,

Jörgen
Ik ben inderdaad een Vlaams Blokker. Je hebt gelijk. Ik heb alles ook maar in een flits gezien. Maar waar het om gaat is dat waneer er ook maar iets van ver op een neo-nazi symbool lijkt, zonder daar evenwel geen barst uitstaans mee te hebben, moet Filip Dewinter al optreden.
Tijdens een betoging durven wij zelfs onze kameraden niet meer van ver met een opgeheven arm toejuigen of toewenken. Een foto vanuit de juiste hoek en op het juiste moment, en je weet het wel. Het krapuleus Leman-volkje deinst voor niets terug.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 16:57   #24
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik vond die ezel anders ook leuk.
Alleen jammer dat hij koppig achter de kerk bleef staan.
Philippe heeft hem daardoor niet te zien gekregen en zelfs van zijn gebalk niets gehoord.

Ik stond naast die ezel (waar anders) en hielp Christel even om dat (stinkend) beest in bedwang te houden. Op een gegeven voegde zich bij onze groep een kerel met een groen vlag waarop een soort nazi-symbool stond (zwarte cirkel met zwart kruis erover).
Filip Dewinter kreeg dat in de mot en beval dat vlag onmiddellijk te verwijderen. Niet alleen het vlag verdween, maar ook de persoon. Het was niemand van ons, maar een Nederlander zoals ik later hoorde.
En wat ik nu zeg zweer ik op het licht in mijn ogen: geruime tijd later zag ik in een vere menigte dat vlag opnieuw opdagen. Die kerel had gewoonweg gans de tijd meegelopen met de NVA'ers. Ik zei nog tegen een mede-Blokker: ofwel is de NVA van lotje getikt, ofwel zien zij de ernst van de zaak niet in.
Nu denk ik er nog anders over. Elke stem is voor de NVA is een stem, vlag of geen vlag. Het Vlaams Blok heeft immers het zogezegde patent op fascisme, de ander zijn hierin onaantastbaar.

Dat voorstel van een onderkoning vind ik niet grappig. Of... het is toch als mop bedoeld zeker???? Pfffff, ik denk dat ik een dagje ouder word.
Die kerel met die vlag zoals je zegt, dat waren een aantal (4 ofzo) groene rechtse betogers. Ik was er zelf bij in Leuven met de N-VA, en die kerels liepen gewoon bij ons in de buurt, maar zeker niet samen met ons. Wat moesten we dan doen? Hen in elkaar slaan of wat? Ze hebben evenveel recht om hun ongenoegen te uiten. Maar het was dus zeker niet zo dat zij bij de N-VA-delegatie hoorden.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 17:11   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik was er ook bij en mij zijn die mannen niet eens opgevallen. Duym zegt trouwens dat ze eerst bij hen stonden en dat hij ze later in de verte bij de N-VA-ers zag staan. Ze volgden de N-VA dus niet "de hele tijd".
Het heeft ook geen enkel belang om over dat soort onzin te zeveren. We waren er om dezelfde reden. Punt. Zelfs een delegatie van Spirit was er.

D�*t is wat er zo jammer aan is en waar mensen zoals Tacitus, Patriot en Superstaaf zich om verkneukelen: de versplintering en tweedracht van de Vlaams-nationalisten. Niet dat het nog veel belang heeft. Ik heb ingezien dat Vlaanderen onafhankelijk zal worden ondanks hen. Een topic die net gelanceerd werd en die het heeft over wat er zopas in de Swaar stond over het nakende einde van dit land wijst daar op.
Oud 29 november 2002, 17:26   #26
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard

Knuppel ... gelijk heb je!!!

Jörgen
Oud 29 november 2002, 17:48   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
Knuppel ... gelijk heb je!!!

Jörgen
Natuurlijk.
Maar ongelijk ben ik eveneens.
Oud 29 november 2002, 18:27   #28
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik vond die ezel anders ook leuk.
Alleen jammer dat hij koppig achter de kerk bleef staan.
Philippe heeft hem daardoor niet te zien gekregen en zelfs van zijn gebalk niets gehoord.

Ik stond naast die ezel (waar anders) en hielp Christel even om dat (stinkend) beest in bedwang te houden. Op een gegeven voegde zich bij onze groep een kerel met een groen vlag waarop een soort nazi-symbool stond (zwarte cirkel met zwart kruis erover).
Filip Dewinter kreeg dat in de mot en beval dat vlag onmiddellijk te verwijderen. Niet alleen het vlag verdween, maar ook de persoon. Het was niemand van ons, maar een Nederlander zoals ik later hoorde.
En wat ik nu zeg zweer ik op het licht in mijn ogen: geruime tijd later zag ik in een vere menigte dat vlag opnieuw opdagen. Die kerel had gewoonweg gans de tijd meegelopen met de NVA'ers. Ik zei nog tegen een mede-Blokker: ofwel is de NVA van lotje getikt, ofwel zien zij de ernst van de zaak niet in.
Nu denk ik er nog anders over. Elke stem is voor de NVA is een stem, vlag of geen vlag. Het Vlaams Blok heeft immers het zogezegde patent op fascisme, de ander zijn hierin onaantastbaar.

Dat voorstel van een onderkoning vind ik niet grappig. Of... het is toch als mop bedoeld zeker???? Pfffff, ik denk dat ik een dagje ouder word.
Die kerel met die vlag zoals je zegt, dat waren een aantal (4 ofzo) groene rechtse betogers. Ik was er zelf bij in Leuven met de N-VA, en die kerels liepen gewoon bij ons in de buurt, maar zeker niet samen met ons. Wat moesten we dan doen? Hen in elkaar slaan of wat? Ze hebben evenveel recht om hun ongenoegen te uiten. Maar het was dus zeker niet zo dat zij bij de N-VA-delegatie hoorden.
Ik denk dat je het toch niet begrepen hebt (of dat ik het niet goed heb uitgelegd). Het gaat hier niet in de eerste plaats om de NVA een verwijt toe te sturen. Ik wil maar enkel aantonen, en met deze is dat overduidelijk, dat Dewinter andere regels en normen worden opgelegd dan aan andere partijen, zelfs al hebben deze opvallend veel gelijklopende kenmerken. Als je dat niet wil toegeven getuigt dat van kwaadwilligheid.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 20:28   #29
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

We hebben al genoeg gezeverd...

Hier de ware toedracht!

Onderkoning De Croo moet parlement volgen, niet zijn eigen mening

Frieda Brepoels, fractievoorzitter Kamer
Kamerfractie

De N-VA reageerde in het weekend verheugd omdat nu ook de VLD haar steun toezegt aan het N-VA-voorstel voor de afschaffing van de politieke macht van de koning. N-VA-kamerlid Frieda Brepoels richtte verleden week een schrijven aan congresganger Herman De Croo met het verzoek tot oprichting van een niueuwe kamercommissie. Deze commissie dient zich toe te leggen op de aanduiding van de Grondwetartikels die moeten worden herzien voor de afschaffing van de politieke macht van de koning. De N-VA rekende er op dat De Croo en de VLD, conform de congresbesluiten, dringend werk zouden maken van de commissie zodat na de volgende verkiezingen de Grondwet onmiddellijk kan gewijzigd worden.

Nu geeft de Kamervoorzitter via de pers echter onomwonden te kennen dat hij de congresbesluiten naast zich neer legt. De N-VA is het al wel gewoon dat de VLD snel na de verkiezingen al haar Vlaamse beloftes inslikt, maar nu al vóór de verkiezingen het eigen programma naar de prullenmand verwijzen is echt wel onuitgegeven.

Herman De Croo waant zich nu blijkbaar onderkoning en eerste slippendrager van de monarchie. Voor de N-VA dient de Kamervoorzitter de belangen van het parlement te behartigen, niet deze van de monarchie. De Kamervoorzitter dient daarom onmiddellijk werk te maken van de vraag van N-VA-kamerlid Frieda Brepoels tot oprichting van de commissie die zich toelegt op de herziening van de rol van de koning. De VLD moet, conform de eigen congresbesluiten, de N-VA steunen in deze vraag.

De N-VA diende al een voorstel in waardoor alle 19deeeuwse grondwetsartikels die de koning politieke macht toekennen voor herziening vatbaar worden verklaard. Deze hebben o.a. betrekking op de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke bevoegdheden van de koning, zoals de bevoegdheid tot het benoemen en ontslaan van ministers, het bevel over de krijgsmacht (in tijden waarin België lid is van de NAVO en de EU!), het uitroepen van de staat van oorlog, de ondertekening van wetten en besluiten, het verlenen van adeldom, de senatoren van rechtswege, de eedformule en het verlenen van genade aan veroordeelden.

De N-VA biedt de VLD de gelegenheid om de daad bij de congresbesluiten te voegen.

Met groeten, VL

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 20:40   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar ik vernomen heb stelt de N-VA voor om de macht van de Koning te versterken door een nieuwe functie te voorzien. Deze zou worden gedragen door de Kamervoorzitter die Onderkoning wordt. Ik vind het vreemd dat dit voorstel van een Vlaams-nationalistische partij komt, maar mijn steun heeft het al. Wat denkt u?

En dit was wat Tacitus ervan brouwde.

Ofwel is hij een domme leugenaar ofwel een leugenachtige domoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be