Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 9 juni 2007, 13:58   #21
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We gaan het nog maar eens herhalen: we hebben er niets op tegen, alleen, 't is eigenlijk kompleet zinloos: je kan een aantal ofwel alle papiertjes vervangen, en dat sta je even ver.

De "sociale" kontrole, de kontrole dus die bij de voorbereiding en ter plekke checkt, uitgevoerd door afgevaardigden van alle deelnemende partijen, is nog de meest effektieve.
Bij papieren verkiezingen gebeurt dat door (hopelijk wakkere) gewone snuggere partijleden;
bij elektronische verkiezingen gebeurt dat door partijleden die onderlegd zijn in informatika.
U vindt het vertrouwen in de democratische verkiezingen verhogen dus zinloos... dat zegt veel over uw democratisch gehalte...

Dus U geeft toe dat het slechts door "enkele gelukkigen" kan gecontroleerd worden ? Mooie controle dus.... Ieder heeft zijn prijs.

Een papieren stembiljet kan door elke (behalve analfabeten) burger gelezen worden.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 9 juni 2007, 13:59   #22
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Wat zou men er nu toch op tegen kunnen hebben dat de stem op een papier wordt afgedrukt en in een urne wordt gestoken ?
Er is maar ene slimmerd nodig die bonnekes uit de urne vist en zijn eigen bonnekes er in steekt, om daarna te gaan klagen dat de er gefoefelt is. Bij gemeenteraadsverkiezingen zie ik ze daartoe in staat.
Voodoo Child is offline  
Oud 9 juni 2007, 14:01   #23
Tegendradigaard

Standaard

Er is, enkele verkiezingen geleden, ooit in 2 gemeenten een poging gedaan om zulk systeem in te voeren (met een papieren controlemogelijkheid).
Dat systeem is door het regime begraven nadien... iemand enig idee waarom ?

Want als het feilloos werkt dan zou dit toch mogelijk moeten zijn om dat overal in te voeren.
Als er echter verschillen waren tussen de electronische stemmen en de papieren stemmen.... dan heb je natuurlijk een probleem he...

Het geeft mij een slecht gevoel in ieder geval dat er geen controle of vergelijking mogelijk is nadien.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 9 juni 2007, 14:05   #24
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Er is maar ene slimmerd nodig die bonnekes uit de urne vist en zijn eigen bonnekes er in steekt, om daarna te gaan klagen dat de er gefoefelt is. Bij gemeenteraadsverkiezingen zie ik ze daartoe in staat.
1. Op de afdruk zou dag, datum en uur moeten staan en desnoods een nummer die aangemaakt wordt op het ogenblik dat de resultaten weggeschreven worden.

2. Indien niemand zou zien dat er iemand is die de VERZEGELDE stemurne opent, de papieren er uit haalt (een berg papiertjes hoor) en er dan andere in de plaats in steekt.... tja voor wat staan al die mensen er dan bij he... Bij electronische fraude is er gewoon geen spoor mogelijk he.

3. Indien dit zou gebeuren: Wel dan gaat men gewoon opnieuw stemmen he.

Dan zou men zeker zijn van de resultaten.

Oud 9 juni 2007, 14:25   #25
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "sociale" kontrole ... is nog de meest effektieve.
...
bij elektronische verkiezingen gebeurt dat door partijleden die onderlegd zijn in informatika.
U bent slecht ingelicht, dat gebeurt helemaal niet.
Kortaf is offline  
Oud 9 juni 2007, 14:40   #26
Tegendradigaard

Standaard

en dan: wie zegt en wie controleert, dat hetgeen die controleurs te zien krijgen wel datgene is wat op de computers geïnstalleerd zal worden...........

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 9 juni 2007 om 14:40.
Oud 9 juni 2007, 15:01   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Besluit (en noteer en onthoud het nu eens voor goed en voor altijd): waartoe dient de vooruitgang als ge er geen gebruik van maakt: een goed geregelde zaak is een goed geregelde zaak, zelfs met een kompjoeter.
JUist.
Maar elke ingewijde zal jou bevestigen dat de stemmen per computer op dit ogenblik een alles behalve 'goed geregelde zaak' is.
Oud 9 juni 2007, 15:06   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
De stemcomputer heeft wel al zijn voordeel bewezen, het is veel moeilijker om te foefelen met het programma dan om te foefelen met papier, telfouten zijn uitgesloten en men bespaart vele burgers uren telgenot.

@ Open source
Dat is hetzelfde als een de ganse beveiliging en alle plannen van de nationale bank op het internet zetten. :lol

@ OVSE
- Uitgeprint ticketje kan mss nuttig zijn, alhoewel daarmee gemakkelijk te foefelen is.
de rest is gewoon zever, open source om het transparanter te maken voor de burger komaan zeg

Je bent slecht ingelicht.
Ik raad je aan om dit te lezen: http://www.poureva.be/
Oud 9 juni 2007, 15:11   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De "sociale" kontrole ... is nog de meest effektieve.
...
Niet dus.

De Waals-Brusselse vereniging Pour une Ethique du Vote Automatisé (Pour EVA) klaagt aan dat de controle over de elektronische kiesverrichtingen in België volledig in handen is van technici die werken voor de privé-firma die de computers installeerde.
Oud 12 juni 2007, 22:04   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

geef eens die stommerik zijn emailadres, die zijn brievenbus wil ik eens spammen met electronisch stemslogans en flyers
brother paul is offline  
Oud 14 juni 2007, 16:46   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
geef eens die stommerik zijn emailadres, die zijn brievenbus wil ik eens spammen met electronisch stemslogans en flyers
Is dit de moderne vorm van vandalisme en beschadiging van van andermans goed ?
Mocht ik hier mod zijn, 't zou stuiven. Fel stuiven, maar wel zeeer kort stuiven. En dan lang stil zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 14 juni 2007, 16:56   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit de moderne vorm van vandalisme en beschadiging van van andermans goed ?
Mocht ik hier mod zijn, 't zou stuiven. Fel stuiven, maar wel zeeer kort stuiven. En dan lang stil zijn.
kijk ministers moeten ook maar eens hun hersenen gebruiken

als ze denken omdat ze daarboven zitten, dat ze zich de arrogantste uitspraken kunnen permiteren, dan kan een beetje dialoog met de basis geen kwaad
En als ze na die dialoog een beetje op de heupen krijgen, dan kun je alleen maar genieten van het gebrek aan fundering in hun stellingen,

Ik zie geen enkele wijze een nadeel van het electronisch tellen van stemmen.
1° er kan bvb gezorgd worden dat er onmogelijk ongeldig kan gestemd worden

2° er kan gezorgd worden dat iedereen stemt ook de mensen die weekendwerk zitten

3° er kan geteld worden zonder fouten, en volgens mijn eenvoudige mening is de huidige voorkeursstemmen telling foutief... Er is geen garantie dat het aantal voorkeursstemmen op de stem na juist is en dat meen ik ernstig, vanuit de ervaring in een kiesburo

4° er is geen kruiscontrole mogelijk in de voorkeursstemmen, niet dat ik voor de arme tellers zou aandringen dat die bestaan, maar wel omdat ik ervan overtuigd ben dat een digitaal systeem op alle manier hier zou excelleren

5° Als er open source moet gewerkt worden, dan zou het moeten zijn dat de database ONLINE door elke partijburo met EIGEN SQL query's kan geresumeerd worden. Het tellen van de stemmen kan niet meer zijn dan één SQL statement. Die inderdaad redundant, failsafe en transparant en exact is.

Voila dat is mijn mening, en ik denk dat Picaué geen bal van computers kent, en beter zijn mond zou houden.
brother paul is offline  
Oud 14 juni 2007, 17:04   #33
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Zolang ze mij maar niet oproepen om daar als een gek, tot een stuk in de nacht die onnozele bolletjes te tellen, terwijl zoiets perfect automatisch kan.
Je gaat een boer toch ook niet verplichten om alles met de hand te doen, terwijl er pikdorsers, tractors,... zijn.
Oud 15 juni 2007, 09:09   #34
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

"Democratie" is de nieuwe opium voor de massa. Afschaffen die handel, of het nu gaat om een tweepartijenstelsel, een meerpartijenstelsel of een directe democratie.

Ik ben wel voorstander van directe democratie binnen bedrijven of steden van beperkte grootte, omdat het daar zijn nut al heeft bewezen. Voor naties is dit systeem echter niet geschikt om zowel organisatorische als inhoudelijke redenen.

Daarom verkies ik de technocratie op nationaal niveau : de juiste mens op de juiste plaats, ongeacht ideologische achtergrond, de willekeur van de massa of de macht dan de marketeers.
IlluSionS667 is offline  
Oud 15 juni 2007, 09:18   #35
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Voor de tellers is het natuurlijk veel makkelijker, maar ik moet ook bekennen dat ik vind dat stemmen op papier meer garanties biedt op eerlijke verkiezingen.
idem.

Als je toch papier wil besparen kun je nog altijd de lijsten op de computer zetten, en uiteindelijk enkel de stemmen die je uitbrengt afdrukken op een papiertje dat geteld wordt.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 16 juni 2007, 11:33   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor mij mag het allemaal gaan via SMS voting. en Web-voting.

Papierloos, efficient, snel, foutloos, goedkoop, geen telburo's organiseren, geen stemburo's oprichten, ik zie werklijke teveel voordelen om daar tegen te zijn.

Diegene die tegen zijn, zien gewoon voordelen die ze nu halen uit het huidig systeem, versus het nadeel van de exactheid van een digitaal systeem
brother paul is offline  
Oud 16 juni 2007, 17:02   #37
Gastspreker
Vreemdeling

Gastspreker's schermafbeelding

Standaard

Stemmen via internet en irisscan via de webcam

In Knack is er deze week een artikel over elektronisch stemmen dat alle problemen aankaart.

Beste oplossingen lijken mij:

1. optische scanner
2. zowel pc als papieren vote (je stemt en de pc drukt je stembiljet ook af, wat je daarna in een aparte urne stopt)
Gastspreker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be