Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2007, 16:08   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Vindt je dat niet vreemd?
Nee, net zo slim juist als alle overige democratie-vervalsingen (getrapte verkiezingen, benoemde burgemeester, benoemde gouverneurs, lijstduwers enz.).

Dat ik TEGEN deze discriminatie van Eigen Volk ben, is natuurlijk weer heel iets anders.
Oud 15 mei 2007, 16:10   #22
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Heel goed nieuws voor "sommige" misdadigers ... Dan kan hen de belgische nationaliteit afgenomen worden zonder dat ze staatloos zijn
Dat kon technisch altijd al, ook in Nederland, maar het wordt niet vertoond want dan schreeuwen de PoCo's meteen "discriminatie".
Oud 15 mei 2007, 20:20   #23
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Al dat gehakketak om een tweede vod papier. Indien ge niet reist, hebt ge al die problemen niet.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 22:01   #24
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
In Nederland bestaat de dubbele nationalitiet toch al lang
Er gaan juist stemmen op om het af te schaffen.

Ik ben benieuwd of al die Nederlanders die over de grens in Vlaanderen zijn gaan wonen ,nu ook de Belgische nationaliteit gaan aanvragen
in België bestaat de dubbele nationaliteit OOK al lang, enkel niet voor �*lle Belgen."Nieuwe" Belgen, van bvb Marokkaanse of Turkse afkomst konden Belg zijn met al wat daar aan voordelen aan verbonden is (van plichten spreek ik liever niet), en tevens hun oorspronkelijke nationaliteit behouden.Een autochtone Belg echter, die zich voor lange tijd, of definitief , in het buitenland vestigde, en in zijn opvangland, zijn "2de land" zal ik maar zeggen, de nationaliteit aanvroeg, verloor dan automatisch zijn oorspronkelijke , Belgische , nationaliteit.In Nederland praat men er over om de dubbele nationaliteit van "Nieuwe" Nederlanders op te heffen.M.a.w. hun de keus te laten tusen één van beide nationaliteiten, hun oorspronkelijke, of hun nieuwe, Nederlandse.In België wil men het omgekeerd aanpakken, en de rechten van de oorspronkelijke Belgen uitbreiden tot dat ze op gelijkheid komen met die van hun nieuwe landgenoten.Snapie, Kees?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 22:45   #25
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Allemaal een mooie uitleg van de politiekers alleen denk ik de werkelijke reden is om de laatste vreemdelingen in België over de streep te krijgen. Voor de Marrokanen en Turken was er geen probleem. Die konden hun nationaliteit toch niet verliezen. Voor sommige andere nationaliteiten wel. Velen waren bang dat ze hun nationaliteit moesten opgeven wanneer ze Belg zouden worden. Die vrees valt nu weg. Ze mogen nu officieel 2 paspoorten hebben. Dus is er nu geen enkele reden meer voor die vreemdelingen om niet Belg te worden.

Of in het geval van een Turk of Marokkaan. Hij gaat op pensioen en wil terug in zijn heimat van zijn Belgisch pensioentje gaan genieten. Als Belg kan hij zijn volledig pensioen behouden. Als Marokkaan niet. Hoe moest hij zich dan officieel gaan inschrijven in Marokko? Probleem nu opgelost. Hij kan zich nu gewoon terug vestigen als Marokkaans staatsburger zonder zijn pensioen te verliezen. Hij blijft hoedanook Belg.

Ik kan mij niet voorstellen dat de PS zo bekommert was over de Belgen in het buitenland. Brengt hen nauwelijks stemmen op.

Laatst gewijzigd door uwagan : 15 mei 2007 om 22:53.
uwagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 23:05   #26
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan Bekijk bericht
Allemaal een mooie uitleg van de politiekers alleen denk ik de werkelijke reden is om de laatste vreemdelingen in België over de streep te krijgen. Voor de Marrokanen en Turken was er geen probleem. Die konden hun nationaliteit toch niet verliezen. Voor sommige andere nationaliteiten wel. Velen waren bang dat ze hun nationaliteit moesten opgeven wanneer ze Belg zouden worden. Die vrees valt nu weg. Ze mogen nu officieel 2 paspoorten hebben. Dus is er nu geen enkele reden meer voor die vreemdelingen om niet Belg te worden.

Of in het geval van een Turk of Marokkaan. Hij gaat op pensioen en wil terug in zijn heimat van zijn Belgisch pensioentje gaan genieten. Als Belg kan hij zijn volledig pensioen behouden. Als Marokkaan niet. Hoe moest hij zich dan officieel gaan inschrijven in Marokko? Probleem nu opgelost. Hij kan zich nu gewoon terug vestigen als Marokkaans staatsburger zonder zijn pensioen te verliezen. Hij blijft hoedanook Belg.

Ik kan mij niet voorstellen dat de PS zo bekommert was over de Belgen in het buitenland. Brengt hen nauwelijks stemmen op.
Klopt wat betreft de Marokkanen maar niet voor Turken; het heeft echter voordelen voor Turken om "mee te liften" op dit oorspronkelijk voor Marokkanen bedachte privilege.

Uiteraard gaan vergelijkbare voordelen nu (eindelijk) ook van kracht worden voor autochtone Belgen maar de Nederlandse "volksvertegenwoordigers" zullen zoiets voorlopig nog wel kunnen afhouden.
Oud 16 mei 2007, 08:27   #27
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Klopt wat betreft de Marokkanen maar niet voor Turken; het heeft echter voordelen voor Turken om "mee te liften" op dit oorspronkelijk voor Marokkanen bedachte privilege.

Uiteraard gaan vergelijkbare voordelen nu (eindelijk) ook van kracht worden voor autochtone Belgen maar de Nederlandse "volksvertegenwoordigers" zullen zoiets voorlopig nog wel kunnen afhouden.
dat de autochtone Belgen van zo iets gaan kunnen profiteren is niet meer dan eerlijk, toch blijft het voordeel natuurlijk aan de talloze Marokkanen & Turken, waarvan er veel meer bij ons wonen dan Belgen bij hun, of elders in het buitenland.Belgen verhuizen op hun ééntje, voor persoonlijke, familiale of professionele redenen, en niet zo vaak in feite.Noordafrikanen en Turken, en vele anderen van "hetzelfde slag" verhuizen met heelder dorpen, het gaat daar over massieve migratie.

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 16 mei 2007 om 08:28.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 08:39   #28
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Je ziet dit verkeerd, dit is enkel een gelijkstelling voor de autochtonen en heeft niets met allochtonen te maken. Het is nu nog goed mogelijk dat een allochtoon de nationaliteit van zijn oorspronkelijk land verliest als hij Belg wordt omdat zijn oorspronkelijk land de dubbele nationaliteit niet toestaat. China is zo'n land dat niet toestaat dat zijn burgers een tweede nationaliteit aannemen. Als mijn chinese vrouw Belg zou willen worden verliest ze haar Chinese staatsburgerschap (niet dat ze belg zou willen worden trouwens).
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 18:39   #29
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Ik kan het vorige niet meer verwijderen. Het wetsvoorstel was ingediend door Philippe Mahoux en Jean Francois Istasse. PS

http://www.senaat.be/www/?MIval=/pub...331711&LANG=nl
de PS

ze moeten hun clienteel toch bedienen naar al hun wensen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 19:02   #30
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Je ziet dit verkeerd, dit is enkel een gelijkstelling voor de autochtonen en heeft niets met allochtonen te maken. Het is nu nog goed mogelijk dat een allochtoon de nationaliteit van zijn oorspronkelijk land verliest als hij Belg wordt omdat zijn oorspronkelijk land de dubbele nationaliteit niet toestaat. China is zo'n land dat niet toestaat dat zijn burgers een tweede nationaliteit aannemen. Als mijn chinese vrouw Belg zou willen worden verliest ze haar Chinese staatsburgerschap (niet dat ze belg zou willen worden trouwens).
China en Nederland, ja.
Oud 16 mei 2007, 19:53   #31
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
'k denk dat dit correct is..
België kan zich niet uitspreken over de nationaliteitswetgeving in een ander land. Zo vertelde iemand uit - ik dacht Algerije - dat zij liever hun nationaliteit kwijt zouden raken en enkel de Belgische zouden aannemen/behouden, maar dat dat dit niet kon volgens Algerijns recht.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 08:41   #32
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
'k denk dat dit correct is..
België kan zich niet uitspreken over de nationaliteitswetgeving in een ander land. Zo vertelde iemand uit - ik dacht Algerije - dat zij liever hun nationaliteit kwijt zouden raken en enkel de Belgische zouden aannemen/behouden, maar dat dat dit niet kon volgens Algerijns recht.
Het behoud van de Algerijnse nationaliteit kan enkel als daar een grondige reden voor is. Dan denk ik vooral om economische redenen (zakenmensen endergerlijke met concerns in het buitenland) en educatieve redenen (uitwisselingsprojecten en dat soort dingen).

Mohammad met de pet die het land verraad door bv in België te integreren verliest de algerijnse identiteit. Zo zou deze bv ook niet terug kunnen worden uitgewezen. (tenzij dat naar Frankrijk is... maar dat weet ik niet zeker)

Laatst gewijzigd door Raven : 17 mei 2007 om 08:42.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 13:29   #33
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het behoud van de Algerijnse nationaliteit kan enkel als daar een grondige reden voor is. Dan denk ik vooral om economische redenen (zakenmensen endergerlijke met concerns in het buitenland) en educatieve redenen (uitwisselingsprojecten en dat soort dingen).

Mohammad met de pet die het land verraad door bv in België te integreren verliest de algerijnse identiteit. Zo zou deze bv ook niet terug kunnen worden uitgewezen. (tenzij dat naar Frankrijk is... maar dat weet ik niet zeker)
k wil niet strijden of het nu werkelijk om algerije ging, maar het lijkt mij in ieder geval wel zo te zijn dat het zal moeten worden beoordeeld volgens het recht van 'oorsprong'... zo kunnen sommige mensen meerdere nationaliteiten hebben en andere dan weer geen enkele nationaliteit.

ter illustratie in Nederland
http://www.ind.nl/nl/algemeen/afstan...naliteit/A.asp
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 15:30   #34
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Nee, sommige landen, o.a Marokko, laten "afzweren" van de nationaliteit niet toe. Eenmaal Marokkaan, waar ook ter wereld, blijf je Marokkaan, inclusief je nageslacht.

Edit: ik weet niet of Algerije ook zo'n wetgeving voert.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 mei 2007 om 15:43.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 17:01   #35
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Weet iemand al om welke tien landen dat het hier gaat, waar men toch zijn nationaliteit verliest?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 17:42   #36
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Weet iemand al om welke tien landen dat het hier gaat, waar men toch zijn nationaliteit verliest?
Oostenrijk, Denemarken, Nederland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Spanje en UK.

Komt door het verdrag van Straatsburg van 6 mei 1963. Dat bepaalt dat men bij voorkeur maar 1 nationaliteit mag hebben. Al deze landen ondertekenden dit verdrag. Eén voor eén zegden landen die het verdrag ondertekenden, het verdrag op. Zopas gaf ook Luxemburg te kennen er van af te willen. Het verdrag verdwijnt echter maar als alle landen het officieel hebben opgezegd. En dat is nu nog niet zo. Daarom zullen Belgen die Deen of 1 van die ander nationaliteiten verwerven nog enige tijd hun Belgische nationaliteit automatisch verliezen.

Aldus stond geschreven in Het belang van Limburg.

Laatst gewijzigd door uwagan : 17 mei 2007 om 17:43.
uwagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 17:43   #37
duncan
Banneling

Standaard

Der lopen mensen rond met drie dubbele identiteiten 4 dubbel ......... .

Ah meneer rijdt door het rood ....excuus diplomatisch onschendbaar ...ah oké meneer rijdt maar door dan ....terwijl paspoort misschien vals was pffff triestig ons o zo veilig beleid .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2010, 20:20   #38
artisjok
Banneling

Standaard

"Alle Italianen in België kunnen dubbele nationaliteit aanvragen.
Alle mensen met de Italiaanse nationaliteit die in België leven, kunnen vanaf zaterdag de dubbele nationaliteit aanvragen. Het betreft meer dan 180.000 mensen. Een regeling die België en Italië troffen en die onlangs in werking trad, verbreekt een 45 jaar oude maatregel die de cumulatie van de Belgische en Italiaanse nationaliteit onmogelijk maakte."

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...anvragen.dhtml
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 15:10   #39
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Sommige andere landen laten niet toe dat een buitenlander (bijv een Belg) de locale nationaliteit aanneemt en zijn eigen nationaliteit nog behoudt.
M.a.w. zowel Belgie als het andere land moeten akkoord gaan dat je een dubbele nationaliteit mag hebben.
Nu, ik woon in het buitenland maar ik voel de nood niet om een andere nationaliteit aan te vragen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be