Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 10:42   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De kolonisatie van Latijns-Amerika was een monsterlijke, bloeddorstige slachtpartij die tientallen miljoenen Indios het leven heeft gekost. Katholieke kolonisatoren roeiden heelder volkeren koelbloedig uit en wel in naam van het Christendom.

En nu durft de leider van de Katholieke Kerk dat allemaal relativeren.
Jij praat Stalin toch ook goed? Erger nog, je adoreert hem. Ben je dan ook een psychopaat? Wanneer ga jij je dan verontschuldigen voor het plaatsen van een avatar die voor miljoenen mensen een geschiedenis representeert die ze liefst van al zouden vergeten omwille van de ondraaglijkheid van de herinnering alleen al?

Het grappige van de zaak is dat je nu gespeeld verontwaardigd reageert op een domme uitspraak van een Paus die amper beseft dat zijn woorden altijd onder een microscoop gestoken worden. Wat hij ook zegt, altijd zal er wel iemand op de teentjes getrapt worden. Gelukkig zijn er nog genoeg mensen met een portie gezond verstond die dat allemaal kunnen relativeren en die van een mug geen olifant maken.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 10:56   #22
kilgore
Banneling

Standaard

Ik heb geen sympathie voor het christendom maar dit is schromelijk overdreven temeer daar gelijaardige uitlatingen over de islam achterwege blijven.
Een bevolking het christendom opleggen en haar eigen cultiuur afnemen is af te wijzen,zoveel is waar.De rest van de posting is onaangename literatuur om te vergeten.
kilgore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 11:28   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

en jij vermoedt ernstig dat de Paus dit gezegd heeft goed wetende dat het in dien context zou 'aankomen' ?

Ongetwijfeld wel, die mens en zijn adviseurs hebben ongetwijfeld goed opgelet in de geschiedenisles...

beter dan u denk ik , want anders had u dat ook geweten, ( ik wist het trouwens ook direct dat het daarover ging toen ik het hier las... )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 11:28   #24
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
ik en miljoenen
Citaat:
Uiteraard
Citaat:
totaal onmenselijk, absurd en diep, diep kwaadaardig, diabolisch en pervers.
Citaat:
een monsterlijke, bloeddorstige slachtpartij
Citaat:
roeiden heelder volkeren koelbloedig uit
Citaat:
Heel rationeel Latijns-Amerika is woedend
Citaat:
De zieke, psychopathische man
Citaat:
nu is toch duidelijk dat
Citaat:
het Kwaad zelf belichaamt
Citaat:
Uiteraard
Citaat:
haten en zwaar vervloeken - die emoties zijn volledig gerechtvaardigd, en zelfs een morele plicht.

- NIEUW - maak nu u uw eigen C2C posts met deze woordjes!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 11:49   #25
Thin White Duke
Vreemdeling

Thin White Duke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het grappige van de zaak is dat je nu gespeeld verontwaardigd reageert op een domme uitspraak van een Paus die amper beseft dat zijn woorden altijd onder een microscoop gestoken worden. Wat hij ook zegt, altijd zal er wel iemand op de teentjes getrapt worden.
Jah, dat is nu eenmaal de verantwoordelijkheid van een leider. Zijn woorden moeten gebalanceerd en weldoordacht zijn. Je kan je verwachten aan een bak kritiek als je uitspraken doet zoals hij heeft gedaan en je je in een hoge positie bevind.
Thin White Duke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 11:53   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thin White Duke Bekijk bericht
Jah, dat is nu eenmaal de verantwoordelijkheid van een leider. Zijn woorden moeten gebalanceerd en weldoordacht zijn. Je kan je verwachten aan een bak kritiek als je uitspraken doet zoals hij heeft gedaan en je je in een hoge positie bevind.
Dat is het hem nu niet. Het is een seniele oude vent die aan het hoofd staat van een compleet achterhaalde organisatie. Een hoge positie kan je hem dan ook niet echt toeschrijven en doet moeten mensen maar eens beginnen beseffen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 12:25   #27
Thin White Duke
Vreemdeling

Thin White Duke's schermafbeelding

Standaard

Hola, ik zeg niet dat ik voorstander ben van de instantie. Ik vind ook dat het een achterhaalde organisatie is, maar dat doet er niet toe wat wij er van vinden hier.

Er is een grote groep mensen die de organisatie achterhaald vindt. Er is ook een grote groep mensen die hem beschouwen als hun spirituele leider. Als leider heeft hij verantwoordelijkheden en moet hij altijd oppassen voor kritiek. Hij weet dit op het moment dat hij de functie krijgt.
Trouwens, hij heeft ook een heel entourage van mensen die hem bij het schrjiven van zijn toespraken helpen hoor. Die woorden komen niet van die seniele oude man alleen hoor.
Thin White Duke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 17:45   #28
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kilgore Bekijk bericht
Een bevolking het christendom opleggen en haar eigen cultiuur afnemen is af te wijzen,zoveel is waar.De rest van de posting is onaangename literatuur om te vergeten.
Nochtans zal het gedwongen opgeven van mensenoffers door de aztecen moeilijk anders dan als een grote sprong vooruit beschouwd kunnen worden. In het bijzonder de naburige volken die de slachtoffers in letterlijke zin van het woord leverden zullen er niet rouwig om geweest zijn.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 18:25   #29
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Dus wat de paus stelde is op zich niet verkeerd wanneer men Quetzalcoatl vereenzelvigt met Jezus.
Maar Jezus vereenzelvigen met Quetzalcoatl is dan ook onzin.
Oud 24 mei 2007, 18:34   #30
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar heeft C2C het nog steeds niet kunnen verkroppen dat de vorige Paus er mede toe geleid heeft dat C2C's waanzinnige en kolonialistische ideologie zo goed als van de aardbodem verdwenen is.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 18:52   #31
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Paus erkent lijden indianen bij kolonisatie Amerika

Hilversum (ANP/AFP/Van onze redactie) 23 mei 2007 - Paus Benedictus XVI heeft vandaag erkend dat de kerstening van Amerika gepaard is gegaan met lijden en ongerechtigheid voor de indianen. Tijdens zijn bezoek aan Brazilië eerder deze maand zei hij dat de oorspronkelijke bewoners van Latijns-Amerika verlangden naar het katholicisme en daarbij niet gedwongen werden.

Geweld
De uitspraak van Benedictus werd verkeerd geïnterpreteerd bij sommigen op het Amerikaanse continent. De Venezolaanse president Hugo Chávez riep de paus afgelopen weekend op excuses aan te bieden. Volgens hem heeft de paus ontkend dat de Kerk het christelijke geloof met geweld aan de oorspronkelijke bewoners van het gebied heeft opgedrongen. Daarmee heeft Benedictus zich ongevoelig getoond voor de 'holocaust' (sic) die onder de Indianen plaatsvond nadat ontdekkingsreizigers voet aan wal in Amerika hadden gezet, aldus Chávez.

Paus tijdens algemene audiëntie vanmorgen

De paus bood vandaag tijdens de algemene audiëntie op het Sint-Pietersplein geen excuses aan voor zijn uitspraken. Wel zei hij dat de schaduwzijden waarmee de evangelisatie van Latijns-Amerika gepaard ging niet genegeerd kunnen worden. “Het is immers niet mogelijk het lijden en de onrechtvaardigheden te vergeten die de inheemse volkeren zijn aangedaan door de kolonisators (…)”. Volgens de paus zijn de oorspronkelijke bewoners “vaak vertrapt in hun fundamentele mensenrechten”. In het videofragment de passage waarin de paus vanmorgen refereerde aan zijn bekritiseerde uitspraken (Italiaans).

Misdaden
“Maar de geboden vermelding van dergelijke niet te rechtvaardigen misdaden” mag volgens de paus niet verhinderen “om met dankbaarheid kennis te nemen van het prachtige werk dat in die eeuwen door de goddelijke genade onder die volkeren is volbracht”. Benedictus wees er verder op dat door de kolonisators begane misdrijven in die tijd al werden veroordeeld door missionarissen als Bartolomé de Las Casas en door theologen als Francesco da Vitoria van de universiteit van Salamanca.

Onbekende God

Volgens de paus is Christus de redder naar wie de inheemse volkeren in stilte verlangden. De verkondiging van het geloof “betekende voor hen Christus kennen en aannemen, de onbekende God van hun voorvaderen, die zij zonder het te weten zochten in hun rijke religieuze tradities”, zei hij bij de opening van de CELAM, de Vijfde Algemene Vergadering van de bisschoppenconferenties van Latijns-Amerika en de Caraïben.

Identiteit
Benedictus hield vanmorgen staande dat het evangelie de identiteit van de volkeren van Latijns-Amerika niet teniet doet, maar vervult. Volgens hem is het evangelie in het continent “het dragende element geworden van een dynamische synthese die – met verscheidene accenten, naar gelang de naties - hoe dan ook de identiteit uitdrukt van de Latijns-Amerikaanse volkeren”.
Oud 24 mei 2007, 19:52   #32
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af waarom die Paus voortdurend uitspraken maakt die blijkbaar voortdurend 'misbegrepen' worden. Het lijkt wel alsof hij het opzettelijk doet.

Het zou mij niet verbazen mocht daar een strategie achter zitten. Niemand kan ook maar één seconde geloven dat zo'n machtig en rijk instituut, met honderden raadgevers, niet weet dat dit soort uitspraken miljoenen mensen terecht woedend zal maken.

Hier is kwaadaardig opzet in het spel. Dat kan gewoon niet anders. Of wel is die man gewoon achterlijk en durft niemand het hem zeggen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 19:56   #33
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'holocaust' (sic)
Zie, waarom moeten Westerse media altijd "sic" schrijven wanneer een niet-blanke de uitroeiingscampagnes van de blanken een "holocaust" noemt?

Alsof het hier om klein bier gaat vergeleken met de uitroeiing van de Joden; alsof de vernietiging van de Joden de enige holocaust die naam waardig is.

In realiteit werden er in Latijns-Amerika tientallen keren meer mensen uitgeroeid door blanke katholieken, en wel in naam van het Christendom. En evenzeer in Centraal-Afrika en Oceanië. Het wordt tijd dat we dingen eens beginnen zeggen zoals ze zijn.

Wanneer Ugo Chavez de uitroeiing van de Indios door blanke katholieken een "holocaust" noemt, dan heeft hij meer dan gelijk.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 21:54   #34
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Gegeven het soort offerdiensten dat de indianen plachten te houden, kan ik me wel voorstellen dat de paus niet helemaal ongelijk had.

Oud 24 mei 2007, 22:08   #35
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Een stalinist verwijt de paus diabolische kwaadaardigheid
Oud 24 mei 2007, 22:25   #36
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In realiteit werden er in Latijns-Amerika tientallen keren meer mensen uitgeroeid door blanke katholieken, en wel in naam van het Christendom. En evenzeer in Centraal-Afrika en Oceanië. Het wordt tijd dat we dingen eens beginnen zeggen zoals ze zijn.
Ik begrijp u toch niet se. In een draad over de onverdraagzame katholieke kerk hemel je het katolicisme op, zeker tov het verderfelijkste aller christelijke leren, het protestantisme. En nu, nog geen 2 dagen later, beweer je het bovenstaande.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 22:34   #37
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af waarom die Paus voortdurend uitspraken maakt die blijkbaar voortdurend 'misbegrepen' worden. Het lijkt wel alsof hij het opzettelijk doet.

Het zou mij niet verbazen mocht daar een strategie achter zitten. Niemand kan ook maar één seconde geloven dat zo'n machtig en rijk instituut, met honderden raadgevers, niet weet dat dit soort uitspraken miljoenen mensen terecht woedend zal maken.

Hier is kwaadaardig opzet in het spel. Dat kan gewoon niet anders. Of wel is die man gewoon achterlijk en durft niemand het hem zeggen.
Als ik zie hoe vaak de woorden van de paus in de meeste media verdraaid worden, vermoed ik inderdaad dat er kwaad opzet in het spel is. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een meerderheid van journalisten zó onbekwaam is. Daarnaast is het zo dat er een bepaalde groep mensen is die maar al te graag kwaad wordt wanneer de paus iets zegt.
Oud 24 mei 2007, 23:05   #38
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ongetwijfeld wel, die mens en zijn adviseurs hebben ongetwijfeld goed opgelet in de geschiedenisles...
te goed medunkt... en daar eindigde het dan ook, net gelijk Hellfigger dus

Citaat:
beter dan u denk ik , want anders had u dat ook geweten, ( ik wist het trouwens ook direct dat het daarover ging toen ik het hier las... )
ben je dan vervolgens ook van plan dat stukje geschiedenis in een volgende post even te extrapoleren tot :
Citaat:
De paus bedoelde gewoon dat de Amerikanen (2 continenten) iets misten in hun leven en dat de boodschap van Jezus hetgene was dat ze misten
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 23:10   #39
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is het hem nu niet. Het is een seniele oude vent die aan het hoofd staat van een compleet achterhaalde organisatie. Een hoge positie kan je hem dan ook niet echt toeschrijven en doet moeten mensen maar eens beginnen beseffen.
dat maakt weinig uit daar zijn adviseurs ( wat minder seniel ) volgens Herr Flick óók bijzonder goed hebben opgelet in de les geschiedenis
Oud 24 mei 2007, 23:19   #40
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Nochtans zal het gedwongen opgeven van mensenoffers door de aztecen moeilijk anders dan als een grote sprong vooruit beschouwd kunnen worden. In het bijzonder de naburige volken die de slachtoffers in letterlijke zin van het woord leverden zullen er niet rouwig om geweest zijn.
Ooh.. merkwaardig toch hoe jij er steeds in slaagt 'de blijde boodschap' terug te vinden onder het bloedrode tapijt
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be