![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Ik deel het vermoeden...
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heb je er aan? Je kan nationalist zijnen liberaal zijn. Je kan dat zijn en sociaal zijn. Je kan nationalist zijn en zowat alles zijn. Nationalisme is geen ideologie, het is een standpunt. Als het een ideologie zou zijn, zou het verwerpelijk zijn,w ant het zegt niets. Niet meer dan 'we zijn een volk'. Ja en dan? Who gives a fuck? Welke voordelen geeft me dat? Op economisch, ethisch, 'bestuurs' vlak? Nationalisme is idioot, omdat het simpelweg niets zegt. Seperatisme kan je op perfect rationele argumenten beargumenteren. Nationalisme niet. Het is idioot om mensen random uit te kiezen als 'wij zijn een volk' en 'wij zijn dat niet'. Ik heb helemaal geen verband met u, ook al zijn we (wrslk) allebei Vlamingen. Ik heb helemaal geen affiniteit met u. Waarom zouden we dan vechten/strijden/ijveren voor eenzelfde natie, puur omdat we (zogezegd) verwant zouden zijn? Wat is daar het nut van? Het heeft simpelweg geen nut. Het is bezigheidstherapie voor mentaal gestoorden, volgens De Croo. Ik vind het gewoon volstrekt nutteloos om volksliedjes te zingen en mij verbonden te voelen, puur omdat we in hetzelfde gebied zijn geboren. Ik voel me verbonden met mensen die ik graag heb. Die kies ik zelf wel. En niet op basis van waar ze zijn, maar om wie ze zijn. Dat is logisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vijftienjarige die hier de lof van De Croo komt zingen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() En dan zijn er die lachen met die vijftienjarige....
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Fieseler;2714226]
Citaat:
![]() Ik vind het geen ideologie. Ik zou niet weten waarom. ideo·lo·gie (de ~ (v.), ~ën)1 het geheel van ideeën dat ten grondslag ligt aan een wijsgerig stelsel, m.b.t. hun maatschappelijke of politieke strekkingKun je mij eens het geheel van ideeën geven van nationalisme in zake economie, sociale zekerheid, tewerkstelling, ethische kwesties, milieu, etc. Het bestaat simpelweg niet. Dus volgens de academische definitie is het geen ideologie. Wat jij er ook van vindt. ![]() Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 8 juni 2007 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() [quote]
[quote=AdrianHealey;2714560] Citaat:
Ga zelf naar de bib hé jongen. "Het geheel van ideeën" ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 8 juni 2007 om 15:34. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Wij zijn geen nationalistische solidaristen, ook geen solidaristische nationalisten, maar wel nationaalsolidaristen. Dat wil zeggen, dat bij ons Nationalisme en Solidarisme één geworden zijn; één zodanig dat het ene zonder het andere voor ons niet meer bestaat." - Joris van Severen
![]() |
#29 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
[quote[Separatisme puur op basis van economische gronden is egoïstisch en vanuit geopolitieke overwegingen is het imperialistisch.[/quote] Ik zei rationele redenen, niet economische gronden. Maar economische redenen is er een deel van. Als je de analyse aan hangt dat Wallonië op zijn eigen benen kan staan, als het maar de moeite moet doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De enige reden dat ik er rekening mee moet houden, is omdat er irreeële mensen zijn. Niet meer dan dat. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Ik heb dat gevoel zelf ontwikkeld, maar het is wel iets dat via de scholen zou moeten worden aangekweekd. Zoals nu in vele scholen dingen als "wij zijn allemaal gelijk" wordt aangeleerd, zou het volksnationaal gevoel ook moeten worden aangeleerd. Noem dat gerust dwang, maar het zou in mijn ogen beter zijn. Sommige dingen moet je nu eenmaal opleggen aan de mensen, het is niet zo dat alle mensen een IQ van 120+ hebben, zich over alles volledig (kunnen) informeren en daardoor altijd de beste keuzes maken. In dit soort gevallen moet je de mensen wat bijsturen.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Wij zijn allemaal gelijk' is niet meer dan een pleidooi dat niemand intrinsiek meer waarde heeft. Dat is wel wat anders dan een volksnationalistisch gevoel in geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(parafrase Isaiah Berlin)
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() En beseft u dat dat exact dezelfde 'argumentatie' is als die van de meest monsterlijke dictator aller tijden; Stalin?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Guerilla voeren tegen een bezetter om je land en volk ervan te bevrijden, valt dat onder 'vredevol'?
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Punt 2 zijn 6 regeringen - die quasi overlappen - retarded en zorgen ze voor inefficientie. Punt 3 is het door het federalisme logischer om te streven naar seperatisme dan naar een unitair België. Omdat we door het federalisme ver uit elkaar gegroeid zijn. Punt 4 zijn er natuurlijk de economische redenen dat een onafhankelijk Wallonië het beter zal doen. (Al dan niet met Vlaamse, degressieve steun.) En waarom is dit rationeel? Omdat het gaat om feitelijke concrete argumenten, waar iedereen materieel bij wint. De Belgicisten niet, nee. Maar dat is dan ook nationalisme en een irrationel gevoel. Gewoon bij elkaar blijven 'omdat we Belgen zijn' is even ridicuul als splitsen 'omdat we verschillende volkeren zijn'. Staatsnationalisme vs volksnationalisme, beide ridicuul. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar als je daar geen eenheid in hebt, waarom het dan opleggen? Citaat:
Citaat:
En ik vind emotioneel aan politiek doen, slechte politiek. Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 8 juni 2007 om 17:20. |
||||||||
![]() |
![]() |