Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 15:28   #21
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus volgens u is het totaal onbelangrijk wat Mohammed indertijd heeft gedaan...? Mohammed is volgens u dus van geen enkele tel voor de huidige moslim?
'Iedereen deed dat toen.' Dat is dus niet iets bepaald dat uitzonderlijk is.
Dat is alsof ze ons over 500 jaar gaan verwijten dat we keken naar barbaars boksen, terwijl we ondertussen probeerde de wereld te redden.

Snap je?
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:46   #22
system
Banneling

Standaard

[
Citaat:
quote=AdrianHealey;2659878]'Iedereen deed dat toen.' Dat is dus niet iets bepaald dat uitzonderlijk is.
Dat is alsof ze ons over 500 jaar gaan verwijten dat we keken naar barbaars boksen, terwijl we ondertussen probeerde de wereld te redden.

Snap je?[/quote
Neen ik snap het maar ten dele: Mohammed was de de profeet van Allah. Van hem mag je toch wat anders verwachten. Een meer verheven houding en niet een houding van een doorsnee schapendief die met de regelmaat van een goede klok razzia's uitvoerde op anders gelovigen.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 15:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:50   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
[

Neen ik snap het maar ten dele: Mohammed was de de profeet van Allah. Van hem mag je toch wat anders verwachten. Een meer verheven houding en niet een houding van een doorsnee schapendief die met de regelmaat van een goede klok razzia's uitvoerde op anders gelovigen.
Custom habbit. Niet meer, niet minder.

Hedendaagse waarden/normen gebruiken om iets te beoordelen van +- 600 jaar geleden is een beetje intellectueel oneerlijk wezen.
Oud 14 mei 2007, 15:55   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Custom habbit. Niet meer, niet minder.

Hedendaagse waarden/normen gebruiken om iets te beoordelen van +- 600 jaar geleden is een beetje intellectueel oneerlijk wezen.
Daar wil ik wel (een eind) in meegaan. Maar dan verwacht ik wel dat de islam mee-evolueert. En doet deze godsdienst niet. Ze is blijven steken in de jaren 600. Een archaïsche islam is het gebleven die zich niet thuisvoelt in deze tijd en die, indien ze zich niet gaat aanpassen, zich nooit zal thuisvoelen in deze tijd. De islam verwacht dat de tijd zich aan de islam aanpast. Fout, 3x fout. Dat zal niet gebeuren. En zeker niet bij ons in het Westen. Het is de leer van de profeet die zich zal moeten aanpassen aan de tijd. Knoop dit maar goed in uw oren.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 15:59.
Oud 14 mei 2007, 15:57   #25
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus volgens u is het totaal onbelangrijk wat Mohammed indertijd heeft gedaan...? Mohammed is volgens u dus van geen enkele tel voor de huidige moslim?
Toch wel maar de interpretatie van hetgeen hij verkondigde verschilt van mens tot mens. De hedendaagse moderne mens interpreteert ook de leer van Jezus niet meer zoals destijds Godfried van Bouillon deed.
Evolutie is mogelijk.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 14 mei 2007 om 15:58.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:57   #26
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mohamed was nochtans niet de enige profeet die, met de goedkeuring van God, oorlog heeft gevoerd.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 15:59   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar wil ik wel in meegaan. Maar dan verwacht ik wel dat de islam mee-evolueert. En doet deze godsdienst niet. Ze is blijven steken in de jaren 600. Een archaïsche islam is het gebleven die zich niet thuisvoelt in deze tijd en die, indien ze zich niet gaat aanpassen, zich nooit zal thuisvoelen in deze tijd. De islam verwacht dat de tijd zich aan de islam aanpast. Fout, 3x fout. Dat zal niet gebeuren. En zeker niet bij ons in het Westen. Het is de leer van de profeet die zich zal moeten aanpassen aan de tijd. Knoop dit maar goed in uw oren.
"De islam" voelt zich in zijn nopjes in deze tijd. Gewoon niet in het Westen en vice versa.

Het Westen heeft geen monopolie op hoe de tijd moet zijn. Evenmin als de Islam. En beide verwachten ze dat de ander zoals hun wordt. Of toch 'meer' zoals hun.

En wat moet ik nu in mijn oren knopen? Want ik ben een moslim enzo?
Oud 14 mei 2007, 16:00   #28
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Mohamed was nochtans niet de enige profeet die, met de goedkeuring van God, oorlog heeft gevoerd.
Dat klopt, maar dat laatste impliceert nog niet dat het optreden van de profeet op dit vlak goed te keuren is.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 16:01.
Oud 14 mei 2007, 16:03   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
"De islam" voelt zich in zijn nopjes in deze tijd. Gewoon niet in het Westen en vice versa.

Het Westen heeft geen monopolie op hoe de tijd moet zijn. Evenmin als de Islam. En beide verwachten ze dat de ander zoals hun wordt. Of toch 'meer' zoals hun.

En wat moet ik nu in mijn oren knopen? Want ik ben een moslim enzo?
Neen maar handen afhakken voor diefstal en vrouwen stenigen voor overspel is toch lichtjes niet meer van deze tijd. Primitiviteit en barbaars, dan noem ik de straffen van de sharia.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 16:04.
Oud 14 mei 2007, 16:03   #30
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar dat laatste impliceert nog niet dat het optreden van de profeet op dit vlak goed te keuren is.
Nou, als gelovige heb ik zoiets van: als hij & andere profeten de toestemming van God hadden; wie ben ik dan om het af te keuren?
Oud 14 mei 2007, 16:05   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou, als gelovige heb ik zoiets van: als hij & andere profeten de toestemming van God hadden; wie ben ik dan om het af te keuren?
Mooie god uw god. Of zullen we maar zeggen een barbaarse god. Ik denk dat dit korter bij de waarheid ligt. Het doet mij denken aan de god Baäl van de Carthagers. Die eiste kinderoffers. En toen zeiden de aanhangers van Baal hetzelfde: wie zijn wij om dit af te keuren?

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 16:07.
Oud 14 mei 2007, 16:06   #32
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen maar handen afhakken en vrouwen stenigen voor overspel is toch lichtjes niet meer van deze tijd. Primitiviteit en barbaars, dan noem ik de straffen van de sharia.
Inderdaad. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat handen afhakken en stenigen nergens in de koran voorkomen, maar toch door bepaalde moslims gezien worden als wetten van God.
Oud 14 mei 2007, 16:07   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen maar handen afhakken voor diefstal en vrouwen stenigen voor overspel is toch lichtjes niet meer van deze tijd. Primitiviteit en barbaars, dan noem ik de straffen van de sharia.
'niet van deze tijd'?
Iets dat niet van deze tijd is, dat wordt neit gedaan. Maar het wordt nog wel gedaan, dus is het wel degelijk van deze tijd.

Het is gewoon niet meer een fenomeen dat zich in't Westen afspeelt. Nuance.
Oud 14 mei 2007, 16:08   #34
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:

Mooie god uw god. Of zullen we maar zeggen een barbaarse god. Ik denk dat dit korter bij de waarheid ligt.
Ken jij de 99 namen van God?

God kan met Zijn creatie doen wat Hij wil, ook al vind Zijn creatie dat niet zo leuk.
Oud 14 mei 2007, 16:08   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat handen afhakken en stenigen nergens in de koran voorkomen, maar toch door bepaalde moslims gezien worden als wetten van God.
Het is natuurlijk nog maar de vraag of de Koran de wil van god is natuurlijk. Als god duidelijk had willen maken wat hij van de mensen verwachtte, dan had hij dat heel duidelijk aan elke mens op de wereld weten te zeggen en niet via een poespas van Jezus of Mohammed, waarvan toch maar niemand weet wat daar nu eigenlijk van waar is.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 16:10.
Oud 14 mei 2007, 16:09   #36
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mooie god uw god. Of zullen we maar zeggen een barbaarse god. Ik denk dat dit korter bij de waarheid ligt. Het doet mij denken aan de god Baäl van de Carthagers. Die eiste kinderoffers. En toen zeiden de aanhangers van Baal hetzelfde: wie zijn wij om dit af te keuren?
De aanhangers zullen dat wel niet zeggen. Die doen het zelf. En wrslk met overtuiging.

Ik keur heel veel zaken die een onderdeel zijn van bepaalde islamitische groeperingen ten zeerste af. Net zoals ik ook zaken binnenin de Westerse wereld afkeur. En beide moet je in context plaatsen.
Oud 14 mei 2007, 16:10   #37
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk nog maar de vraag of de Koran de wil van god is natuurlijk.
Volgens God wel, althans dat beweert Hij in de koran.
Oud 14 mei 2007, 16:11   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens God wel, althans dat beweert Hij in de koran.
Wie beweert wat? Dat is dan maar de vraag.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 16:12.
Oud 14 mei 2007, 16:13   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ken jij de 99 namen van God?

God kan met Zijn creatie doen wat Hij wil, ook al vind Zijn creatie dat niet zo leuk.
De namen van god? De namen die mensen hem toedichten ja. Als god mensen op de wereld laat komen die heel hun leven in hun bed moeten blijven liggen bijvoorbeeld, dan kan zo'n god mij gestolen worden. U kunt voor zulke god 5x per dag in de richting van Mekka gaan knielen , maar dan bent u in mijn ogen een dwaas. Zulke wrede goden moet men negeren en zeker niet aanbidden.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2007 om 16:18.
Oud 14 mei 2007, 16:16   #40
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie beweert wat? Dat is dan maar de vraag.
De islam is dan ook een geloof: je gelooft het, of niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be