Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2007, 11:45   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik zeg toch dat ik ze niet verdedig? Ik ga een stap verder. Ik moedig het aan. Verdedigen is een beetje te defensief dan.

Stakingen zijn bijna nooit aanvaardbaar. Het concreet afbakenen is trouwens onmogelijk. Elke situatie is zo verschillend dat die geval per geval bekeken moet worden. In het geval van Volkswagen en Opel kan ik er (een beetje) begrip voor opbrengen al vind ik dat de heel vaak te onredelijk zijn.

In de gevallen van de post in Gent en de brandweer en veiligheid in Zaventem vind ik het een dikke schande. De eisen en geplande reorganisaties zijn niet van die aard dat ze een lamlegging rechtvaardigen. Dit zendt trouwens ook verkeerde signalen uit naar andere bedrijven. Staking wordt tegenwoordig aanzien als 1e actiemiddel in plaats van als ultiem middel en dat is gewoonweg schandalig. Dit moet met alle mogelijke middelen tegengewerkt worden. Het is natuurlijk jammer dat de werknemers van Nexans daar nu het slachtoffer van zijn, maar iedereen wist dat het eens moest gebeuren!

Als ze trouwens zo verder doen in Belgie, dan worden we het eerste Europese land zonder multinationals! De regering doet er zowat alles aan om die hier te halen en de vakbonden doen er zowat alles aan om ze zo snel mogelijk weer weg te jagen
Stakingen gebeuren bijna nooit zonder reden. Dat is enkel wat werkgevers de mensen proberen wijs te maken. Aan stakingen gaan altijd lange periodes van sociale onvrede vooraf. Onvrede die de werkgever verkiest te negeren. En wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten.

Hier gaat het over een bedrijf dat alle regels aan zijn laars lapt. Waar mensen als oud vuil worden op straat gezet. En dat noem jij "spijtig voor de werknemers, maar noodzakelijk?!? Het is duidelijk waar jij staat hoor... doe vooral geen verdere moeite om nog uitleg te verschaffen voor je belachelijke standpunten.

Belgë het eerste land zonder multinantionals? Ik kan bijna niet wachten tot het zover is... Spijtig genoeg zal dit nog lang fictie blijven. We zullen ze zelf aan de deur moeten zetten, vrees ik.

Laatst gewijzigd door Edina : 22 mei 2007 om 11:47.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 11:46   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alle arbeiders uit een bedrijf laten verdwijnen in een lang week-end is natuurlijk wel moeilijker.
Een massamailing maken is nie moeilijk, maar ja misschien dat de post staakte hé, ..
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 11:51   #23
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Stakingen gebeuren bijna nooit zonder reden. Dat is enkel wat wergevers de mensen proberen wijs te maken. Aan zo'n stakingen gaan altijd lange periodes van sociale onvrede vooraf. Onvrede die de werkgever verkiest te negeren. En wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten.
Wie zijn gat verbrandt moet idd op de blaren zitten, zijnde de werknemers van Nexans.

Citaat:
Hier gaat het over een bedrijf dat alle regels aan zijn laars lapt.
Gaat de pot nu de ketel beginnen verwijten? Hoeveel keer hebben de vakbonden het laatste jaar al de regels aan hun laars gelapt? Trouwens, die machines waren eigendom van Nexans, niet van de vakbonden. Als ik morgen mijn auto verkoop dan heb jij daar ook geen zaken mee.

Citaat:
Waar mensen als oud vuil worden op straat gezet. En dat noem jij "spijtig voor de werknemers, maar noodzakelijk?!? Het is duidelijk waar jij staat hoor... doe vooral geen verdere moeite om nog uitleg te verschaffen voor je belachelijke standpunten.
Tuurlijk is het noodzakelijk zodat deze zaken in de toekomst misschien vermeden kunnen worden.
U beslist uiteraard dat het standpunt van de werkgever belachelijk is en het standpunt van de werknemer de enige correcte is. Maar doe maar gerus verder, ik lag wel in mijn vuistje als de boel hier op zijn gat ligt. U weet toch ook wie er dan het eerste slachtoffer zal zijn?
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 12:09   #24
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wie zijn gat verbrandt moet idd op de blaren zitten, zijnde de werknemers van Nexans.
Wat hebben de werknemers van Nexans Harnesses gedaan om hun gat te branden? Lid zijn van een vakbond zeker?

Citaat:
Gaat de pot nu de ketel beginnen verwijten? Hoeveel keer hebben de vakbonden het laatste jaar al de regels aan hun laars gelapt? Trouwens, die machines waren eigendom van Nexans, niet van de vakbonden. Als ik morgen mijn auto verkoop dan heb jij daar ook geen zaken mee.
Zelfs als de vakbonden elders al regels aan hun laars gelapt zouden hebben, dan nog geeft dat de bedrijfsleiders van Nexans Harnesses niet het recht om hun werknemers zo te behandelen. Maar ik begrijp het ondertussen wel. Jij bent van het principe dat de werknemers eigenlijk maar dankbaar moeten zijn dat ze mogen werken.

Citaat:
Tuurlijk is het noodzakelijk zodat deze zaken in de toekomst misschien vermeden kunnen worden.
Wat moet er vermeden worden? Dat bedrijven nog zomaar mensen op straat kunnen gooien? Volledig akkoord!

Citaat:
U beslist uiteraard dat het standpunt van de werkgever belachelijk is en het standpunt van de werknemer de enige correcte is. Maar doe maar gerus verder, ik lag wel in mijn vuistje als de boel hier op zijn gat ligt. U weet toch ook wie er dan het eerste slachtoffer zal zijn?
Leid je een beetje aan grootheidswaanzin ofzo? Jouw standpunten als die van "de werkgever" zien? Als werkgever heb je duidelijk zeeën van tijd om op het forum te ziten. En ondertussen zullen je werknemers het werk wel doen zeker. Maar klagen mogen ze waarschijnlijk niet!

Ik zal vooral in mijn vuistje lachen wanneer je geen werknemers meer vindt om je werk te komen doen. Want is dat niet waar werkgevers nu al over klagen? Dat ze geen werknemers meer vinden? Hoe zou dat nu toch komen hé?

Laatst gewijzigd door Edina : 22 mei 2007 om 12:11.
Oud 22 mei 2007, 12:14   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Een massamailing maken is nie moeilijk, maar ja misschien dat de post staakte hé, ..
Massamailing, massaslachting, lockout, bedrijfsbezetting, gedwongen evacuatie -
Alléz, met de huidige gepousseerde managements-technieken is pressie en repressie allemaal een fluitje van een cent...

Enne Euh.. Sinds wanneer is er postbedeling in het weekend?????????????

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 mei 2007 om 12:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 16:12   #26
skaldis
Banneling

Standaard

Er zijn de laatste jaren niet zoveel stakingen meer wanneer een sluiting of reorganisatie wordt aangekondigd. Enkel grote (auto)bedrijven niet te na. Meestal wordt er pas gestaakt wanneer men gaat onderhandelen over de ontslagpremies. De verhuizingen zijn we ondertussen al gewoon en het is een hopeloze zaak daar tegen te staken. Dit bedrijf wil gewoon zijn arbeiders buiten en daarbij enkel de twee tot vier weken wettelijke ontslagvergoeding betalen. Leuk voor die mensen die daar dan 20 jaar gefakt hebben.Het bedrijf is waarschijnlijk deftig winstgevend en zal wel een vol orderboekje hebben ook. Veel van die bedrijfjes die voor de wapenindustrie werken de laatste jaren trouwens. Hoe zou dat nu komen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 16:15   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Massamailing, massaslachting, lockout, bedrijfsbezetting, gedwongen evacuatie -
Alléz, met de huidige gepousseerde managements-technieken is pressie en repressie allemaal een fluitje van een cent...

Enne Euh.. Sinds wanneer is er postbedeling in het weekend?????????????

Kijk als ik maandag mijn fabriek zou moeten sluiten, dan had ik het ook over 't weekend laten ontmantelen, of toch tenminste de duur spullen eruit laten halen...

Bonden gaan de maandag dan toch uw eigendom blokkeren... dus kunde maar beter maken dat ge eruit haalt wat eruit te halen valt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 16:42   #28
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Kijk als ik maandag mijn fabriek zou moeten sluiten, dan had ik het ook over 't weekend laten ontmantelen, of toch tenminste de duur spullen eruit laten halen...

Bonden gaan de maandag dan toch uw eigendom blokkeren... dus kunde maar beter maken dat ge eruit haalt wat eruit te halen valt.
inderdaad en het is precies zo dat de arbeiders ook redeneren he. Als blijkt dat het zootje hen niet genoeg opbrengt dan kunnen ze net zo goed nog even het laatste eruit persen wat erin zit met desnoods het opdoeken tot gevolg. Als de bazen zo mogen redeneren en de tent sluiten als ze hen niet genoeg opbrengt waarom zouden de arbeiders dat dan niet mogen ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 16:45   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
inderdaad en het is precies zo dat de arbeiders ook redeneren he. Als blijkt dat het zootje hen niet genoeg opbrengt dan kunnen ze net zo goed nog even het laatste eruit persen wat erin zit met desnoods het opdoeken tot gevolg. Als de bazen zo mogen redeneren en de tent sluiten als ze hen niet genoeg opbrengt waarom zouden de arbeiders dat dan niet mogen ?
Dus eigenlijk is er helemaal niets aan de hand?
Gewoon de werknemers die eens aan het kortste eind trekken, maar verder geen vlieg aan de lamp (als ze beiden toch zo mogen redeneren)
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 16:49   #30
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
dan nog geeft dat de bedrijfsleiders van Nexans Harnesses niet het recht om hun werknemers zo te behandelen
En wat heeft ie juist verkeerd gedaan? De machines en de stock weggehaald? Als het bedrijf dicht gaat en er niet meer gewerkt gaat worden, is het niet nodig die dingen daar te hebben toch?
Hadden ze er wel nog gestaan, dan waren de onderhandelingen begonnen terwijl er stakersposten stonden, en het bedrijf ook geen meter voor of achteruit kon gaan. Wat maakt het dan uit dat de machines d�*�*r stilstaan, of elders al werken?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 16:58   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Waar mensen als oud vuil worden op straat gezet. En dat noem jij "spijtig voor de werknemers, maar noodzakelijk?!? Het is duidelijk waar jij staat hoor... doe vooral geen verdere moeite om nog uitleg te verschaffen voor je belachelijke standpunten.
De vakbondsmilitanten lopen toch al rond in een gekleurde vuilzak....

Linkse rakkers, Stalinisten en arme sloebers, allen voor 1 en 1 voor eigen zakken.
Als jullie dan toch zo "humaan" verantwoord zijn, start dan zelf een firma op, en vraag de vakbonden jullie te helpen.

Ik ga dan toch liever met Sfax en Herr Flick in zee.
Oud 22 mei 2007, 19:03   #32
paternoster
Vreemdeling

Standaard

Eindelijk eens een werkgever die de pest (lees ABVV) voor is geweest !
Als ze het wettelijk hadden gedaan dan had de pest zeker dit bedrijf bezet en misschien wel laten leegroven zoals voor een deel is gebeurt bij VW Vorst.
paternoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 12:09   #33
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Nexans krijgt al een koekje van eigen deeg. Vanaf deze morgen 06.00 tot morgenvroeg 06.00 is er een solidariteitsstaking in ALLE filialen van Nexans Benelux. Dat zal ook niet voor niets zijn....de smeerlappen nemen de mensen voor vuil.

De verantwoording van Nexans :

Nexans Harnesses.pdf
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 12:37   #34
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is het wel een positieve zaak. Als bedrijven nog meer van die dingen doen, zullen werknemers misschien eindelijk eens wat meer op hun rechten gaan staan en niet meer zoveel met zich laten sollen.
Je verdedigt ze dus!
Oud 23 mei 2007, 12:39   #35
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige positieve aan de zaak is dat het bedrijf ook materiaal leverde voor militaire toepasingen en de wapenindustrie ben ik liever kwijt dan rijk in ons land!
Waarover zaag je dan?
Oud 23 mei 2007, 12:46   #36
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En wat heeft ie juist verkeerd gedaan? De machines en de stock weggehaald? Als het bedrijf dicht gaat en er niet meer gewerkt gaat worden, is het niet nodig die dingen daar te hebben toch?
Hadden ze er wel nog gestaan, dan waren de onderhandelingen begonnen terwijl er stakersposten stonden, en het bedrijf ook geen meter voor of achteruit kon gaan. Wat maakt het dan uit dat de machines d�*�*r stilstaan, of elders al werken?
Het bedrijf heeft in de eerste plaats zijn werknemers als wegwerpgoederen behandeld. En het is juist doordat bedrijven zo omgaan met hun werknemers dat er vaak sociale onvrede heerst met stakingen tot gevolg. Maar er is meer: het bedrijf overtreedt ook verschillende wetten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws
"Nexans overtreedt de wet"

ma 21/05/07 - Nexans heeft enkele wetten, onder meer de wet-Renault, overtreden. Dat zegt een hoogleraar Arbeidsrecht aan de KULeuven. Vandaag raakte bekend dat bij Nexans zeventig arbeiders worden ontslagen.

Volgens hoogleraar Arbeidsrecht Othmar Vanachter van de KULeuven heeft Nexans enkele wetten overtreden.

"Een werkgever die een arbeidsovereenkomst heeft met werknemers moet deze werknemers tewerkstellen. Hij moet er voor zorgen dat de nodige machines aanwezig zijn om te kunnen werken."

De directie van Nexans had de voorbije dagen het bedrijf leeggehaald. Nexans overtreedt ook de wet-Renault door alle arbeiders te ontslaan, zegt Vanachter:

"De wet-Renault zegt dat men niet zomaar tot collectief ontslag mag overgaan. De werkgever moet eerst het voornemen om te ontslaan aan zijn werknemers meedelen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd."

Laatst gewijzigd door Edina : 23 mei 2007 om 12:47.
Oud 23 mei 2007, 12:52   #37
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

De wet-Renault zegt dat men niet zomaar tot collectief ontslag mag overgaan. De werkgever moet eerst het voornemen om te ontslaan aan zijn werknemers meedelen. Dat is hier duidelijk niet gebeurd."

Wat zou er gebeuren als de werkgever het voornemen om te ontslaan zou bekendgemaakt hebben?

Inderdaad, juist geraden...

Maar voor de vakbonden gelden in een rechtsstaat geen wetten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 12:53   #38
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Je verdedigt ze dus!
Werknemers die niet met zich laten sollen? Natuurlijk!
Oud 23 mei 2007, 13:01   #39
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Waarover zaag je dan?
Over hoe het bedrijf met zijn werknemers omspringt. En dan zijn sommige bedrijven verwonderd dat ze geen werknemers meer vinden
Oud 23 mei 2007, 13:07   #40
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over hoe het bedrijf met zijn werknemers omspringt. En dan zijn sommige bedrijven verwonderd dat ze geen werknemers meer vinden
Hopelijk voor hen vinden ze U niet...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be